MS Windows
briani 27239
Nedgradering fra win2000 til win98
Fra : Christian Callesen

Dato : 25-07-02 12:36

Hej NG!

Er der nogen her i NG der ved hvordan man nedgradere fra Windows 2000 til
Windows 98?

Hilsen
Christian

Fra : N/A

Dato : 25-07-02 13:38

Fra : Martin K

Dato : 25-07-02 13:38

Madsen wrote:
> Kan ikke lade sig gøre mig bekendt. Muligvis på en eller anden
> snørklet måde, men ideen med det er meningsløst.

Enig. Det er komplet meningsløst eftersom Win2000 er den bedste
Windows-version til dato! Men man kan nu altid skifte styresystem, ikke
noget problem idet. Formater svinet, og man er tilbage til Win98 og alle de
kedelige tendenser, med genstarter i tide og utide

--
Martin K

Fra : Kent Friis

Dato : 25-07-02 14:57

Den Thu, 25 Jul 2002 14:38:25 +0200 skrev Martin K:

> [...]
>noget problem idet. Formater svinet, og man er tilbage til Win98 og alle de
>kedelige tendenser, med genstarter i tide og utide

Min Win2000 nede på arbejdet er da meget værre med genstarter i tide og
utide, end min 98 herhjemme. Selvom ingen af dem nu slår XP hvad angår
genstarter, den er virkelig slem.

Mvh
Kent
--
Avoid the Gates of Hell. Use Linux
(Unknown source)

Fra : Thf

Dato : 25-07-02 23:10

>Min Win2000 nede på arbejdet er da meget værre med genstarter i tide og
>utide, end min 98 herhjemme. Selvom ingen af dem nu slår XP hvad angår
>genstarter, den er virkelig slem.

Det må være driver/hardware relateret, af alle OS'er jeg har prøvet er
Win2000Pro det bedste/stabile, men kører nu XP der også virker perfekt.
Win2000 kørte i ca 6 måneder med kun en underlig reboot, ellers intet.
XP har nu kørt i et måned uden fejl.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-07-02 11:17

Thf wrote:

> [...]
> perfekt. Win2000 kørte i ca 6 måneder med kun en underlig reboot,
> ellers intet. XP har nu kørt i et måned uden fejl.

Min XP har kørt ca. ½ år uden problemer, min Win 2000 Pro ligeledes -
W98 kørte udmærket i årevis uden synderlige problemer på min
arbejdsplads - alt i alt er jeg altså godt tilfreds med MS-produkterne
som jeg kender dem - men naturligvis -intet er fejlfrit, heller ikke
MS-produkterne (og bemærk: jeg taler udelukkende om produkterne - jeg
vil ikke diskutere MS' politik samtidig).

Jeg synes at det er helt forbløffende så godt de produkter kører, når
man betænker hvor mange forskellige maskiner de skal kunne fungere på -
der er jo skrevet millioner af kodelinier for at få vores
windows-produkter til at fungere under næsten alle typer af maskiner -
jeg er ikke uimponeret af det arbejde, der her er foregået for at give
os "information til fingerspidserne" som BG har udtalt - hans firmas ry
ufortalt, og jeg er bestemt ikke uimponeret af, at så meget går godt,
når så meget ellers kunne gå rigtig skidt.
At der så findes programmer, der ikke fungerer under W-XXXX - har jeg
svært ved at tage alvorligt - eller rettere: det er ikke nødvendigvis
Windows' fejl, at udviklere af programmer til Windows sjusker i deres
programmering.

Arne H.Wilstrup

Fra : SirWheels

Dato : 27-07-02 11:05

> [...]
> svært ved at tage alvorligt - eller rettere: det er ikke nødvendigvis
> Windows' fejl, at udviklere af programmer til Windows sjusker i deres
Tag for eksempel Rollercoaster Tycoon - Det er et dårligt programmeret spil.
Godt nok har det kun krævet en enkelt patch at få det til at virke
ordentligt under WinXP, men det havde også sine problemer før den patch kom
ind.

Og jeg vil give dig heeeelt ret i, at det typisk er software-programmørerne,
der åbenbart ikke laver pæn kode. Nææh, Java styrer... langsomt.

--
Regards/Hilsen
SirWheels

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-07-02 11:22

"SirWheels" <webboy81@hotmail.com_removeme_> wrote in message
> Tag for eksempel Rollercoaster Tycoon - Det er et dårligt programmeret
spil.

Worms2 har en sær måske at detektere 32-bit Windows på. Den anerkender ikke
Win2000...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-07-02 12:00

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spil.
>
> Worms2 har en sær måske at detektere 32-bit Windows på. Den anerkender

Fyyyh - kan du så komme efter den og opdrage den ordentligt

Arne H.Wilstrup

Fra : Søren

Dato : 29-07-02 11:37

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in message

> [...]
de
> kedelige tendenser, med genstarter i tide og utide

Kan lige oplyse at WinXP har været på det danske marked et godt stykke tid,
og win2000 altså ikke er det sidste nye, kernen i winXP er NT 5.1
Desuden kan winXP kører kompatiblitets tilstande for win95, win98/Me, winNT
4.0, windows 2000.
Og jeg behøver vel ikke at sig at WinXP er den bedste til Dato )

Søren.

Fra : Anders Lund

Dato : 29-07-02 14:20

Søren <pc@tdcspace.dk> wrote:

> Desuden kan winXP kører kompatiblitets tilstande for win95, win98/Me,
> winNT 4.0, windows 2000.

Det kan min Windows 2000 også. Jeg ved ikke om det er beddere eller værre
end på en Windows XP, da jeg ikke har prøvet denne grundigt.

--
Anders Lund - spam2002q3@andersonline.dk
OE-QuoteFix - http://jump.to/oe-quotefix

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-07-02 15:58

"Anders Lund" <news@anders.adsl.dk> wrote in message
> Det kan min Windows 2000 også. Jeg ved ikke om det er beddere eller værre

Hvordan gør den det?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-07-02 18:14

Mon, 29 Jul 2002 16:58:07 +0200, skrev "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk>:

>Hvordan gør den det?

Hvis man har installeret sp2 skulle muligheden være der (efter
sigende - kører ikke selv Win 2000).

Fra : Madsen

Dato : 25-07-02 14:01

Martin K skrev:

> Men man kan nu altid skifte styresystem, ikke noget problem idet.

Ved ordet nedgradering forstår jeg det sådan, at man installerer
en Win98 oveni en Win2000 og dermed bevarer alle installerede
programmer, men at styresystemet hedder Win98 i stedet for Win2000
når man er færdig. Det kan man mig bekendt ikke, og det var også
det jeg mente med at det ville være meningsløst, fordi der er så
himmelvid forskel på Win9x og WinNT. Det er selvfølgelig altid
muligt at formatere harddisken og installere et ældre styresystem.
Det er blot ikke hvad jeg forstår ved ordet nedgradering.

I visse situationer er Win98 vel et bedre valg end Win2000.
Det kommer helt an på hvor gammel en pc man sidder med. Den pc
jeg havde før den nuværende, kørte en del bedre med Win98SE end
med Win2000 fordi bundkortet og BIOS ikke understøttede ACPI.
Den pc jeg sidder med nu, vil det derimod ligefrem være synd at
installere Win98 på.

Madsen.

Fra : Martin K

Dato : 25-07-02 14:10

Madsen wrote:
> [...]
> en Win98 oveni en Win2000 og dermed bevarer alle installerede
> programmer, men at styresystemet hedder Win98 i stedet for Win2000

Det er så her jeg forstår ordet på en lidt anden måde (eller også er det
bare i min omgangskreds vi bruger det sådan). Men hver gang man skifter
styresystem er det tale om en op- eller nedgradering (når vi snakker
Windows), eller et skift til eksempelvis Linux. Jeg mener sagtens man kan
tale om en opgradering selvom man laver en fresh install. Men nu er jeg nok
lidt OT med hele al den snak om ord og deres betydning. Det hører nok mere
hjemme i en eller anden kulturgruppe...

--
Martin K

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-07-02 15:08

Martin K wrote:
> [...]
> nok lidt OT med hele al den snak om ord og deres betydning.
> Det hører nok mere hjemme i en eller anden kulturgruppe...

Vi har en masse ord inden for edb-verdenen, der kan forvirre. Og
det mærkelige er at nogle af disse ord, vi ikke umiddelbart
forstår, er dansk.

Jeg husker en person fra Alcotini, der i TV stod helt uden at
blinke og talte om harddisken, når han i virkelighed mente
systemenheden, til stor forvirring for dem, der måtte have en
smule forstand på de dele.

Jeg har siden hørt en række mennesker omtale systemenheden som
harddisken - simpelthen fordi de ikke vidste bedre.

Når vi i dagligdagssproget taler om opgradering fra et system til
et nyere af samme slags, taler vi ikke om den proces, hvormed
tingene foregår. Derfor er en opgradering i dagligdagssproget
korrekt, når vi siger: jeg vil opgradere fra W98 til W2K Pro. Her
diskuterer man så ikke, hvordan det rent faktisk foregår, altså
processen.

Går vi ind i en edb-butik og skal have noget
opgraderingssoftware, så er det vigtigt at vide forskellen: nogle
af det eksisterende opgraderingssoftware kræver at man har en
tidligere version på sin computer eller i det hele taget har en
tidligere version i nærheden, medens andet software taler om
opgradering som om der blot er tale om en forbedret udgave af
samme produkt, som så til gengæld ikke altid koster så meget som
et nyt (forklar mig hvorfor).

Microsoft har svjv altid haft den politik at man skelnede mellem
opgraderingsprodukter, der krævede tilstedeværelsen af tidligere
produkter og så fulde versioner.

Men f.eks. med FrontPage kunne man købe en opgraderingsversion
til FrontPage 98 uden at have den ældre version af FrontPage -
til gengæld kan man ikke have en opgraderingsversion af den nye
FP 2002 uden at have mindst FP 98 og helst FP 2000 til stede.

I teknisk forstand taler vi om opgradering, når man skal
installere oven i en ældre version, medens man ikke taler om en
opgradering, hvis man installerer fra bunden af (fra scratch) -

Så når vi i denne gruppe taler om at man kan opgradere direkte
fra W98 til W2K Pro, så er der altså ikke tale om opgradering i
hverdagssproglig forstand, men i teknisk forstand.

En tekniker kan godt sige: "Jeg vil opgradere mit styresystem" og
dermed mene at han vil skifte styresystemet ud, men han vil ikke
være i tvivl når en anden tekniker siger: "jeg vælger at
opgradere fra Windows 98 til Windows 2000 Pro"- så menes der
entydigt at man installerer oven på det andet system."

Når man i Microsoft-regi taler om, hvorvidt det er muligt at
opgradere fra W98 til W2K, så menes der ikke blot at skifte
styresystem, men at man vitterlig installerer oven på det andet.

Vi kunne vel sige, at vi benytter opgradering både i
hverdagssproget og i det tekniske sprog, men i det tekniske sprog
mener vi noget mere præcist med begrebet opgradering - for uanset
processen, så er der tale om en forandring af eksisterende
systemer - men det er processen man tænker på som tekniker.

--
ahw

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-07-02 18:18

> I visse situationer er Win98 vel et bedre valg end Win2000.
> Det kommer helt an på hvor gammel en pc man sidder med. Den pc

Det kommer an på hvilke spil man spiller...

Derfor har jeg et gameOS og en Win2k på maskinen...

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-07-02 18:22

Jesper G. Poulsen wrote:
> "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
>
> Det kommer an på hvilke spil man spiller...
>
> Derfor har jeg et gameOS og en Win2k på maskinen...

Man kan faktisk komme rimelig langt selv med gamle spil på XP -
der er mulighed for at køre med forskellige spil - også gamle
dos-spil - på XP (i en vis udstrækning, forstås)
--
ahw

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-07-02 23:22

"Arne H. Wilstrup" <ahw@_nospamahw.dk> wrote in message
> Man kan faktisk komme rimelig langt selv med gamle spil på XP -

Nu gik tråden ikke på XP og min maskine får heller ikke XP.

> der er mulighed for at køre med forskellige spil - også gamle
> dos-spil - på XP (i en vis udstrækning, forstås)

Transport Tycoon Deluxe virker ikke i XP.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-07-02 23:58

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> "Arne H. Wilstrup" <ahw@_nospamahw.dk> wrote in message
>
> Nu gik tråden ikke på XP og min maskine får heller ikke XP.

Undskyld - jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren - du har helt ret: der
blev talt om andre systemer end lige netop XP -

> Transport Tycoon Deluxe virker ikke i XP.

Sikkert ikke - det skal jeg ikke gøre mig klog på - jeg skrev jo også "i en
vis udstrækning" - nogle programmer vil kunne køre på XP, andre ikke - jeg
kender intet til Transport Tycoon.

Med venlig hilsen
Arne H. Wilstrup

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-07-02 06:56

"Arne H. Wilstrup" <ahw@fjerndetteahw.dk> wrote in message
> [...]
en
> vis udstrækning" - nogle programmer vil kunne køre på XP, andre ikke - jeg

XP går for at være verdens 8. vidunder, men der er ikke perfekt. Der kan
være de særeste årsager til at folk ikke skifter eller vil ha' dualboot.
Inden man anbefaler noget andet, så bør man spørge efter de nøjagtige krav
der stilles til systemet. Visse ting virker fint et sted og slet ikke et
andet sted.

Det er årsagen til at jeg har 2000 og 98 på samme maskine.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-07-02 11:09

Jesper G. Poulsen wrote:
> "Arne H. Wilstrup" <ahw@fjerndetteahw.dk> wrote in message
>
> XP går for at være verdens 8. vidunder, men der er ikke perfekt.

Intet software er perfekt. Ikke en gang mennesker er det

> [...]
> dualboot. Inden man anbefaler noget andet, så bør man spørge efter de
> nøjagtige krav der stilles til systemet. Visse ting virker fint et

Korrekt.

> Det er årsagen til at jeg har 2000 og 98 på samme maskine.

Det må du selv om - jeg har både dos-w98-w2000 og XP Pro på samme
maskine - men ikke for at spille, men til andre formål.
Jeg henviser blot til, hvad andre har skrevet og sagt - f.eks. her fra
Windows XP professional-bogen: s.70

"Har du f.eks. et gammelt spil, du ikke kna få til at køre under windows
XP, men som virkede upåklageligt under f.eks. windows 95, så kan du
vælge at afvikle spillet, så det tror, at det kører på en computer under
Windows´95.
Det gøres ved at markere Kør dette program i kompatibilitetstilstand
for-feltet og vælge den version, du ønsker at afvikle programmet under.
I skærmindstillinger-gruppen kan du vælge en række specialindstillinger
for skærmen, vhis du har problemer med at få vist grafikken ordentligt.
I praksis fungerer kampabiliteten ved, at spillet startes op i en
selvstændig proces, der har samme adresserum for hukommelse og
grafikkort m.v., som der blev anvendt af den Windows-version, du har
valgt í listen. Samtidig emuleres en væsentlig lavere
processorhastighed, hvis denne har indflydelse på spillets
afviklingshastighed."

Derfor var det slet ikke et forsøg på at være "morsom", at "belære dig
om at du gør noget forkert" eller andre negative opfattelser, du måske
opfattede mit svar som, men blot et forsøg på at give dig en hjælp, som
du åbenbart blev fornærmet over. Det er kedeligt, men det kan jeg sådan
set ikke gøre noget ved. Hensigten var ikke den.

Og enhver kan sige sig selv at man naturligvis ikke kan spille alle spil
på alle platforme - man vil altid kunne finde et spil, der ikke kan - og
er det ikke platformen, der er noget galt med, så er der f.eks.
grafikkortet: det kan være for hurtigt, for langsomt eller slet ikke
virke. F.eks. virkede min datters Disney-spil ikke på Windows 98 (sic!)
med det grafik-kort af nyeste slags hun havde. Til gengæld kørte det
upåklageligt på Windows XP - så sådan er der så meget.

--
ahw

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-07-02 12:39

> Derfor var det slet ikke et forsøg på at være "morsom", at "belære dig

Det var også lidt almen info...

Fra : Madsen

Dato : 25-07-02 14:21

Martin K skrev:

> [...]
> (når vi snakker Windows), eller et skift til eksempelvis Linux.
> Jeg mener sagtens man kan tale om en opgradering selvom man laver

Du kan f.eks. købe en fuld version af Windows som er beregnet til at
installere på en tom harddisk hvor der i forvejen ikke er installeret
et styresytem på. Du kan også købe en opgraderingsversion som er
beregnet til at installere oveni en tidligere version af Windows.
Det er helt rigtigt at man i ordets egentlige forstand opgraderer til
en nyere Windows uanset hvordan man gør og det er som sagt også muligt
at jeg har misforstået Christian, men med nedgradering / opgradering
forstår jeg altså at man installerer oveni noget eksisterende og det
var det jeg svarede udfra. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 25-07-02 15:29

Arne H. Wilstrup skrev:

> Jeg husker en person fra Alcotini, der i TV stod helt uden at
> blinke og talte om harddisken, når han i virkelighed mente
> systemenheden, til stor forvirring for dem, der måtte have en
> smule forstand på de de

Ja, det er en klassiker. Dybt forvirrende, men den har jeg også tit
hørt. Min svoger vil f.eks. vide, om han skulle have en ny harddisk
hvis han valgte at skifte bundkortet. Jeg fortalte ham at den harddisk
han havde nu sagtens kunne køre på det nye bundkort, hvis han valgte
at skifte. Hvad jeg ikke forstod var at han refererede til selve
kabinettet.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 29-07-02 19:07

Jesper G. Poulsen skrev:

[Kompatibilitet i Win2000]

> Hvordan gør den det?

Kræver SP2 som Knud nævner, men det er ikke nok. Det skal også
kobles til.

Det gør du ved at gå ned i Start > Kør og skrive:
regsvr32 %systemroot%\apppatch\slayerui.dll

Nå det er gjort kan du højreklikke på et program, eller en genvej
til et program, og har nu kompatibilitetsfanebladet som i WinXP.

Hvis du vil slå det fra igen er kommandoen:
regsvr32 /u %systemroot%\apppatch\slayerui.dll

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-07-02 21:51

> Kræver SP2 som Knud nævner, men det er ikke nok. Det skal også
> kobles til.

THNX