/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
Indavl!
Fra : Anne Lise


Dato : 25-07-02 11:22

Vi har nu været lidt rundt og kikke på de forskellige katte, vi har
ikke bestemt os endnu, men jeg vil høre jer om jeres mening mht.
indavl.

Vi har jo kikket stambøger og vi vil gerne høre hvad risikoen evt. kan
være ved at få en kat med en indavls procent på 12%, det er en mor som
er parret med sin datters søn. De 12% er jeg kommet frem til ved hjælp
af et stambogsprogram.

Jeg ved godt at jeg bør kende de gener som dobles op, men det har jeg
ingen mulighed for at undersøge så jeg vil lige høre hvad i mener om
denne type indavl?

Anne Lise

 
 
Morten Skjershede (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Morten Skjershede


Dato : 25-07-02 12:44

Hej Anne Lise.
Det er meget lille indavls procent.
Hvis der ikke er yderligere indavl på stamtavlen, kan jeg ikke se det store
porblem.

Mvh. Morten

"Anne Lise" <jasmine@direkte.org> skrev i en meddelelse
news:1f3b9f49.0207250221.76200eb4@posting.google.com...
> Vi har nu været lidt rundt og kikke på de forskellige katte, vi har
> ikke bestemt os endnu, men jeg vil høre jer om jeres mening mht.
> indavl.
>
> Vi har jo kikket stambøger og vi vil gerne høre hvad risikoen evt. kan
> være ved at få en kat med en indavls procent på 12%, det er en mor som
> er parret med sin datters søn. De 12% er jeg kommet frem til ved hjælp
> af et stambogsprogram.
>
> Jeg ved godt at jeg bør kende de gener som dobles op, men det har jeg
> ingen mulighed for at undersøge så jeg vil lige høre hvad i mener om
> denne type indavl?
>
> Anne Lise



Anne Lise (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Anne Lise


Dato : 25-07-02 18:55

Tak for svarene, det er ikke sådan jeg skal bruge katten i avlen, men
jeg har læst om kræft og dårlig immunforsvar if. indavl.

Jeg er vandt til DKK og de foreskriver at man højst bruger en indavls
% på 6,25%, og så tænkte jeg om det ikke måtte være det samme med
katte. Og jeg syntes også mor og barnebarn ser lidt meget:)

Det er 4 generation og det er 12.5%

Jeg har også hørt noget om temperamentsproblemer!

Anne Lise

Camilla Scharff (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Scharff


Dato : 25-07-02 17:58

Hej Anne Lise

Hvad skal du bruge katten til...?
Hvis det bare er til kælekat, så betyder indavlsprocenten som sådan
ingenting, men hvis du engang vil have killinger med den, så skal du
naturligvis vælge den rigtige mage at parre den med!

Og de 12% du er kommet frem til, er det på 5 generationer eller hvad? - for
12% på 5 generationer er ikke særlig voldsomt, hvis du i øvrigt kan se, at
de øvrige indparrede linier er ubeslægtede (fx en import eller lignende).
Men nu er jeg jo nok også en af dem, som ikke er specielt bekymret over selv
ganske høje indalvprocenter, da det netop drejer sig om at kigge på linierne
længere tid tilbage end blot det antal katte, der umiddelbart fremgår af
stamtavlen...

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

"Anne Lise" <jasmine@direkte.org> skrev...
> Vi har nu været lidt rundt og kikke på de forskellige katte, vi har
> ikke bestemt os endnu, men jeg vil høre jer om jeres mening mht.
> indavl.
>
> Vi har jo kikket stambøger og vi vil gerne høre hvad risikoen evt. kan
> være ved at få en kat med en indavls procent på 12%, det er en mor som
> er parret med sin datters søn. De 12% er jeg kommet frem til ved hjælp
> af et stambogsprogram.
>
> Jeg ved godt at jeg bør kende de gener som dobles op, men det har jeg
> ingen mulighed for at undersøge så jeg vil lige høre hvad i mener om
> denne type indavl?
>
> Anne Lise



Mette Frederiksen (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Mette Frederiksen


Dato : 25-07-02 18:13


> Vi har nu været lidt rundt og kikke på de forskellige katte, vi har
> ikke bestemt os endnu, men jeg vil høre jer om jeres mening mht.
> indavl.
>
> Vi har jo kikket stambøger og vi vil gerne høre hvad risikoen evt. kan
> være ved at få en kat med en indavls procent på 12%, det er en mor som
> er parret med sin datters søn. De 12% er jeg kommet frem til ved hjælp
> af et stambogsprogram.

Hvad er det for et program?!?! *S* det lyder da praktisk! *S*

indavl.
tjaaa.. på det punkt er jeg meget sippet... jeg mener ikke at man skal lave
indavl på kattene hvis man kan undgå det... og ville heller ikke selv købe
en kat der var "indavlet"... *S* ja ja.. nu ved jeg jo godt at alle kattene
sikkert stamer fra de damme forfædre... men altså derud over! *S*

Jeg har ikke meget forstand på %'erne men synes ikke de lyder "sundt" at
barnebarn og mormor er blevet til mor og far, hvis du kan følge mig her!
*LOL*


Men jeg har på fornemmelsen at jeg er en af de eneste der har det sådan men
katte og indavl.


Mange hilsner
Mette



Camilla Scharff (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Scharff


Dato : 25-07-02 18:24

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev...
>
> Hvad er det for et program?!?! *S* det lyder da praktisk! *S*

Der findes såmænd temmelig mange forskellige - selv bruger jeg Breedmate
(www.breedmate.com), men der er også Compuped (http://www.compuped.com/),
Breeders Assistant (http://www.breedersassistant.com/) - og sikkert mange,
mange flere, som jeg ikke kender...

> Jeg har ikke meget forstand på %'erne men synes ikke de lyder "sundt" at
> barnebarn og mormor er blevet til mor og far, hvis du kan følge mig her!
> *LOL*

Og det har du da ret i - hvis man vel at mærke bliver *ved* med at lave
sådanne parringer - altså, så man fx har mormor/barnebarn i 5 gen., 3. gen.,
2. gen. eller lignende - men en *enkelt* indavlsparring gør nu ingen skade,
det er fortsat indavl/linieavl, der giver problemerne.

> Men jeg har på fornemmelsen at jeg er en af de eneste der har det sådan
men
> katte og indavl.

Nej, ikke som sådan - der er bare forskel på INDAVL og en indavls-parring
for fx at få stabiliseret nogle karaktertræk eller som test for en genetisk
defekt af en eller anden art.
- og btw. var det ikke dig, der var interesseret i nogle af de nye racer...
de er netop udsat for indavl i grove træk, fordi man i starten har brug for
at stabilisere *alle* racens særpræg!

Mvh. Camilla




Else Gyldenkærne (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Else Gyldenkærne


Dato : 25-07-02 23:08


"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:ahpceg$12tm$1@news.cybercity.dk...
> Der findes såmænd temmelig mange forskellige - selv bruger jeg Breedmate
> (www.breedmate.com), men der er også Compuped (http://www.compuped.com/),
> Breeders Assistant (http://www.breedersassistant.com/) - og sikkert mange,
> mange flere, som jeg ikke kender...

Uha, det var et farligt link *S*. Har nu brugt hele aftenen på at taste mine
kattes familiemedlemmer ind - foreløbig er jeg oppe på 65 katte. Det er
faktisk ret sjovt.

Mvh. Else.



Grit Wessel (26-07-2002)
Kommentar
Fra : Grit Wessel


Dato : 26-07-02 09:46

> Uha, det var et farligt link *S*. Har nu brugt hele aftenen på at taste
mine
> kattes familiemedlemmer ind - foreløbig er jeg oppe på 65 katte. Det er
> faktisk ret sjovt.

Hej Else

Der findes også en online database med skovkattestamtavler
http://www.skogkatt.co.uk/cgi-bin/NFO

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/
To sort-hvide hunkillinger til salg!



Else Gyldenkærne (26-07-2002)
Kommentar
Fra : Else Gyldenkærne


Dato : 26-07-02 13:37

Ja, den kender jeg godt. Men man kan så vidt jeg kan se, kun indtaste sine
egne katte, ikke deres forfædre.

Mvh. Else.

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i en meddelelse
news:3d410c41$0$11834$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Uha, det var et farligt link *S*. Har nu brugt hele aftenen på at taste
> mine
> > kattes familiemedlemmer ind - foreløbig er jeg oppe på 65 katte. Det er
> > faktisk ret sjovt.
>
> Hej Else
>
> Der findes også en online database med skovkattestamtavler
> http://www.skogkatt.co.uk/cgi-bin/NFO
>
> MVH Grit
>
> --
> Ginkgo Norske Skovkatte
> http://www.dk-ginkgo.dk/
> To sort-hvide hunkillinger til salg!
>
>



Grit Wessel (26-07-2002)
Kommentar
Fra : Grit Wessel


Dato : 26-07-02 14:34

> Ja, den kender jeg godt. Men man kan så vidt jeg kan se, kun indtaste sine
> egne katte, ikke deres forfædre.

Tjjaaa, jeg har indtastet alle kattene i mine stamtavler + alle kattene i
stamtavlerne på de hankatte jeg har brugt - ikke kun forældrene

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/
To sort-hvide hunkillinger til salg!



Gitte Sacala Eriksen (26-07-2002)
Kommentar
Fra : Gitte Sacala Eriksen


Dato : 26-07-02 21:23

Hej

Ja, tak for linkene, jeg var lidt i tvivl om min ene hun skulle parres ved
vores egen han, de passer fint temperement og udseends mssigt men var lidt
bange for det med indavl ,men på 8 generationer er den på 7, 2 % så de
skulle nok gå, ville jeg da mene

Hilsen
Gitte



Mette Frederiksen (26-07-2002)
Kommentar
Fra : Mette Frederiksen


Dato : 26-07-02 07:26


> Og det har du da ret i - hvis man vel at mærke bliver *ved* med at lave
> sådanne parringer - altså, så man fx har mormor/barnebarn i 5 gen., 3.
gen.,
> 2. gen. eller lignende - men en *enkelt* indavlsparring gør nu ingen
skade,
> det er fortsat indavl/linieavl, der giver problemerne.

Jeg er af den tro at det skader hver gang man gør det.... Det er ligesom når
jeg er på kur (ret ofte.. men det er en anden snak *LOL*).. arh.. et enkelt
stykke slik skader da ikke... osv...


> Nej, ikke som sådan - der er bare forskel på INDAVL og en indavls-parring
> for fx at få stabiliseret nogle karaktertræk eller som test for en
genetisk
> defekt af en eller anden art.
> - og btw. var det ikke dig, der var interesseret i nogle af de nye
racer...
> de er netop udsat for indavl i grove træk, fordi man i starten har brug
for
> at stabilisere *alle* racens særpræg!

Min interesse for denne safarikat, ændrer ikke min holdning til indavl...
jeg kan ikke se hvorfor det er nødvendigt at lave indavl på en race som er
så udbredt som maine coon'en. Jeg ved godt at argumenterne er at man skal
bruge det til at finde dårlige gener hos kattene eller finde gode gener..
jeg ahr bare ikke fattet hvorfor det er så vigtigt og hvorfor det ikke kan
gøres på en anden måde...
Og har man miskante om at ens kat bærer genet for halefejl (osv.) så kan man
da tage den ud af avl i stedet for at lave test-killinger.

Men jeg vil også sige at nogle af mine fordomme for indavl kommer sig af at
jeg ikke selv har den store erfaring med avl. og jeg kan ikke lade være med
at forstille mig min mor få et barn sammen med min søn, hvilket ikke lige
frem er en behagelig tanke.....

Men jeg vil gerne have mere viden inden for dette emne... så henvisninger er
meget velkomne! *S*

Mange hilsner
Mette



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste