Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Reprofotografering med digitalkamera ?
Fra : Steffen

Dato : 24-07-02 19:27

For nogle år siden affotograferede jeg en masse gamle sort/hvid billeder med
et Canon spejlreflekskamera. Negativerne var jeg (desværre) nødt til selv at
fremkalde, ellers blev de for hårde.
Jeg har overvejet at genoptage arbejdet med reprofotograferingen, men da det
var temmelig besværligt med selv at fremkalde negativerne, har jeg tænkt på,
om det kan lade sig gøre med et digitalkamera.
For at kunne affotografere pasbilleder og lave diverse billedudsnit,
anvendte jeg 4 mellemringe, men jeg ved ikke, om man overhovedet kan få
sådan noget udstyr til et digitalkamera.
Måske er der en, der kan give mig svar på dette?
Venlig hilsen
Steffen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 24-07-02 20:18

"Steffen" <steff@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan noget udstyr til et digitalkamera.
> Måske er der en, der kan give mig svar på dette?

Til det projekt ville jeg bruge en flatbed scanner.
MVH Henrik
billedhenteren.dk

Fra : Steffen

Dato : 24-07-02 21:01

Jeg har en flatbedscanner og en knippelgod fotoscanner (HP PhotoSmart S20).
Problemet er, at mange af billederne sidder limet fast i album, og det gør
det helt umuligt at bruge S20 scanneren og besværligt (og for det meste
umuligt) at bruge flatbedscanneren, der i øvrigt ikke tegner billederne så
skarpt som S20 scanneren gør. Hvis man kan bruge et digitalkamera (med
mellemringe) til repro, ville det være det bedste, men det er åbenbart ikke
til at få.
Steffen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-07-02 21:40

Steffen wrote:

.......cut............ Hvis man kan bruge et digitalkamera (med
> mellemringe) til repro, ville det være det bedste, men det er
> åbenbart ikke til at få.

Hvad skal du med mellemringe prøv at tage et kik på Fuji FinePix 6900
det har et fint nærområde, så det kan sagten affotografere små billeder,
og det kan lave en ukomprimeret TIF-fil på ca. 20 Megabyte.

Jeg har med stor succes affotograferet mange af min kones tegninger,
nogle af dem var også for store til at komme i scanneren.

Fra : Klaus Bjarner

Dato : 24-07-02 21:43

"Steffen" <steff@nypost.dk> wrote in

> [...]
> et digitalkamera (med mellemringe) til repro, ville det være det
> bedste, men det er åbenbart ikke til at få.

Du kan selvfølgelig købe et Canon D60, som jo er et digitalt hus. Hvis
din gamle opstilling er kompatibel med Canon baronet er det jo bare at
slutte det til, i stedet for det gamle spejlrefleks.

Var det gamle ikke Canon, kan du sikkert få en adapterring til Canon
baronet.

Mvh
KLaus

Fra : Lyrik

Dato : 27-07-02 23:36

"Steffen" <steff@nypost.dk> wrote in message
> [...]
på,
> om det kan lade sig gøre med et digitalkamera.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det kan sagtens lade sig gøre, oven i købet med godt resultat.
Det eneste du skal sikre dig er, at kameraet kan komme rigtig tæt på. Det er
nødvendigt for at affotografere detaljer.
Mange digi-kameraer går kun ind til 15 centimeters afstand.
Jeg har ikke brugt min meget fine HP-scanner i laaang tid, fordi jeg
affotograferer alt med mit Sony Cybershot S50 som kan gå ind på 3
centimeters afstand.
Endvidere skal du sørge for at kameraet har en skærm da
parallaxeforskydningen ellers forhindrer dig i at ramme plet.

Hilsen
Jens