Tranganyika opstart
Fra : Simon Bauer Carlsen

Dato : 14-02-01 18:24

Hej NG

Nu har jeg gennem de sidste par år holdt forskellige amerikanske cichlider,
men nu er valget altså truffet. Jeg skal have noget andet. Valget er faldet
på Tranganyikacichlider, af årsager som ikke umiddelbart lader sig beskrive.
Som akvarist må man jo følge sit instinkt....

Jeg har 250 liter til rådighed, og her vil jeg jo som alle andre, gerne have
femten forskellige og vanvittig flotte arter. Det kan jo nok ikke lige lade
sig gøre, (LOL) så det jeg gerne vil med dette indlæg er, at høre hvordan
andre har sammensat arter i denne størrelse akvarie. Jeg har læst en del om
nogel de forskellige Tranganyika arter, men en ting er jo teori, en anden er
jo tillært erfaring.

De ting jeg godt kunne tænke mig at vide lidt om er:

1: Hvor mange arter kan man sætte sammen. Her ville jeg være lykkelig for
nogle eksempler på forskellige fiskesammensætninger. Jeg regner selv med
omkring tre-fire forskellige.... Kan det eventuelt hjælpe at sammensætte
mundrugere med hulelegere...

2: Hvilke fysiske ting skal være til stede... kan man bruge en blanding af
"alm grus" og sand, eller skal vi have badestranden hjem i baljen. Hvordan
med rødder og planter... Eller skal jeg bare holde mig til stensætninger,
og eventuelt begive mig ud i nogle af de spændende
baggrundsflamingiskumalfix kreationer, som omtalt en del her i NG i den
senere tid.

3: Hvordan med vandgennemstrømning, temperatur, lysmængde og rengøring.

Jeg ved det er brede spørgsmål, men forhåbentlig kan det give en god
diskution, som kan bringe forskellige erfaringer frem. Jeg glæder mig i
hvert fald til at se udfaldet.

Med venlig hilsen
Simon Bauer Carlsen

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 15-02-01 19:16

"Simon Bauer Carlsen" <simonbauer@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
beskrive.
> Som akvarist må man jo følge sit instinkt....

Hej Simon.

Tillykke med valget.

> [...]
> nogle eksempler på forskellige fiskesammensætninger. Jeg regner selv med
> omkring tre-fire forskellige.... Kan det eventuelt hjælpe at sammensætte

Jeg selv er malawi-idiot og ligeledes temmelig nybegynder. Jeg har ikke
kendskab til tanganyika'er, men jeg går ud fra at sammensætning af arter dog
gælder nogenlunde ens for begge søer. Mit akvarie (325 l.) er befolket med
tre forskellige arter. Jeg synes bestemt ikke det lader til, at der er plads
til flere. Her vil der nok være en del der ikke er enig med mig. Det kommer
vel også an på, hvor mange huler og gemmesteder der er for fiskene.

> [...]
> og eventuelt begive mig ud i nogle af de spændende
> baggrundsflamingiskumalfix kreationer, som omtalt en del her i NG i den

Valget af bundlag afhænger af temprament. Men først og fremmest må man vel
gøre op med sig selv om man vil have planter i akvariet. Planter og
strandsand er ikkke den bedste cocktail. De fleste planters rødder får ikke
luft nok i strandsand. Men man kan godt "snyde" lidt, ved at putte planterne
i trådpotter med grus og grave hele herligheden ned i sandet. I øvrigt er
det en glimrende idé, at gøre således uanset, hvilket bundlag man vælger.
Fiskene elsker jo som bekendt at grave, så........ Mine Vallisneria kommer i
potterne én af dagene. Jeg er simpelthen blevet træt af at de banditter
graver dem op lige så hurtigt, som jeg kan nå at stoppe dem ned igen.
Med hensyn til baggrund, vil jeg lige sige én ting. Få nu lavet den
indvendige bagrund inden du hælder vand i. Jeg har bitterligt fortrudt, at
jeg ikke fik det gjort. Det hele er meget lettere uden vand fisk og sten.
Trærødder gør vandet surt og det er ikke det du har brug for.

> 3: Hvordan med vandgennemstrømning, temperatur, lysmængde og rengøring.

Filtrering i rigelige mængder er nok at foretrække. Cichlider er jo
grovædere og dermed får man også mere affald. Temperaturen på overflade
vandet i Tanganyika søen ligger på 24-27 grader. Angående lys kommer det
igen an på, om du vil have planter. Fiskene er vist ret lige glade med,
hvilken slags rør du bruger. Jeg selv har ét hvidt lys til planterne og et
"gult" til ære for mig selv. Jeg synes selv jeg blev vildledt, da jeg købte
mine rør. Næste gang vil jeg ikke spare og købe et triton-rør til mine
planter.
Da mit eget akvarie er temmelig nystartet, er jeg endnu ikke i rytme med
vandskifte. Mine intentioner er dog 1/3 vandudskiftning om ugen.

God fornøjelse og held og lykke med projektet

Renate

Fra : Brian Christensen

Dato : 15-02-01 21:00

> [...]
> nogle eksempler på forskellige fiskesammensætninger. Jeg regner selv med
> omkring tre-fire forskellige.... Kan det eventuelt hjælpe at sammensætte

Det kommer så sandelig an på hvilke typer du vælger; de typer som jeg
primært har Tropheus typerne, der vil en god flok af en type være det man
maksimalt kan holde i et 250. Så jeg ville nok vælge nogen af de andre lidt
mindre typer, så som nogle af hule- eller sneglehuslegeren (Julidochromis,
Neolamprologus ect.). Du skal blot tænke på at selv en meget lille
sneglehusleger når den kommer i leg og skal forsvare sit territorie godt
pludselig kan fylde meget.

> [...]
> og eventuelt begive mig ud i nogle af de spændende
> baggrundsflamingiskumalfix kreationer, som omtalt en del her i NG i den

fint sand trives de fleste både Malawi- og Tanganyika ciklider bedst med.
Jeg bruger personligt ikke rødder, men derimod gerne kalkholdige sten som
jeg har fundet på stranden. det er med til at gøre vandet hårdt og det kan
de jo godt li. Planter ja det kan man da godt have i sit ciklide akvarie -
der er nok bare ikke så mange planter på de stenrev hvor de fleste af de
ciklider vi holder lever naturligt. Så personligt har jeg ikke den store
plante have i mine akvarier.

> 3: Hvordan med vandgennemstrømning, temperatur, lysmængde og rengøring.

Min erfaring siger mig at disse fisk de trives bedst i meget klart vand med
en høj gennemstrømning. Det er så tydligt at se på disse fisk at de ikke har
det godt hvis man pga. sygdom eller andet bliver nød til at slukke for den
krafitge gennemstrøming i akvareiet. De bliver sløve og mister adfærd. Så
masser af vandbevægelse.