MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Er der ingen Msconfig.exe i Win95?
Fra : Supermulen

Dato : 25-07-02 22:29

Er der ingen Msconfig.exe i Win95?
Eller et alternativ, som kan bruges til at konfigurerer opstarten?

--
Hilsen Tonny.

www.gulvslib.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-07-02 22:42

In news:dk.edb.system.ms-windows Supermulen wrote:

>Er der ingen Msconfig.exe i Win95?

Det skal nok passe at der ikke er det, men jeg kan ærligt talt ikke
rigtigt huske det.

>Eller et alternativ, som kan bruges til at konfigurerer opstarten?

Et glimrende alternativ, som også kan en del andet (det er dog ikke en
del af Windows): <http://www.vtoy.fi/jv16/shtml/regcleaner.shtml>

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-07-02 23:12

Supermulen wrote:
> Er der ingen Msconfig.exe i Win95?
> Eller et alternativ, som kan bruges til at konfigurerer opstarten?

Efter sigende, kan man kopiere msconfig-filen fra en win98 over
på en win95.

mvh
Henning

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 26-07-02 09:05

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> wrote:

>Efter sigende, kan man kopiere msconfig-filen fra en win98 over
>på en win95.

Jeps, det har jeg prøvet. Jeg mener der skulle kopieres mere end
bare msconfig.exe, men der kan lade sig gøre.

Thomas L. Christensen, Svendborg

Fra : Martin Schultz

Dato : 29-07-02 10:13

On Fri, 26 Jul 2002 10:05:14 +0200, Thomas L. Christensen
<tlc@get2net.dk> wrote:

>Jeps, det har jeg prøvet. Jeg mener der skulle kopieres mere end
>bare msconfig.exe, men der kan lade sig gøre.

Nej det er kun msconfig.exe der skal kopieres.

Besøg http://adsltips.cjb.net for guider til ADSL
og opsætning af CISCO router.

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 29-07-02 10:24

Martin Schultz <mbox@linuxfreemail.com> wrote:

>Nej det er kun msconfig.exe der skal kopieres.

Ja, der må have været fordi jeg også kopierede hjælp-filerne
med...

Thomas L. Christensen, Svendborg

Fra : Gert Christensen

Dato : 26-07-02 08:15

Jeg brugte vist: Kør > regedit
da jeg brugte -95
/Gert

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-07-02 10:29

Supermulen wrote:
> Er der ingen Msconfig.exe i Win95?
> Eller et alternativ, som kan bruges til at konfigurerer opstarten?

Nej, der er ingen msconfig.exe i Windows 95- der benyttede man sysedit.
´Msconfig følger med 98, og er en erstatning for windows 95' sysedit.
Msconfig i 98 skulle både erstatte sysedit i windows 95 og til dels ERU
(Emergency Recover Utiliy. Hvis du har en windows 95 på cd, vil du
formentlig kunne finde ERU under \other\misc\eru - dette program kan man til
gengæld benytte i windows 95 ved at kopiere hele mappen til f.eks. c:\eru
MSCONFIG benyttes til at tage backup af autoexec.bat, config.sys, win.ini og
system.ini -de gemmes dog ikke på en diskette, men i de mapper hvor deres
"moderfiler" ligger.
De har alle det specielle efternavn .pss. Således gemmes f.eks. backup af
config. sys som config.pss i roden c:\ hvor også autoexec.pss gemmes. Backup
af de to *.ini filer gemmes i mappen C:\Windows

Selve msconfig.exe filen liger i C:\windows\system, men programmet kan ikke
køre fra DOS-prompten. Det betyder at du ikke kan gendanne de førnævnte 4
systemfiler fra DOS. Har du benyttet msconfig.exe til f.eks. at ændre i
system.ini, kan du efter start risikere at tabe kontrollen over systemet,
fordi mus og skærm ikke fungerer under Windows, og så har du ingen nem
mulighed for at genskabe filerne fra DOS-prompten.

MSCONFIG.EXE er derfor efter min opfattelse et halvfarligt værktøj selv i
rimeligt øvede hænder.

Programmet kan imidlertid benyttes med fordel til en række opgaver, herunder
redigering af systemfilerne. Det var oprindelig tænkt til brug for Windows
98 supporter og giver derfor nem adgang itl læsning o gredigering af
systemfilerne samt til andre af Windows 98' fejlfindingsværktøjer.Dets
opbygning sikrer, at relativt uerfarne brugere kan foretage omfattende
ændringer i systemet - under kyndig telefonvejledning fra en erfaren windows
98-supporter.

Men som sagt - msconfig.exe findes ikke i w95 og kan ikke benyttes dér - her
er det sysedit og ERU, der benyttes.

Arne H. Wilstrup

Det kan dog undre at et godt værktøj som ERU mangler i Windows 98.

Fra : Madsen

Dato : 26-07-02 14:01

Arne H. Wilstrup skrev:

> Men som sagt - msconfig.exe findes ikke i w95 og kan ikke benyttes
> dér - her er det sysedit og ERU, der benyttes.

Den kan altså godt benyttes på Win95, men du har ret i at man lige
så godt kan bruge sysedit, da informationen om hvad der skal starte
op med Win95 snildt kan tænkes at befinde sig i System.ini, eller var
det Win.ini den hed.

http://www.micro-solutions.com/tech_support/docs/2922.html
*Removing programs from the Startup Group in Windows 95/98/Me:
Use Microsoft's MSCONFIG.EXE utility to troubleshoot software
conflicts. If you run Win95, place this file in your C:\Windows\System
folder. To run it, choose Start - Run - MSCONFIG. Choose "Selective
Startup" and uncheck these three options: CONFIG.SYS, AUTOEXEC.BAT, and
any of the items in the STARTUP list that begin with the letters"HP".
MSCONFIG.EXE comes pre-installed in Win98 and WinMe. (SIZE: 68KB)

Madsen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-07-02 21:26

> [...]
> så godt kan bruge sysedit, da informationen om hvad der skal starte
> op med Win95 snildt kan tænkes at befinde sig i System.ini, eller var

Du har helt ret - den kan også bruges i 95 - jeg har netop afprøvet det.
Beklager, jeg var for hurtig ude her. Men de øvrige oplysninger skulle
være til troende. Jeg takker for linket og rettelsen!

Arne H.Wilstrup