ændrer processor hastighed
Fra : Kurt Lykke

Dato : 24-07-02 11:11

Der sker mærkelige ting når pc'en har stået
nedlukket en dags tid.
Ved opstart er er lysene på tastaturet ændret
til caps lock og evt. scroll lock, og den hyler med
en kostant vedvarende tone.
Starter op i bios og med reduceret processor hastighed.
Asus A7V266E.
Åbne computeren og rykke og rode med grafikkortet.
Alle blæsere kører.
Windows lukker godt nok ned, men der er "vågeblus"
i computeren, og jeg kan se svagt lys på tastaturet
(se ovenfor).
Den kan åbenbart ikke tåle at stå på en form for stand by.
Hvordan lukker jeg totalt ned - helt og aldeles ?
Bortset fra altså at slukke for kontakten på væggen.
Eller er der andre problemer ?
mvh
Kurt

Fra : o&u

Dato : 24-07-02 11:49

On Wed, 24 Jul 2002 12:11:21 +0200, "Kurt Lykke"
<revisor@regnskabservice.dk> wrote:

> [...]
>Hvordan lukker jeg totalt ned - helt og aldeles ?
>Bortset fra altså at slukke for kontakten på væggen.

Altså, der skal være svagt lys i tastaturet, selv om pc'en er korrekt
slukket. Det skyldes at bundkortet har mulighed for wake-up ved hjælp
af tastatur og mus (tilvælges i bios). Så der skal altid være strøm på
tastatur og mus med et atx system af moderne udgave.

I windows kan du vælge: Luk Ned, Standby, Restart
vælger du ikke Standby (Dvale), så er pc'en rigtigt slukket.

Dit batteri kan være dødt, køb et nyt hos en cykelhandler.
Det er det runde flade, jeg mener. Der bruges faktisk 2 af dem i
LED-cykellygter. De koster 20-30 kr.
Dette batteri sikrer, at bios husker indstillingerne.

Måske kan det være dette.
Ellers kan det måske være et sammentræf af, at du sætter den i dvale
og ikke bør slå cpu-køleren fra under dette. Det er normalt en
bios-indstilling under Power settings. Kører du hibernate ?

mvh

John

Fra : Kurt Lykke

Dato : 24-07-02 17:06

klip.....

Tak til John for gode forslag.

> [...]
> af tastatur og mus (tilvælges i bios). Så der skal altid være strøm på
> tastatur og mus med et atx system af moderne udgave.

Det har jeg så noteret mig. Men jeg mente, at den skulle
slukke helt og aldeles.

> I windows kan du vælge: Luk Ned, Standby, Restart
> vælger du ikke Standby (Dvale), så er pc'en rigtigt slukket.

Windows lukkes ned via: Luk ned, så det er vel som det skal være.

> Dit batteri kan være dødt, køb et nyt hos en cykelhandler.
> Det er det runde flade, jeg mener. Der bruges faktisk 2 af dem i
> LED-cykellygter. De koster 20-30 kr.
> Dette batteri sikrer, at bios husker indstillingerne.

Pc'en er kun et halvt år gammel, så det kan vel næppe være udløbet ?

> [...]
> og ikke bør slå cpu-køleren fra under dette. Det er normalt en
> bios-indstilling under Power settings. Kører du hibernate ?

Jeg mente, at køleren slukker efter nedlukning - og det skal den vel ?
Men jeg tror du er inde på noget rigtigt. Jeg kunne mene det er
noget med varme.
Pc'en sættes ikke i dvale - jeg lukker helt ned (eller forsøger)
Umiddelbart kan jeg ikke se nogen muligheder i manualen for ændringer.
Hvad er hibernate ?

mvh
Kurt

Fra : o&u

Dato : 25-07-02 07:40

On Wed, 24 Jul 2002 18:06:21 +0200, "Kurt Lykke"
> [...]

>Pc'en sættes ikke i dvale - jeg lukker helt ned (eller forsøger)
>Umiddelbart kan jeg ikke se nogen muligheder i manualen for ændringer.

Jamen, du lukker helt ned, - eller prøver på det. Så er hibernate ikke
relevant. Hibernate er en dvale-tilstand som kan slås til i
kontrolpanel på XP. Den bruger en kæmpe swap fil, - lagrer hele
windows desktop og hvad du er i gang med. Lukker ned maskinen totalt,
men starter op i samme tilstand igen.

Men hvis ikke harddisken er hurtig, er hibernate ikke så smart.

Jeg melder pas til dit problem. Har du evt. garanti ? kan du ikke lade
leverandøren studere det problem ?
Det _kan_ være en hardware fejl.

mvh

John

Fra : Kurt Lykke

Dato : 26-07-02 17:50

"Kurt Lykke" <revisor@regnskabservice.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan lukker jeg totalt ned - helt og aldeles ?
> Bortset fra altså at slukke for kontakten på væggen.

Problemet er løst - tror og håber jeg !
Det viste sig, at tastaturkablet til USB porten bag på
toweren sad løst .........
Jeg "fangede den" tilfældigt i går, da den gik helt i ged.
Så ingen problemer siden
ak ja.
Til orientering for alle.
Men glad er jeg - for jeg tænker på alternativerne.
Endnu engang tak til John for venlig interesse.
mvh
Kurt