understregning af links ...
Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 19:41

på min side havde jeg lavet navigation som flashtekst (i Dreamweaver) men
fik på hatten: Sådan skal man ikke gøre - man skal bare bruge helt
almindelige tekstlinks ---ok, det vil jeg så gøre.

Skal jeg så i CSS (som jeg har lært en lille smule af) eller kan jeg i html
fjerne understregningen?
ras

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-07-02 19:46

In news:dk.edb.internet.webdesign.html rasmus carlsen wrote:

> [...]
>almindelige tekstlinks ---ok, det vil jeg så gøre.
>
>Skal jeg så i CSS (som jeg har lært en lille smule af) eller kan jeg i html

CSS (du ved: text-decoration:none;)

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 20:16

> CSS (du ved: text-decoration:none;)

oh ja .. her lige fundet det på html.dk ... men tak alligevel.
Og sig mig lige engang Lars ... hvis du fik penge for at skrive i de her
nyhedsgrupper, hvor rig ville du så være nu?? Lige så rig som mig ..

ras

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-07-02 20:38

>oh ja .. her lige fundet det på html.dk ... men tak alligevel.

Velbekomme.

>Og sig mig lige engang Lars ... hvis du fik penge for at skrive i de her
>nyhedsgrupper, hvor rig ville du så være nu?? Lige så rig som mig ..

Hehe ;)

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 21:58

og når du nu er så flittig ...

Jeg troede ellers lige at jeg havde fatter hvordan jeg skulle lave og bruge
et sådan et stylesheet i min dreamweaver ... og det virkede også ... indtil
jeg lavede et layout bestående af en tabel og forsøgte at lægge dem derind

ras

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-07-02 22:02

> [...]

>jeg lavede et layout bestående af en tabel og forsøgte at lægge dem derind

Jeg er ikke med... Stiller du et spørgsmål? I så fald hvilket?

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 22:21

nå ja ... både og ...

Hvis du orker mere!

Du får det lige fra starten, for det kan jo være dér hunden ligger begravet

Jeg laver et design af en tabel ... en celle til overskrift (senere grafik
fra ex photoshop), en celle til an navigationsbar, en celle,hvor teksten
skal stå og en i bunden til adresse ...

Nu vil jeg så lave tre stylesheets, så jeg kan smide noget tekst på siden
.... og pointen er at det ser helt ens ud på alle sider ...

Men det går ged i det ... hvis jeg stiller mig i cellen og trykker på et af
mine stylesheets, fylder den bare hele cellen ud ... så fandt jeg ud af at
jeg bare skal stille mig over tabellen og så indsætte. Det gør jeg så, men
det går kun med den "venstre" ... når jeg vil indsætte den højre (som jeg
har lavet på nøjagtig samme måde) bliver det hele rykket rundt ...

Hvis du ikke rigtig kan følge med her, så kast et blik på http://ksr.h4f.dk

mvh
ras

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-07-02 22:36

> [...]

>fra ex photoshop), en celle til an navigationsbar, en celle,hvor teksten

Hertil er jeg med.

>Nu vil jeg så lave tre stylesheets, så jeg kan smide noget tekst på siden
>... og pointen er at det ser helt ens ud på alle sider ...

Men så taber jeg tråden her. Det kan så være hvad det være vil.

> [...]
>det går kun med den "venstre" ... når jeg vil indsætte den højre (som jeg
>har lavet på nøjagtig samme måde) bliver det hele rykket rundt ...

Her er jeg ikke med mere. Det er så nok fordi jeg ikke bruger
DreamWeaver. Jeg beklager, men jeg kan nok ikke hjælpe dig med det.

>Hvis du ikke rigtig kan følge med her, så kast et blik på http://ksr.h4f.dk

Du har da ingen stylesheets overhovedet på den side (?)

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 22:43

> Hertil er jeg med.

.... så langt så godt!

> Men så taber jeg tråden her. Det kan så være hvad det være vil.

..... tjaeee. Alle folk råber ad mig og siger at jeg skal bruge css ...

> Her er jeg ikke med mere. Det er så nok fordi jeg ikke bruger
> DreamWeaver. Jeg beklager, men jeg kan nok ikke hjælpe dig med det.

.... hehe - det kunne jo tyde på at det er et rigtig skidt program med alle
de spm. jeg kommer med her, men det er faktisk ret fedt (når det gør hvad
jeg beder det om)

> Du har da ingen stylesheets overhovedet på den side (?)

.... lige præcis - men det skal der jo være. Ideen er så at de tre
tekstfelster, der pt. er tabelceller, skal være stylesheets ... Er det helt
forkert?

ras

Fra : jopa

Dato : 25-07-02 22:50

"rasmus carlsen" skrev bla..
> ... lige præcis - men det skal der jo være. Ideen er så at de tre
> tekstfelster, der pt. er tabelceller, skal være stylesheets ... Er det
helt
> forkert?

JA.

Rasmus tag og gør dig den tjeneste at du evt følger CSS tutorial på
www.html.dk
http://html.dk/tutorials/css/
eller køb dig en af IDG's billigbøger om CSS de koster under en hund.
Du har desværre ikke fattet hvad der menes fra de andre svarere.
--
jopa

www.web-templates.dk
www.jp-web.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 22:54

> [...]
> eller køb dig en af IDG's billigbøger om CSS de koster under en hund.
> Du har desværre ikke fattet hvad der menes fra de andre svarere.

- se det har du sikkert ganske ret i ... men jeg har læst html.dk og jeg har
IDGs billigbog og en endda også en, der er lidt dyere ... og jeg har læst
dem ... og forstået noget af det.

jeg troede, at jeg kunne bruge et stylesheet som en slags skabelon, jeg
kunne plotte ind på de sider, hvor en tekst skulle stå et bestemt sted og
have et bestemt udseende ...?

ras

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-07-02 23:18

> [...]

>jeg troede, at jeg kunne bruge et stylesheet som en slags skabelon, jeg
>kunne plotte ind på de sider, hvor en tekst skulle stå et bestemt sted og

Tja, altså et stylesheet er sådan set bare en erstatning for at angive
en "style" på et objekt.

I stedet for at skrive:

Skriver du:
<head>
a {text-decoration:none}
</head>

Eller eventuelt:
<head>
.noget {text-decoration:none}
</head>

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 23:24

> Tja, altså et stylesheet er sådan set bare en erstatning for at angive
> en "style" på et objekt.
>
> I stedet for at skrive:
>
> Skriver du:
> <head>
> a {text-decoration:none}
> </head>
>
> Eller eventuelt:
> <head>
> .noget {text-decoration:none}
> </head>

tjaeee ... jeg har tygget mig igennem divers sager... html.dk (det er sq en
god side) og de der billige hæfter, man får kastet i nakken - men jeg bliver
jo aldrig nogen kodemand, så jeg er nødt til at lave mine sager i fx.
dreamweaver - men jeg kan da efterhånden gå ind og rette detaljer i koden.

Og jeg tror også jeg har forstået princippet i css og måden at gøre tingene
på ... men jeg troede, at jeg med et stylesheet kunne have dem "liggende" og
bare indsætte dem og dermed få tingene til at stå helt ens på alle sider ...
altså en slags udvidet Layer ...

ras

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-07-02 23:34

In news:dk.edb.internet.webdesign.html rasmus carlsen wrote:

>jeg troede, at jeg med et stylesheet kunne have dem "liggende" og bare
>indsætte dem og dermed få tingene til at stå helt ens på alle sider

Det kræver at siderne /er/ helt ens. Et stylesheet indeholder hverken
talbeller eller tekst. Det eneste et stylesheet gør at at lave
formatering på de objekter der findes på siden. Du kan for eksempel
lave noget tekst rødt, sætte forkellige baggrundsfarver (eller
-billeder) på nogle celler i en tabel, lave tykkere kant omkring
billeder, osv.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 23:39

> [...]
> lave noget tekst rødt, sætte forkellige baggrundsfarver (eller
> -billeder) på nogle celler i en tabel, lave tykkere kant omkring

Puha - jeg aner snart ikke hvad der er op og hvad der er ned ...! Og puha
det bliver en lang nat ...!

Så jeg kan med andre ord ikke bruge stylesheets til at lave "tekstbokse" med
....?
Problemet er, at der ofte skal lægges ret lange tekster på siden, og så
ville jeg jo gerne have det sådan, at jeg bare kunne copy-paste fra et
dokument og ind i en kasse på siden ... men det kan jeg altså ikke bare lige
gøre ...vel?

Og da det nu er sent og vi alligevel sidder oppe (og ja - jeg ved jeg
skylder en pose kolde øl på en varm sommerdag) - hvad skal jeg så gøre ved
den side? ksr.h4f.dk

ras

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-07-02 23:52

In news:dk.edb.internet.webdesign.html rasmus carlsen wrote:

>Puha - jeg aner snart ikke hvad der er op og hvad der er ned ...! Og puha
>det bliver en lang nat ...!

Hehe, du skal nok lære det med tiden :)

>Så jeg kan med andre ord ikke bruge stylesheets til at lave "tekstbokse" med
>...?

Nixen.

> [...]
>dokument og ind i en kasse på siden ... men det kan jeg altså ikke bare lige

Jeg er ikke med. Hvad end du mener, kan CSS i hvert fald ikke gøre det
nemmere for det. Det er ikke det CSS er til.

>Og da det nu er sent og vi alligevel sidder oppe (og ja - jeg ved jeg
>skylder en pose kolde øl på en varm sommerdag) - hvad skal jeg så gøre ved
>den side? ksr.h4f.dk

Det kommer an på hvad du selv vil. Du skal ikke bruge CSS med mindre
du har brug for det. I det tilfælde med at fjerne understregningen på
link er CSS en udmærket (og vist også den eneste) løsning. Hvis du
skal bruge CSS så skal det være til det, samt til at erstatte/fjerne
alle dine <font>-tags. Hvis hovedparten af det tekst du har på siden
er Arial 12pt, kan du i dit stylesheet skrive:

body,td { font-family:arial; font-size:12pt; }

Den resterende tekst på siden kan du så give deres egne klasser. Det
kan eksempelvis være overskriften:

..overskrift { font-size:16pt; }

Nu skriver du bare i din HTML-kode (eller får DreamWeaver til det):

Dette er noget
Dette er så brødteksten der står her.

Det kan godt være lidt svært at rodde med CSS i DreamWeaver. Det er
absolut at foretrække at bruge Notepad. Det er så bare et problem hvis
ikke man er haj til HMTL.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 23:58

> Hehe, du skal nok lære det med tiden :)

- ja det er jo min første hjemmeside og jeg lærer da noget dyt flere gange
om dagen!

> Nixen.

- ØV!

> Jeg er ikke med. Hvad end du mener, kan CSS i hvert fald ikke gøre det
> nemmere for det. Det er ikke det CSS er til.

- problemet er, at når jeg smider en tekst ind og der så er et ord, der er
for langt til cellen, ja så rykker cellen jo bare, og så er der ged i den,
for det er pisseumuligt at få den tilbage ... men ok _ jeg kan jo bare åbne
en ny fra en template ...

> [...]
>
> Det kan godt være lidt svært at rodde med CSS i DreamWeaver. Det er
> absolut at foretrække at bruge Notepad. Det er så bare et problem hvis

- ok ... jeg laver lortet i dreamweaer og retter lidt i html koden når jeg
kan finde ud af det ... og når jeg har fattet lidt mere af det kan jeg med
CSS lave små fikse detaljer, som jeg ellers ikke ville kunne lave ...

ras

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-07-02 00:06

In news:dk.edb.internet.webdesign.html rasmus carlsen wrote:

>- problemet er, at når jeg smider en tekst ind og der så er et ord, der er
>for langt til cellen, ja så rykker cellen jo bare, og så er der ged i den

Hmm, ja ok. Det er altså DreamWeavers fejl så. Det er da egentlig for
dårligt. Du har vel fastsat størrelsen på cellerne?

> [...]
>kan finde ud af det ... og når jeg har fattet lidt mere af det kan jeg med
>CSS lave små fikse detaljer, som jeg ellers ikke ville kunne lave ...

Det lyder som en rigtig god idé. Lad være med at starte for ambitiøst
og tag lidt ad gangen. Når du f.eks. har fjernet undersktregningen på
links, kan du jo så prøve at rodde lidt med at lave farven om på disse
links med a { color:noget; } osv.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-07-02 00:09

> Hmm, ja ok. Det er altså DreamWeavers fejl så. Det er da egentlig for
> dårligt. Du har vel fastsat størrelsen på cellerne?

- tjae ... det kan vel lade sig gøre, men jeg har bare endnu ikke rigtig
fundet ud af hvordan. Og jo - det tror jeg da jeg har (altså fastsat
cellernes størrelse)... men så vidt jeg har forstået, skal jeg arbejde med %
.... så siden ser ens ud på alle skærme og opløsninger

> [...]
> og tag lidt ad gangen. Når du f.eks. har fjernet undersktregningen på
> links, kan du jo så prøve at rodde lidt med at lave farven om på disse

jo tak - det råd tror jeg er en meget god ide at følge ...!

ras

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-07-02 00:16

>- tjae ... det kan vel lade sig gøre, men jeg har bare endnu ikke rigtig
>fundet ud af hvordan. Og jo - det tror jeg da jeg har (altså fastsat
>cellernes størrelse)...

Det tror jeg også, så vi bør nok have en på banen her, som har mere
erfaring med DreamWeaver end mig. En som kan fortælle os hvordan man
undgår at en layout laves om af at der indsættes noget tekst (det
skulle jo gerne kunne lade sig gøre).

>men så vidt jeg har forstået, skal jeg arbejde med %
>... så siden ser ens ud på alle skærme og opløsninger

Tja, det behøver du ikke, og det gør du heller ikke kan jeg se:
<http://ksr.h4f.dk/>, tabellen er 750px bred. Om cellerne inde i
tabellen er angivet i procent eller pixels er sådan set ligegyldigt,
det gør jo ingen forskel da tabellen ikke ændrer størrelse.

PS: Det er nemmest at lade tabellen have en fast størrelse. Så er du
sikker på at andre (med andre skærmopløsninger) vil de se samme som du
gør på din skærm. Mit råd: Bare lad tabellen blive ved med at være
750px bred - det er udmærket.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-07-02 00:28

> [...]
> sikker på at andre (med andre skærmopløsninger) vil de se samme som du
> gør på din skærm. Mit råd: Bare lad tabellen blive ved med at være

ok - mange tak .. det gør jeg så!

Fra : scn

Dato : 25-07-02 22:40

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg laver et design af en tabel ... en celle til overskrift (senere
> grafik fra ex photoshop), en celle til an navigationsbar, en
> celle,hvor teksten skal stå og en i bunden til adresse ...

Lyder ok....

> Nu vil jeg så lave tre stylesheets, så jeg kan smide noget tekst på
> siden ... og pointen er at det ser helt ens ud på alle sider ...

Hvad?
Stylesheets bruges ikke til tekst (indhold), men til skrifttyper, rammer,
placering osv....

> [...]
> Det gør jeg så, men det går kun med den "venstre" ... når jeg vil
> indsætte den højre (som jeg har lavet på nøjagtig samme måde) bliver

kan vi se din kode?

> Hvis du ikke rigtig kan følge med her, så kast et blik på
> http://ksr.h4f.dk

Der er da ikke brugt stylesheets....

Søren
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 22:46

> Lyder ok....

- det er jo fint

> Hvad?
> Stylesheets bruges ikke til tekst (indhold), men til skrifttyper, rammer,
> placering osv....

- jo, men jeg vil bruge stylesheets til at definere hvor og med hvilken
skrifttype osv. teksten skal fremstå ... er det forkert? Skal jeg gøre noget
helt andet?

> kan vi se din kode?

- yep, men den er genereret i Dreamweaver og fylder jo sikkert en del, så
jeg poster den lige for sig selv (så kan I jo også se designet og pointen)

> Der er da ikke brugt stylesheets....

- lige præcis, men det skal der jo (siger alle folk til mig - og da jeg
aldrig har lavet hjemmesider før tror jeg på det meste af det nogen siger
til mig)

ras

Fra : scn

Dato : 25-07-02 23:02

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
i html-filen laver du nogle div-blokke

i din css-fil skriver du:

#top{
position:absolute;
top:5px;
left:5px;
}

blokken placeres så 5 pixel fra toppen af browserens
vindue og 5 pixel fra venstre side

og tilsvarende med de andre blokke.

Jeg har brugt denne løsning til min hjemmeside.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 23:01

> [...]
> left:5px;
> }
>
> blokken placeres så 5 pixel fra toppen af browserens

tak - jeg prøver...
ras

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 22:47

her er den ... men jeg fatter ikke lige helt hvor de der links til
macromedia kommer fra ...
ras

<head>
<!-- #BeginEditable "doctitle" -->
<title>Untitled Document</title>
<!-- #EndEditable -->
<script language="JavaScript">
<!--
function MM_reloadPage(init) { //reloads the window if Nav4 resized
if (init==true) with (navigator) {if
((appName=="Netscape")&&(parseInt(appVersion)==4)) {
document.MM_pgW=innerWidth; document.MM_pgH=innerHeight;
onresize=MM_reloadPage; }}
else if (innerWidth!=document.MM_pgW || innerHeight!=document.MM_pgH)
location.reload();
}
MM_reloadPage(true);
// -->
</script>
<link rel="stylesheet" href="styles/overskrift.css" type="text/css">
<link rel="stylesheet" href="styles/midt.css" type="text/css">
<link rel="stylesheet" href="styles/midt.css" type="text/css">
</head>

#EndEditable --></div>
28px" align="center">Konkurrenceskader&aring;det</p>
bordercolor="#CC0000" height="453">
cellpadding="0">
classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"
codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.ca
b#version=4,0,2,0" width="78" height="18">
<param name=movie value="text3.swf">
<param name=quality value=high>
<param name="BGCOLOR" value="#CC0000">
<param name="SCALE" value="exactfit">
<embed src="text3.swf" quality=high
pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_
Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash"
scale="exactfit" width="78" height="18" bgcolor="#CC0000">
</embed>
</object></td>
classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"
codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.ca
b#version=4,0,2,0" width="102" height="21">
<param name=movie value="text4.swf">
<param name=quality value=high>
<param name="BASE" value=".">
<param name="BGCOLOR" value="#CC0000">
<param name="SCALE" value="exactfit">
<embed src="text4.swf" base="." quality=high
pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_
Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash"
scale="exactfit" width="102" height="21" bgcolor="#CC0000">
</embed>
</object></td>
classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"
codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.ca
b#version=4,0,2,0" width="110" height="21">
<param name=movie value="text5.swf">
<param name=quality value=high>
<param name="BASE" value=".">
<param name="BGCOLOR" value="#CC0000">
<param name="SCALE" value="exactfit">
<embed src="text5.swf" base="." quality=high
pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_
Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash"
scale="exactfit" width="110" height="21" bgcolor="#CC0000">
</embed>
</object></td>
classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"
codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.ca
b#version=4,0,2,0" width="101" height="18">
<param name=movie value="text6.swf">
<param name=quality value=high>
<param name="BASE" value=".">
<param name="BGCOLOR" value="#CC0000">
<param name="SCALE" value="exactfit">
<embed src="text6.swf" base="." quality=high
pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_
Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash"
scale="exactfit" width="101" height="18" bgcolor="#CC0000">
</embed>
</object></td>
classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"
codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.ca
b#version=4,0,2,0" width="49" height="18">
<param name=movie value="text7.swf">
<param name=quality value=high>
<param name="BASE" value=".">
<param name="BGCOLOR" value="#CC0000">
<param name="SCALE" value="exactfit">
<embed src="text7.swf" base="." quality=high
pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_
Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash"
scale="exactfit" width="49" height="18" bgcolor="#CC0000">
</embed>
</object></td>
classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"
codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.ca
b#version=4,0,2,0" width="72" height="18">
<param name=movie value="text8.swf">
<param name=quality value=high>
<param name="BASE" value=".">
<param name="BGCOLOR" value="#CC0000">
<param name="SCALE" value="exactfit">
<embed src="text8.swf" base="." quality=high
pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_
Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash"
scale="exactfit" width="72" height="18" bgcolor="#CC0000">
</embed>
</object></td>

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-07-02 23:22

> [...]

><link rel="stylesheet" href="styles/midt.css" type="text/css">
><link rel="stylesheet" href="styles/midt.css" type="text/css">

Du kan sikkert sagten nøjes med ét stylesheet. Som så indeholder noget
lignende:

body { background-color:#000000; }
a { text-decoration:none; }
..overskrift { font-size:10pt; color:orange; }
..sidefod { font-size:9pt; color:yellow; }

Og så skrive dette i din HTML-fil:

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 23:33

> [...]
> a { text-decoration:none; }
> .overskrift { font-size:10pt; color:orange; }
> .sidefod { font-size:9pt; color:yellow; }

yes - jeg har fjernet dem (aner faktisk ikke hekt hvorfor de var der) ...
men det du der forslår er jo til ... ja: Overskriften og adressen i bunden
.... men jeg synes ikke det er noget problem at skrive det i tabellen - det
er mere selve layoutet hvor teksten skal stå i ...

ras

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-07-02 23:38

>men det du der forslår er jo til ... ja: Overskriften og adressen i bunden

Det jeg har lavet er en erstatning for <font face="" color=""></font>

>... men jeg synes ikke det er noget problem at skrive det i tabellen

Du kan sagtens klare dig uden CSS. CSS giver dig bare en masse fordele
(samt lidt flere muligheder end formatering i HTML).

>det er mere selve layoutet hvor teksten skal stå i ...

Du er nød til at lave den "hårde skal" i HTML. Du kan sætte farver på
i CSS f.eks.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 23:45

eller sagt på en anden måde (hvis jeg har fattet det ... )
Jeg skal lave skellet i en tabel - men kan så bruge css til at give de
enkelte celler egenskaber, som jeg ikke kan opnå med html ... er det rigtig
forstået?

ras

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-07-02 23:54

> [...]

>enkelte celler egenskaber, som jeg ikke kan opnå med html ... er det rigtig

Ja det er rigtigt, men der er lige to ting:

1) Angiv _altid_ højde og bredde på objekter med HTML, ikke med CSS.

2) Du kan bruge CSS til de ting du _kan_ opnår med CSS, men du gerne
vil gøre "smartere". Det er dog ingen tvang :)

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-07-02 00:00

> Ja det er rigtigt, men der er lige to ting:
>
> 1) Angiv _altid_ højde og bredde på objekter med HTML, ikke med CSS.

- ok

> 2) Du kan bruge CSS til de ting du _kan_ opnår med CSS, men du gerne
> vil gøre "smartere". Det er dog ingen tvang :)

- det forstår jeg så ikke ...!

Det er da i øvriget noget af en tråd vi har fået lavet os her ... og endda
to steder på en gang!

ras

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-07-02 00:10

>- det forstår jeg så ikke ...!

Tag f.eks. <font face="arial">Hej</font> der jo er ren HTML. Den
fungerer jo fint nok som den er, men du kan også erstatte <font> med
noget CSS, så det bliver: <span style="font-family:arial">Hej</span>
som jo giver nøjagtigt samme resultat. CSS er smart på mange måder,
men det er altså ikke altid nødvendigt, da der findes et alternativ i
"ren" HTML.

>Det er da i øvriget noget af en tråd vi har fået lavet os her ... og endda
>to steder på en gang!

Tjo, det går stærkt.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-07-02 00:15

> [...]
> som jo giver nøjagtigt samme resultat. CSS er smart på mange måder,
> men det er altså ikke altid nødvendigt, da der findes et alternativ i

- okay .. nu forstår jeg (den del af det)

- jeg har i øvrigt ansakffet mig et program, der hedder TeleportPro ... så
stjæler jeg en eller anden side og årøver at genneskue hvordan den er lavet.

Den side, jeg sidder og laver, skulle gerne komme til at ligne denne her
www.journalism.sdu.dk

ras

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-07-02 00:20

In news:dk.edb.internet.webdesign.html rasmus carlsen wrote:

>- jeg har i øvrigt ansakffet mig et program, der hedder TeleportPro ... så
>stjæler jeg en eller anden side og årøver at genneskue hvordan den er lavet.

God idé. Det er en god måde at lære det selv på.

>Den side, jeg sidder og laver, skulle gerne komme til at ligne denne her
>www.journalism.sdu.dk

Jeg ville nok have valgt en lidt mere simpel side, men ok. Du kan se
her hvordan de har lavet deres stylesheet (du laver det i DreamWeaver,
men det kan nok ikke skade at kigge på hvad det egentlig er sådan et
indeholder): <http://www.journalism.sdu.dk/style.css>

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-07-02 00:26

> [...]
> her hvordan de har lavet deres stylesheet (du laver det i DreamWeaver,
> men det kan nok ikke skade at kigge på hvad det egentlig er sådan et

- den vil ikke rigtig åbne den side ... men py, for du har vel ret og jeg
vil da også lave en simplere side ... men pointen er den samme: en top til
navigation (og når jeg har lært det laver jeg dropdownmenuer) og så tre
spalter til tekst - den ene dog til en slags undernavigation ..

ras

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-07-02 09:43

NU GIDER JEG IKKE MERE!
NU TAGER JEG I SOMMERHUS OG LADER COMPUTREN STÅ ...

RAS

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-07-02 10:06

In news:dk.edb.internet.webdesign.html rasmus carlsen wrote:

>NU GIDER JEG IKKE MERE!

>NU TAGER JEG I SOMMERHUS OG LADER COMPUTREN STÅ ...

God fornøjelse...