MS Windows
briani 27239
omdøb af filer i winxp
Fra : Simon Jakobsen

Dato : 24-07-02 15:21

Hej

- Hvordan omdøber jeg flere filer i en mappe, (fotos) således at de får
fortløbende nr,
Lige nu har jeg 3 mapper med ca 100 billeder i hver som hedder p10001 til
p10100,
hvis jeg samler alle billederne i en mappe sletter de jo hinanden, så jeg
vil gerne omdøbe dem
inden uden at jeg skal have fat i hvert billede, kan man ikke gøre det på en
lidt fiks måde ?

- Jeg bruger Win XP

Simon

Fra : Lars Stokholm

Dato : 24-07-02 15:27

In news:dk.edb.system.ms-windows Simon Jakobsen wrote:

>- Hvordan omdøber jeg flere filer i en mappe, (fotos) således at de får
>fortløbende nr,

[snip]
>- Jeg bruger Win XP

Marker dem alle sammen, tryk F2, skriv et navn og tryk enter. Hvis du
skriver "Foto", kommer de til at hedde:

Foto
Foto (1)
Foto (2)

For at få lidt mere orden på det, kan du jo kalde det første billede
for "Foto (0)".

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 24-07-02 15:50

Simon Jakobsen skrev bl.a.:

> - Hvordan omdøber jeg flere filer i en mappe, (fotos) således at
> de får fortløbende nr,

Når jeg skal håndtere filer bruger jeg altid WindowsCommander
http://wincmd.com Når man lærer det at kende er det _meget_ hurtigt at
arbejde med. Version 5 har fået et rigtig godt værktøj indbygget til
omdøbning af filer.

Markér filerne (højreklik) og tryk Ctrl + T.

--
Lars

Fra : Edmund

Dato : 24-07-02 18:54

Lars Jørgensen skrev:

>Version 5 har fået et rigtig godt værktøj indbygget til
>omdøbning af filer.

Ja det må jeg nok sige, kan ændre både navn og type og uden mellemrum og
( ) som i Windows har iriteret mig grænseløst.

Tak for tippet herfra ihvertfald
Edmund

Fra : Simon Jakobsen

Dato : 24-07-02 20:25

Jeg takke for svarene...

Simon

***********************

Fra : rh

Dato : 25-07-02 07:11

"Simon Jakobsen" <simon-j@post7.tele.dk> wrote in message
> Jeg takke for svarene...
>
> Simon

Og lige en xtra - jeg bruger ACDSEE 4 kan omdøbe filer + det er et godt
værktøj når du arbejder med billeder.
Programmet er bla. med på PC-Planet´s(PC-blad) cd i denne måned.

Fra : Simon Jakobsen

Dato : 25-07-02 10:24

Hej igen, Simon her......

- Det med billedbehandling/digitalt på pc er ret nyt for mig,
så alle tips vil være velkomne.

Simon

Fra : Edmund

Dato : 25-07-02 10:37

Simon Jakobsen skrev:
> - Det med billedbehandling/digitalt på pc er ret nyt for mig,
> så alle tips vil være velkomne.

Tips i retning af ?

Hjælp til billedbehandling, så prøv nyhedsgruppen dk.edb.grafik
det er der de dygtige grafik folk er, og de er flinke til at besvare
spørgsmål.

Edmund

Fra : Simon Jakobsen

Dato : 26-07-02 16:31

Hej

- Der jeg havde i tankerne var sådannoget som, valg at opløsning i camera,
software til behandling af billedet,
beskæring, røde øjne mm. .... valg af fotopapir osv-osv.

- Men det er nok i dk.foto dette høre til.

Mvh

Fra : Madsen

Dato : 26-07-02 16:42

Simon Jakobsen skrev:

> - Der jeg havde i tankerne var sådannoget som, valg at opløsning i
> camera, software til behandling af billedet,
> beskæring, røde øjne mm. .... valg af fotopapir osv-osv.
>
> - Men det er nok i dk.foto dette høre til.

Både og.
Kamera og valg af fotopapir til print af billederne kan du med
fordel spørge om i news:dk.fritid.foto da det er emner der ofte
bliver diskuteret i den gruppe.
De andre spørgsmål hører nok nærmere hjemme i news:dk.edb.grafik

Brug evt. http://usenet.dk/grupper.pl når du er i tvivl.

Det ville forresten også være rart hvis du svarede under det
citerede og klippede det væk du ikke svarer på, som beskrevet på
følgende side: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
Dine indlæg bliver meget mere overskuelige og let læselige på den
måde.

Madsen.