MS Windows
briani 27239
Hvilken XP version?
Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 25-07-02 10:15

Hej

Jeg er lidt i tvivl om hvilken XP version der bør bruges på en
professionel workstation, fx. en kontor PC.

Til en kontor PC ville jeg tidligere bruge NT 4 Workstation eller
2000 Professional. Til en (mindre) server ville jeg bruge NT 4
Server eller 2000 Server.

Men med XP hedder server-versionen nu XP Professional - og det
eneste alternativ er XP Home Edition.

Har Microsoft tænkt sig at jeg skulle bruge en version der hedder
noget med "Home" på en professionel kontor PC? Eller har de tænkt
sig at jeg skal bruge et serversystem (XP Professional) på en
kontor PC?

Håber nogen kan hjælpe mig med at forstå galskaben.

Thomas L. Christensen, Svendborg

Fra : Karsten Aarhus

Dato : 25-07-02 11:32

Hej Thomas,

Hvis du har et kontor miljø hvor du har et domain kørende som dine klienter
skal logge sig på skal du bruge Windows XP prof da det er den eneste som kan
logge sig på domainet.

Microsoft kommer med en Windows XP server version som skulle køre 64 bit,
men den bliver alt for dyr til at det kan betale sig når du kun har en lille
virksomhed. (Du skal også ud og købe en server som køre 64 bit på cpu'en for
at du kan udnytte serveren) !
Når man har en windows 2000 server og kører AD skal man også køre windows
2000 arbejdsstation for at udnytte AD bedst.

Forskellen mellem prof og home edition er at den ene kan logge på domainet
og så er den lidt dyrere.
Home edition er kun til private brugere (det for jeg nok slag for at sige)

MVH

Karsten Aarhus
IT-Administrator

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 25-07-02 11:41

"Karsten Aarhus" <kaa@fovling.dk> wrote:

Hej Karsten

Tak for dit svar - dit ur iøvrigt er en time foran...

>Microsoft kommer med en Windows XP server version som skulle køre 64 bit,

Kan XP Professional fungere som Domain Controller?

Hvis nej, så var der noget jeg havde misforstået. Jeg troede at
XP Professional var efterfølgeren til NT/2000 Server.

Hvis ja, så vil jeg kalde det et server-styresystem, og det synes
jeg det er lidt overkill at bruge som styresystem til en
workstation.

>Når man har en windows 2000 server og kører AD skal man også køre windows
>2000 arbejdsstation for at udnytte AD bedst.

Lad mig lige sige, at jeg ikke har prøvet at køre 2000 - jeg har
kun arbejdet med NT. Men, så vidt jeg har forstået, så skulle XP
da understøtte AD - hvorfor fungerer det bedre med en 2000
klient? Hvori består forskellene?

>Forskellen mellem prof og home edition er at den ene kan logge på domainet
>og så er den lidt dyrere.

Av, det var da en alvorlig begrænsning i Home Edition - selv
Windows 95 kan da logge på et domæne... Ja, selv en dos-klient
kan da logge på et domæne! Har en af os ikke misforstået et eller
andet her?

>Home edition er kun til private brugere (det for jeg nok slag for at sige)

Navnet giver da mening hvis det kun (eller primært) er til
private brugere.

Thomas L. Christensen, Svendborg

Fra : Karsten Aarhus

Dato : 25-07-02 13:06

Hej Thomas,

Windows Xp Professional er kun til arbejdsstationer, altså har Microsoft
lavet to styresystemer som er til arbejdsstationer (Windows XP Home &
Windows XP Professional).

XP kan ikke bruges som Domain Controller, da den ikke er en server.

Windows XP er kun efterfølgeren til Windows NT 4.0 worksstation / Windows
2000 professional.

Det jeg mente med at Windows 2000 var det man skulle bruge hvis man skulle
bruge AD, tænkte jeg kun i forhold til Windows NT 4.0 selvfølgelig kan
Windows XP Professional køre AD som client !.

Windows XP home er kun lavet til Hr & Fru. Jensen. Altså den kan IKKE logge
på domainet.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-07-02 13:27

> [...]

> Windows 95 kan da logge på et domæne... Ja, selv en dos-klient
> kan da logge på et domæne! Har en af os ikke misforstået et

Den er skam god nok. Iøvrigt er der flere forskelle på de to XP'ere,
som udskiller XP Home som et reelt hjemmebruger OS:

http://www.microsoft.com/windowsxp/whichxp.asp

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 25-07-02 17:44

"Karsten Aarhus" <kaa@fovling.dk> skrev:

> Windows XP home er kun lavet til Hr & Fru. Jensen. Altså den kan
> IKKE logge på domainet.

Det skulle kunne klares med TweakUI. Derudover er der iøvrigt problemer
med at logge på et NT domæne med en XP Pro (og måske 2K maskine) idet
det tilsyneladende kræver, at der oprettes noget specielt på serveren
for, at disse systemer skal kunne logge sig på.
Hvad det præcist er skal jeg ikke kunne sige, men efter at have
afprøvet er faktum, at det er uproblematisk at logge sig på et givent
domæne med Windows 95 men umuligt med XP Pro.

--
Morten http://miljokemi.dk