Web-Server bag TDC BB og Dlink 804
Fra : Søren Altmann

Dato : 25-07-02 13:53

Hej,

Jeg har nu snart brugt det meste af min sommerferie (i følge min kone) på at
løse følgende problem(er)... Håber nogen kan hjælpe, så jeg kan nyde
weekende sammen med familjen

Jeg har en TDC Bredbåndsforbindelse med fast IP, som jeg har sat op med 1
stationær og lejlighedsvis op til 2 laptops koblet på en DLink 804 router.
Alle maskiner får en ip-adresse på LAN'et og alle kommer fint på
internettet...

Problem 1:
Maskinerne kan ikke se hinanden via TCP/IP (ping). Først når/hvis jeg
installerer NetBEUI kan de finde hinanden. Ifølge DLink support skal dette
virke og de "..kan ikke forstå hvorfor det ikke virker..". Forslag fra dem :
send routeren ind til os, så skal vi se på den.. -> jeg skal undvære min
router på ubestemt tid.. = dårlig løsning. Jeg har nu været nede i en TDC
butik og købe en ny router (også en Dlink 804) og problemet er det samme.

Problem 2:
Jeg har sat min stationære maskine op som webserver og vil nu gerne have at
den skal kunne ses ude i verden. I Dlink interfacet sætter jeg en såkaldt
'Port redirection' på port 80, som jeg sætter til at pege på den lokale
IP-adresse, som min stationære maskine har. Ingen kontakt herhjemme, hvilket
skyldes at jeg ikke kan gå ud af routeren og ind i den igen (ifølge Dlink
support). Jeg har prøvet udefra også, men med samme bedrøvelige resultat.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig.

// Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 25-07-02 14:50

Den Thu, 25 Jul 2002 14:52:41 +0200 skrev Søren Altmann:
> [...]
>virke og de "..kan ikke forstå hvorfor det ikke virker..". Forslag fra dem :
>send routeren ind til os, så skal vi se på den..

Trafikken imellem maskinerne skal slet ikke igennem routeren, så det er
faktisk PC'erne du skal starte med at checke. Hvis du ikke kan pinge,
ville jeg nok starte med at checke ip-numre/netmask passer sammen på
maskinerne.

> [...]
>support). Jeg har prøvet udefra også, men med samme bedrøvelige resultat.

Du kan bruge http://www.anonymizer.com/ til at gå ud og ind igen.

Det første du skal gøre er dog at checke lokalt - start på serveren
selv, med http://127.0.0.1/ og check at der overhovedet er kontakt
til webserveren.

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Doom and
Quake run side by side

Fra : Søren Altmann

Dato : 25-07-02 21:47

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

> [...]
> Kent
> --
> You haven't seen _multitasking_ until you've seen Doom and

Jeg kan sagtens pinge serveren fra serveren selv. Anonymizer... hmmm..
Umiddelbart er jeg ikke indstillet på at købe andet end den gratis version
og den vil tilsyneladende ikke hjælpe mig på den valgte IP (der er ikke et
domæne koblet på endnu).

Ellers tak for hjælpen ! Er der flere tips !!?

// Søren

Fra : Søren Altmann

Dato : 26-07-02 09:13

> [...]
> faktisk PC'erne du skal starte med at checke. Hvis du ikke kan pinge,
> ville jeg nok starte med at checke ip-numre/netmask passer sammen på

Maskine 1 (laptop) bliver tildelt ip: 192.168.0.100 subnet mask:
255.255.255.0 default gw: 192.168.0.1
Maskine 2 (server) bliver tildelt ip: 192.168.0.101 subnet mask:
255.255.255.0 default gw: 192.168.0.1
Router har ip: 192.168.0.1

Begge maskiner kan pinge sig selv og routeren, men ikke den anden maskine.
Begge maskiner kører win2k.

// Søren

Fra : Søren Altmann

Dato : 26-07-02 12:43

Her er en ipconfig for begge maskiner...

Maskine 1:
Windows 2000 IP Configuration
Host Name . . . . . . . . . . . . : MV01
Primary DNS Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Broadcast
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : teledanmark.dk
Ethernet adapter Local Area Connection:
Connection-specific DNS Suffix . : teledanmark.dk
Description . . . . . . . . . . . : 3Com 3C920 Integrated Fast
Ethernet
Controller (3C905C-TX Compatible)
Physical Address. . . . . . . . . : 00-B0-D0-E2-9B-FB
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.100
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
192.168.0.1
Lease Obtained. . . . . . . . . . : Friday, July 26, 2002 13:36:35
Lease Expires . . . . . . . . . . : Monday, July 29, 2002 13:36:35

Maskine 2:
Windows 2000 IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : acn-dk-sal2
[...]

Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/100 VM Network
Connection
Physical Address. . . . . . . . . : 00-02-A5-B8-EB-C4
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.101
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
192.168.0.1
Lease Obtained. . . . . . . . . . : Friday, July 26, 2002 12:36:15
Lease Expires . . . . . . . . . . : Monday, July 29, 2002 12:36:15
[...]

... hvis det kan hjælpe...(?)

// Søren

Fra : Jens Ulrik Hogrefe

Dato : 01-08-02 16:16

Hej Søren

ad 1)

Jeg havde omtrent det samme problem med min DI-804, det vil sige at mine
computere ikke kunne se hinanden på intranettet.

Jeg fandt ud af, at mit problem skyldtes Norton Personal Firewall, som
blokerede for trafikken. Efter fjernelse af dette og installation af
ZoneAlarm kunne computerne se hinanden og pinge hinanden/sig selv.
Selvfølgelig skulle intranettet lige placeres i "trusted zone" (samme
funktion fik jeg aldrig til at fungere i Norton Personal Firewall).

Håber svaret kan bruges til noget....

Jens