Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Diverse spørgsmål vedr. mit nye Medion kam~
Fra : TT

Dato : 24-07-02 16:59

Hej folkens,

Da Føtex annoncerede med et Medion digital kamera(SX410z) sprang jeg
til. Jeg tænkte, at med 14 dages fortrydelsesret, kunne jeg se
kameraet an. Jeg har nu haft det siden i mandags, og nogle spørgsmål
er dukket op. Forinden må jeg dog lige huske at skrive, at jeg er
fuldstændig uoplyst hvad kameraer angår, og i særdeleshed digitale
kameraer.

Jeg har knipset et par hundrede billeder med det, og er egentlig
ganske godt tilfreds(med både min egen samt kameraets præstation). Jeg
undrer mig dog over hvorledes man kommer frem til 4,1 Mpixel. Ifølge
manualen er den største opløsning 2272 x 1704. Et multiplum af disse
tal giver 3,8 Mpixels. Hvad går galt?

Hvor stor en opløsning skal man egentlig tage billederne i? Jeg synes
at med 1600 x 1200 bliver billederne kanon store på computeren. Og så
kan der med kameraets 64MB ram(1:12 komprimering), være omkring 120
billeder på kortet. Det er jo rigtig godt, men hvad er kravet til
opløsningen, hvis jeg gerne vil have nogle billeder fremkaldt i 10 x
15 cm(er det ikke det der er standard)? Og ligeledes, hvor stort et
billede kan jeg få fremkaldt i god kvalitet med en opløsning på 2272 x
1704 pixels?

Jeg har set i tidligere tråde, at der er delte meninger om hvor det er
bedst/billigst at få fremkaldt sine film. Jeg har dog svært ved at se,
om de steder i anbefaler/fraråder også fremkalder film sendt til dem
pr. mail. Kan i give mig nogle navne på firmaer der gør det, og
eventuelt nogle sites? Jeg bor i København.

For at vende tilbage til opløsningen, så....

Såfremt 1600 x 1200 er tilstrækkeligt til at få fremkaldt gode
billeder, forekommer det mig, at mit pixelbehov kun er 1600 * 1200 =
1,92Mpixel. Igen under forudsætning af, at jeg beregner det korrekt.
Så jeg går og undrer mig over, om jeg til samme penge(3400 kr.) kan få
et kamera med omkring 2Mpixels, men måske bedre optik eller bare bedre
kvalitet generelt. Kameraet skal helst have den samme hukommelse(64
MB). Er det muligt?

Og så lige en sidste ting:

Jeg har bemærket, at når jeg tager billeder uden blits bliver de meget
let uskarpe. Jeg kan godt forstå, at med mindre lys, må der bruges en
større åben-tid(eller hvad sådan noget hedder). Men i en stue med
almindelig dagslys, synes jeg ikke jeg kan tage skarpe billeder af
bevægelige genstande uden blits. Der må absolut ingen bevægelse være
for at billedet skal blive skarpt. Er det normalt?

Jeg håber at jeg har udtrykt mig klart i ovenstående, og at nogle
kyndige personer vil tage sig tid til at give mig nogle svar.

På forhånd tak

Torben

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 24-07-02 18:08

"TT" <tandberg_luke@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> undrer mig dog over hvorledes man kommer frem til 4,1 Mpixel. Ifølge
> manualen er den største opløsning 2272 x 1704. Et multiplum af disse

Sådan forholder det sig med mange kameraer - fx mit eget Olympus C-2100. Det
er opgivet til at være 2.1 megapixel - men regner man antal pixels i den
maximale opløsning (1600x1200) bliver det til 1.92mp - hvad med de sidste
0.18mp? - Forklaringen er simpelthen at det antal pixels den interne sensor
(CCD'en) arbejder med, er større end det antal der bruges i den sidste ende
til billedet.

Markedsføringsgøgl? - Det mener nogle.

> [...]
> 15 cm(er det ikke det der er standard)? Og ligeledes, hvor stort et
> billede kan jeg få fremkaldt i god kvalitet med en opløsning på 2272 x

Definér lige "god kvalitet"?

Men jeg kan da sige at i min omgangskreds er vi meget enige om at et billede
skal printes i 200dpi for at blive i "god kvalitet" - dvs at 1600x1200 ca.
rækker til 8x6 tommer, hvilket sådan ca er 20*15cm. - Så kan du selv regne
størrelsen ud for andre opløsninger.

Men snakker vi "plakater" som ikke skal nærstuderes i hver en pixel, kan du
bare forstørre deropad - masser af skiltereklamer (flere meter x flere
meter) produceres med en lignende opløsning på de fotos der indgår - no
problemo.

> [...]
> et kamera med omkring 2Mpixels, men måske bedre optik eller bare bedre
> kvalitet generelt. Kameraet skal helst have den samme hukommelse(64

Én ting der ofte overses, er muligheden for at beskære i de billeder man
tager. Du kan tillade dig at smide flere pixels væk, jo flere du har til at
begynde med. Men tager du altid perfekte billeder i første shot, er det ikke
noget issue her.

> [...]
> bevægelige genstande uden blits. Der må absolut ingen bevægelse være
> for at billedet skal blive skarpt. Er det normalt?

Det er normalt. En ekstern blitz er bl.a. derfor en god kompagnon til et
digitalt kamera

> Jeg håber at jeg har udtrykt mig klart i ovenstående, og at nogle
> kyndige personer vil tage sig tid til at give mig nogle svar.

Hermed et forsøg.

// Steffen

Fra : TT

Dato : 24-07-02 22:48

On Wed, 24 Jul 2002 19:07:41 +0200, "Steffen Poulsen"
<steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> wrote:

>Hermed et forsøg.
>
>// Steffen

Tak for svarene Steffen. Jeg ser nu lyset... Eller i hvert fald lidt
af det.

Torben.