Problemer med danske bogstaver ved GET inp~
Fra : Dann Pedersen

Dato : 29-07-02 09:19

Hejsa,

Jeg har nogle problemer med at bruge danske bogstaver i URL'er som parametre
til PHP. Når jeg bruger danske bogstaver i en URL, så får jeg følgende
besked
couldn't create child process: 22: C:/php/php.exe

Bruger jeg udelukkende engelske bogstaver, så har jeg intet problem.

Jeg er fuldt ud klar over at det ikke er pænt at bruge danske bogstaver, men
som det ser ud pt. er jeg tvunget til at bruge det.

Mit setup er w2k prof, apache 2, php 4.2.1.

Er der nogen, der har prøvet noget ligende, og eventuelt har nogle svar på
det?

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Dann Pedersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-07-02 11:17

Dann Pedersen wrote in <3d44fa02$0$73520$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Jeg er fuldt ud klar over at det ikke er pænt at bruge danske bogstaver,
> men som det ser ud pt. er jeg tvunget til at bruge det.

Husk at visse tegn hører ikke hjemme i en url. Url'er skal altid
url-encodes!

mig spise blåbærgrød.</a>

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Dann Pedersen

Dato : 31-07-02 13:08

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> Husk at visse tegn hører ikke hjemme i en url. Url'er skal altid
> url-encodes!

Yeps - det gør jeg også altid selv - problemet i denne situation er bare at
jeg skal "arve" noget kode som benytter sig af det, og det vil tage ekstremt
lang tid at tipasse alle links.... Jeg kan få det til at virke på en BSD
maskine, men ikke på Windows

/Dann

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-07-02 09:36

Dann Pedersen wrote:

> [...]
>
> Jeg er fuldt ud klar over at det ikke er pænt at bruge danske bogstaver,
> men som det ser ud pt. er jeg tvunget til at bruge det.

Ikke nok med, at det ikke er pænt - det er heller ikke en del af
specifikationerne for http.

Derfor skal alle URL'er ændres, så de istedet bruger %-tegn og hexadecimal
for det ønskede tegn (bogstav) i det anvendte tegnsæt (formodenlig ISO
8859-1).

Æ=%C6
Ø=%D8
Å=%C5