hund og kat
Fra : Søren Petersen

Dato : 24-07-02 17:15

Hej

Mig og min kæreste overtager en af de nærmeste dage en kat. Problemet, hvis
det er det, er at jeg har en hund i forvejen - en labrador formel 1. Katten
vil vi have kastreret og øremærket (hvilket den ikke er endnu, og den er
vist ca. 1½ år).

Den er lidt sky, på grund af ejerens børn, som måske ikke har været alt for
flinke ved den hele tiden. Er der nogen tips og ideer til hvordan vi lader
de to dyr møde hinanden, og hvordan de kan leve sammen til hverdag? Hunden
har ikke noget behov for at jage katte, slet ikke, han kan sagtens være i
samme rum med katte. Jeg ved bare ikke hvordan katten vil reagere, når den
møder hunden. Hvordan kan man forberede katten på at nu skal den altså til
at leve resten af livet sammen med hund? Skal vi bare springe ud i det,
eller skal de have hver deres rum et par dage, og så stille og roligt møde
hinanden?

På forhånd tak

Mvh.
Søren Petersen

Fra : Sander

Dato : 24-07-02 20:42

"Søren Petersen" <spet98@musik.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller skal de have hver deres rum et par dage, og så stille og roligt møde

Nu er katten jo voksen. Jeg har kun prøvet at introducere killinger for
hunde, men here goes:

Jeg ville springe ud i det og se hvordan det går. Sid med katten, i starten,
( hvis den har tillid nok til jer) mens i lader hunden hilse. Hvis katten
ikke er ved, at kradse øjnene ud, på jeres hund, så lad dem hilse selv.
Hvis hunden forholder sig roligt, skal katten nok også, slappe hurtigt af.
Nogen katte er også, helt afslappede, i selskab med hunde.

Hvis katten er for nervøs, overfor hunden, og de nye omgivelser, er det nok
en god ide, at give dem hver deres rum og tilvænne den langsomt, som du selv
var inde på.

De skal nok lære, at blive gode venner også selvom, det måske tager lidt
tid. Når de først er vant, til hinanden, plejer der ikke, at være problemer
i det daglige.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bettina

Dato : 25-07-02 07:08

Hvor lang tid skal man forvente det tager?
Sammenbringningen af hund og kat hjemme hos os er gået nogenlunde, men er
bestemt stadig ikke optimal.
Forhåbentlig er det bare mig der er for utålmodig, og har lidt ondt af begge
parter.

Bettina

Fra : Sander

Dato : 25-07-02 09:52

"Bettina" <bep@bankinvest.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bestemt stadig ikke optimal.
> Forhåbentlig er det bare mig der er for utålmodig, og har lidt ondt af

Som sagt har jeg kun sammenført killinger og hunde. Det har taget fra 1 dag
til en uge. I et tilfælde var katten og hunden "uvenner" i lang tid, til vi
en dag fandt dem, ligge og lege sammen.
I kan evt. spørge i dk.fritid.dyr.kat. Jeg tror, at nogen af dem, har bedre
erfaring, på dette område.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 25-07-02 10:04

Hej Søren

Nu havde vi kattene før hunden så vores sammenføringsproblem var minimalt. En
ting vi dog sikrede var at kattene havde et sted de kunne søge hen hvis det
blev for meget med hunden. I vores tilfælde et klatretræ op til hattehylden
hvor hunden under ingen omstændigheder vil kunne komme op.

Mvh samt held og lykke

Kim

Fra : Inger Kaya

Dato : 03-08-02 20:35

Hej Søren

Vi har prøvet at sammenbringe en nysgerrig og lidt meget kåd hvalp og
en voksen og meget enerådig vokset kat. Men det gik faktisk godt. Vi
gjorde det at katten havde nogle få områder de første dage som var
dens områder og hunden ikk havde adgang til. Dog tog vi stille og
roligt hunden ind (gerne når den var træt) og lod den se katten som
hvæsede og spruttede, men aldrig mere en et par min. tid ad gangen og
gerne flere gange dagligt. Derefter fik katten adgang til hele hytten
dog på den måde at vi havde sikret os at den havde let mulighed for at
kunne komme nogle steder hen hvor hunden ikk havde adgang. Stille og
roligt tøede de op overfor hinanden.

I dag har de et fint forhold til hinanden men katten har stadig et rum
hvor kun den har adgang, men det skyldes nu mere at hunden ynder at
lege med kattebakken. Og helt ærlig det er ikk så lækkert at blive
vasket at en hundetunge med kattebakkens indhold, vel.

Det skal dog siges at vi har endnu ikk prøvet at lade dem være alene
hjemme (heller ej om natten) i samme rum. Men held og lykke med
projektet.

/ Inger Kaya

Fra : Hanne Brøgger-Jensen

Dato : 25-11-02 20:45

Hej Søren

Du skal starte med at lade katten være i en transportkasse, lad den så
hunnen kan snuse til den, så vender katten sig til at der er en hund, dette
kan tage lidt tid men, det afhænger af hund/kat hvordan det vil gå, prøv der
efter at lad lågen stå åben så har katten en mulighed for at gemme sig, den
kommer ganske af sig selv når den har samlet mod.

Jeg ar selv 3 katte og 3 hunde og det går fint.
kan kontaktes på e-mail hvis der er flere spørgsmål

Hanne Brøgger-Jensen
brogger-jensen@get2net.dk