Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Minolta DiMAGE 7 eller Canon G2 ???
Fra : Malle-brok

Dato : 24-07-02 18:31

Hej.

Jeg købte for 1½ år siden et forholdvis billigt digitalt kamera for at se om
det var noget for mig - og det var det .

Så nu går jeg og overvejer at investere i et nyt og noget bedre kamera, og
er i den forbindelse faldet over Minolta DiMAGE 7 og Canon Powershot G2, og
vil høre om der mon er nogle her i NG der kender disse kameraer ??? -
Eller er der evt. et andet kamera i samme prisklasse, der er bedre ???

Vigtigste krav er nok, at billederne skal kunne printes ud i en god kvalitet
i A4-størrelse.

Kan man i øvrigt købe ekstra linser og lignende til disse kameraer - her
tænker jeg på nogle med vidvinkel, specielt gode i mod-lys eller mørke
v. - og ja, jeg er helt nybegynder i sådan nogle mere avancerede kameraer,
hvis mit spørgsmål er helt "umuligt"

Men hvilket kamera ville I vælge ????

Er der forresten nogle der har prøvet at købe gennem forhandlere på
www.edbpriser.dk ??? - kan det anbefales, og kan man også få en god
forsikring med disse steder ???

Hilsen
Carina

Fra : Line Wolff

Dato : 24-07-02 18:41

> Men hvilket kamera ville I vælge ????

I samme prisklasse ville jeg vælge et Fuji FinePix S602 - faktisk køber jeg
et sådant en af de nærmeste dage
Den har mange gode features (movie, makro, centreret tripodmount etc), det
er meget gennemtænkt og har en lækker ergonomi. Se evt på www.dpreview.com

> Er der forresten nogle der har prøvet at købe gennem forhandlere på
> www.edbpriser.dk ??? - kan det anbefales, og kan man også få en god
> forsikring med disse steder ???

Der er mange typer forhandlere på edbpriser.dk - nogle har også butik. Jeg
ved at digital4u.dk bla. har ekstra forsikringer.

mvh Line

Fra : Malle-brok

Dato : 24-07-02 19:11

Hej Line

Tak for svar

> I samme prisklasse ville jeg vælge et Fuji FinePix S602 - faktisk køber
jeg
> et sådant en af de nærmeste dage

Det kan jeg ikke finde på edbpriser ????

Der er dog et »Fuji FinePix 6900 Zoom«.
Er det nogenlunde det samme ????

Det ser i hvert fald pænt ud, og så har det 6 x optisk zoom .
Er det spejlrefleks, og kan man evt. senere købe ekstraudstyr ???
___

> Den har mange gode features (movie, makro, centreret tripodmount etc), det
> er meget gennemtænkt og har en lækker ergonomi. Se evt på www.dpreview.com

Movie har jeg ikke brug for, da jeg også har et dig. videokamera

Men hvad består makro og centreret tripodmount i ???
___

> Der er mange typer forhandlere på edbpriser.dk - nogle har også butik. Jeg
> ved at digital4u.dk bla. har ekstra forsikringer.

OK ...

Hilsen
Carina

Fra : Line Wolff

Dato : 24-07-02 19:25

> jeg et sådant en af de nærmeste dage
> Det kan jeg ikke finde på edbpriser ????

Husk på, at edbpriser.dk ikke er et helligt orakel
Ej, spøg til side, men jeg kan godt blive lidt irriteret over at folk
udelukkende kigger dér når de skal købe udstyr. Husk, at der er mange
butikker med gode tilbud og ofte bedre service end man kan få hos mange af
webbutikkerne.
.... og så har edbpriser.dk heller ikke alle varer, som i dette tilfælde. Du
kan købe FinePix S602 hos diverse fotoforhandlere (Bingo Foto blandt andet)
og hos digital4u (i København).

> Der er dog et »Fuji FinePix 6900 Zoom«.
> Er det nogenlunde det samme ????

Nej.

> Det ser i hvert fald pænt ud, og så har det 6 x optisk zoom .
> Er det spejlrefleks, og kan man evt. senere købe ekstraudstyr ???

6900? Det ved jeg ikke. S602 er ikke ægte spejlrefleks (det er de færreste i
din prisklasse
Du kan godt købe ekstra udstyr.

> Men hvad består makro og centreret tripodmount i ???

Makro er optagelser af objekter meget tæt på (fx. et par centimeter) og
centreret tripodmount er bare fedt Ej, det betyder, at du kan montere
kameraet på en tripod med linsen som omdrejningspunkt (dvs. mounting sidder
midt for linsen under kameraet). Det ses sjovt nok ikke på særlig mange
digicams, heller ikke i den dyrere prisklasse. Mounten på S602 er også
udført i metal (hvilket klart sagt er bedre end den gængse platik).

mvh Line

Fra : Flemming

Dato : 24-07-02 21:15

Malle-brok wrote:

> jeg

Er der nogle der ved om der er andre kameraer der har mulighed for movie på
640 x 480, 30 fps, unlimited ?
Eller er det kun fuji der kan det der ? (og nej, jeg vil ikke ha' et video
kamera)

--
Mvh. Flemming

Fra : Flemming

Dato : 24-07-02 21:18

Malle-brok wrote:

> Der er dog et »Fuji FinePix 6900 Zoom«.
> Er det nogenlunde det samme ????

Du kan se forskellen her :

http://www.dpreview.com/reviews/fujis602z/

--
Mvh. Flemming

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 24-07-02 20:51

Line Wolff wrote:
> [...]
> et sådant en af de nærmeste dage
> Den har mange gode features (movie, makro, centreret tripodmount etc), det

Til gengæld tager det altså ikke specielt pæne billeder ...

De sample-fotos jeg kiggede på dpreview.com i fuld opløsning
kan ihvertfald ikke leve op til de billeder mit Minolta
Dimage s404 kan tage.... og det er vel at mærke et kamera
til kun 5500kr ... at det så ikke er helt så gennemtænkt med
hensyn til fx. tripod-mount's placering (den er faktisk
frygtelig;) er noget helt andet...

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 24-07-02 21:35

> [...]
> et sådant en af de nærmeste dage
> Den har mange gode features (movie, makro, centreret tripodmount etc), det

Billedekvaliteten på Fuji FinePix S602z imponerer mig til gengæld ikke, i
hvert fald baseret på billederne fra dpreview.com - men det afhænger af,
hvad man prioriterer.

Min go'e gamle G1'er vil jeg i hvert fald ikke bytte med en Fuji FinePix
S602z.

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 24-07-02 21:43

Benny Holdgaard Jensen wrote:
> Billedekvaliteten på Fuji FinePix S602z imponerer mig til gengæld ikke, i
> hvert fald baseret på billederne fra dpreview.com - men det afhænger af,
> hvad man prioriterer.

Du ser også de tydelige skygger?

> Min go'e gamle G1'er vil jeg i hvert fald ikke bytte med en Fuji FinePix
> S602z.

Jeg ville godt nok heller ikke bytte mit 404 :)

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : E.A.

Dato : 24-07-02 19:03

Jeg har for to mdr.siden stået i samme situation og endte med Canon G2, den
er jeg meget tilfreds med. Har købt telekonverter, der ikke forringer
kvaliteten. Den kan lave billeder op til 2772x1704 px i JPG format, det er
nok til papirbilleder langt over 0,5 meter på hver led .Der er høj lystyrke
F 2,0 PÅ vidvinkel, og 2,5 på tele. Der kan også fås makro konverter og
vidvinkelkonverter. Jeg købte online hos Foto A,
http://www.a-photo.dk/shop/shop.asp?ItemStart=1og jeg mener det er som alle
andre butikker.Her har man bare 14 dages fortrydelsesret. så kan man vist
godt nå at afprøve varen.
Her er Tester og sammenligninger:
http://www.digit.no/Tester/Kameraer/kamerate.htm
M.v.h.
E.A.

Fra : Malle-brok

Dato : 24-07-02 19:17

Hej.

> Der er høj lystyrke F 2,0 PÅ vidvinkel, og 2,5 på tele.

Hvad vil det sige (som tidligere skrevet er jeg helt ny på det her
område...)
___

> Jeg købte online hos Foto A

Jeg kan ikke finde Canon Powershot G2 på siden ???
- ved du hvad det koster, og hvad koster forsikringen ???

Hilsen
Carina

Fra : E.A.

Dato : 25-07-02 00:39

> Hej.

> Hvad vil det sige (som tidligere skrevet er jeg helt ny på det her
> område...)
> ___
F er en betegnelse for blændeåbningen dengang man brugte spejlrefleks, jeg
regner med at det stadig hedder sådan.
F 2,0 og F 2,5 , d.v.s. den åbning lyset kommer igennem. Eks: F2,0 er = med
brændvidden divideret med 2,0 altså ved vidvinkel som er ca. 7 mm på Canon
G2 : er åbningen 7 :2 = 3,5 mm. Ved F8,0 er den (Brændvidden divideret med
8,0) altså meget mindre.Ved F 2,0 kommer der så 16 gange så meget lys som
ved F 8,0, idet lysmængden halveres for hver trin man blænder ned. Hele
blændetrin for eks. 2,0 -4,0- 5,6- 8,0. Her tæller man så
2-4-8-16 ------32-64 gange osv.
Og hvad kan man så bruge det til. Jo under dårlige lysforhold er bl 2,0
dobbelt så hurtig som bl 4,0. O.S.V. Det kan også Bruges kreativt til at
isolere et motiv.Canon G2 med telekonverter på over 150 mm ved F 2,5 til en
portrætoptagelse eller andet, slører bagrunden , modsat F 8,0 der giver en
stor skarphedsdybde.
M.v.h.
E.A.

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 24-07-02 20:16

> [...]
> F 2,0 PÅ vidvinkel, og 2,5 på tele. Der kan også fås makro konverter og
> vidvinkelkonverter. Jeg købte online hos Foto A,

Har også købt et G2 og er vild med det. Købt hos www.shg.dk - pris ca. 7700
kr. Er fantastisk til makro, specielt med nogle makrolinser. Se evt. her
http://80.197.144.2/shots/HTML/index.htm (min server er ikke altid tændt).
Lidt problemer med skarpheden ved alm. "hurtige" optagelser, kræver at man
kender kameraet og dets indstillinger.

/Bo

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 24-07-02 22:00

Hej Carina

> [...]
>
> Vigtigste krav er nok, at billederne skal kunne printes ud i en god kvalitet

Det er to noget forskellige kameraer, du har i kikkerten - G2'eren er
nok den mest tilgængelige, men D7'eren har en klar fordel i en meget fin
optik. Bemærk at DiMAGE 7 er afløst af DiMAGE 7i som har fået fjernet en
del irriterende småfejl, der plagede 7'eren.

Jeg har selv et DiMAGE 5, og jeg er ikke sikker på, jeg ville anbefale
det til en begynder - men på denanden side, hvis du har fotograferet en
del med det gamle digitalkamera kunne du måske trænge til lidt
udfordring...

Der var en gut på dpreview's Minoltaforum som på et tidspunkt sagde
noget i stil med at "...have et DiMAGE 7 kamera er cirka som at eje en
Ferrari - hvis man har lysten og entusiasmen til at sætte sig ordenligt
ind i det, kan man få nogle fantastiske resultater. Hvis ikke, er det en
byld bagi..."

Det er lidt skarpt trukket op, men der er lidt om det - det er først, nå
man begynder at lege med de manuelle indstillinger, der for alvor kommer
knald på liggehønen.

> [...]
> tænker jeg på nogle med vidvinkel, specielt gode i mod-lys eller mørke
> v. - og ja, jeg er helt nybegynder i sådan nogle mere avancerede kameraer,

Jeg kender ikke rigtig noget til G2'erens tilbehørsmuligheder, men der
findes en vidvinkel og en tele til D7'eren - men da den i forvejen har
en 28-200 er det begrænset, hvor stort behovet for ekstra linser er. Til
gengæld kan du bruge almindelige 49 mm filtre i langt de fleste tilfælde
- omend nogle ganske få er så "høje" i kanten at de forårsager
vignettering ved vidvinkel-optagelser.

> Men hvilket kamera ville I vælge ????

Uha - det er svært at svare på.

I samme klasse som DiMAGE 7i kan du desuden finde Nikon 5700 og (som
allerede nævnt af andre) Fuji F602Z - G2'eren kender jeg ikke godt nok
til at kunne anbefale tilsvarende kameraer.

Anders C. Madsen
webmaster@digitalfotografen.dk

http://www.digitalfotografen.dk - mere sjov med dit digitalkamera!

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 24-07-02 22:10

> I samme klasse som DiMAGE 7i kan du desuden finde Nikon 5700 og (som
> allerede nævnt af andre) Fuji F602Z - G2'eren kender jeg ikke godt nok
> til at kunne anbefale tilsvarende kameraer.

Jeg ævler - den hedder Fuji FinePix S602Zoom, ikke F602Z.

Fra : Stig Hartvig Nielsen

Dato : 24-07-02 22:59

"Malle-brok" <malle-brok@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Eller er der evt. et andet kamera i samme prisklasse, der er bedre ???
>
> Vigtigste krav er nok, at billederne skal kunne printes ud i en god

Hvis det vigtigste krav er en optimal opløsning, så er der vist (iflg.
dpreview.com) ingen tvivl om at Sony DSC-F707 laver langt de skapeste
billeder. Næstbedst i denne klasse er Nikon Coolpix 5000 og lige bagefter
kommer DiMAGE 7i.

Ulempen ved F707'eren er en langsom autofokus (siger nogen). Til gengæld har
den (i modsætning til flere andre) en fin levetid på batterierne og den har
en god manuel fokus.

Hvordan den nye Coolpix 5700 klarer sig - har vi endnu til gode at se. Men
de kommentarer jeg har set tegner meget lovende. Desværre er den også lidt
dyrere end de andre kameraer. Jeg har set den til 11.450 kr. i Danmark.
(DiMAGE 7i kan fås ned til omkring 9.700 kr. og Sony DSC-F707 til 10.400
kr.)

Canon Powershow G2 er - så vidt jeg kan se og kan forstå - en lidt "lavere"
klasse med 4 megapixels - i stedet for de tidligere nævnte i godt 5
megapixels klassen. Ret mig endelig, hvis jeg ta'r fejl.

mvh
Stig

PS!
Ligesom andre har skrevet i denne tråd - er det vist en dårlig idé at købe
den gamle model DiMAGE 7. Den har bl.a. en kolossalt stort batteriforbrug.
På den nyere model DiMAGE 7i skulle dette problem være løst.

Fra : E.A.

Dato : 25-07-02 01:49

Jeg fik vist svaret placeret forkert --prøver igen. så skulle det gerne stå
i rækefølgen.

Fra : E.A.

Dato : 25-07-02 12:28

Lige en rettelse Til lændeåbningerne. Jeg glemte F. 2,8., den er tilføjet
her.
blændetrin for eks. 2,0-2,8 -4,0- 5,6- 8,0, på Canon G2. Her tæller man så
2-4-8-16-32--- gange osv. (F2,0 giver så 32 gange mere lys end F8)
Og hvad kan man så bruge det til. Jo under dårlige lysforhold er bl 2,0
dobbelt så hurtig som bl 2,8 O.S.V. Det kan også Bruges kreativt til at
isolere et motiv.Canon G2 med telekonverter på over 150 mm ved F 2,5 (F2,5
er 2/3 trin mindre end F2,0 ) til en
portrætoptagelse eller andet, slører bagrunden , modsat F 8,0 der giver en
stor skarphedsdybde.
Til Canon G2 er der en udførlig vejledning på 146 sider til kamera, og 100
side til softwaren. Begge på dansk. Der er også dansk sprog i selve
kameraet, altså displayet.
På de fleste spejlrefleksobjektiver går blænderækken helt ned til F22 og F32
på teleobjektiver.
M.v.h.
E.A.

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 25-07-02 12:43

Hej Malle-brok
Køb roligt et fuji 6900z hvis du kan få det til en god pris. Jeg bruger selv
6900z og er meget tilfreds. Modellen er nu blevet fornyet med s602 men der
er ikke meget forskel.
Hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 25-07-02 15:34

> [...]
> hvis mit spørgsmål er helt "umuligt"
>
> Men hvilket kamera ville I vælge ????
>
> Er der forresten nogle der har prøvet at købe gennem forhandlere på

Jeg købte i oktober en Canon PowerShot G2 ude hos Kamerahuset, de havde den
bedste pris ifølge edbpriser.dk.
Lige siden har jeg taget i størrelsen 100 billeder om ugen med sagen (jeg er
Hash Flash i ch3), for det meste i 1600x1200 da jeg dermed har lidt mere
plads på ram korte, og de billeder jeg tager ikke er til det store prof.
Se mine billeder på
http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=406
og
http://ch3.dk/modules.php?op=modload&name=CH3_Photo_Gallery&file=index
og
http://62.79.12.248/~tsj/photo/index.shtml (Hash*,Thailand*)
og
http://62.79.12.248/~tsj/photolib/SAS_Fotoklub_Nat2/
G2'eren udmærker sig ved at have et ekstremt godt batteri, jeg har til dato
endnu ikke kørt det fladt.
Ifølge manualen kan det tage 400 billeder med LCD display, og 1000 uden
LCD-display, på en opladning.
G2'eren kræver desuden ikke andet ekstraudstyr, men kobles direkte til
computeren via USB.
Mvh
Torben
..