Sorte alger.
Fra : Madsen

Dato : 25-07-02 14:36

Hej,

Er der nogen der har en idé til hvorfor denne algetype opstår:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/akvarium/sorte_alger.jpg
De er en plage at slippe af med igen, ser det ud til.
Det er de sorte alger rundt på kanten af plantebladene jeg mener.
De sidder også på sten og ruder og sidder utrolig godt fast.
Det ligner små bløde børster. Er det dem man kalder for børste-
alger, eller?

Madsen.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-07-02 17:24

In article <Xns92569EA4FABADcopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>,
Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
> [...]

> De sidder også på sten og ruder og sidder utrolig godt fast.
> Det ligner små bløde børster. Er det dem man kalder for børste-

Tror det er dem der hedder penselalger. Jeg har dem i dynger hos
min sumppadde, og jeg tror de er gode som naturligt filter. Måske
Ricki vil ha' nogle, tihi!

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Madsen

Dato : 25-07-02 23:36

Ulrik Smed skrev:

> Hm, nej planterne ser godt nok lidt kedelige ud når de er fyldt
> med alger... :-/

Ja og stenene ligner jeg ved ikke hvad.

> Haha, nej det var Ricki her fra gruppen, som jeg sludrede lidt
> med om skildpadder og filter-alger her for nylig.

Nå på den måde. :)

> Men faktisk havde jeg en han-padde engang, der af og til spiste
> disse alger, han græssede af dem der sad på bagvæggen af akvariet,
> som en anden havleguan.

Jeg har godt nok observeret at både sugemaller og Tropheus forsøger
at æde dem, men de kan ikke gøre noget ved dem. De sidder simpelthen
for godt fast og jeg tror ikke at en skildpadde er det smarteste at
smide derned. Så mister jeg nok både fisk, planter og måske alger. :)

Nå, men jeg må prøve at skifte vand lidt oftere. Måske det kan hjælpe.
Der er kommet flere af dem på det sidste og jeg har ikke været for
god til at få skiftet vand her i løbet af sommeren, så det er muligvis
årsagen.

Tak for svar.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 25-07-02 19:21

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-07-02 21:31

In article <Xns9256CF1475493copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>,
> [...]

> Er det Ricki Lake eller din padde du snakker om?

Haha, nej det var Ricki her fra gruppen, som jeg sludrede lidt
med om skildpadder og filter-alger her for nylig. Men faktisk

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-07-02 23:59

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns92569EA4FABADcopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
> [...]
> De sidder også på sten og ruder og sidder utrolig godt fast.
> Det ligner små bløde børster. Er det dem man kalder for børste-

Det er et emne som har været diskuteret her masser af gange, men der
er så vidt jeg husker ikke nogen der har kunnet give en 100 % sikker
løsning.

Jeg har selv haft dem i nogle akvarier, og de er en plage som ikke kan
fjernes sådan lige her og nu.

I 2 akvarier forsvandt de ganske kort tid efter at jeg havde skiftet
lysrør. Så hvis dine rør er ved at være brændt ud,
så forsøg at give akvariet en del mere lys, ved at skifte rør.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 26-07-02 00:15

Carsten Gall skrev:

> Det er et emne som har været diskuteret her masser af gange,
> men der er så vidt jeg husker ikke nogen der har kunnet give en
> 100 % sikker
> løsning.

Nej, det er nok heller ikke nemt, for der kan jo sikkert være mange
faktorer der spiller ind.

> Jeg har selv haft dem i nogle akvarier, og de er en plage som
> ikke kan
> fjernes sådan lige her og nu.

Engang havde jeg dem også i et 160 ltr. og det var meget voldsomt.
Så slemt er det heldigvis ikke i mit nuværende 530 ltr. men det er
blevet værre her i løbet af sommeren kan jeg se.

> I 2 akvarier forsvandt de ganske kort tid efter at jeg havde
> skiftet
> lysrør. Så hvis dine rør er ved at være brændt ud,
> så forsøg at give akvariet en del mere lys, ved at skifte rør.

Det var det første jeg prøvede, da jeg troede algerne var kommet
fordi mine neonrør var ved at blive svage, men det har ikke rigtig
haft nogen effekt at skifte dem.

Madsen.

Fra : Martin

Dato : 29-07-02 18:00

Hej Madsen,

Her et par links, der måske kan hjælpe dig...

http://www.thekrib.com/Plants/Algae/
http://www.akvariet.dk/algekontrol.php

Jeg selv er efterhånden blevet en del klogere på mine egne alger, men
jeg er stadig ikke sluppet af med dem endnu!

hej fra

Martin

Fra : Madsen

Dato : 03-08-02 23:41

Martin skrev:

> Ideen er altså at lade planterne optage al tilgængelig fosfat i
> vandet ved at vokse bravt og dermed udsulte algerne.

Problemet er nok til dels, at jeg ingen hurtigvoksene planter har
for tiden. Jeg har udelukkende Anubias og det går jo ikke ret
stærkt. Har dog opdaget, at det faktisk hjælper at skifte vandt lidt
hyppigere. Der er i hvert tilfælde kommet en del flere grønne blade
efter at jeg er begyndt at skifte vand en gang om ugen. Som nævnt
tidligere i tråden, så har jeg ikke været for god til at få skiftet
vand her i løbet af sommeren, men jeg skal vist også have fat i
noget plantegødning igen. En overgang brugte jeg Mastergrow fra
Tropica, men løb tør for længe siden og har så ikke fået købt noget
nyt. Altså ren slendrian som åbenbart gav bagslag.

> Jeg skriver til denne tråd igen, når jeg ved om min plan virker
> efter hensigten.

Det må du meget gerne. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 29-07-02 19:34

Martin skrev:

> Her et par links, der måske kan hjælpe dig...

Og tak for dem. Dem vil jeg lige studere nærmere. :)

Madsen.

Fra : Martin

Dato : 03-08-02 23:26

Fandt lige et par spændende links mere i dag i jagten på en løsning af
mine egne algeproblemer:

1) Chuck's har nogle interessante betragtninger om at nitrat-underskud
(og/eller underskud af andre plantenæringsstoffer) hæmmer planternes
evne til at optage fosfat i vandet. Alger elsker fosfat, og overtager
den frie mændre i vandet, som 'de højere' planter er forhindret i at
optage pga. mangler i deres øvrige 'kost'.

http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_algae.htm

2) Chucks baserer sine ideer på en artikel om gødning af akvatiske
planter, som jeg har set refereret til mange steder på nettet:

http://www.cam.org/~tomlins/algae.html

3) Artiklen henvises også til af den velanskrevne Karen Randall, som
har lavet en lang artikelserie om planteakvariet i online tidsskriftet
Aquarium Frontiers Online
(http://www.animalnetwork.com/fish2/aqfm/default.asp).

Karen Randalls artikelserie:
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/aqfrontiers.htm

------------------------
Efter at have læst en række anbefalinger i ovennævnte materiale
planlægger jeg selv følgende skridt for at komme mine trådalger til
livs:

a) At sikre mig at alle relevante næringsstoffer er til stede for
planterne gennem korrekt tilsætning af fosfatfri gødning (Tropica
Mastergrow) og CO2. Indholdet af Fe (jern) kan måles ved køb af et
billigt kit, og kan efter sigende bruges som rettesnor for niveauet af
mikronæringsstoffer i vandet. Fe anbefales at ligge konstant på 1-2
ppm (0,1-0,2 mg/l)

b) At sikre mig at nitrat-niveauet i vandet holdes på 5-10 ppm

c) At sikre mig at planterne får rigeligt med kvalitetslys at vokse på
i de anbefalede 12 timer dagligt

Hej fra

Martin