Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ixus V2 skarphed (igen)
Fra : Ukendt

Dato : 25-07-02 15:01

Hej,

Efter at have læst en del gode anmeldelser, og dårlig kritik bestemte jeg
mig alligevel for at anskaffe ovennævnte. Udvalget blandt 2MP ultra-kompakte
er trods alt ret begrænset (Dimage X - tvivler på kvaliteten af den foldede
optik, Coolpix 2500 - kan ikke lide designet).

Anyway, for at tilføje mit synspunkt til kritikken omkring skarphed har jeg
lagt nogle billeder her:
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=445

Jeg mener selv at billederne bliver stort set så skarpe som det er fysisk
muligt med 2MP - man kan vel ikke få kanter så skarpe som én pixel (når man
tænker på GRGB filteret - f.eks. er der trods alt kun 0.5MP røde og blå
pixels).

Overgangen i pupillen fra "Ørn" billedet er ca. 2-3 pixels, hvilket jeg
mener må være tæt på den fysiske grænse uden at behandle billedet med et
"Sharpen" filter - Vil man øge skarpheden kan man jo begynde at pille med
den slags i f.eks. paint-shop

Mit eneste egentlige kritikpunkt er at det har svært ved at fokusere i svagt
lys - hvilket selvfølgelig giver anledning til uskarpe billeder i nogle
situationer (kan ikke fokusere i totalt mørke på trods af kraftigt AF-assist
lys - kun ved tætte makro optagelser kan det af og til lykkedes at få focus
i mørke).

Kommentar er velkommne

Mvh.
Jesper, stadig glad for sit nye Ixus V2.

Fra : Jacob Olsen

Dato : 25-07-02 23:16

Tillykke med kameraet. Håber du bliver glad for det. Det er lækkert. Føles
godt i hånden, og gode menuer, og indstillinger.! Skarpheden kunne godt være
bedre. Men jeg kan sagtens leve med det, da jeg primært gik efter et kamera
som skulle være så kompakt som muligt.! Det tager okay billeder. Der er
begrænsning på videoér på ca 12 sekunder, hvilket jeg synes er lidt sær hvis
man fx har et 256 flash kort, så er der plads til flere minutter.

Man skal lige lære kameraet at kende, engang imellem har jeg fået billeder
som er rigtigt godt skarpe.... det kan godt lykkedes, men man skal lige
kende måden....

Held og lykke med det.!