Stationær i Novell Netværk / Bærbar med MS~
Fra : Poul V. Andersen

Dato : 15-02-01 18:53

Hej alle.

En kort beskrivelse af situationen :

En stationær PC med Win98SE er koblet op til et Novell netværk (med TCP/IP -
IPX/SPX og IPX-32 bit) med et 3COM Fast EtherLink XL10/100 TX (3C905-TX).
Dette fungerer sålænge vores netværksadm. kan holde fingerene for sig selv!

Problemet er så den bærbare (Pentium 90, Win98SE, 16 Mb Ram, PCMCIA 10/100M
Fast Ethernet Card 16 bit), som ikke kan køre med den krævede Novell klient
(3.21.0.0) - har prøvet adskellige gange - men bliver ustabil og skal
geninstalleres.

Det er forsøgt løst ved at sætte et ekstra netkort i den stationære og
forbinde den peer-to-peer til den bærbare. Ved derefter at anvende NetBEUI
kan de to maskiner kommunikere - men kun med hinanden.
NetBEUI er anvendt, da en opsætning med TCP/IP til begge netværkskort i den
stationære resulterer i at den mister forbindelsen til gatewayen og dermed
ikke kan anvende internet, som er det egentlige mål.

Vi har forsøgt at ændre i Bindingerne for de enkelte netværkskort til kun at
bruge Novell eller MS, men uden uheld. Derved fåes det resultat, at MS
netværket mellem de 2 maskiner fungerer fint, mens Novell-netværket kun kan
se serveren og ikke gatewayen.

Hvordan opsættes 2 netværkskort i samme maskine til anvende 2 forskellige
netværk (Novell og MS) ?
De skal begge bruge TCP/IP!
Målet er at den bærbare kan dele filer med resten af netværket og bruges på
internet.

Med venlig hilsen
Poul Andersen

Fra : Bruun

Dato : 15-02-01 23:51

Hejsa,

"Poul V. Andersen" <c908034@student.dtu.dk> wrote in message
> [...]
klient
> (3.21.0.0) - har prøvet adskellige gange - men bliver ustabil og skal

Hmm.... Og den bliver kun ustabil når I installerer en Novell klient på
maskinen?! Hvordan ustabil?

Og kører den der bærbar ikke en smule langsomt med Win98?! Jeg synes nu ikke
16 MB ram til Win98 lyder af meget. Kommer den op med en blå skærm eller ?
Har du prøvet med de nyeste drivere til netkortet? Og for den sags skyld
resten af maskinen?

> [...]
> stationære resulterer i at den mister forbindelsen til gatewayen og dermed
> ikke kan anvende internet, som er det egentlige mål.

Så skal du have den stationære til at route TCP/IP og IPX pakker for den
bærbare?! Jeg ville forsøge med nye drivere. Evt. en Windows update!! Og så
installerer Novell Klienten igen. Kan du finde træ, server og al det pjat
med den bærbare før den bliver ustabil?!

Mvh Kim Bruun

Fra : Poul V. Andersen

Dato : 16-02-01 12:53

"Bruun" <dikkedarer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 10/100M
> klient
>
> Hmm.... Og den bliver kun ustabil når I installerer en Novell klient på

Det giver sig udslag i at maskinen jævnligt stopper under opstart, med det
resultat at registreringsdatabasen pludselig ikke er gyldig + at der er
krydshenvisninger mellem diverse systemfiler (konstateret af scandisk).

> [...]
> Har du prøvet med de nyeste drivere til netkortet? Og for den sags skyld

Maskinen kører fint, også kun med 16Mb ram, sålænge Novell ikke installeres!
Alle tænkelige drivere er nyeste udgave + at Novell klienten er frisk fra
hjemmesiden.

> [...]

> installerer Novell Klienten igen. Kan du finde træ, server og al det pjat
> med den bærbare før den bliver ustabil?!

Træ, server m.v. kan ses, når maksinen er direkte tilsluttet til Novell
nettet (det har virket i en kortere periode, men i.f.m. en flytning gik det
galt)

Foreløbigt tak for hjælpen.

Fra : Bruun

Dato : 16-02-01 17:59

Hejsa,

> "Bruun" <dikkedarer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> Det giver sig udslag i at maskinen jævnligt stopper under opstart, med det
> resultat at registreringsdatabasen pludselig ikke er gyldig + at der er
> krydshenvisninger mellem diverse systemfiler (konstateret af scandisk).

Ok. Sært!! Jeg kan ikke lige huske om Novell klienten har nogle krav i
forhold til systemspec. Men når det har kørt?!

> [...]
installeres!
> Alle tænkelige drivere er nyeste udgave + at Novell klienten er frisk fra

[KLIP]

> [...]
>
> Træ, server m.v. kan ses, når maksinen er direkte tilsluttet til Novell
> nettet (det har virket i en kortere periode, men i.f.m. en flytning gik

Sådan noget er bare dybt mystiskt?! Jeg har en boot disk med Novell / VLM
klient på. For hvis du evt. bruger den så kan du tjekke om det er netkortet
som laver noget bøvl?! Husk da det er et PCMCIA-kort så kan det være at man
skal køre et program som aktiverer det. Jeg har lagt boot-disken i dk.binaer
under emnet : Bootdisk med Novell Klient (VLM).

Du skal ind og ændre lidt på opsætningen i *.cfg filerne. Så det får det
rigtige servernavn, træ mv.

> Foreløbigt tak for hjælpen.

Det var så lidt!! =)

Mvh Kim Bruun