Bundmaling på alu
Fra : Thomas Degel

Dato : 15-02-01 13:56

Hej alle

Undskyld at jeg bringer et emne op som nok har været behandlet før, men jeg
vil undskylde mig med at jeg er ny - både på vandet og i denne NG:

* Hvordan skal jeg bundmale min aluminiums-sejlbåd? Det er en 34 fods som
ser ud til at være blevet malet med blød maling før.

* Hvad er den bedste måde at rense den ned på før maling? Den har fået med
højtryksspuleren, men der sidder stadig en algebelægning tilbage her og
der - skal den slibes eller bare have med en skurebørste?

* Hvad er en fornuftig tidsplan mht. at foråresklargøre og så søsætte - 1
uge før, 2 uger før??

Svar også gerne via email thomas_degel@hotmail.com, på forhånd tak.

Thomas Degel
"Lady Blue", Alma Blue 341 i Vallensbæk

Fra : Claus Frørup

Dato : 15-02-01 19:43

Thomas Degel wrote :

>Undskyld at jeg bringer et emne op som nok har været behandlet før, men jeg
>vil undskylde mig med at jeg er ny - både på vandet og i denne NG:

Velkommen til

> [...]
>der - skal den slibes eller bare have med en skurebørste?
>
>* Hvad er en fornuftig tidsplan mht. at foråresklargøre og så søsætte - 1

Undersøg først om den tidligere ejer brugte alusafe fra Hempel.

Klip fra Hempels lille søstærke:

Inden påføring af nyt lag, afvaskes grundigt med en stiv børste og
ferskvand eller vandslibes.

Båden kan søsættes 6 timer efter påføring af "alusafe"

Blød bundmaling kan ikke slibes glat, og der kan ikke overmales med hård
bundmaling.
Blød bundmaling kan fjernes ved, at malingen først blødes godt igennem
med vand. Derefter fordeles et tyndt lag Yacht-Cleaner på hele bunden.
Malingen kan nu trykspules eller skrubbes af.

Forårsklargøringen afhænger af hvor meget der skal gøres ved båden.
De fleste klarer det på en week-end, hvis de har været omhyggelig med
vinterklargøringen da båden kom på land

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.