Hvor kan man se om der er gammel gæld i en~
Fra : Ole Pagh

Dato : 25-07-02 11:01

Jeg tror spørgsmålet har været oppe tidligere, men der er noget med
hukommelsen når man ikke er en årsunge længere ...

Ved køb af brugte biler i Danmark findes der (vistnok) et centralt register
hvor evt restgæld og håndpant i bilen er registreret.
Findes der et tilsvarende for brugte både ?
Jeg mener at have læst et eller andet sted at det gør der.

Kan nogen her hjælpe med dette ?

hilsen Ole
p.t. bådløs, forhåbentlig ikke ret længe endnu.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-07-02 01:22

"Ole Pagh" <olp@novonordisk.com> skrev

> [...]
> Findes der et tilsvarende for brugte både ?
> Jeg mener at have læst et eller andet sted at det gør der.

Hvis båden er over 5 brt og hvis båden er brugt som pant, skal båden være
registreret i skibsregisteret. Er båden ikke i skibsregistret er eventuelt
pant ikke juridisk bindende.

Bemærk, at hvis du køber en båd, der er i skibsregistret, skal du betale
omregistrering, hvilket udgør ca. kr. 7000,- - som du naturligvis også skal
betale, hvis du skal have lån i båden og dermed have den registreret.

Claus

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-07-02 07:51

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message

> [...]
skal
> betale, hvis du skal have lån i båden og dermed have den registreret.

Mange tak for svaret Claus.
Det er sørme klar og tydelig tale.
mvh Ole

Fra : Tore og Helle

Dato : 26-07-02 08:10

Nu behøver det ikke være så svært. Hvis du køber en båd gennem en
bådforhandler, der er medlem af brancheforeningen Danboat, så er de
forsikret mod skjult gæld og du kommer aldrig til at hænge på noget.

mvh

Tore
Rosa
Magretheholm
s/k Lynetten

www.rj85.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-07-02 11:45

> Hvis båden er over 5 brt og hvis båden er brugt som pant, skal båden være
> registreret i skibsregisteret. Er båden ikke i skibsregistret er eventuelt
> pant ikke juridisk bindende.

Hvad hvis båden ikke er over 5 brt. ?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-07-02 23:31

"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev

Hvad hvis båden ikke er over 5 brt. ?

Det spørgsmål er før blevet stillet, og jeg kan ikke finde noget svar.
Søfartsstyrelsens hjemmeside siger intet om små både, og loven gælder kun
både over...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-07-02 20:43

Der findes et register for håndpant i småbåde. Det er det register
forhandlerne bruger. Det er vist det samme som for biler. Jeg ved ikke
hvorledes man kommer i kontakt med det .....

Bjarke

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-07-02 14:22

I så fald er det nok byretten i Århus, det er det i hvert fald for biler.

mvh

Martin