ADSL med naboen - hjælp please...
Fra : Jens B. Christoffers~

Dato : 25-07-02 17:21

Hejsa.

Jeg har læst nyhedsgruppen igennem omkring at dele en ADSL forbindelse med
sin nabo, men indenfor ADSL er jeg ny, og har lige nogle spørgsmål som jeg
håber i kan hjælpe mig med.

Jeg bor i et rækkehus, og min umiddelbare nabo vil gerne være med til at
dele en ADSL-forbindelse.

Jeg er kommet frem til at vælge Tiscali. Primært fordi de tilbyder et
separat sæt kobber, så man kan vælge telefonfastnetudbyder som man vil. (er
det ikke korrekt ?)

Men også fordi jeg sidste år forsøgte at få ADSL selv fra Tiscasli med en
modem-løsning, hvor jeg fik sat et ADSL stik op. Stikket jeg fik ligner et
helt almindeligt telefonstik. Sidste år faldt jeg godt nok fra, fordi
modem'et
nogen gange var lang tid om at fange forbindelsen når jeg ringede op
(der skulle laves opkald hvergang) men jeg er mere fortrøstningsfuld
nu, fordi 1) teledanmark har sat noget "forstærker" et-eller-andet op i en
teknikhytte - måske hjælper det Tiscali også, og 2) fordi jeg vælger router
denne gang, og når den først har fanget forbindelsen holder den vel fast i
den, når man ikke slukker Routeren. (Der var ikke sidste år problemer med
at holde forbindelsen når den først var fanget).

Må man stadig dele en Tiscali forbindelse med naboen ?

ROUTER:
Den router jeg får, sætter man bare den i det (telefon-lignende) ADSL stik
jeg har, eller skal der ændres noget teknisk ?

Fra routeren er der så bare udtag til RJ-45 stik/kabler som man så blot
trækker over til sit netkort, og så er man på ?
Sådan regner jeg med det er, og jeg regner så med at routeren står tændt
24/7/365, og jeg trækker en skærmet RJ-45 ledning hen over loftet over til
naboen. Det skal være således, at vi hver især kan slukke vores PC (nok mest
mig) uden det påvirker den anden.

Jeg vil gerne at vi kan det hele: Browsersurf, ICQ, Netmeeting, Spil,
FTP-server, edonkey, WEB-server (men dog nok ikke mail-server), mv.
Kan vi det med den billige CISCO 677 Router ?

Hvad skal jeg regne med PING bliver til spil i ms. (også ift.
modem-løsningen). Jeg har læst at ping er langsommere ved routere, men det
er vel ikke så meget det ødelægger muligheden for at spille, for mange andre
må jo gøre det på den måde.

Hvad er NAT ???
Det bliver nævnt mange gange ifm. routere, og så vidt jeg kan læse er det
noget
med at ændre porte osv. men jeg aner det ikke....

Hvad er der af firewall i en CISCO 677 Router. Består en firewall i en
router blot i, at lukke for bestemte porte ? Så kan man vel ikke undvære en
software-firewall alligevel. Kan man opgradere software/firmware i en router
?
Jeg kører med Norten Internet Security i øjeblikket, og den bliver jo
jævnligt opdateret
(også firewall'en og ikke kun antivirus) når jeg laver LiveUpdate. Det gør
en Router jo ikke (?) - eller gør den ?

IP:
Er det ikke korrekt at man får een fast IP hos Tiscali ?

Kan man bede om at få to, så vi har en fast hver ? og kan man i det hele
taget få det til at virke...,
eller med andre ord, hvordan tildeles IP adresser når der er to computere
på en router ? (de har vel ikke samme IP-adresse...)
Vil jeg kunne køre med en fast, og naboen med en dynamisk, eller omvendt ?

ØVRIGT:
Hvis jeg var min nabo vil jeg lige spørge til, og være lidt usikker på, om
jeg vil kunne se hvad han surfer rundt på og får af email mv. Det har jeg
vel ikke mulighed for ? er det et link til dokumentation eller andet jeg
kan vise ?

Opsætningen bliver med 2 x RJ45 ud af routeren. (hvis det ellers er sådan
det ser ud, jvf. ovenfor).
Men, hvis jeg senere vil supplere med en trådløs forbindelse, til en
bærbar, hvad skal der så til på sende/router siden ? Det vil være hos mig
(ikke hos naboen) og jeg vil gerne jeg vil kunne få en bærbar på nettet,
uden at starte den stationære. Kan man det - kan man sætte en trådlås
sender i en af RJ-45 udgangene på routeren eller andet ?

Håber i kan hjælpe mig. Jeg regner med at bestille inden 29.7 og få 3
måneders gratis forbindelse.

Mvh og pft.
Jens

Fra : Larz

Dato : 25-07-02 17:38

> Jeg er kommet frem til at vælge Tiscali. Primært fordi de tilbyder et
> separat sæt kobber, så man kan vælge telefonfastnetudbyder som man vil. (er
> det ikke korrekt ?)

Jo. Det kan du også med CC...

> Må man stadig dele en Tiscali forbindelse med naboen ?

Yeps.

> ROUTER:
> Den router jeg får, sætter man bare den i det (telefon-lignende) ADSL stik
> jeg har, eller skal der ændres noget teknisk ?

Nej. Du slutter bare routeren til.

> Fra routeren er der så bare udtag til RJ-45 stik/kabler som man så blot
> trækker over til sit netkort, og så er man på ?

Hvis du deler med din nabo, sætter du den nok i en hub eller en switch...

> Jeg vil gerne at vi kan det hele: Browsersurf, ICQ, Netmeeting, Spil,
> FTP-server, edonkey, WEB-server (men dog nok ikke mail-server), mv.
> Kan vi det med den billige CISCO 677 Router ?

Med lidt fiksfakserier kan du det hele... I kan ikke begge have ftp
server (på samme port) - men i kan jo søge om flere IP adresser...

> [...]
> er vel ikke så meget det ødelægger muligheden for at spille, for mange andre

Pingen er god jeg har 15-30 på comhjem.dk servere (CS) med min 1024kbit.

> Hvad er NAT ???

Network Address Translation - Det der gør at du kan sende al indgående
trafik til f.eks. port 22 (SSH) videre til en anden maskine... (al
trafik bliver som default sendt til 192.168.1.2 - men du kan vælge at
sende al trafik fra én port videre til en anden ip.

> [...]
> software-firewall alligevel. Kan man opgradere software/firmware i en router

Yeps. Firewallingen i 677'eren er ikke firewalling - det er bare
filtrering af noget trafik... Kør en personlig firewall på din egen
maskine også...

> [...]

> eller med andre ord, hvordan tildeles IP adresser når der er to computere
> på en router ? (de har vel ikke samme IP-adresse...)

Du kan søge om at få flere.

> [...]
> vel ikke mulighed for ? er det et link til dokumentation eller andet jeg

Du ville nok kunne hvis du ville - men som default kan du ikke nej. For
at kunne gøre det skal du køre noget transparent proxy... ;)

> Opsætningen bliver med 2 x RJ45 ud af routeren. (hvis det ellers er sådan
> det ser ud, jvf. ovenfor).

Nej, køb en hub eller switch.

> [...]
> uden at starte den stationære. Kan man det - kan man sætte en trådlås
> sender i en af RJ-45 udgangene på routeren eller andet ?

Nej, køb en hub eller switch ;)

Så synes jeg forøvrigt at du skulle overveje en anden udbyder end tiscali.

--
-
Lars

Fra : Jens B. Christoffers~

Dato : 25-07-02 20:05

"Larz" <lp@your-pants.coder.dk> wrote in message
(er

> Jo. Det kan du også med CC...

CC dækker ikke min central

> Yeps.

> Nej. Du slutter bare routeren til.

> Hvis du deler med din nabo, sætter du den nok i en hub eller en switch...

Så indgangen til Routeren er fra adsl-"telefonstikket" i væggen...

Hvad er udgangen så, hvis det ikke er RJ-45 ?
Eller er der een RJ-45 der skal føres over til hub/swithch'en ?

> Med lidt fiksfakserier kan du det hele... I kan ikke begge have ftp
> server (på samme port) - men i kan jo søge om flere IP adresser...

Kan vi begge have en FTP-server hvis vi kører med eksempelvis no.ip.com
eller dyndns.dk ?

> [...]
> trafik bliver som default sendt til 192.168.1.2 - men du kan vælge at
> sende al trafik fra én port videre til en anden ip.

Jeg var med så langt, men her tabte du mig lidt...
Al indgående trafik sender jeg videre til port 22... hvad er port 22, og
hvorfor skulle jeg sende al trafik til den port ? Hvad er SSH ?

Port og IP-adresse er vel ikke det samme. Port er det ikke en underangivelse
til en IP-adresse ?

> Yeps. Firewallingen i 677'eren er ikke firewalling - det er bare
> filtrering af noget trafik... Kør en personlig firewall på din egen
> [...]

Hvordan angiver jeg så at IP xx.xx.xx.xx er til mig og yy.yy.yy.yy er til
naboen. Ikke mindst når det er igennem en switch ?

> [...]
>
> Nej, køb en hub eller switch ;)
>
> Så synes jeg forøvrigt at du skulle overveje en anden udbyder end tiscali.

Når jeg ikke kan få CC, er Tiscali så ikke de eneste der tilbyder fast
separat kobber ?
Eller med andre ord, jeg kan ikke få separat linie hos TDC ? for de er de
eneste andre der dækker herude.... (jer ser køer og kornmarker på vej til
og fra arbejde...

Ellers tak for svar.
Mvh
Jens

Fra : Jens

Dato : 25-07-02 20:38

> [...]
> trafik bliver som default sendt til 192.168.1.2 - men du kan vælge at
> sende al trafik fra én port videre til en anden ip.

Kan jeg åbne, og pege, en given port til os begge to. Hvis vi begge f.eks.
vil bruge Microsoft Gaming Zone (hvad nummer den end har) kan jeg så pege
den mod os begge. Og ligeledes, vil vi begge kunne opsætte en FPT-server og
en WEB-server ?

Fra : Jens B. Christoffers~

Dato : 25-07-02 19:54

Jeg glemte lige i den første post....

Vi vil også gerne kunne lave en direkte 100MB forbindelse imellem vore to
computere, til at dele filer, spille direkte, osv..

Det kan vel godt lade sig gøre, men hvordan sættes det op, så andre på
internettet ikke kan se de foldere vi deler ?

Styresystemet er hos mig XP, og jeg ved desværre ikke hvad det er hos ham.
Formodentligvis Win98 eller ME.

Thanx
Jens

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 25-07-02 20:37

On Thu, 25 Jul 2002 20:53:43 +0200, "Jens B. Christoffersen"
<jenc@SPAMMENOTget2net.dk> wrote:

>Vi vil også gerne kunne lave en direkte 100MB forbindelse imellem vore to
>computere, til at dele filer, spille direkte, osv..

Det gør i via switchen.

>Det kan vel godt lade sig gøre, men hvordan sættes det op, så andre på
>internettet ikke kan se de foldere vi deler ?

Du skal blokere for Netbios i routeren:
http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml#43

/Jarlskov

Fra : Bjarke Hansen \(lapt~

Dato : 25-07-02 21:28

"Jens B. Christoffersen" <jenc@SPAMMENOTget2net.dk> wrote in message

> [...]
> den, når man ikke slukker Routeren. (Der var ikke sidste år problemer med
> at holde forbindelsen når den først var fanget).

Hvis TDC har sat forstærker, og har det i et teknikhus. Skal Tiscali
formodlig have ADSL udstyret i teknikhuset. Da ADSL ikke kan/må forstærkes.
Og det har de neppe. Så du kan godt komme ud for, at du overhovedet ikke kan
få ADSL. TDC har sikkert allerede ADSL udstyr i teknikhuset.

Fra : Jens

Dato : 25-07-02 21:30

"Bjarke Hansen (laptop)" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in
message news:ahpmvd$1c8$1@sunsite.dk...
> [...]
kan
> få ADSL. TDC har sikkert allerede ADSL udstyr i teknikhuset.

hmmm, bucker...
Hvordan er Tiscalis regler, hvis jeg ikke kan få ordentlig forbindelse...
Er oprettelse kr. 495,- og installationsgebyr kr. 495,- så begge tabt ?

Sidste år hvor modem-forbindelsen blev forkastet, kostede det mig ikke
noget.

....skal jeg iøvrigt betale oprettelsesgebyr når jeg i forvejen har ADSL stik
???

Mvh
Jens

Fra : Pia

Dato : 26-07-02 20:31

Hejsa

Hvad sker der hvis der opstår spændingsforskelde mellem de to huse, vil
computersystemet så ikke kunne komme til at virke som spændingsudligner ?,
og derved brænde af, den bliver ikke nem at forklare forsikringen, med
mindre man har en elskadeforsikring.

Så min anbefaling, vil være at i laver noget med lysleder, så kan i da undgå
nogle af de problemer som kan opstå.

MVH
Leo

---

Fra : Jens

Dato : 27-07-02 14:04

Det er rækkehus.

Jeg kan ikek umiddelbart se der skulle være større risiko for
spændingsforskelle (som jeg ikke lige ved hvad er) ved at "computer 2" står
i hans lejlighed, fremfor i et andet værelse hos mig.

Det er jo som et helt alm. privært netværk, der er bare en mur mere
imellem...

Hvordan opstår der spændingsforskelle imellem to lejligheder, lige ved siden
af hinanden, i et rækkehus ?

Mvh
Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-07-02 18:51

"Jens" <jenc@SPAMMENOTget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan opstår der spændingsforskelle imellem to lejligheder, lige ved
siden
> af hinanden, i et rækkehus ?

Prøv at spørge i dk.teknik.el

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 27-07-02 19:50

"Jens" <jenc@SPAMMENOTget2net.dk> wrote > Det er rækkehus.

> Hvordan opstår der spændingsforskelle imellem to lejligheder, lige ved
siden
> af hinanden, i et rækkehus ?

Jeg kender til et eksempel:

En stor bygning har el-tavler i begge ender af huset, for at gøre
kabel-længderne [og spændingsfald] indenfor rimelighedens [og lovens]
grænser.
Dvs at de 2 midterste rum bliver forsynet fra hver sin tavle.

Hvis der ikke er lavet ordentlig potential-udligning mellem tavlerne, så vil
der opstå en spændingsforskel som kan være til skade for udstyret, når de
kobles sammen i netværk med ledende materialer.

Det er først indenfor de sidste 10-15 år, at man har udført ordentlig
udligningsforbindelser [lovkrav].

--

I rækkehuse er el-forsyningen typisk sløjfet mellem husene, så mon ikke det
skulle være ok i dit tilfælde.

Hvis du ønsker at lave netværk som er galvanisk adskilt fra naboen, så kunne
du bruge 2 fiber-netkort + 1 stk fiber-patch-kabel, eller et setup med
trådløst netværk.

--
Mvh Henrik.