Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dimser og dibbendutter
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 24-07-02 23:02

Hejsa
Da jeg overvejer at købe et digitalkamera (Canon PS A40), har jeg et
rigtigt begynder-spørgsmål: Skal man "kun" købe kameraet, eller er der
andre essentielle "dimser" man skal købe derudover for at få det ny
legetøj til at virke? F.eks. specielle batterier, kabler eller software?

Er der nogen net-butikker der kan anbefales hvad angår pris og service?

På forhånd tak
Dorthe

Fra : Pia J

Dato : 25-07-02 07:45

Hej Dorthe - vi mødes da også overalt!

Der følger alt med til kameraet som du behøver i form af kabler, sw og
batteri. Nogen vælger så at købe ekstra batterier til hvis de skal på
langtur. Andre vil hellere købe en kortlæser til et par 100 kr. til at
overføre billederne til PC'en istedet for Canons kæmpestore uinteressante
program. Jeg bruger i hvert fald ikke andet, med kortlæseren har du dit
memory kort som et drev, hvor du bare kan bruge stifinderen. S40 har ikke
mulighed for at sætte filtre og andet på, men det behøver du heller ikke til
"almindelig" fotografering.

Der er flere danske net-butikker man kan handle hos, ofte er det billigere i
Tyskland, men jeg ved ikke, hvordan det går med VISA betaling dernede. 2
butikker som anbefales er

http://www.ny-camera.de (engelsksproget servicemedarbeder)

http://www.technik-direkt.de

Prischeck på netbutikker: http://www.prisindex.dk/

:Pia

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 25-07-02 19:28

Hihihi... dig slipper man da ikke for, hva'? Nej, men det er da bare dejligt du
kan hjælpe med lidt oplysninger her også!
Jeg har kigget lidt på nogle netbutikker, men tror jeg smutter en tur syd for
grænsen sådan rent fysisk, for at kigge priser.

Tak for svaret
Dorthe

Pia J skriver:

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 25-07-02 09:41

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> andre essentielle "dimser" man skal købe derudover for at få det ny
> legetøj til at virke? F.eks. specielle batterier, kabler eller software?

Jeg har lige været inde på Canons website og kikke på A40 da jeg ikke kender
dette kammera (har selv et PS G1).

Her er mine erfaringer og viden primært skaffet gennem brug af kammera og
gruppen her.

Først batteri:
Der følger to 2 stk. Alkaline batterier med og hvis du både bruger flash og
LCD skærm så er de nok tømt inden du når at sige goddav til mig . Må jeg
i den forbindelse anbefale www.batterier.dk som har en kanon lade og NiMH
genopladlige batterier som A40 også kan køre med.

Det er tusinde gange mere vigtigt at du køber et CF-card end en kortlæser.
Køb små kort (f.eks 128-256Mb) så spreder du risikoen hvis et kort går ned.
Til A40 følger der et 8 Mb kort og med det kan du tage Ca. 7 billeder i
højeste opløsning. Jeg tager altid billeder i højeste opløsning for man ved
jo næsten aldrig hvad man kan komme ud for at skulle bruge billederne til
bagefter og hvis det er nødvendigt at beskære og printe i foto kavalitet i
en fornuftig størrelse så er det vigtigt at have så meget materiale så
muligt.
Jeg havde engang en kortlæser men da jeg skiftede til WinXP kunne den ikke
virke, jeg fik aldrig købt en ny for WPs egen måde af håndere transport fra
kammera til harddisk via USB kabel er super fin (næsten 1 MB/sek og det er
fint for mig .

Mvh
Henrik

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 25-07-02 19:28

Hej Henrik
Tak for svaret. Jeg tror bestemt jeg må have et par ekstra kort med, så alle
husdyrene kan blive foreviget gentagne gange...

Hilsen Dorthe

Henrik Bruun-Petersen skriver:

Fra : sjp

Dato : 25-07-02 10:19

> [...]
> andre essentielle "dimser" man skal købe derudover for at få det ny
> legetøj til at virke? F.eks. specielle batterier, kabler eller software?

Jeg har købt et Powershot A40 og er godt tilfreds. Samtidigt bestilte jeg
et CF kort på 64 MB, og et etui der passede til kameraet. Ingen af delene
har jeg kunnet undvære. Etuiet er lidt pebret men næsten uundværligt, da
kameraet er for stort til en lomme men sidder fint i et bælte. Eller så det
er
beskyttet når det ligger i en rygsæk.
Efter en uges brug indså jeg at jeg ikke kunne undvære opladelige batterier
hvis jeg skulle kunne tillade mig at skyde løs (vildt og uhæmmet). Så ned
til Kvikly og købe en oplader og 8 opladelige batterier. A40 bruger 4 stks
af gangen.
Kabler og software hører med.

> Er der nogen net-butikker der kan anbefales hvad angår pris og service

Jeg købte mit A40 her: http://www.photoshop.dk/
Og fik en hurtig og god service.
Der hører også med til historien at jeg syntes at batterilågen var lidt løs
efter
3 ugers brug, måske lidt hysterisk men photoshop sørgede for at det blev
fikset hurtigt hos canon.
Jeg er ellers meget glad for mit A40 , god kvalitet billeder og mange
indstillingsmuligheder som jeg først nu er begyndt at udnytte. Men man
kommer også langt med autoindstilning. Eneste anke: en smule "stort"
på den anden side så har du også fornemmelsen af at holde et rigtigt
kammera mellem hænderne.

Hilsen Jesper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-07-02 11:02

"sjp" skrev i en meddelelse:

> Lidt om A40

Jeg er ligesom Jesper også ejer af et A40 - og jeg er også meget
begejstret for det !

Jeg har haft det et par måneder, og er nu begyndt at finde ud af
indstillingerne - men også i starten, hvor jeg bare kørte med
standardinstillingerne, var det fint !

Jesper synes, at det virker lidt stort - jeg er ikke enig - jeg
synes, at det er bedre at holde på end f.x. IXUS, der er mindre
- men ellers stort set samme spec . og så er A40 billigere

Mht tilbehør, så behøver msn intet udover, hvad der følger med !

Jeg har dog følgende, som kan komme efterhånden:

128 mb CF kort - rækker til 131 billeder i højeste opløsning !
(der følger normalt et 8 mb med - der kan kun være 7 i samme opløsning)

CF kortlæser - så skal jeg ikke tilslutte kameraet med et kabel hver kang, jeg
skal overføre billeder til PC'en - men kan bare sætte kortet i kortlæseren og
kopiere billederne over uden at skulle rode med kabel - bekvent - men
absolut ikke nødvendigt !

Desuden havde mit A40 så en lille fejl med autofokus - noget med at ved
næstlængste tele og afstande over 20 meter (eller noget i den stil) - der
stillede den ikke helt skarpt - jeg går ud fra, at det er rettet, hvis du køber et nyt ?

Ellers kan man downloade en opdatering til kameraet, der kan lægges ind
meget nemt og smertefrit via CF-kortet - og få er den fixet - og det tager kun
et par minutter !

Og det er et rigtigt godt kamera til prisen !

--

Jan Vestergaard
jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : sjp

Dato : 25-07-02 12:47

"Jan Vestergaard" skrev i en meddelelse >

> Jesper synes, at det virker lidt stort - jeg er ikke enig - jeg
> synes, at det er bedre at holde på end f.x. IXUS, der er mindre
> - men ellers stort set samme spec . og så er A40 billigere

Du har nok ret Jan ! Det er ikke A40 der er noget i vejen med
men måske mit behov. Mit dejlige A40 skal bruges når jeg er kreativ
og har lyst til at lege. Til de hurtige snapshort i uventede situationer
kunne jeg dog godt bruge et lommevenligt lille kamera uden de
store falbalader. Så på et tidspunkt har jeg nok 2 digitalkameraer
A40 skal jeg ikke af med!

> 128 mb CF kort - rækker til 131 billeder i højeste opløsning !
> (der følger normalt et 8 mb med - der kan kun være 7 i samme opløsning)

Hellere 128 mb end 64 mb, Jeg mangler ofte plads med mit 64 mb kort.

> [...]
og
> kopiere billederne over uden at skulle rode med kabel - bekvent - men

Jeg har mit kabel fast tilsluttet til computeren og liggende på bordet, så

2 sek. er jeg tilsluttet. Jeg ville selvfølgelig da ikke have noget imod at
eje
en kortlæser. Men så skal jeg jo bare tage tage cf kortet ud af kameraet
hvergang !?! Men hvis jeg brugte mine cf kort til andre ting også, så ville
jeg
ikke betænke mig.

> [...]
> stillede den ikke helt skarpt - jeg går ud fra, at det er rettet, hvis du

Ja man skulle mene at alle nye kameraer er opdateret.

> [...]
> meget nemt og smertefrit via CF-kortet - og få er den fixet - og det tager

Ja en lille let operation. Cannon vil også gerne gøre det hvis man er i
tvivl.

> Og det er et rigtigt godt kamera til prisen !

Nemlig! Meget fotoglæde til en rimelig pris.

Hilsen Jesper

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 25-07-02 13:02

"sjp" <sjp@comhjem.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har mit kabel fast tilsluttet til computeren og liggende på bordet, så
> på
> 2 sek. er jeg tilsluttet.

Lige min point, mit kabel ligger også der hvor en evt. kortlæser ville have
ligget

Mvh
Henrik

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 25-07-02 19:29

Hej Jesper
Jeg synes det er fint at kameraet er et af de større. Er vant til at godt
gedigent gammelt minolta spejlrefleks, og jeg er vist ikke mentalt klar til at
tage billeder med en "tændstikæske" endnu.

Hilsen Dorthe

sjp skriver: