Gåde: Birthday Twins.
Fra : Erik

Dato : 25-07-02 02:41

Jeg fandt følgende på nettet - jeg går ud fra at en løsning findes,
men jeg kan ikke hitte den.

"Sheila and He-Man are twins; Sheila is the OLDER twin. Assume they
were born immediately after each other, an infinitesimally small - but
nonzero - amount of time apart. During one year in the course of their
lives, Sheila celebrates her birthday two days AFTER He-Man. How is
this possible?

Note: When we say "celebrates her birthday", this celebration happens
on the actual birthday date -- it cannot be a celebration that occurs
at a date earlier or later than the actual birthday date for whatever
reasons of convenience. Also, the solution has nothing to do with the
theory of relativity or any other over complicated nonsense like
that."

Måske er der andre i dette forum der kan ?

/Troels

Fra : jlj

Dato : 25-07-02 02:58

"Erik" <s@sven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> theory of relativity or any other over complicated nonsense like
> that."
>
> Måske er der andre i dette forum der kan ?

Svaret kunne være følgende:
Lad os sige at He-man og Sheila er født i et år, som ikke er skudår. De er
født lige omkring midnat. He-man er født den 28. februar og Sheila den 1.
marts (altså på to nabodage, da det ikke er skudår).
I et år i deres liv - et år som er skudår - da vil He-man holde fødselsdag
den 28. februar og Sheila den 1. marts (altså med 2 dages mellemrum, da
skudåret inkluderer den 29. februar).

Mvh. jlj

Fra : NFX

Dato : 25-07-02 05:42

> [...]
> den 28. februar og Sheila den 1. marts (altså med 2 dages mellemrum, da

Ja, men den holder ikke helt, for Shelia er den ÆLDSTE, og dermed den
først-fødte..
Og alligevel har hun fødselsdag to dage efter...
virker lidt mystisk :/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-07-02 06:17

jlj skrev:

> [...]
> De er født lige omkring midnat. He-man er født den 28. februar og
> Sheila den 1. marts (altså på to nabodage, da det ikke er skudår).

Nej, Sheila blev født før He-Man, men fejrer netop denne fødselsdag
to dage efter He-Man.

// Klaus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-07-02 07:40

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Nej, Sheila blev født før He-Man, men fejrer netop denne fødselsdag
> to dage efter He-Man.

Hvad nu, hvis vi udbygger teorien med, at fødslen foregik i et fly, der
fløj hen over datogrænsen?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 07:19

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad nu, hvis vi udbygger teorien med, at fødslen foregik i et fly,
der
> fløj hen over datogrænsen?

Du har ret, det må være noget i den retning..
Men er der ikke faste regler for hvilken tid der gælder om bord i et
fly? Man stiller vel ikke urene løbende, blot fordi man bevæger sig
øst-vest

Fidler med nyt layout til makr.dk - http://makr.dk/new/
Kommenter gerne layoutet pr. mail. På forhånd tak.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 25-07-02 08:08

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Men er der ikke faste regler for hvilken tid der gælder
> om bord i et fly?

Det kan godt være at flyets ure viser en bestemt tid, men fødselstiden må
alligevel være den officielle tid som gælder for det sted hvor flyet
befinder sig.

Det kunne jo i øvrigt også være i et skib. Hastigheden af fartøjet er
underordnet.

TT

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 25-07-02 08:49

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> [...]
> Men er der ikke faste regler for hvilken tid der gælder om bord i et
> fly? Man stiller vel ikke urene løbende, blot fordi man bevæger sig

Aner det ikke.

Men hvis vi nu flytter fra fly til skib, og indregner at der ved en
normal tvillingefødsel godt kan være et pænt stykke tid (ikke dage, men
nok timer) mellem de to fødsler, så er det vel ikke urimeligt at antage,
at man har justeret urene under vejs?

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-07-02 10:40

Kristian Damm Jensen skrev:

> [...]
> (ikke dage, men nok timer) mellem de to fødsler, så er det vel
> ikke urimeligt at antage, at man har justeret urene under vejs?

Hvis vi nu holder os til den aktuelle problemstilling, så stod der
i opgaven:

   »Assume they were born immediately after each other,
    an infinitesimally small - but nonzero - amount of
    time apart.«

og selv med meget god vilje kan "timer" ikke rummes i det der
beskrives som "an infinitesimally small amount of time".

// Klaus

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 25-07-02 10:51

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> [...]

> og selv med meget god vilje kan "timer" ikke rummes i det der
> beskrives som "an infinitesimally small amount of time".

Nu er det i grunden også ligegyldigt hvad urene viser, og derfor også om
man kunne nå at stille dem. Det der tæller er hvad klokken (og ikke mindst
datoen) rent faktisk ER på fødselstidspunktet.

Hvis blot fødselsstedet flytter sig over datolinjen i netop det uendligt
lille tidsrum, er børnene født på hver sin dato. Hvis det sker i den
rigtige retning (mod øst), er den yngre født på en tidligere dato end den
ældre. Hvis den ældre er født den 1. marts, er den yngre altså født 28.
februar. Hvert skudår har den yngre fødselsdag to dage før den ældre.

TT

Fra : Fenris

Dato : 25-07-02 11:36

Thomas Thorsen <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i

> [...]
> ældre. Hvis den ældre er født den 1. marts, er den yngre altså født 28.
> februar. Hvert skudår har den yngre fødselsdag to dage før den ældre.

Lyder som løsningen, selvom det i min mening stadig lugter for meget af
"over complicated nonsense"...

Så hellere gåder som denne her:

CRIMINAL CUPBEARERS

An evil king has 1000 bottles of wine. A neighboring queen plots to
kill the bad king, and sends a servant to poison the wine. The king's
guards catch the servant after he has only poisoned one bottle. The
guards don't know which bottle was poisoned, but they do know that
the poison is so potent that even if it was diluted 1,000,000 times,
it would still be fatal. Furthermore, the effects of the poison take
one month to surface. The king decides he will get some of his
prisoners in his vast dungeons to drink the wine. Rather than using
1000 prisoners each assigned to a particular bottle, this king knows
that he needs to murder no more than 10 prisoners to figure out what
bottle is poisoned, and will still be able to drink the rest of the
wine in 5 weeks time. How does he pull this off?

--
Thomas Hejl Pilgaard ___________________________
Kollegievej 7-35 / fenris@FILTERmail.tele.dk \ ,----. _

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-07-02 11:52

Fenris <fenris@deathsdoor.com> scribbled:

> [...]
> bottle is poisoned, and will still be able to drink the rest of the
> wine in 5 weeks time. How does he pull this off?

Lyder ret simpelt. Giv hver flaske et fortløbende nummer startende med 1.
Kig på den binære represæntation af tallet. Bland så hver fanges "drink" så
vinen kommer fra en flaske hvor bit'en der svarer til deres position er sat
(nogle fanger skal nok drikke lidt mere end andre ...). Hvis det f.eks. er
flaske nr. 17 (0000010001) der er forgiftet vil fange nr. 1 og 5 dø.

Noget andet er så at jeg som ond konge nok lige ville verificere giftigheden
af den fundne flaske, før jeg drikker de andre ...

--
PeKaJe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-02 11:59

Fenris skrev:

> [...]
>bottle is poisoned, and will still be able to drink the rest of the
>wine in 5 weeks time. How does he pull this off?

Han kan nøjes med at slå 3 ihjel og vente 31 dage. Flaskerne
opstilles i en (logisk) kubus. Der tildeles 30 mand som skal
drikke et glas skænket med en sjat fra 10 flasker i en række. 10
til længden, 10 til højden og 10 til bredden. Når tre mand en
måned efter skvatter om, kan man via koordinaterne udpege den
forgiftede flaske.

--
Bertel

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 25-07-02 12:38

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> til længden, 10 til højden og 10 til bredden. Når tre mand en
> måned efter skvatter om, kan man via koordinaterne udpege den

Ideen er god nok, men den skal modificeres lidt. Hver fange skal
drikke fra 100 flasker, som danner et plan (vandret eller to
forskellige lodrette orienteringer) i kubusen. Dermed kan du nøjes
med at slå 3 ihjel.

Men ved at bruge rækker og søjler, kan du nøjes med at slå 2 ihjel: Du
får 100 fanger hver til at drikke fra ti flasker, som ligger i samme
søjle. Derefter får du 100 fanger til at drikke fra ti flasker, der
ligger i samme række. De to, der dør angiver den giftige flaske.

Men det er jo egentligt ikke et problem at nedsætte antallet af dræbte
fanger. Som nævnt i opgaven kan man ved at lade 1000 fanger drikke
fra hver sin flaske nøjes med at sla 1 ihjel. Problemet er at
nedsætte antallet af fanger, det er nødvendigt at bruge (uanset om de
dør eller ej) for at finde svaret efter 1 måned. Spørgsmålet er altså
formuleret forkert, og burde være: "... he needs to _use_ no more than
10 prisoners ...". Her vil Peters binære repræsentation virke.

   Torben

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-07-02 12:37

"Fenris" <fenris@deathsdoor.com> writes:

> [...]
> guards don't know which bottle was poisoned, but they do know that
> the poison is so potent that even if it was diluted 1,000,000 times,

Vil to doser fortyndet i forholdet 1:2,000,000 givet over to dage også
være dødelige?
Lad os antage at de ikke er, det skal være en dødelig dose.

> Furthermore, the effects of the poison take one month to surface.

Hvor præcist? Hvis det er meget præcist kan man nøjes med en fange som
smager på en flaske en gang i minuttet, og man kan så se hvilken
flaske var forgiftet af på hvilket minut han dør.

Lad os antage enten det er med +/- 12 timers nøjagtighed, altså højst en
indtagelse om dagen, eller at det er med en uges nøjagtighed, altså højst
en indtagelse.

> [...]

> bottle, this king knows that he needs to murder no more than 10
> prisoners to figure out what bottle is poisoned,

Hmm, suspekt formulering, da den første metode kun myrder en fange,
men det kan være han ikke har mere end 10 fanger som kan undværes,
altså højst 10 fanger med i forsøget ialt?

> and will still be able to drink the rest of the
> wine in 5 weeks time. How does he pull this off?

Ok, det giver ham en lille uges forsøg.

---
Med kun 10 fanger til rådighed og en dags præcission i
dødstidspunktet: Først dag drikker de uddrag af hver 100 flasker vin,
f.eks., fange nul drikker af fra flaskerne 0-99, fange et fra 100-199,
etc. Anden dag drikker hver fange af flasker hvis 10er-svarer til
hans nummer, i.e., fange nul drikker fra flaske 0-9,100-109,200-209,
og fange et fra flaske 10-19, 110-119, etc. På dag tre drikker de af
flasker hvis nummer modulo 10 svarer til deres eget nummer, altså
fange nul drikker fra flaske 0,10,20,30,... og så videre.

Efter en måned dør der en fange hver dag i tre dage. Hvis det er fange
to, fem, og fire i den rækkefølge, så var den farlige vin nummer 254.

Præcist tre dødsfald.
---

Hvis der ingen præcission er omkring dødstidspunktet, altså man kun
kan give fangerne vin en gang, og så må vente på resultatet, så kan
man stadig nøjes med at bruge 10 fanger.

Nummerer flaskerne binært, fra 0000000000 til 1111100111. Fange
nummer nul drikker af alle flasker med et som mindst betydende binært
ciffer (de ulige numre). Fange nummer et drikker af de flasker med et
som næst-mindste betyndende ciffer (2,3,6,7,10,11,...). Sådan
fortsætter det indtil fange nummer ti der drikker af flasker med et
som mest betydende ciffer (flaske 512-1000).

Efter en måned ser vi hvem der er døde, og sætter de dødes numre sammen
til det binære tal der er nummeret på den forgiftede flaske. Hvis fanger
med numrene 2,3,5,8 og 9 døde, så var den forgiftede flaske nummer
(binært) 1100101100. i.e., (decimalt) 812.
(position 9876543210)

Forventet antal dødsfald: fem.
---

/L

Fra : SoftMan Brian

Dato : 25-07-02 16:52

> Efter en måned dør der en fange hver dag i tre dage. Hvis det er fange
> to, fem, og fire i den rækkefølge, så var den farlige vin nummer 254.
>
> Præcist tre dødsfald.

Problemet med denne løsning er hvis det er flaske nr. 255 eller 252, da den
samme person ikke kan dø 2 gange... så man skal op på 4 smagsdage, med 1
rokade for mindst betydende ciffer (og rokaden må ikke være 5). dette giver
dog stadig kun 4 tåre per flaske, mod den anden løsnings ca. 5 per flaske
(og derfor mere vin til kongen).

Mvh SoftMan

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-07-02 15:19

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> writes:

> [...]
> dog stadig kun 4 tåre per flaske, mod den anden løsnings ca. 5 per flaske

Hmm, ja, det var en fejl. Jeg havde dog ikke troet at det kunne rettes
op så nemt, men det er rigtigt at det kun er det sidste ciffer der kan
være tvivl om, og kun hvis to forskellige døde på de to første dage.

Og kongen får travlt, nu alle 1000 flasker er trukket op :)
/L

Fra : Paul Matthias Dideri~

Dato : 26-07-02 20:49

Thomas Thorsen wrote:
> Hvis blot fødselsstedet flytter sig over datolinjen

Meget fin forklaring. Men hvad nu hvis den ene er ude og flyve med
"tæt-på-lysets-hastighed" og relativitetsteori & jeg skal give dig, og
aldersforskellen udregnes ud fra tvillingernes respektive armbåndsure
(med dato)?

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 25-07-02 10:16

Kim Ludvigsen wrote:
> Hvad nu, hvis vi udbygger teorien med, at fødslen foregik i et fly,
> der fløj hen over datogrænsen?

Eller også holder de fødselsdag på hver sin side?

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : SoftMan Brian

Dato : 25-07-02 16:56

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> wrote in message

> Eller også holder de fødselsdag på hver sin side?

hvis vi kombinerer alle 3 (skudår, flyfødsel, og fødselsdag på hver side af
datolinien), kan vi vel komme op på 3 dage mellem den yngste og den ældstes
føsda ?

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 25-07-02 17:23

SoftMan Brian wrote:

> hvis vi kombinerer alle 3 (skudår, flyfødsel, og fødselsdag på hver side
> af datolinien), kan vi vel komme op på 3 dage mellem den yngste og den
> ældstes føsda ?

Skudår arbejder den forkerte vej, siden Sheila er født /før/ He-man. Så
vi må nøjes med to gange dato-linien.

-Claus

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 25-07-02 17:45

Claus Rasmussen skrev:

> Skudår arbejder den forkerte vej

Nej, ikke hvis man bevæger sig den rette vej.

Den 1. marts kl. 9:59:59,9999 fødes Sheila på Asiensiden af datolinjen.
Skibet sejler/flyet flyver præcis kl. 10:00:00,000 over datolinjen. Den 28.
februar kl 10:00:00,0001 fødes He-man på Amerikasiden af datolinjen et
øjeblik efter Sheila.

I skudår vil He-man, skønt yngre, have fødselsdag to dage før Sheila,
ellers én dag.

TT

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-07-02 17:42

SoftMan Brian skrev:

> hvis vi kombinerer alle 3 (skudår, flyfødsel, og fødselsdag på hver
> side af datolinien), kan vi vel komme op på 3 dage mellem den yngste
> og den ældstes føsda ?

Det er ærgerligt at vi ikke osse kan få det til at passe med overgang
til sommertid.

// Klaus

Fra : Christian Vandsø

Dato : 25-07-02 10:38

On Thu, 25 Jul 2002 07:40:25 +0100, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
wrote:

>Hvad nu, hvis vi udbygger teorien med, at fødslen foregik i et fly, der
>fløj hen over datogrænsen?

Det kan max give een dag. Så hvis vi derudover udvider med at de
også holder fødselsdagen i et fly (der laver samme manøvre) har vi dag
2.

/Christian

Fra : Stub

Dato : 26-07-02 21:07

Yes, lad os få nogle flere af disse sjove opgaver!!!!!!

Fra : Jeannette

Dato : 27-07-02 19:02

"Stub" skrev i

Også hvis det sker sidst i februar et skudår??