Tupperware vaskespand
Fra : Senior

Dato : 24-07-02 08:10

Jeg har diskuteret med min kone ang. Tupperware's vaskespand.

Har det nogen som helst effekt på vaskeevnen, at man sætter låg på spanden
og laver en smule vacum ?

Spanden er en ca 8 ltr. spand med tætsluttende låg. Der kommes vand sæbe og
tøj i inden spanden lukkes.
Man kan så trykke låget nedad inden man sætter låget helt fast. og derved
opstår der en smule vacum.

1 Har dette nogen effekt overhovedet ?

2 Kunne man ikke opnå samme resultat uden låg ?

Med venlig hilsen Niels

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-07-02 19:20

Scripsit "Senior" <n.s.nielsen@get2net.dk>

> Man kan så trykke låget nedad inden man sætter låget helt fast. og derved
> opstår der en smule vacum.

> 1 Har dette nogen effekt overhovedet ?

Undertrykket hjælper med at holde låget tætsluttende til spanden.
Det sidder bedre fast end hvis der var samme tryk på begge sider af
det.

> 2 Kunne man ikke opnå samme resultat uden låg ?

Ikke nok oplysninger. Hvad sker der med spanden efter låget er blevet
lukket?

--
Henning Makholm "*Dansk Folkeparti*, nazistisk orienteret dansk parti
1941-1945, grundlagt af Svend E. Johansen og Th.M. Andersen"

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 24-07-02 22:08

"Senior" <n.s.nielsen@get2net.dk> wrote in message
> Jeg har diskuteret med min kone ang. Tupperware's vaskespand.
>
> Har det nogen som helst effekt på vaskeevnen, at man sætter
låg på spanden
> og laver en smule vacum ?

Henning har svaret på hvad vakuumet skal til for. Låget
forhindrer nok skvulp på gulvet/bordet.

Niels

Fra : Senior

Dato : 24-07-02 22:38

Når låget er sat fast rystes spande et par gange og henstilles derefter.

Sælgerne påstår, at det er vacum'et der gi'r vaskeeffekt.

Vil effekten ikke være den samme hvis man bare satte tøjet i blød nogle
timer. (som i gamle dage)

Niels

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-07-02 23:01

Scripsit "Senior" <n.s.nielsen@get2net.dk>

> Når låget er sat fast rystes spande et par gange og henstilles derefter.
> Sælgerne påstår, at det er vacum'et der gi'r vaskeeffekt.

Det lyder til gengæld som noget vås (fra sælgerens side, ikke din).

Det ville være lettere at læse dine indlæg hvis du kun citerer nogen
få linjer du svarer på - og så svarer under disse få linjer.

--
Henning Makholm "These are a nasty breed. They sting
you without waiting to be insulted first."

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-07-02 23:02

> Vil effekten ikke være den samme hvis man bare satte tøjet i blød
nogle
> timer. (som i gamle dage)

Nej, den mekaniske påvirkning er meget signifikant. Det er ikke uden
grund at en vaskemaskine har en alternativt roterende tromle

Fidler med nyt layout til makr.dk - http://makr.dk/new/
Kommenter gerne layoutet pr. mail. På forhånd tak.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 25-07-02 09:51

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> [...]
>
> Nej, den mekaniske påvirkning er meget signifikant. Det er ikke uden
> grund at en vaskemaskine har en alternativt roterende tromle

Men at ryste spanden et par gange, kan vel ikke give signifikant
mekanisk påvirkning?

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-02 10:54

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Nej, den mekaniske påvirkning er meget signifikant. Det er ikke uden
>grund at en vaskemaskine har en alternativt roterende tromle

Du kan ikke sammenligne "rystes et par gange" med en
vaskemaskines tumlen rundt i timevis.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 16:01

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan ikke sammenligne "rystes et par gange" med en
> vaskemaskines tumlen rundt i timevis.

Det kan jeg da sagtens. Effekten er bare ikke så stor, men stadig noget
større end alm opbløden

Fra : Anders J. Munch

Dato : 25-07-02 10:58

> [...]
>
> Sælgerne påstår, at det er vacum'et der gi'r vaskeeffekt.
>
> Vil effekten ikke være den samme hvis man bare satte tøjet i blød nogle

Vacuumet trækker luft ud af vandet. Måske er teorien at iblødsætning
virker bedre jo mindre luft der er opløst i vandet?

- Anders

Fra : Mads Jungersen

Dato : 25-07-02 12:45

> Vacuumet trækker luft ud af vandet. Måske er teorien at iblødsætning
> virker bedre jo mindre luft der er opløst i vandet?
>
> - Anders

Så meget ændre den vist heller ikke ligevægten at presse de par kubik
centimeterluft ud. Hvis du vil have en effekt at lovet så vil du få en
højere luftfugtihed i luften, men det burde ikke have nogen betydning da, de
aktive stoffer, vaskemidlet, og tøjet er nede i vandet. Tilgængæld ryger
låget jo så ikke at når man røster spanden.

MVH Mads

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 25-07-02 13:52

"Mads Jungersen" <Jungersen@hotmail.com[REMOVE]> skrev i en meddelelse

> [...]
> aktive stoffer, vaskemidlet, og tøjet er nede i vandet. Tilgængæld ryger
> låget jo så ikke at når man røster spanden.

Jeg har fået at vide at ensymerne damper af vaskepulveret hvis man ikke
opbevare det lufttæt (kilde: en der arbejder på NOVO Nordisk)
Måske vil det at spanden er tæt, holde på enzymerne i det varme vand, så de
ikke damper af.

/ZIGGE

Fra : Mads Jungersen

Dato : 26-07-02 00:19

> [...]
> opbevare det lufttæt (kilde: en der arbejder på NOVO Nordisk)
> Måske vil det at spanden er tæt, holde på enzymerne i det varme vand, så

Det lyder som noget hø... Enzymer vejer jo flere hundrede kDa. (1
Da=1Hydrogen-Atom). Og de er altså ikke særligt flygtige... Prøv lige at
tjekke den kilde igen... ???

MVH Mads der er meget dybt forviret.

Fra : Lars

Dato : 25-07-02 20:25

"Senior" <n.s.nielsen@get2net.dk> wrote in message
> Har det nogen som helst effekt på vaskeevnen, at man sætter låg på
spanden
> og laver en smule vacum ?

Som andre her i gruppen har bidraget med, så er den eneste effekt af at man
lukker noget luft ud af spanden, at låget holdes bedre fast da den
efterfølgende skal rystes. Der skabes intet i nærheden af vakuum i spanden.
Vakuum er hvis der ingen molokyler er i et givent rum (hvilket i
selvfølgelig ved), og det er næsten kun i et laboratorium dette lader sig
gøre. Blot opnår du et mindre trykfald over låget når du bevæger dig udefra
og ind i spanden.

> 1 Har dette nogen effekt overhovedet ?

Se ovenstående.

> 2 Kunne man ikke opnå samme resultat uden låg ?

Nej

Afslutningsvis. Tupperware eller hvad det nu hedder er en stor fornuftig
samling sælgere. Fornuftige fordi de formår at sælge noget som ikke er
pengene væred. Ikke dermed sagt, at det er dårlig kvalitet, nej der findes
ikke meget andet så vidt jeg ved. Det Tupperware er oppe imod er lavpris
produkter der sælger i store mængder. For at retfærdiggøre deres priser må
de jo digte *S* Det er det samme med de vaskemiddelproducenter der mener
deres er meget bedre end andres. det der gør tingene rent er varmt vand gode
inzumer og lidt knofedt (spanden rystes).

Lars

Fra : Ivar

Dato : 25-07-02 21:07

Lars skrev:

> Tupperware eller hvad det nu hedder er en stor fornuftig
> samling sælgere.

Er det ikke husmødre på overtid ?
Det kan godt ske at der sidder nogle Hubbard-folk i baggrunden,
der mener at have 10-dobbelt hjerneaktivitet, men jeg ville aldrig
tage en Tupperware-sælgers ord for troende.

Ivar

Fra : Lars

Dato : 25-07-02 21:22

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message

> Er det ikke husmødre på overtid ?
> Det kan godt ske at der sidder nogle Hubbard-folk i baggrunden,
> der mener at have 10-dobbelt hjerneaktivitet, men jeg ville aldrig
> tage en Tupperware-sælgers ord for troende.

Jeg ville netop heller ikke tage dem for gode vare.

Citat "For at retfærdiggøre deres priser må
de jo digte *S* Det er det samme med de vaskemiddelproducenter der mener
deres er meget bedre end andres."

Ergo, de har ikke rent vaskepulver i posen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-02 21:23

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev:

>Er det ikke husmødre på overtid ?

Jo.

>Det kan godt ske at der sidder nogle Hubbard-folk i baggrunden,
>der mener at have 10-dobbelt hjerneaktivitet, men jeg ville aldrig
>tage en Tupperware-sælgers ord for troende.

Tupperware er godt.

--
Bertel

Fra : Lars

Dato : 25-07-02 21:42

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Jo.

Okay jeg trækker ordet; fornuftig, tilbage.

> Tupperware er godt.

Så i Sai Babba igår ?? Det fortæller alt.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 26-07-02 07:48

Lars wrote:

> "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Okay jeg trækker ordet; fornuftig, tilbage.

> Så i Sai Babba igår ?? Det fortæller alt.

Til os, der ikke så det program, du omtaler, kunne du måske forklare dig
nærmere. Hvad har Sai Baba med Tupperware at gøre?

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-02 10:25

Lars skrev:

>Så i Sai Babba igår ?

Jeg gjorde.

>Det fortæller alt.

Nej, men det er jo netop hvad hans tilhængere tror.

Min mening om Tupperware er dannet ud fra 30 års daglig brug af
nogle skåle og bokse som jeg fik forærende af en der deltog i
nogle Tupperware-selskaber. Jeg har aldrig været til et sådant
selskab selv, jeg kommer det heller aldrig, og jeg bryder mig
ikke det ringeste om den fidusform. Men varen er altså tiptop.
Prisen ved jeg heller ikke noget om.

--
Bertel

Fra : Lars

Dato : 27-07-02 06:56

> Nej, men det er jo netop hvad hans tilhængere tror.

Det jeg mener er, at hovedsælgerne (ikke husmøderne) hos Tupperware er hvad
Sai Babba er for sine tilhængere - fidusmagere.

> Prisen ved jeg heller ikke noget om.

Den er høj, måske også for høj.

Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-02 08:07

Lars skrev:

>Det jeg mener er, at hovedsælgerne (ikke husmøderne) hos Tupperware er hvad
>Sai Babba er for sine tilhængere - fidusmagere.

Det forstod jeg godt, og jeg er enig i at salgsmetoden har
slægtskab med de pseudoreligiøse bevægelsers PR-metoder. Jeg
mobbede dig fordi det ikke siger "alt" om hvordan det foregår, og
det siger intet om varens kvalitet.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-07-02 18:36

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse
> jeg ville aldrig
> tage en Tupperware-sælgers ord for troende.

I modsætning til mange andre sælgere jeg har været i kontakt med så
havde hende min kæreste havde på besøg her prøvet stort set samtlige
produkter i eget køkken gennem flere år.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-07-02 21:46

Senior wrote:

> Jeg har diskuteret med min kone ang. Tupperware's vaskespand.

Min menig, reklameflop,
men spørg da forbrugerstyrelsen.

NB, jeg kunne heller overbevise min ex om det, så jeg har et
udvalg af endagskopper med låg.. osv.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Mads Jungersen

Dato : 26-07-02 00:22

> NB, jeg kunne heller overbevise min ex om det, så jeg har et
> udvalg af endagskopper med låg.. osv.

Hvad er en endagskop?

MVH Mads der ikke ejer noget tuppeware.