Olieblanding i benzin?
Fra : NHF

Dato : 24-07-02 08:58

Hej i gruppen.

Nu har jeg ikke været på vandet i de sidst sesoner, og nu er jeg blevet i
tvivl om hvilken olie-blandingen min motor har det bedst med. Det er en 50
hk Mercury årgang 83 - skal det være 2% eller 4%? Er der en venlig sjæl som
kan hjælpe?

Med venlig hilsen

Niels Henrik Frederiksen, Århus

Fra : Kristian

Dato : 24-07-02 09:20

"NHF" <cdengros@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hk Mercury årgang 83 - skal det være 2% eller 4%? Er der en venlig sjæl

2% burde være tilstrækkelig! Vælg en fuldsyntetisk 2-takts olie!

Fra : Tim Sørensen

Dato : 24-07-02 12:12

"NHF" <cdengros@hotmail.com> wrote
> hk Mercury årgang 83 - skal det være 2% eller 4%?

2% og husk at olien skal være TC-W3 godkendt.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : @ndersson

Dato : 24-07-02 12:38

altså jo bedre olie, jo bedre smøringsevne, bedre forbrænding og laver %

--
Hilsen Andy 2630

Når solen skinner er jeg helst ude at sejle www.brondbyhavn.dk/
Og når det regner spiller jeg DOD læs evt. www.dayofdefeat.dk

Fra : Tim Sørensen

Dato : 24-07-02 12:56

"@ndersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> wrote in message
> altså jo bedre olie, jo bedre smøringsevne, bedre forbrænding og laver %

Mjaaa... Til en hvis grænse er det korrekt.
Men hvis jeg bruger verdens bedste olie, tillader
det mig jo ikke at nøjes med 0.0001% olie :)

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : @ndersson

Dato : 24-07-02 19:19

> "@ndersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> wrote in message
>
> Mjaaa... Til en hvis grænse er det korrekt.
> Men hvis jeg bruger verdens bedste olie, tillader
> det mig jo ikke at nøjes med 0.0001% olie :)

Og hvis du kommer verdens dårligste olie i kommer du jo heller ikke 50% i
vel..
det er vel tilladt at tænke selv..!

Manden har vel læst i sin manual at der skal x% olie i benzinen og på dunken
(oliedunken) står der noget andet..! så jo dyrere (bedre) olie man køber jo
lavere % er angivet på dunken.. så ret dig efter hvad oliefabrikanten
skriver..!
på 2-takts motorcykler er man nede på 1% med olie til et par hundrede kr.
literen..
der går man jo heller ikke ned i promiller vel..!
men du har ret i at i tomgang skulle man kunne doserer under 1% sikkert 0,1%
eller så noget...

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 24-07-02 20:22

"@ndersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> men du har ret i at i tomgang skulle man kunne doserer under 1% sikkert
0,1%
> eller så noget...
> --
> Hilsen Andy 2630

Hej. Er det ikke modsat? I tomgang får motoren ikke ret meget benzin og
derfor heller ikke meget olie, faktisk for lidt. Men når olien er blandet i
benzinen, må man jo finde et acceptabelt kompromis.

Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning

Fra : @ndersson

Dato : 25-07-02 00:16

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> derfor heller ikke meget olie, faktisk for lidt. Men når olien er blandet
> benzinen, må man jo finde et acceptabelt kompromis.

Hej Henning
Nu er 2-takt motorer lidt en omvendt verden.. når man bruger olie i benzinen
så "sovser" motoren i olie.. lad motoren stå 5 minutter i tomgang og giv så
gas.. først går motoren ikke rent fordi der er formeget benzin og så
begynder den at ose fordi den ikke kan forbrænde al den olie der ligger i
bunden af krumtaphuset... derfor har man på moderne motorer seperat olietank
som leverer olie til smøring.. efter omdrejninger og ikke efter hvor meget
benzin motoren bruger.. fordi en 2-takt bruger uforholdsmæssigt meget benzin
i tomgang..

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 25-07-02 20:38

> .. fordi en 2-takt bruger uforholdsmæssigt meget benzin
> i tomgang..
>
> --
> Hilsen Andy 2630

Hej Andy.
Ja, det var også det jeg mente, hvis ikke jeg skrev det. Jeg skulle måske
have skrevet >faktisk for lidt olie<.
Det var vist derfor, de gamle SAAB-biler (og andre måske) med 2-takt
motorer, havde friløb. Den første bil med separat olietank kom frem midt i
60-erne og hed DKW Junior.

Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning