Lord of the Rings på DVD
Fra : Ukendt

Dato : 24-07-02 12:28

Okay, jeg er forvirret. Den kommende 4-DVD udgave af "Lord of the
Rings" har filmen på de to af skiverne. Jeg har forgæves forsøgt at
finde ud af, om det så er sådan, at en af DVD'erne har filmen med
DD5.1 lydspor og en anden med DTS6.1 lydspor? Eller forholder det sig
således - gru - at man har spredt filmen ud over to skiver, så man
skal skifte DVD undervejs? Nogen der har hårde fakta?

Mvh, Claus
--
I never apologize! I'm sorry, but that's the way I am.
- Homer Simpson

Fra : Henrik Larsen

Dato : 24-07-02 12:49

<Claus Nielsen> skrev i en meddelelse
> [...]
>sig således - gru - at man har spredt filmen ud over to
>skiver, så man skal skifte DVD undervejs? Nogen der

4xDVD udgaven som kommer til november indeholder en forlænget
version på ca. 3 1/2 time, fordelt over de to første skiver, så, ja,
du skal op af sofaen og skifte undervejs. De to andre skiver i
sættet indeholder diverse ekstramateriale som sikkert er guf for
hardcore fans med mange penge, men jeg agter nu bare at købe den
'lille' DVD udgivelse til august (som stadig inkluderer en hel disk
med mig inderligt ligegyldigt ekstramateriale) og så købe den
forlængede udgave på VHS...

Vh Henrik

Fra : Jens Thomsen

Dato : 24-07-02 12:55

> [...]

> DD5.1 lydspor og en anden med DTS6.1 lydspor? Eller forholder det sig
> således - gru - at man har spredt filmen ud over to skiver, så man

Forstil dig alternativet. Filmen er i den forlængede udgave så lang, at det
ville gå kraftigt ud over kvaliteten at stoppe den ned på en enkelt RSDL
dvd.

Jeg foretrækker personligt en ordentlig kvalitet. Samme løsning blev i
øvrigt brugt ved Lawrence of Arabia.

MVH
Jens

Fra : Fenris

Dato : 24-07-02 15:56

Jens Thomsen <jens@groenjord.dk> skrev i

> Forstil dig alternativet. Filmen er i den forlængede udgave så lang, at det
> ville gå kraftigt ud over kvaliteten at stoppe den ned på en enkelt RSDL
> dvd.

Og en RSDL dvd er hvad? Noget med Dual Layer, ikke? Hvor mange GB?
Det forekommer mig at jeg engang læste noget om at man på en dvd skive
ville kunne lægge op til 17GB data. Det var vel så både DL og Double Sided?
Eller hur?
For selv een side med 8,5GB burde give en ganske god kvalitet på filmen.
Hvor meget plads kan undertekster og et kvalitets-lydspor kræve?!
Er spørgsmålene for tekniske ifølge denne gruppes fundats, så sæt venligst
en passende FUT...

--
Thomas Hejl Pilgaard ___________________________
Kollegievej 7-35 / fenris@FILTERmail.tele.dk \ ,----. _

Fra : Jakob Madsen

Dato : 24-07-02 16:24

> [...]
> Det forekommer mig at jeg engang læste noget om at man på en dvd skive
> ville kunne lægge op til 17GB data. Det var vel så både DL og Double

Jeps, du kan læse lidt om de forskellige formater her:
http://www.discusa.com/dvd/dvdspecs/dvdformats.htm

RDSL står iøvrigt for "Reverse Spiral Dual Layer"

> For selv een side med 8,5GB burde give en ganske god kvalitet på filmen.
> Hvor meget plads kan undertekster og et kvalitets-lydspor kræve?!

En hel del tror jeg. Du må tænke på at det er en film på ca. 3,5 time og man
må gå udfra at der skal være både DTS 6.1 + et Dolby Digital spor.

--
mvh:// Jakob Madsen
mail:// jakob@zoidberg.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 24-07-02 22:36

"Jakob Madsen" <jakob@zoidberg.dk> skrev i en meddelelse

> RDSL står iøvrigt for "Reverse Spiral Dual Layer"

Jep. RSDL betyder såmænd bare, at kørselsretningen på andet lag ligger
modsat af det øverste (som går fra midten og udefter). På den måde kan
pick-up'en umiddelbart fortsætte aflæsningen efter lagskifte. Alternativet
er at anvende samme kørselsretning, hvilket betyder, at pick-up'en skal
tilbage til start (midten), før aflæsningen kan fortsættes.

> En hel del tror jeg. Du må tænke på at det er en film på ca. 3,5 time og
man
> må gå udfra at der skal være både DTS 6.1 + et Dolby Digital spor.

Netop. Man skal tænke på, at filmen er næsten dobbelt så lang som en
almindelig spillefilm. Den kan for såvidt sagtens være der, men det koster
bare bit rate.

MVH
Jens

Fra : Morten DH

Dato : 24-07-02 16:38

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg foretrækker personligt en ordentlig kvalitet. Samme løsning blev i
> øvrigt brugt ved Lawrence of Arabia.

Tja i hvert fald indtil man fandt på at genudgive den i en 1-disc udgave...
endnu et titel i samlingen man skal holde fast på...