Pris for parring
Fra : Gabrielle Bay

Dato : 24-07-02 14:51

Hej

Hvad er prisen for en parring, hvor begge hunde er ægte men uden papirer?

Sommerhilsner
Gaby

Fra : Annette Skovbon

Dato : 24-07-02 15:14

Prisen i kroner og ører kender jeg ikke, men du kunne jo spørge dig selv
om hvorfor hundene skulle være 'ægte' uden papirer?
Hvorfor har deres forældre været det? Arvelige sygdomme, derfor uegnede
til rigtig avl? Dårligt temperement, derfor uegnede til rigtig avl?
Størrere eller mindre defekter, derfor uegnede til rigtig avl? Ja,
svarene kan være mange, men den største pris er nok, den usikkerhed du
ville få i en sådan situation.
Derudover synes jeg personligt, der sidder rigeligt 'hul-i-hækken' hunde
på landets internater,- og tro mig, jeg har lige været rundt i Jylland
for to mdr. siden for at finde mig selv en hund. "Ægte" hunde uden
stamtavler sidder der MANGE af, det er ikke just attraktive vovser.
Prisen altså, betalingen er det mindste af det. Derudover skal de
begge tjekkes for div. sygdomme inden parringen. Hunhunden skal fortsat
følges med godt foder osv., hvalpene skal til verden, måske problemløst,
måske med en stor regning vedhæftet i hver hale. Derudover skal de have
hvalpefoder, legetøj i mængder, vaccineres og have en frygtelig masse
opmærksomhed. De skal, hvis du ikke kommer af med dem i tide også mærkes
og registreres, hvilket også koster en mindre bondegård for et helt kuld.
Ja, selve parringen er vist det mindste i sådan et show, men tænk dig om.
Jeg ville ikke have samvittighed til at sætte flere vovser i verden, med
så usikker fremtid vi kan byde dem.

--Annette

Fra : kajo

Dato : 24-07-02 15:47

Annette Skovbon <barbara_jordfed@chicks.dk> skrev i
> Prisen i kroner og ører kender jeg ikke, men du kunne jo spørge dig selv
> om hvorfor hundene skulle være 'ægte' uden papirer?

Prisen for en parring er såvidt jeg ved, at hanhundens ejer vælger en hvalp
først eller det samme som evt. hvalpe bliver solgt for..

>Derudover synes jeg personligt, der sidder rigeligt 'hul-i-hækken' hunde
på landets internater<

Hvis man kender hundens ejer og paringen sker med fuld overlæg er det vel
ikke en "hul-i-hækken"-hund?
Der udover må jeg sige, at du er nødt til at kende hunden ejer, hvis du vil
være sikker på at det er en raceægte hund.

>Derudover skal de have hvalpefoder, legetøj i mængder, vaccineres og have
en frygtelig masse
opmærksomhed.........>

Udgifter til foder, legetøj, dyrlæge etc., er vel de samme uanset om der er
papirer på hunden eller ej.

Mvh Kajo!
http://home.worldonline.dk/privat09/

Fra : Gabrielle Bay

Dato : 24-07-02 16:14

Hej - det drejer sig om vores ægte colliehan og bekendtes ægte collietæve,
så vi kender både hunde og ejere. Derfor - ingen uoverensstemmelser - ingen
indavl og ingen internatshunde. De spurgte om hvad prisen for en parring
var, for de vil gerne betale os noget - derfor spurgte jeg her. Tak for
svarene

Fra : Charlotte Pedersen

Dato : 25-07-02 11:58

"Gabrielle Bay" <gaby@paradis.dk> wrote in message news:<3d3ec618$0$13947$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Hej - det drejer sig om vores ægte colliehan og bekendtes ægte collietæve,
> så vi kender både hunde og ejere. Derfor - ingen uoverensstemmelser - ingen
> indavl og ingen internatshunde.

stamtavlerne på >>>nogen af hundene?
have samme >>>far, deres mødre kan være søstre eller på anden måde
være tæt beslægtede.

Fra : Brian C

Dato : 24-07-02 18:57

Undskyld mig lige, men hvad med at svare på spørgsmålet istedet. diskusionen
om race kontra blanding, og med eller uden papirer har vi haft utallige
gange, og den vil blive ved med at køre i samme spor

--

Mvh. Brian C

\|/
(o o)
--ooO--(_)--Ooo--
Raptor Was Here

Fra : Ksa

Dato : 25-07-02 13:44

> [...]
> Jeg ville ikke have samvittighed til at sætte flere vovser i verden, med
Det var den største omgang bavl jeg har hørt længe.Min hund og de andre jeg
har haft har ikke haft flere sygdomme, ind hunde med stamtavle. Jeg vil ikke
give 8000kr for en hund med stamtavle når en til 2500kr uden stamtavle er
lige så god og sød.
Men jeg skal heller ikke på udstilling med den så jeg kan få styrket mit
ego.

Ksa med Granda Danois som er lige så god som de andere hunde med eller uden
stamtavle..

En hund er en hund den kan sgu ikke mærke forskel på om dens forældre hed
pluto eller Kong Christian IV

Fra : Annette Skovbon

Dato : 25-07-02 14:06

> Men jeg skal heller ikke på udstilling med den så jeg kan få styrket mit
> ego.

Det hentyder du hermed at jeg skal eller?

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 25-07-02 14:35

"Ksa" <ksa@adslhome.dk> wrote in message

*snip*
> Men jeg skal heller ikke på udstilling med den så jeg kan få styrket mit
> ego.

Min mor's Cairn har stamtavle og alt hvad der dertil hører, men Bonnie har
aldrig nogensinde været på udstilling - man køber jo en "ren" hund fordi der
kender man på forhånd dens temperament og sind - det gør man altså ikke med
blandingshunde!
Min mor ville have en lille hysterisk hund (no offense, jeg elsker
Bonnieneseren, men hysterisk er hun...*g*) - og med en Cairn fik hun præcis
hvad hun ville have! Hvis hun havde købt smedens hvalpe efter hans store
schæfer/collie mix og damefrisørens puddel, så havde hun fået noget
miskmask!

Så hvad stamtavle har med ego at gøre, ved jeg ikke helt...please enlighten
me!

- Sidsel

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-07-02 07:45

> [...]
> til rigtig avl? Dårligt temperement, derfor uegnede til rigtig avl?
> Størrere eller mindre defekter, derfor uegnede til rigtig avl?

Hej Annette ..

Rigtig godt indlæg du der har skrevet .. du har fat om alle de rigtige
ting

Godsøndagshilsfra Ami

Fra : Brian C

Dato : 28-07-02 10:22

Måske, men bare i den forkerte tråd.
kan i for pokker ikke se at man skræmmer folk væk, ved at give dem sådan en
omgang, der sidder garanteret en hel del der netop ikke tør spørge om noget
her inde, da de risikere sådan en omgang, i stedet for svar på det spørgsmål
de stiller, jeg forstår godt at i har et budskab i vil frem med, men det er
bare ikke måden, prøv i stedet næste gang at "liste" det ind ad bagvejen og
måske i en lidt lettere fordøjelig version.
og lad så være med at prædike race kontra X ikk

--

Mvh. Brian

\|/
(o o)
--ooO--(_)--Ooo--
Raptor Was Here

Fra : kajo

Dato : 28-07-02 11:17

> [...]

*snip*

> Hej Annette ..
> Rigtig godt indlæg du der har skrevet .. du har fat om alle de rigtige

Jeg synes tværtimod at indlægget tyder på en masse fordomme og giver
overhoved ikke svar på spørgsmålet.
- og spørgeren kender jo både sin egen hund og tævens ejer og dermed også
hundenes baggrund.
Hvis men tror man kan redde verden med den slags, findes der vigtigere ting
at tage fat på.

Svaret er stadig:
Hanhundens ejer vælger som den første en hvalp (gratis) eller får betalt
hvad en hvalp bliver solgt for.

Mvj Kajo

Fra : Janni

Dato : 24-07-02 17:04

Hvad er I for nogle hyklere. Bare fordi hundene ikke har DKK papirer, så
tror I at de er mindre værd. Hvem fanden siger ikke at halvdelen af de hunde
der sidder på internaterne også har stamtavle. Jeg har en hund uden
stamtavle (altså et gadekryds) og en hund med stamtavle - Og den ene er
altså ikke mere værd end den anden.

Med hensyn til prisen på parring, så gør man ofte det, at dem der leverer
hanhunden enten får en hvalp eller en hvalps pris, hvis de ikke ønsker en
hvalp.

Held og lykke med det!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-07-02 17:50

On Wed, 24 Jul 2002 18:03:31 +0200, "Janni" <rockie@mail.dk> wrotd:

> [...]
>der sidder på internaterne også har stamtavle. Jeg har en hund uden
>stamtavle (altså et gadekryds) og en hund med stamtavle - Og den ene er

ja det er den gode gamle snak igen igen nogle få uintelligente
lavsporede mennesker mener at hunde uden DKK stamtavler ender på
internater og er mindre værd end andre hunde , men det er jo åbenlyst
at det er fordi at de ikke har noget værdifuldt i deres liv at de så
vil prøve at hævde sig selv med deres DKK stamtavle *suk* nogle bliver
bare aldrig klogere .

> [...]
>hanhunden enten får en hvalp eller en hvalps pris, hvis de ikke ønsker en

sådan fungerer det nemlig , og også held og lykke med det herfra.

Fra : preben ipsen

Dato : 24-07-02 18:04

gud fader bevares en omgang bavl....at stemple folk med hunder der har
stambøger som uintelligente...hvad fanden bilder du dig ind??? jeg har
hund(e) med stamtavle og ja dem er jeg stolt af....men derfor kalder jeg sgu
ikke folk med blandingshunde eller bare uden papirer for fjolser...eller ser
ned på dem...jeg er ikke tvivl om at de også er stolte af deres hund. Men
hold dit sludder for dig selv.

preben

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-07-02 18:33

On Wed, 24 Jul 2002 19:03:34 +0200, "preben ipsen"
<preben@bornholm.org> wrotd:

> [...]
>ned på dem...jeg er ikke tvivl om at de også er stolte af deres hund. Men

såså pas nu på blodtrykket ! læg mærke til at jeg skrev "nogle få "
læs det jeg skriver inden du eksploderer jeg har da selv stamtavle
"nogle få" skrev jeg så hvad med at du lige styrer dit eget sludder og
kommer med en undskyldning eller det er du måske for fin til ?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 25-07-02 09:55

Hørt!!!!

Fra : Jette Køhler

Dato : 25-07-02 10:33

Hej

Preben har jo ret tag for pokker og respekter folk og deres hunde med og
uden stambøger. Der er ting man skal have racehunde for at kunne deltage i
(for mit tilfælde slædekørsel og udstilling), folk har gjort et valg når de
har anskaffet sig en hund og forhåbentlig har de tænkt over hvad de gjorde
uanset om det er med eller uden papir.

Jette

Fra : Annette Skovbon

Dato : 24-07-02 20:06

Er meget interesseret i at få af vide hvem du 'tænker' på? :-=

--Annette

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-07-02 16:10

On Wed, 24 Jul 2002 21:05:41 +0200, Annette Skovbon
<barbara_jordfed@chicks.dk> wrotd:

>Er meget interesseret i at få af vide hvem du 'tænker' på? :-=
>
>--Annette

Jeg tænker blandt andet på dem der føler sig truffet

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 24-07-02 22:07

Janni <rockie@mail.dk> skrev i en news:ahmj4r$gto$1@news.cybercity.dk
> [...]
> der sidder på internaterne også har stamtavle. Jeg har en hund uden
> stamtavle (altså et gadekryds) og en hund med stamtavle - Og den ene er

jeg kan bare ikke være mer' ening med dig, et kæmpe + til dig

> Held og lykke med det!

Det samme skal lyde fra mig.

mange hilsner fra

Bolette

Fra : Anita

Dato : 25-07-02 09:26

Hej
De hunde der kommer på internatet i Gram får destrueret deres stamtvle, hvis
den har en. De mener nemlig at en hund er en hund uanset om den har paapir
eller ej. Jeg ved ikke hvordan det er på andre internater.
Hej fra Anita

undskyld janni den røg den forkerte vej

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 25-07-02 09:43

"Anita" <fastrups@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> den har en. De mener nemlig at en hund er en hund uanset om den har paapir
> eller ej. Jeg ved ikke hvordan det er på andre internater.

- Ja det må jeg da nok indrømme er den værste omgang pladder! Hunden er jo
stadig en hund om der følger et stykke papir med den eller ej, hvad er så
pointen i at brænde papiret? Stamtavlen er da bare en extra service til de
mennesker der så vælger at købe en internathund, jeg er ret sikker på at
folk der køber på et internat i forvejen vil elske en hund om den har
stamtavle eller ej.
Jeg synes ærlig talt det internat skyder sig selv i foden og virker direkte
dumme og uvidende!

- Sidsel

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 25-07-02 10:24

"Sidsel L. Espersen" skriver:

> [...]
> stamtavle eller ej.
> Jeg synes ærlig talt det internat skyder sig selv i foden og virker direkte

Ja helt ærligt, det lyder da for åndssvagt!
Får man en stamtavle med til en internatshund, giver det da ekstra muligheder
for at tage hunden på udstilling, træning i specielle klubber osv. Mange vil
måske aldrig benytte sig af dette, men muligheden foreligger jo. Hvis man ønsker
et tage hunden ud af avl, så nytter det jo intet at slette stamtavlen, der er jo
masser af gode eksempler her i gruppen på at folk glad og fro avler på sådanne
hunde alligevel.

Jeg har selv lige fået en dejlig Basset Hound fra Fredericia internat, med
stamtavle og hele pivtøjet. Han skal nok kastreres indenfor en rum tid, og vi
kommer nok heller ikke på udstilling, men det er da sjovt at kunne støve hans
forældre og bedsteforælde op, samt få en snak med hans opdrætter om dette og
hint, når man nu er nybagt ejer af en så besynderlig skabning som Basset Hounden
er.

Hilsen Dorthe ( - og Nansen og Arthur, de nye bedste-venner!)

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-07-02 16:10

On Thu, 25 Jul 2002 10:42:35 +0200, "Sidsel L. Espersen"
<stalia@macfat.dk> wrotd:

> [...]
>stamtavle eller ej.
>Jeg synes ærlig talt det internat skyder sig selv i foden og virker direkte

ja eller også ved de bare at dem der kommer for at købe deres hund
sådan et sted ikke er folk der leder efter en racehund , men folk der
vil elske deres hund for hvad den er ligegyldigt om den har papirer
eller ej .

Fra : Sander

Dato : 25-07-02 10:35

"Anita" <fastrups@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den har en. De mener nemlig at en hund er en hund uanset om den har paapir
> eller ej. Jeg ved ikke hvordan det er på andre internater.

De kasserer også stamtavlen i Dyreinternatet Tingskoven i Århus. ( Det
gjorde de i hvert fald, for nogen år siden )
Jeg tror begrundelsen var noget med, at folk skal vælge hunden for hundens
skyld og ikke pga. stamtavlen. Måske også et forsøg på, at hindre, at folk
køber hunden, med henblik på avl....

Det er i hvert fald en skam. : (

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 26-07-02 02:36

"Sander" skrev :

> [...]
> skyld og ikke pga. stamtavlen. Måske også et forsøg på, at hindre, at folk

Evt. kattestamtavler destrueres også, men da katte fra Tingskoven kun sælges
neutraliserede eller med aftale om neutralisation, er det næppe for at
hindre avl. Jeg tror snarere, det skyldes, at internatet ikke ønsker at
blive beskyldt for at konkurrere med opdrættere (Hunde koster 1300;- kr. og
katte 600,- ; Begge incl. mærkning og registrering).

Mange hilsner
Katrine

Fra : Kosmonauten

Dato : 25-07-02 22:26

> [...]
> der sidder på internaterne også har stamtavle. Jeg har en hund uden
> stamtavle (altså et gadekryds) og en hund med stamtavle - Og den ene er

Hej Janni,
yeps, så simpelt kan det siges.
Der har været kørt meget på at blandingshunde som oftest ender på internat,
hvilket er synd og skam, men det er nu menneskeligt at fejle, der er også
forældre som får børn men misrøgter dem, de ender skam på et "omsorgshjem".
Selvfølgeligt er det utilgiveligt at sammenligne hunde og mennesker. Men
hvis man var ekstremist, så kunne man jo spørge sig selv om det ikke er
"vanrøgt" at have en fremavlet en pragtfuld jagthunderace, som så skal
tilbringe sin tid i en lejlighed og kun jagte fluer!?! Men det er det ikke,
for vi er jo alle glade for vores dyr, om vi bruger 100 timer eller 10 timer
på vores hunde eller om vi bruger dem "proffesionelt" el. til hygge brug er
da fløjtende lige gyldigt.
Glæden ved at have hund deler vi alle sammen, og poten på hjertet, jeg tror
at vores hunde er bedøvende lige glade med om deres "artsfæller" har tavler
eller ej.
Mvh og et ønske om en skøn solrig weekend til alle.
Martin & Laika (aka Sushi & Cleo)

Fra : preben ipsen

Dato : 24-07-02 23:08

jeg er bestemt ikke for fin til at give en undskyldning, når det er
påkrævet. Det er det dog ikke i dette tilfælde hvor du farer ud og beskylder
mennesker for at være uintelligente. Selvom du "kun" mener det om nogle
få.......

preben

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-07-02 16:10

On Thu, 25 Jul 2002 00:07:54 +0200, "preben ipsen"
<preben@bornholm.org> wrotd:

> [...]
>mennesker for at være uintelligente. Selvom du "kun" mener det om nogle

nå så du mener måske ikke at der er nogle få der er uintelligente ?
jeg er sådan set også ligeglad med din undskyldning du burde bare læse
ordentligt inden du svarer .

Fra : Thomas Broegger

Dato : 25-07-02 13:58

hej

On Wed, 24 Jul 2002 15:51:14 +0200 "Gabrielle Bay" <gaby@paradis.dk> wrote:

> Hej
>
> Hvad er prisen for en parring, hvor begge hunde er ægte men uden papirer?

Jeg mener det er ca. prisen på en halv hvalp. Dvs hvis hvalpen koster 6000
koster en parring 3000.

Mht debatten om race/kryds så er det jo papirerne der giver mulighed for at
bevise at det er en "ren" hund. Jeg tror ikke der er nogle herinde der syntes
blandinger er dårligere end race hunde, men markedsprisen er nu engang en
anden for hunde med papirer.

--
Bjæf fra
Thomas Brøgger

Fra : Annette Skovbon

Dato : 25-07-02 14:08

> [...]
> der syntes blandinger er dårligere end race hunde, men markedsprisen er
> nu engang en anden for hunde med papirer.
Netop. Og køber man en racehund har man i de fleste tilfælde også en god
idé om størrelse, farver, psyke osv. inden hvalpene er kommet til verden.

-Annette

Fra : Gabrielle Bay

Dato : 25-07-02 18:06

Hej hej

Uha - sikke en debat der er blevet sat igang ud fra mit spørgsmål - jeg har
da helt tabt pusten.
Tak for seriøse bud på en pris - alt det andet vil jeg ikke blande mig i - I
må mene hvad I vil.
Jeg kan love alle at der ikke er tale om indavl, kommende internatshunde,
vrøvl og ballade af nogen art - og hvalpene er ventet med længsel og stor
glæde af os alle, OGSÅ med hensyn til legetøj, vaccinationer, ormekur,
chipmærkning, hvalpemad o.s.v. o.s.v - der ER taget højde for det hele -
intet vil blive udeladt. Begge parter har haft hunde i mange år, så vi
kender til det hele.
Fortsat god sommer - og pas på blodtrykkene ;0)

Gabrielle

Fra : Annette Skovbon

Dato : 25-07-02 20:08

Hej Gabrielle,
Vi passer skam på blodtrykkene
Indimellem kigger der bare folk forbi der spørger om den slags, ene og
alene af den grund, at de tror at selve parringen er det eneste som
koster penge. Derfor får de lige smøren. Nogle gange af mig, andre gange
er andre hurtigere
Når du har tænkt tingene igennem, så vil jeg blot ønske dig held og
lykke. Jeg håber i finder nogle gode hjem til hvalpene.
Også god sommer til dig herfra

--Annette

Fra : Charlotte Pedersen

Dato : 26-07-02 08:26

Hej Gabrielle!

Jeg kunne stadig godt tænke mig at vide, hvordan I kan være sikker på,
at I ikke laver indavl, når I ikke har papirerne på nogen af hundene.

De kan jo f.eks. være halvsøskende uden, at I ved det.

mvh
Charlotte

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-07-02 15:39

On 26 Jul 2002 00:25:56 -0700, cpe@sonofon.dk (Charlotte Pedersen)
wrotd:

> [...]
>at I ikke laver indavl, når I ikke har papirerne på nogen af hundene.
>
>De kan jo f.eks. være halvsøskende uden, at I ved det.

ja der er da mange der laver indavl med vilje så kalder de det bare
linieavl i stedet . Især alle dem der bruger deres hunde fanatisk til
udstillinger for der bliver de flotteste hunde parede med de flotteste
ligegyldigt hvad de skal bare være flotte så må man jo opfinde udtryk
som linieavl for at få tilfredsstillet sin forfængelighed . Så du har
ret man kan ikke være sikker , dog er nogle racer måske mere
sikre/usikre end andre .

Fra : Brian C

Dato : 25-07-02 19:52

Jeg stiller lige et spørgsmål. til de foregående indlæg i denne tråd.

hvordan kan det være, at hver gang der er en der stiller spørgsmål omkring
køb/priser/parring o.lign. vedrørende hunde uden papirer, så er der visse
personer her inde, der farer i blækhuset med diverse moralprædikner, i
stedet for at svare på det egentlige spørgsmål.??

har vi ikke debateret papir/papirløs og race/blanding rigeligt, jeg er ret
sikker på at vi aldrig bliver enige

--

Mvh. Brian C.

\|/

Fra : Annette Skovbon

Dato : 25-07-02 20:14

Tjaah...Spørger folk efter prisen på en pakke cigaretter, får de også af
vide at rygning er sundhedsskadeligt
Grunden til at jeg personligt gør det, er simpelthen fordi jeg har set
for mange hunde blive efterladt til en mere eller mindre uvis skæbne.
Heraf er størstedelen blandinger, og 'ægte' hunde uden papirer osv.
En anden hjertesag for mig er at få folk til at tænke sig om en ekstra
gang før de får hvalpe, killinger osv. Det er ikke ting man udelukkende
bør gøre for sjov. Forstå mig ret. Avl herhjemme skal være sjovt og
hyggeligt, ellers kan det vist ikke betale sig, men mange familier får
lige et kuld hvalpe fordi ungerne gerne vil. De glemmer bare at de små
søde hvalpe bliver store og skal have nye familier osv.
Jeg er muligvis meget tit hård i mine ord, men det er sgi for hundenes og
kattenes skyld jeg er det.

vh. Annette

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-07-02 15:39

On Thu, 25 Jul 2002 21:13:40 +0200, Annette Skovbon
<barbara_jordfed@chicks.dk> wrotd:

>Tjaah...Spørger folk efter prisen på en pakke cigaretter, får de også af
>vide at rygning er sundhedsskadeligt

,,,,,,,,,,,gu gør man da ej !! min kioskmand fortæller da ikke mig at
rygning er farligt , for så ville jeg da blive sur og købe et andet
sted ! . Der er ting man siger til hver sin tid . Skulle de så også
sige nede i brugsen når man køber øl eller vin , pas nu på du kan
blive fuld ?det er irelevant , ligesom internatsnak også er irelevant
i forhold til et spørgsmål om paringspriser .

Fra : Annette Skovbon

Dato : 26-07-02 20:12

Din kioskmand får også penge for at levere dig din vare ikke? Han har en
service han skal yde. Vi har gode råd at udveksle. Dermed må man også
leve med at ikke alle bukker og nejer for én og synes at ens idé er
verdens bedste.
Den dag du betaler mig for at klappe i, skal jeg tænke over det
Herinde sidder der ganske FRIVILLIGE mennesker, med en fælles interesse,
nemlig hunde, husk det.
--Annette

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-07-02 08:59

On Fri, 26 Jul 2002 21:11:52 +0200, Annette Skovbon
> [...]

>Den dag du betaler mig for at klappe i, skal jeg tænke over det
>Herinde sidder der ganske FRIVILLIGE mennesker, med en fælles interesse,

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ja men husk også at der findes ting der er
irelevante ligegyldigt om der er penge involveret eller ej !! din
mening om hundeinternater eller om barsebæk skal lukkes eller om det
er synd for de sultne i afrika o.s.v. er irelevant i forhold til et
spørgsmål om pris for en paring af en hund . Det er altså meget
normalt at man får svar på det man spørger om og ikke alt muligt andet
, det ville du vel også selv syntes at var ireterende hvis folk skulle
til at belære dig om alt muligt når du spørger om noget helt andet ik
..

Fra : M. Jørgensen

Dato : 23-08-02 08:10

Irelevant, skriver du?
Længere nede er der f.eks en der spørger om en hundepension, om der er nogen
der kender til den, og hvad svare du punish, du begynder med alle mulige
ting om hvor synd det er for en hund at være i pension, det er da også
irelevant !!!!

Fra : M. Jørgensen

Dato : 23-08-02 08:13

Irelevant ? Vorherre bevares !
Det skulle du Punish, da være den sidste til at skrive.
I en tråd længere nede, er der en der spørger til en bestemt hundepension,
og hvad svare du ? At det er synd for en hund at komme i pension, og alt
muligt andet, som IKKE er relevant for spørgsmålet.
Så fej lige for egen dør !

Fra : M. Jørgensen

Dato : 23-08-02 08:13

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 25-07-02 21:26

"Brian C" <conradsen@fjerndette.paradis.tdcadsl.dk> wrote in message

*snip*

> [...]
> personer her inde, der farer i blækhuset med diverse moralprædikner, i
> stedet for at svare på det egentlige spørgsmål.??

Jeg gør det fordi der hele tiden kommer nye mennesker, mennesker som måske
ikke har tænkt over de ting der bliver sagt i sådan en diskussion, og måske
kan sådan en diskussion sørge for at bare 1 enkelt hund får et bedre liv, og
det er diskussionen ihvertfald værd for mig :)
Hvis folk bliver trætte af at læse moralprædikerne, så undgå de emner som
oftest leder til de store diskussioner...

Enighed er desuden heller ikke noget man skal opnå for enhver pris,
forskelligheder gør denne verden spændende, så længe man kan respektere
hinanden og andres synspunkter :)

Mvh

- Sidsel

Fra : Brian C

Dato : 25-07-02 22:45

"Sidsel L. Espersen" <stalia@macfat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis folk bliver trætte af at læse moralprædikerne, så undgå de emner som
> oftest leder til de store diskussioner...

Hvorfor...?
er dette ikke et forum, hvor man kan få svar på de spørgsmål, man har, eller
i hvertfald en mulighed for at trække på NG'ens mange dygtige folks
ekspertise og erfaringer, uden at få en moralprædiken.

Jeg kan godt forstå og jeg er også enig i at man skal tænke på hunden's
tarv, men jeg tror bare ikke at de prædikner hjælper det mindste, nu kan jeg
kun tale for mit eget vedkommende, *men* hvis det var mig der fik sådan et
svar, ville jeg ignorere det fuldstændigt, og finde mine oplysninger et
andet sted.

> Enighed er desuden heller ikke noget man skal opnå for enhver pris,
> forskelligheder gør denne verden spændende, så længe man kan respektere
> hinanden og andres synspunkter :)

Nej selvfølgelig skal vi ikke være enige for enhver pris, men når
diskusionerne begynder at køre i samme rille, begynder det at blive
trivielt....meget endda

og.... jeg kan ikke lade være
For mig at se er det fuldkommen underordnet, om hunden har papirer eller ej,
papirerne giver faktisk kun garanti for een ting, udover evt. returret eller
lign. og det er at hunden bliver dyrere.
man kan ikke garantere hvordan et levende væsen vil udvikle sig, mentalt.

og det med at X'er bliver noget miskmask.... tjah, de gange jeg har været
ude og finde X-hund, har det hver gang lykkedes mig at finde den "rigtige"
hund, mentalt, størrelsesmæssigt og farvemæssigt.
jeg har endnu ikke været udsat for overraskelser m.h.t. X'er.

Mvh. Brian C.

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 26-07-02 01:01

"Brian C" <conradsen@fjerndette.paradis.tdcadsl.dk> wrote in message

*snip*

> [...]
> svar, ville jeg ignorere det fuldstændigt, og finde mine oplysninger et

Se, det synes jeg så er en arrogant holdning, for hvis gruppen her skal
regnes som creme de la creme indenfor almen hundeviden, så bør man vel også
lytte til hvad de forskellige har at sige?
Jeg har fx. ingen at spørge til råds i Danmark hvad angår mine egne dyr
(ildere) fordi, tja, der findes ikke rigtig nogen experter på området
herhjemme, og så spørger jeg da naturligvis de mennesker der faktisk ved
noget, nemlig amerikanerne. Det handler vel om at få de bedst mulige
oplysninger og så selv sortere i dem?

> [...]
eller
> lign. og det er at hunden bliver dyrere.

Tja, jeg er ikke enig, men det er min mening, skal jeg en dag selv have
hund, skal den have stamtavle og hele pivtøjet! (Men jeg er også typen der
vil have racekatte...)
Og det den bliver dyrere er ikke stamtavlen, det er avlsarbejdet!

Men nok om det...

- Til det oprindelige spørgsmål, der findes ikke "ægte uden papirer" IMHO...

Fra : Brian C

Dato : 26-07-02 15:29

> [...]
> herhjemme, og så spørger jeg da naturligvis de mennesker der faktisk ved
> noget, nemlig amerikanerne. Det handler vel om at få de bedst mulige

Nu skal jeg lige udybe hvad det er jeg mener, det jeg mener, er når man
spørger om een ting, så får man istedet en moral prædiken, så er det jeg
lukker af, til gengæld lytter jeg skam gerne efter når folk svarer på det
jeg spørger om

> [...]
>
> Men nok om det...
>
> - Til det oprindelige spørgsmål, der findes ikke "ægte uden papirer"

sikke noget pjat... selvfølgelig gør da det, de siger da alle sammen "vov
vov" og savler i mere eller mindre grad ergo, må det være ægte hunde )

nå, spøg til side, vi har alle lov til at have vores mening om dette emne,
du har din og jeg har min, og jeg tror aldrig vi bliver enige omkring dette

Go' weekend
Brian C.

Fra : kajo

Dato : 26-07-02 23:34

> "Brian C" <conradsen@fjerndette.paradis.tdcadsl.dk> wrote in message

*SNIP*

> - Til det oprindelige spørgsmål, der findes ikke "ægte uden papirer"
IMHO...

Sludder og vrøvl!
Man kanjo f.eks købe en "ægte" hund og lade være at stambogføre den!

Mvh Kajo

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 27-07-02 09:33

"kajo" <Fiffi@worldonline.dk> wrote in message

> Sludder og vrøvl!
> Man kanjo f.eks købe en "ægte" hund og lade være at stambogføre den!

Såvidt jeg ved af, kan man ikke have opdrætternavn, få et kuld hvalpe, og så
vælge kun at stambogsføre nogle af hvalpene, det lyder også som noget rod at
gøre, og ligegyldigt for prisen...

Desuden lagde du vist ikke mærke til IMHO'et...
Det er min private holdning at der burde være papir på alle dyr, selv den
mindste undulat skulle have et eller andet blåstempel, og især katte skulle
slet ikke kunne sælges uden papir, for deres status er så lav herhjemme at
det er lige til at tude over!

Igen, det er _min_ holdning, jeg prøver ikke at pådutte andre den, jeg blev
bare harm over det internat der mente de gjorde dyrene en tjeneste ved at
brænde deres papirer.

Fra : Sander

Dato : 27-07-02 10:05

> [...]

> vælge kun at stambogsføre nogle af hvalpene, det lyder også som noget rod

Der findes opdrættere, som spørger køberen, om de ønsker hunden med eller
uden stambog. Hvis køberen ikke ønsker stambogen, ja, så bliver det kun,
nogle af hvalpene i kuldet, der bliver stambogsførte.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bjergskoven

Dato : 27-07-02 11:50

> [...]
> uden stambog. Hvis køberen ikke ønsker stambogen, ja, så bliver det kun,
> nogle af hvalpene i kuldet, der bliver stambogsførte.

Hej

Hvis man er opdrætter i DKK skal alle hvalpe stambogsføres samtidigt.
Man skal oplyse hvor mange hvalpe der er i kuldet, også de dødfødte.

Hvad skulle opdrætteren have ud af, at lade være med at stambogsføre en
hvalp, der er berettiget til at få en stambog ?

Hilsen

Merete

Fra : Sander

Dato : 27-07-02 14:50

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man er opdrætter i DKK skal alle hvalpe stambogsføres samtidigt.
> Man skal oplyse hvor mange hvalpe der er i kuldet, også de dødfødte.

Jeg mødte en opdrætter en gang ( 1993 ), hvor de solgte hvalpene 500 kr.
billigere u. stamtavle, end med stamtavle. Jeg kan ikke huske, hvor
opdrætteren stambogsførte hvalpene. Jeg ved ikke om det stadig forekommer,
men et andet indlæg indikerede det + indlægget, hvor hunden er lidt for høj,
ifølge racestandarden. Det gør den ikke uægte, efter min mening

> Hvad skulle opdrætteren have ud af, at lade være med at stambogsføre en
> hvalp, der er berettiget til at få en stambog ?

Det ved jeg ikke. Spare penge ? Ja, jeg har også svært ved at se pointen i,
at undlade stambogsføringen, i sådanne tilfælde.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Claus

Dato : 27-07-02 16:16

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes opdrættere, som spørger køberen, om de ønsker hunden med eller
> uden stambog. Hvis køberen ikke ønsker stambogen, ja, så bliver det kun,
> nogle af hvalpene i kuldet, der bliver stambogsførte.

Den går ikke i DKK. der skal alle hvalpe stambogføres.

Claus

Fra : Brian C

Dato : 27-07-02 16:29

Muligvis, men det bliver de ikke, kender i hvertfald eet eksempel hvor det
ikke er sket.

Mvh. Brian C.

\|/
(o o)
--ooO--(_)--Ooo--
Raptor Was Here

Fra : Claus

Dato : 27-07-02 16:37

"Brian C" <conradsen@fjerndette.paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Muligvis, men det bliver de ikke, kender i hvertfald eet eksempel hvor det
> ikke er sket.

Hej Brian.

Så er det bare at anmelde det til DKK, så får opdrætteren sq på "frakken",
det er noget forbandet svineri ikke at stambogs føre alle hvalpe.

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-07-02 17:15

On Sat, 27 Jul 2002 17:36:38 +0200, "Claus" <Mito@adslhome.dk> wrotd:

> [...]
>
>Så er det bare at anmelde det til DKK, så får opdrætteren sq på "frakken",
>det er noget forbandet svineri ikke at stambogs føre alle hvalpe.

hvorfor er det nu det ? er du en af de der tilhængere af et
overvågningssamfund eller hvad ? hvad fanden rager det dkk om de fører
stambøger eller ej ?og hvad skulle der ske hvis det blev "anmeldt" til
dkk ? det lyder som om at de har en specielt dkkpoliti de rykker ud
med eller hvad ?

Fra : Claus

Dato : 27-07-02 23:32

> [...]
> stambøger eller ej ?og hvad skulle der ske hvis det blev "anmeldt" til
> dkk ? det lyder som om at de har en specielt dkkpoliti de rykker ud

Jeg mener bare når du er medlem af DKK og du måske reklamere med det i dine
salsannoncer, så skal du følge de regler DKK har. kan det være svært at
forstå.
Så vidt jeg husker koster en stambog 200-300 kr. så det er jo ikke den store
besparelse at købe en hund uden stambog. Prisen på hvalpen er der kun en der
kan sætte og det er opdrætteren og hvis hvalpekøberen synes at den er for
høj kan han jo bare lade være at købe hvalpen.

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-07-02 23:49

On Sun, 28 Jul 2002 00:31:45 +0200, "Claus" <Mito@adslhome.dk> wrotd:

> [...]
>kan sætte og det er opdrætteren og hvis hvalpekøberen synes at den er for
>høj kan han jo bare lade være at købe hvalpen.

man må da for fanden vel selv om hvordan man handler sine hvalpe
ligegyldigt hvad man er medlem af !? eller har dkk så meget magt over
deres medlemmer at de ikke selv må bestemme noget mere ? hvis man
spørger en køber om han vil have en hvalp uden stamtavle og han siger
ja , så er det da deres egen sag og har intet med svineri at gøre !der
findes altså mennesker der er fuldstændig ligeglade med en stamtavle !
hvad fanden skal de så med den ? kan det være så svært at forstå ?man
giver da heller ikke 300kr for et billede man er ligeglad med og ikke
vil hænge op vel.

Desuden giver jeg ikke en skid for dkk-stamtavler når de tilader
linieavl !!!!

Fra : Claus

Dato : 28-07-02 09:48

> [...]
> hvad fanden skal de så med den ? kan det være så svært at forstå ?man
> giver da heller ikke 300kr for et billede man er ligeglad med og ikke

Når man melder sig ind i en klub er der et sæt spilleregler der skal følges,
hvis man ikke vil det kan man jo bare melde sig ud..ik?? men der er sq da
noget galt hvis man reklamere med sit medlemskab af en klub og så derefetr
ikke følger de regler der er i klubben...eller??

> Desuden giver jeg ikke en skid for dkk-stamtavler når de tilader
> linieavl !!!!

Og hvordan tror du lige at din race er kommet til verden ??

Claus

Fra : Brian C

Dato : 28-07-02 10:29

> [...]
> noget galt hvis man reklamere med sit medlemskab af en klub og så derefetr
> ikke følger de regler der er i klubben...eller??

Det kommer an på om klubben har noget der minder lidt om monopol status ikk.
eks...
hvis man vil udstille sin hund, bør man være medlem af dkk
Hvis man vil tilhøre det "rigtige" selskab eks. herinde så hedder det dkk.
Skal man avle hunde, og *ikke* hakkes ned herinde så hedder det dkk, med
papirer.

nu er det ikke alle der går op i om hunden er en centimeter eller tre for
høj eller lav, eller ikke lige har en farve der kan godkendes.

mvh. Brian C.

Fra : Claus

Dato : 28-07-02 10:48

"Brian C" <conradsen@fjerndette.paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

---------snip-------

Brians indlæg

-----snip--------------

Hej Brian.

Der er andre stambogs førende klubber end DKK, de laver oxo udstillinger, så
man klan jo bare rykke der over, hvis man ikke kan li' DKK's regler.
Jeg har intet imod folk med blandingshunde, det er et valg vi hver især
tager. men hvis man intresserer sif for racehunde så er der nogle regler
der skal følges.

Jeg bruger mine hunde til brugskonku. derfor skal de være optimale, derfor
prøver jeg at avle de bedste hunde til det. ( ikke mere)
Hvis alle var ligeglad med størrelser ,mentalitet , brugsprøver osv. så lige
pludeselig kunne en politimand ikke få en tjenstehund der duer, eller en
jæger en jagthund osv.
Det er det der gør at vi er nogle der går meget op i at holde orden i vores
klub.
For min skyld må du avle lige hvad du vil men er du medlem i min klub skal
du følge reglerne.

Claus

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-07-02 10:43

"Claus" <Mito@adslhome.dk> writes:

[snip]

de laver oxo udstillinger

Du kan rense dine [g]- og [s]-tast med en vatpind og lidt sprit, så
virker de igen.

/Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Claus

Dato : 28-07-02 10:58

> Du kan rense dine [g]- og [s]-tast med en vatpind og lidt sprit, så
> virker de igen.
>
> /Trine

Hej Trine.

Jeg tror at vi har haft den lille snak før, jeg skriver lige som det passer
mig, kan du ikke tåle det så lade være med at læse det.;o/

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-07-02 12:15

On Sun, 28 Jul 2002 11:57:52 +0200, "Claus" <Mito@adslhome.dk> wrotd:

> [...]
>
>Jeg tror at vi har haft den lille snak før, jeg skriver lige som det passer
>mig, kan du ikke tåle det så lade være med at læse det.;o/

HOV HOV hvis du vil være medlem her i ng , så må du følge reglerne !!
du kan da ikke bare starte din egen måde at stave på ! eller er det
kun de andre der skal følge reglerne ?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 02-08-02 14:50

Godt, sagligt indlæg som mange kan lære meget af!

Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-07-02 12:13

On Sun, 28 Jul 2002 11:48:12 +0200, "Claus" <Mito@adslhome.dk> wrotd:

> [...]
>klub.
>For min skyld må du avle lige hvad du vil men er du medlem i min klub skal

hahahah din klub ?? går du også med dkk-tshirts? og har sengetøj med
dkk-logoer på ?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 02-08-02 14:51

Endnu et godt, sagligt indlæg!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-07-02 12:08

On Sun, 28 Jul 2002 10:47:50 +0200, "Claus" <Mito@adslhome.dk> wrotd:

> [...]
>noget galt hvis man reklamere med sit medlemskab af en klub og så derefetr
>ikke følger de regler der er i klubben...eller??

,,,,,,,,,,,,,,,,køl nu ned , hvis du skulle overholde alle de regler
der findes kunne du jo slet ikke gå ud af din hoveddør uden at være
kriminel vel ! dkk er vel til for at hjælpe og ikke for at holde øje
med hvad folk gør , men i vil jo altid være nogle fanatiske

>Og hvordan tror du lige at din race er kommet til verden ??
>

>Claus

det bliver ialtfald ikke tiladt mere ! desuden har forældrene til min
hund dna-koder på deres engelske stamtavler, så der er ingen tvivl om
at der skulle være indavl ! det er vist ikke noget at jeres fine dkk
har kunnet finde ud af endnu efter hvad jeg ved .

Fra : Claus

Dato : 28-07-02 15:34

> On Sun, 28 Jul 2002 10:47:50 +0200, "Claus" <Mito@adslhome.dk> wrotd:

Ganske som sædvanlig er du totalt uden for pædagoisk rækkevidde.

"Ploink" det var lyden da du røg i mit killfilter.

Claus

Fra : Brian C

Dato : 27-07-02 18:11

Det har jeg egentlig ikke lyst til, da mine bekendte fik en billigere hund
(uff fyyh føj da...) ud af det.
og jeg kan da egentlig ikke se at det skulle være noget svineri..... er det
fordi prisen bliver trykket ned?
men måske bagmandspolitiet skulle kigge lidt på DKK avlernes prispolitik,
lugter lidt af hemmelige pris aftaler

Mvh. Brian C.

\|/
(o o)
--ooO--(_)--Ooo--
Raptor Was Here

PS. Undskyld Claus, jeg fik sendt den det forkerte sted hen

Fra : Claus

Dato : 27-07-02 23:36

Hej.

Jeg synes at det er lidt ubehaligt at få mails sendt privat, bare fordi man
svarer på et indlæg i en NG. bare bliv ved med det og til sidst er der ingen
der gider skrive her mere!!!

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-07-02 23:39

On Sun, 28 Jul 2002 00:36:18 +0200, "Claus" <Mito@adslhome.dk> wrotd:

> [...]
>svarer på et indlæg i en NG. bare bliv ved med det og til sidst er der ingen

jeg håber ikke at det er mintet på mig for jeg kunne sku ikke finde på
at bruge tid på at maile til dig eller nogen anden jeg er uenig med
!man kan jo bare skrive hvad man mener herinde , det er vel også det
en ng er til !

Fra : Brian C

Dato : 28-07-02 00:16

Som jeg skrev var det heller ikke meningen den skulle sendet privat, men jeg
fik trykket på den forkerte knap, det beklager jeg..... igen

--

Mvh. Brian C.

\|/

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 27-07-02 14:03

Hej Sidsel

> - Til det oprindelige spørgsmål, der findes ikke "ægte uden papirer"
IMHO...

Jeg ved godt du skriver IMHO, men det er lidt noget sludder du skriver. Vi
har en Dansk/Svensk gårdhund uden papirer, og han er altså ægte nok. Både
hans mor og far er D/S gårdhund og har papirer på det, grunden til at Nicki
ikke har papirer, skyldes at hans far ikke er avls godkendt pga at han var 1
cm eller 2 for høj, men ægte er han altså.

MVH

Bolette

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 26-07-02 06:39

Hej Brian

Det er heller ikke det at du har en garanti for noget ved at vælge en
racehund, men det at sandsynligheden for at påføre hvalpe og købere en
større smerte, når man køber et X, er da langt større end hvis du som
køber kan se at der er en lang række sygdomsfrie hunde i dens aner???

Tænk på at der er hvalpe der kan udvikle HD med E status og derved må
ejerne aflive hunden som de har knyttet sig dybt til, indenfor første
år af dens levetid, er det ikke synd for de købere, der uvidende har
købt et X ??

Det mener jeg er et ret godt argument for ikke at vælge at avle på
div. blandingshunde...tænk på kommende ejere og ikke på ens egen
egoisme fordi man selv synes ens hund er det største vidunder.

Jeg har selv en unik hund af min race (border collier), men desværre
har den en brist....HD status C - skulle jeg avle på den, ville det
være for MIN skyld, uden tanke for andet...da jeg jo VED at den har en
arvelig sygdom...

Så jeg er ikke enig med dig i at papirer kun giver sikkerhed for en
ting, for de gør at man kan nedsætte sandsynligheden for problemer ved
at man kan undersøge sagen(forældredyr) inden køb, ved dyr uden papir,
ser du det du køber og trist for dig, hvis din hund må aflives under
et års levetid.

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Brian C

Dato : 26-07-02 15:32

Tjah hvad skal jeg sige, diskussionen har vi haft før, og argumenterne er de
samme, det gælder både for og imod.

--

Go' Weekend
Brian C.

\|/
(o o)
--ooO--(_)--Ooo--
Raptor Was Here

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-07-02 15:39

> [...]
>ejerne aflive hunden som de har knyttet sig dybt til, indenfor første
>år af dens levetid, er det ikke synd for de købere, der uvidende har

,,,,,,,,,,,,,,,,det kan da også ske for en racehund ! man kan da bare
tage billeder af forældrenes hofter og det gælder da både et x og en
racehund der er ingen forskel det er da lige så synd for dem med
racehunde at de fåe dysplasi .

> [...]
>har den en brist....HD status C - skulle jeg avle på den, ville det
>være for MIN skyld, uden tanke for andet...da jeg jo VED at den har en

,,,,,,,,,,,,,ja det ville da være egoistisk at avle på sådan en hund
det er jeg enig med dig i , men alle hunde og racer kan altså få det .

> [...]
>at man kan undersøge sagen(forældredyr) inden køb, ved dyr uden papir,
>ser du det du køber og trist for dig, hvis din hund må aflives under

,,,,,,,,,,,,,,,,,,man kan da bare lade være med at købe en hund hvis
man ikke må se forældrene og tage billeder af deres hofter hvis man
vil være helt sikker !

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 30-07-02 05:53

Hej hr punish

Nu er det sådan at du virker som om du tror at det sikrer dig at blot
forældredyrene er HD fri, er den hellige grav velforvaret...her må jeg
så skuffe dig og fortælle at det ikke er nok, HD kan springe led over,
dvs at du kan have frie forældredyr som giver sygdommen videre, hvis
der længere bagude har været HD i linien, derfor er det en større
sikkerhed med papirer hvor du kan se om sygdommen er i
forfædrene...faktisk ved jeg ikke hvor langt tilbage man skal gå før
at man kan være sikker på denne sygdom ikke dykker op igen, måske er
der andre der ved dette, jeg har bare ikke hørt om nogen der har kunne
fortælle dette med racerene hunde...

Mange hilsener og smil fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 30-07-02 19:12

On 29 Jul 2002 21:52:34 -0700, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrotd:

> [...]
>der længere bagude har været HD i linien, derfor er det en større
>sikkerhed med papirer hvor du kan se om sygdommen er i

,,,,,,,,,,,,,,jeg ved godt at det kan springe over , men hvis der er
stamtavle på en hund så vil du da aldrig finde tilbage til nogle
forældre hvor der står at de har hd ? så ville jeg da ikke have købt
hunden hvis jeg ku se det , man må vel gå ud fra at hvis de ved at der
er hd så avler de ikke videre på hunden ? og det er jo langt fra alle
hunde der bliver tjekket for hd og så er stamtavlen jo ligegyldig hvad
det angår ik ?

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 30-07-02 20:55

Jo, der er masser der avler på hunde med HD. Du kan da bare checke de
forskellige klubbers hvalpelister.
Det er langt fra alle racer, der har krav om at hundene skal være HD-fri før
der avles på dem. Flere racer har kun krav om at avlshundene er
HD-fotograferede. Så der kan sagtens findes hunde i en stamtavle med en
eller anden grad af HD.
Jeg tror at dette skyldes at man ville begrænse avlsmaterialet for meget i
nogle racer, hvis man ikke måtte avle på hunde med HD.
Hilsen Vibeke

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 31-07-02 05:52

Hej igen punish

Det er jo netop det en stamtavle kan gøre for en køber - at sørge for
at man kan se om den hvalp man ønsker at købe er sygdomsfri. - og jo
der er MASSER der avler på hunde med HD, det er dem der ikke ved hvad
det er de har med at gøre.

Og vi kan være enige i at man ikke burde købe en hund hvor der står i
en sstamtavle at hundens aner har HD, men som ny ejer ved du jo måske
ikke hvad du skal se efter, derfor også mine indlæg for at oplyse om
dette til dem der måske ikke ved så meget om sygdomme der er
arvelige...

Og det er også rigtigt at det er langt fra alle der får tjekket sine
hunde, derfor er det jo netop vigtigt at hvalpekøbere lærer at de kan
stille krav til de opdrættere de køber hunde fra...som f.eks. at de
ønsker oplysning om de gener der ligger til grund for den hvalp de
overvejer at købe...

Men jeg mener ikke at stamtavlen er ligegyldig, for du kan jo bruge
den til at finde oplysninger om de aner i hunden, selvom stamtavlen
ikke giver dig de oplysninger du søger, kan du jo med den finde ud af
hvor hundene og ejerne befinder sig og derved selv finde yderligere
oplysninger, da det jo kan være at hundene er blevet undersøgt
imellemtiden for HD eller andre arvelige sygdomme...
-så helt ligegyldig er den jo ikke, vel...

Mange hilsener

Jeannette svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 31-07-02 15:34

On 30 Jul 2002 21:51:31 -0700, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrotd:

> [...]
>imellemtiden for HD eller andre arvelige sygdomme...
>-så helt ligegyldig er den jo ikke, vel...

,,,,,,,,,,,,,nej selvfølgelig er den ikke ligegyldig det giver jeg dig
ret i ! jeg har da også selv stamtavle på min hund , ville slet ikke
have købt en hund af min race uden stamtavle , for der kunne være
blandet andre nærtliggende racer i uden at jeg ville kunne bedømme
det"på det tidspunkt" , som du siger når man er førstegangshvalpekøber
så skal man jo have noget at holde sig til og jeg brugte da stamtavlen
og forældrenes stamtavler til at se at hunden er ægte og der intet
indavl er i den så langt tilbage man kunne se forældrenes stamtavler
..Så den kan bruges bare ikke til at sikre sig imod hd desværre.

Fra : Mads og Mette

Dato : 26-07-02 22:13

Hej gruppe.
Jeg har i lang tid fulgt diverse debatter herinde, dog uden at komme med
indlæg selv!

Jeg vil give de mennesker ret, der skriver at hvis man kommer med
forespørgsel på noget ang. blandingshunde, så får man en alenlang løftet
pegefinger, der siger at man ikke ved hvad man har med at gøre! Her tænkes
selvfølgelig både på arvelige sygdomme og adfærd!

Fakta er dog......(men ikke lige i dette tilfælde) .......at der blandes to
X'er, der hverken er i familie på den ene eller den anden måde
Det er rigtigt at man ikke kan vide om de to x'er man krydser ( *S* ) lider
af arvelige sygdomme, men eks HD, kan man som den ansvarsfulde ejer også få
undersøgt sit x for! Ligesom avlere forhåbentlig gør!

Det er dog ALMEN viden at HD er en sygdom der især forekommer ved indavl ,
og derfor er sandsynligheden for at blandingshunde udvikler netop denne
sygdom ekstremt lille!.

At have papirer er da en god ting, men hvad kan man bruge det til???? I de
fleste tilfælde indeholder stamtavler navne på dyr man ikke selv kender, men
som man må forhøre sig hos sælger eller nærmeste klub om! Men hvem siger at
man ikke her får en sludder for en sladder? Det handler om at stole på de
mennesker man har med at gøre!

Jeg er dog klar over at der sidder rigtig mange små væsner rundt omkring på
div. internater og mangler et hjem fordi folk ikke lige har været vidende om
hvad de gik ind til da de anskaffede sig dyret! Jeg er også klar over at det
er derfor folk farer i flint over spørgsmål hvor man bare lige for sjov skal
prøve og.......!
Det er ikke sjov og ballade at sætte yderligere væsner i verden, men det ved
de folk der skriver herinde godt.........det har de fået tudet ørerne fulde
af i meget lang tid nu!!!!!!!!!!!!

Men den respektable hundeejer vil, som den respektable opdrætter gør det,
sørge for at sælge deres små afkom ud til ordentlige mennesker, man mener at
have et vidst kendskab til. Det er jo det man gør som ansvarlig
ejer......men man bliver ikke mindre ansvarlig af at man ejer en
blandingshund frem for en raceren vovse!

Derfor, allesammen, hold jeres helligheder for jer selv! Vi er mange derude
der tænker på dyrenes ve og vel, og dem der har disse nyhedsgrupper må da
netop betegnes som værende enormt dyreinteresserede!
Tænk jer om, inden i begynder med moralske pegefingre, og sørg for at holde
baglandet i orden, for I har selvfølgelig aldrig gjort noget for sjov, for
senere at finde ud af at man havde påtaget sig et stort ansvar som man
magtede at leve op til, VEL???????

Vovsehilsener
Mette

Fra : Brian C

Dato : 26-07-02 22:11

Nemli' !!
Kunne ikke have sagt det bedre selv

Mvh. Brian C.

\|/
(o o)
--ooO--(_)--Ooo--
Raptor Was Here

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 27-07-02 14:24

Mads og Mette <admin@madsogmette.dk> skrev i en

klip: komentar til Mette's indlæg

Bravo, flot indslag.

Bolette

Fra : Claus

Dato : 27-07-02 16:20

> [...]
> og derfor er sandsynligheden for at blandingshunde udvikler netop denne

Er der noget sted man kan læse om det ???

Claus

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 29-07-02 07:15

Hej

jeg synes da det er et godt indlæg I har skrevet, men...jeg synes det
er en smule snæversynet, for det er muligt at DU/I mener der er mange
der tager ansvar for deres blandinger de sætter til verden, men
internaterne vidner bare om det modsatte...

Og den ALMENE viden du/I nævner med HD fortrinsvis skulle komme ved
indavl, er helt skrupforkert - HD forekommer også hos blandinger, der
er bare ikke mange der VÆLGER at få fotograferet deres hunde for
dette...så hvad baserer I denne viden på? - hvor er statistikkerne på
dette??

Men var det tilfældet, kunne man jo blot fjerne de hunde der har
problemet og derved var det løst, men du kan have hunde der IKKE har
HD men som giver dette videre til hvalpene!

Papirer kan bruges til at bekræfte at du IKKE får en sludder for en
sladder, og du kan SELV vurdere om du fra det du ser på de papirer er
sygdomsfrie hunde der er avlet på. DET er hvad det kan bruges til, og
kan være væsentligt for en seriøs avler.

Jeg mener at jeg har baglandet i orden selv, og jeg vælger at udtale
mig på egne vegne og om nogle så har hørt samme argumenter 700 gange,
er det muligt at andre er nye og ikke har hørt det før, derfor er det
RART med denne gruppe...og mht ansvar når det gælder levende dyr, er
der fanm'e ikke rart at se at folk er bedøvende med konsekvensen af
hvad der avles på fordi de synes de selv har et vidunder der måske
endda har fysiske problemer der ikke burde avles på.

Hvis ikke man har lov at åbne munden med et du/I mener er helligheder,
og kun må være enig, hvordan får du så andre til at tænke over hvad de
gør...????

Mange hilsener retur fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Mads og Mette

Dato : 29-07-02 13:02

....og sådan kan vi jo så blive ved!

Jeg har søgt på livet løs efter materiale, der skulle kunne understøtte at
HD især fremkommer hos "rene" hunde, men har desværre ikke kunne finde
noget!

Men efter at have arbejdet tæt sammen med en dyrlæge, er det hvad han var
kommet frem til igennem hans 15 år som praktiserende! Har ofte hørt
argumentet med, at folk med blandingshunde ikke får undersøgt for HD, men
det gør de nu altså alligevel, hvis hunden begynder at halte, eller vise
tegn på svagheder i leddene!

Men, Jeanette og alle andre - prøv at læse indlæggene igennem, dem der nu
er, og så prøv at se reaktioner på blandingshunde kontra Racehunde! SÅ ved
du hvad vi mener med helligheder......! Der er ALTID meget stor reaktion på
blandingshundene, til trods for at vi blandingshundeejere holder lige så
meget af vores dyr, som I gør!

Jeg forstår udemærket godt, at du higer om lige nøjagtig dette emne! Du må
jo beskytte din race...... Det må man som avler eller opdrætter! Men, man
behøver altså ikke tude andres ører fulde med, hvor pragtfulde racehunde
er....vi synes jo alle at lige nøjagtig vores vovse er den mest
fantastiske - uanset oprindelse eller herkomst! Mange vælger faktisk et
gadekryds, pga skrøner om indavl/linieavl og sindssyge! Det er selvfølgelig
ærgeligt (og en helt anden debat)

Grunden til at jeg reagerer ligesom mange andre er.......at I
racehundeejere, glemmer at svare på det der rent faktisk bliver spurgt om i
indlæggene, I får pludselig travlt med at skabe debatten : "racehunde kontra
blandingshunde" og selvom den selvfølgelig kan være spændende nok, bør den
oprettes som sit eget indlæg, og så lad dem der nu engang vil fortælle om
deres dejlige gadekryds, eller som i dette tilfælde - Ægte Collie parring
uden papirer! Gabrielle spurgte oprindelig om prisen for en parring...i
samme indlæg kom hun til at skrive at vovserne var uden papirer...og så var
fanden løs i laxegade!

Det kan ikke være rigtigt at alm. mennesker med alm spørgsmål, skal hagles
ned, fordi de tilfældigvis har spørgsmål vedrørende hunde uden papirer,
eller blandingshunde! Skab et indlæg der handler om emnet og brug al jeres
krudt der, så kan vi andre der ikke gider høre på det mere, lade være med at
åbne indlæggene!

mange hilsner

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-07-02 18:17

> [...]
reaktion på
> blandingshundene, til trods for at vi blandingshundeejere holder

Det er jo ikke et spørgsmål om at holde af den blandingshund man har
... jeg har selv gennem mit liv haft både blandingshunde og racerene
hunde og holdt lige meget af begge slags .. savner stadig den
blandingshund der som hund nok har været det helt unike i mit liv ..
på ligefod med en raceren jeg havde som ung .. men det har noget at
gøre med at man ikke behøver at gå ind i direkte avl på blandingshunde
fordi det kan være alt alt for ricikabelt ... og det siger jeg selv om
jeg også pt. har blandingshund ... at der så kan fremkomme
blandingsracer er noget andet .. .. men direkte planlagt avl på
blandingsracer må da absolut frarådes

> [...]
parring...i
> samme indlæg kom hun til at skrive at vovserne var uden papirer...og

Jaa tror da pokkker for hvorfor søren foregår der paring på ægte
collier uden papirer ... altså hvorfor har de ikke papirerne i orden
hvis de er ægte collier .. jeg ville ikke drømme om .. når jeg næste
gang jeg skal have hund og er på jagt efter en ægte colli så at købe
en ægte collie uden papirer .. hvis ikke papirerne er i orden må der
vel være en grund til det ...

> [...]
hagles
> ned, fordi de tilfældigvis har spørgsmål vedrørende hunde uden

Nej hvem er blevet haglet ned af den grund .. ?? men det kan altså
heller ikke være rigtigt at nedhaglingen skal gå i modsat retning ...
og når folk spørger om råd spørger de vel for at få vejledning også
selv om det ikke lige er på den måde de har beregnet at få
vejledning... og stadig er mit spørgsmål hvorfor søren er der tale om
racerene hunde uden papirer .. og hvor er garantien for at de er
racerene .. og i så fald hvorfor har de så ikke de nødvendige papirer
... ??

Har folk med blandingshunde virkelig så stort behov for at hævde sig
at de er nød til at hagle ned på folk der har racerene hunde og går
ind for dette??

Ami der selv har haft racerene hunde og bland danois uden at det
betød noget .. men som næste gang vælger raceren collie for at vide
hvad hun får ... og det bliver en med papirer .. for det er det jeg
vil have .. ikke fordi det betyder noget for min kærlighed til hunden
men fordi jeg vil vide hvad jeg får ...

Fra : Mads og Mette

Dato : 29-07-02 20:01

Hej Ami

.. .. men direkte planlagt avl på
> blandingsracer må da absolut frarådes

Det har du absolut ret i! Men det skal vi andre ikke blande os i - Gabrielle
bad bare om prisen!!!!!!!!

> [...]
> gang jeg skal have hund og er på jagt efter en ægte colli så at købe
> en ægte collie uden papirer .. hvis ikke papirerne er i orden må der

En af grundene til at papirerne ikke er i orden, kunne måske skyldes at der
var tale om en avler, der var blevet træt af den korrpute avler verden (lad
være med at slagte MIG for dette - tak) og havde meldt sig ud af det, men
stadig godt vidste hvad det drejede sig om ???? Ved du noget om det???? Det
gør jeg ikke!

> [...]
> og når folk spørger om råd spørger de vel for at få vejledning også
> selv om det ikke lige er på den måde de har beregnet at få

Gabrielle er blevet haglet ned, fordi hun gerne ville hjælpe et vennepar der
bad om hjælp!
- og nej, Gabrielle bad ikke om at få vejledning i hvorvidt det var rigtigt
eller forkert det hun havde gang i med vennerne! Hun bad om en pris på en
parring! ( det er altså ret simpelt det her !)

> Har folk med blandingshunde virkelig så stort behov for at hævde sig
> at de er nød til at hagle ned på folk der har racerene hunde og går
> ind for dette??

Nej, det har folk ikke - har avlerne det????? Her må mit svar være
ja......prøv at se den stribe af indlæg det oprindelige indlæg gav!

> [...]
> hvad hun får ... og det bliver en med papirer .. for det er det jeg
> vil have .. ikke fordi det betyder noget for min kærlighed til hunden

Det lyder da dejligt Ami - held og lykke med det så! Det er vigtigt at vide
hvad det er man ønsker, og endnu mere vigtigt, at baglandet er i orden!

Endnu engang - det jeg farer i flint over, er ikke debatten ! Den er meget
spændende! Jeg farer i flint over at den ikke hører til her, når det ikke er
det der bliver spurgt efter!!!!! ( jeg kan endnu ikke forstå, hvorfor folk
ikke kan respektere hinanden !!!!)

Mette

Fra : Kr Kristensen

Dato : 30-07-02 21:28

Prisen for en paring??????
Det hænger sådan sammen at man som regel finder 3 måder at prise en paring.
1. man vælger en hund fra kuldet
2.man tager samme pris som en hvalp koster
3 Eller som man gør i de rigtige kredse man tager 500-600 kr pr levendefødt
hvalp efter en uge.
Da man venter en uge er fordi der kan gå nogle hunde til indenfor den første
uge .

Kr Kristensen

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 30-07-02 05:44

Hej Mette

Jeg ved at materiale om dette emne netop er problemet, da det ikke
findes...går selv meget op i at finde dokumentation for noget, når det
kommer til en sådan diskussion som denne...

Og du skriver jo selv at den dyrlæge du refererer til jo siger at
"hvis hunden halter" - hos racehunde er det oftest et KRAV at de skal
HD fotograferes selvom den ikke halter, derfor kan man finde en meget
veldokumenteret statisitk for racerne, hvorimod for at opnå samme
dokumentation hos blandinger kræver det jo at ALLE HD fotograferer
deres hunde, det var netop det jeg ville frem til ved udtale mig som
jeg gjorde...så dit argument er altså hermed ikke det bedste eller??

Og så forstår jeg godt din reaktion og jeg HAR læst indlæggene, og lad
mig lige slå fast at JEG INTET HAR IMOD blandinger eller dem der
vælger at købe disse, men jeg har noget imod at der ER mange der avler
på blandinger uden de ved hvad det er de laver, men blot gør dette
fordi de synes de vil ha' en hvalp efter fido, og derved sætter flere
hunde til verden som de ikke ved hvordan de kommer af med, disse ender
på internater som uønskede hunde, er det fedt??

Jeg prøver heller ikke at "tude ørerne fulde" for hvor fantasisk mine
hunde er eller racehunde er, for jeg INDRØMMER GERNE at der er alt for
mange racehunde med dårlig temperament, men desværre må jeg så også
indrømme at der er ligeså mange mennesker der ikke burde have hund da
de oftest giver hundene de problemer...

Jeg avler ikke selv, da jeg netop har hunde der ikke er gode nok til
at avle på, men synes da alligevel at jeg har de mest fantastiske
hunde på jorden, så jeg kan godt se det hele fra flere sider...

Jeg ved godt hvad det oprindelig startede med, men hvis ikke du prøver
at gøre opmærksom på at der kan komme problemer, ved netop at fortælle
om dette, hvordan ville DU så selv blive opmærksom på et problem, hvis
ingen fortæller dig det? - bliver du ikke påvirket udefra når du
skifter holdning til en sag?

Jeg prøver ikke at "hagle folk ned" men at oplyse om de problemer der
kunne følge med når man vælger at avle på f.eks. blandinger, ligesom
jeg også ville gøre det med min egen race, hvis nogen stillede dette ?

Og jeg kan da så kun sige det samme til dig, hvis du ikke gider høre
mere om det, så lad selv være at åbne indlæggene, dette er en debat
side og alle har da lov at komme med indlæg, om så du og andrre har
læst argumenterne 740 gange, kunne det jo være at der kom nye ind og
læste det 1. gang...jeg synes dette er lidt snæversynet efter min
mening...hvis alle er/var enige, ville verden så ikke være noget
ensfarvet???

Mange hilsener og smil fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Jette Køhler

Dato : 29-07-02 14:29

Hej Mette

Du har jo fuldstændig ret Mette
og jeg gentager mit tidligere indlæg

Fra : Mads og Mette

Dato : 29-07-02 15:06

Hej Jette.

Tak for det

Det er rart at vi er flere derude, der godt kan se en hund er en dejlig ting
uanset race eller herkomst, samt at vi tør stole på at der stadig findes
ordentlige hundemennesker ude i det ganske danske land !

mange varme hilsner
Mette

Fra : Claus

Dato : 29-07-02 15:43

> [...]
> uanset race eller herkomst, samt at vi tør stole på at der stadig findes
> ordentlige hundemennesker ude i det ganske danske land !

Mener du dermed at vi der har racehunde og opdrætter racehunde ikke er
ordentlige hundemenesker.? ;o/

Claus

Fra : Mads og Mette

Dato : 29-07-02 16:50

Hej Claus.

NEJ, det mener jeg ikke! Der er rigtig mange avlere derude, der er MEGET
seriøse, og holder af deres hunde.

Det jeg mener er bare at opdrættere nogen gange bliver en smule fanatiske
med deres racerene hunde!

Du ved også godt, at mange vælger at lave deres hvalpe uden stambog, pga
alle regler og restriktioner der er i klubberne! Da det er et frit land vi
lever i, gør det dem ikke nødvendigvis til dårligere avlere! Man kan så
stille spørgsmål til seriøsiteten bag opdrættet, men folk skal have lov til
at vælge selv!
- Og det er også en hel anden debat, for sig selv

Der skal være plads til os alle i denne nyhedsgruppe! Derfor synes jeg man
lade folk spørge til opdræt uden papirer på deres blandingshunde, hvad enten
de er ægte eller ej! Uden at man får en over næsen af den grund!

hilsner
Mette

Fra : Arne Johansen

Dato : 28-07-02 00:03

ca 1000,00 kr
,

Fra : VL

Dato : 19-08-02 20:58

wrote:

>Hvad er prisen for en parring, hvor begge hunde er ægte men uden papirer?

Et simpelt spørgsmål - der gav et (med lidt god vilje..) par svar der
vedrørte emnet !

Derudover 40 (Fyrre !!!) svar der ikke har en skid med spørgsmålet at
gøre .....

Dette er så nummer 41 - men alligevel ...

mvh
Verner

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-08-02 20:55

Jeg går ud fra at du har hannen, og normalt får ejeren af hannen en
parrings hvalp og prisen er så den du eller tævens ejer kan indbringe for
hvalpen.

Martin Sørensen