Katte og graviditet
Fra : Carsten Thorsen

Dato : 24-07-02 09:05

Hej Alle.
Min kæreste og jeg er i de lykkelige omstændigheder, at vi venter barn.
Desuden har vi har 2 indekatte som vi er meget glade for.
Kattene kan godt lide at putte i sengen hos os om aftenen, og vores
bekymring går på, om kattene vil lægge sig op til den lille baby når den
sover. Er der nogen der har nogle fif?
Desuden er den ene kat temmelig legesyg, men han kan ikke rigtigt finde
ud af, at holde kløerne inde når han leger. Vi bor på 55 kvardratmeter,
men om 1 års tid flytter vi i hus, og kattene kan blive udekatte.
Hvad er jeres erfaring med katte og spædbørn?
På forhånd tak
Carsten

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 24-07-02 11:48

> [...]

> men om 1 års tid flytter vi i hus, og kattene kan blive udekatte.

> Hvad er jeres erfaring med katte og spædbørn?

Hej Carsten.

Jeg har haft katte længe før jeg fik børn og det har aldrig været et
problem hos os. Da vi fik den første var vi (jeg) nok lidt overhysterisk
mht mulige farer, så da havde jeg et flyenet over babysengen så kattene
ikke kunne komme ind til den lille. Med barn nummer to var jeg blevet
mere jordbunden *G* og den nye baby blev ikke pakket ind på samme måde.
Og der skete altså aldrig noget. Selvfølgelig kan man ikke udelukke det,
men vores katte var nærmest bange for babyen og skulle i al fald ikke
nyde noget af at være for tæt på. De ville hellere være ovre i vores
seng end i babysengen. Desuden blev de skrækslagne når den lille græd.

Husk at man skal undgå kontakt med katteafføring under en graviditet.

Hilsen

Lisbeth

--

http://cutiecats.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-07-02 12:10

In article <3d3e85fa934a5@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Lisbeth Hviid Jakobsen
<hviid-jakobsen@stofanet.dk> wrote:

> Husk at man skal undgå kontakt med katteafføring under en graviditet.

-Hvis der er risiko for at katten kan være bærer af toxoplasmose. Men
en _indekat_ der aldrig får råt kød må da være uden den store
smitterisiko - eller?
I øvrigt er en pæn del af os "vaccineret" med toxoplasmose ad den
naturlige vej - vi har været angrebet, ofte uden at vide det (fra
inficeret kød eller grøntsager) og i så fald behøver man vist ikke være
bange. Jeg mener at man kan få konstateret via en blodprøve om man
allerede har dannet immunstoffer mod toxoplasmose.

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Sander

Dato : 24-07-02 12:31

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@macx.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bange. Jeg mener at man kan få konstateret via en blodprøve om man
> allerede har dannet immunstoffer mod toxoplasmose.

Måske et dumt spørgsmål: Men hvad er toxoplasmose egenligt ? Kan du uddybe
det nærmere ?

Nu er man jo blevet advaret, så meget imod det under graviditet, men jeg har
aldrig helt forstået, hvad det var, andet end at man skulle undgå tømning af
kattebakke, når man var gravid.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-07-02 13:12

In article <3d3e904e$0$12672$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Sander
<Sander@tjekmig.dk> wrote:

> Måske et dumt spørgsmål: Men hvad er toxoplasmose egenligt ? Kan du uddybe
> det nærmere ?

Ikke dumt overhovedet - man er jo ikke født med at vide, hvad det er
for en størrelse
Toxoplasmose en en sygdom man kan få via en mikroskopisk parasit - og
vi har den altså allerede rigtig mange af os. Den er ikke farlig for
voksne og hvis du allerede er smittet før graviditeten, er det heller
ikke farligt for fosteret - det er derfor det er smart at blive testet,
for man skal _kun_ være bange, hvis man ikke har været smittet før og
så bliver smittet under graviditeten. Det er ikke farligt for moderen
overhovedet, men det er farligt for fosteret.
Man får parasitten i sig ved at spise den - lyder ikke så rart, men den
er jo altså mikroskopisk. Det sker via råt eller ikke gennemstegt kød
og vist nok også via grøntsager, der ikke er ordentligt renset
(fremmede katte og ræve, der har brugt køkkenhaven til.. ja hm..
Da man får smitten via forurenet mad, ikke f.eks. via luften, vil jeg
mene at det er yderst sjældent at en indekat, der ikke får råt kød kan
være bærer af sygdommen. Men tag bare alligevel engangshandsker på
eller få en anden til at tømme bakken - hvis altså ikke du allerede har
været smittet, for så er det helt ligemeget, så er du vaccineret

Fra : Grit Wessel

Dato : 24-07-02 13:13

> Måske et dumt spørgsmål: Men hvad er toxoplasmose egenligt ? Kan du
uddybe
> det nærmere ?

Hvis du er meget interesseret i toxoplasmose, så prøv at søge på Google
(http://www.google.com/). Der findes rigtig mange gode artikler om emnet
(dog også et par stykker der overreagerer en del).

Langt de fleste mærker ikke noget, når de bliver smittet med toxoplasmose -
nogle enkelte får dog symptomer, der minder om influenza. Har man først
været smittet én gang, kan man ikke få det igen.
Toxoplasmose er kun et problem, hvis man bliver smittet MENS man er gravid,
da det så kan give fosterskader.

Jeg mener at det er omkring 2/3 af Danmarks voksne befolkning, der allerede
har været smittet. Man kan få taget en blodprøve hos lægen, der fortæller om
man har været smittet eller ej. Er man så uheldig at man ikke har været
smittet må man tage nogle forholdsregler, hvis man bliver gravid.
Smitten kan komme fra råt kød, jord og katteafføring, så forholdsreglerne
er: så vidt muligt skal man holde sig fra smittekilderne eller bruge
handsker (til madlavning, havearbejde og kattebakketømning) og vaske hænder
grundigt efter disse ting.

Man hører tit om folk, der afliver deres kat(te) fordi de skal have
familieforøgelse, og er bange for toxoplasmosen. Jeg læste en undersøgelse
et eller andet sted, der viste at toxoplasmose var lige udbredt i
kattefamilier og ikke-kattefamilier.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Sander

Dato : 24-07-02 13:40

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i en meddelelse

Tak for svarene. Nu har vi fået, de børn vi skal have, så det er ikke et
problem, på den front mere. : )
Er sikkert allerede immun, da jeg har haft katte, inde på livet, siden jeg
var barn. : )

Mvh. www.tjekmig.dk

PS. Tak til alle, for de gode råd og den gode stemning i gruppen. ( Også
selvom man læser, mere end skriver) Så længe det varer... ; )

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 24-07-02 15:31

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i en meddelelse news:3d3e99d7$0$13937
Jeg læste en undersøgelse
> et eller andet sted, der viste at toxoplasmose var lige udbredt i
> kattefamilier og ikke-kattefamilier.

Ja, jeg har desværre ikke haft det, trods et helt livs kattehold. Det var
selvfølgelig helt fint at slippe for at tømme kattebakke under
graviditeterne, men til gengæld surt at skulle undvære tartar-madder
(og selvfølgelig har man meget mere lyst til at spise det, når man ikke må
*S*).

Mvh. Else.

Fra : Sander

Dato : 24-07-02 11:52

"Carsten Thorsen" <thorsen@edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kattene kan godt lide at putte i sengen hos os om aftenen, og vores
> bekymring går på, om kattene vil lægge sig op til den lille baby når den

I skal ikke lade katten, lægge sig op til den lille, så længe, der er tale
om et spædbarn. Fiffet er, at holde ekstra øje med katten. : )

> [...]
> men om 1 års tid flytter vi i hus, og kattene kan blive udekatte.
> Hvad er jeres erfaring med katte og spædbørn?

Katte og spædbørn, kan godt gå i spænd, hvis man er påpasselig. ( Der skulle
jo nødig ske, den lille ny noget ).

Vi havde en del brok, fra vores sundhedsplejeske, som mente, at vores barn,
ville udvikle allergi, overfor kæledyr. Der har dog aldrig været noget
allergi og vi har 3 børn nu og osse et par familiemedlemmer, der ikke kan
tåle katte. Det er vidst også påvist for nylig, at det er de børn, der
aldrig udsættes for kæledyr, der har den største risiko, for at udvikle
allergi. Hvilket jo er meget logisk...

Ellers er rådet: Lær kattene, at respektere barnet og omvendt, når barnet
bliver ældre. Katte er ikke dumme. Nogen katte, ved godt, at her er tale om
"et lille menneske" og så viser de automatisk hensyn.

Held og lykke med det !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 24-07-02 14:06

Toxoplasmosis kan også smitte gennem noget så banalt som roastbeef.. ;)

Hvad angår katte og spædbørn aner jeg intet da jeg desværre ikke har
haft katte endnu, og ikke har planer om pelsløse *g*

Der er vist lige lavet en ny undersøgelse der viser at børn der er voxet
op i regelmæssig kontakt med kæledyr er mere modstandsdygtige overfor
allergi, så kattene må da betragtes som et plus! *s*

(Jeg kan desværre ikke huske hvem der har lavet undersøgelsen, men jeg
mindes den er norsk...)

Mvh

Sidsel

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 25-07-02 13:53

Hej.

Jeg havde kat da jeg fik den første og det gik helt fint.
Min kat var ikke bange for min datter, tværtimod. Han synes det var dejligt
at dele legetæppe og seng med hende, og det har aldrig givet problemer. Vi
holdt i starten lidt øje med når han lå i hendes vugge, men fandt hurtig ud
af, at de bare sov i arm og det fik de så lov til.
Nu venter jeg nummer to og regner med at det kommer til at gå ligeså godt.
Og jeg har da også tanker om at inde nr to kommer, er der også kommet endnu
et kat i huset.

Med venlig hilsen
Heidi Bojsen