|
| Centrering af tabeller med text-align: cen~ Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 23-07-02 22:13 |
|
Jeg arbejder på en størrere HTML-kode optimering for designet på
www.startlinket.dk.
Jeg har så besluttet mig for så vidt som muligt at bruge CSS til alt hvad
jeg kan komme til.
Jeg skal så have centreret den tabel som hele siden ligger i, hvilket jeg
har gjordt ved at placere en: style="text-align: center" i body tagget.
Det fungerer da også fint, bortset fra at ALT bliver centreret, selv
indholdet af nogle andre tabeller som ligger inde i den store tabel.
Kan det virkelig passe at det skal gøres sådan, eller skal jeg så bare
tilføje en text-align: left til alle de andre tabeller som ikke skal
centreres?
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Lars Stokholm (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Lars Stokholm |
Dato : 23-07-02 22:20 |
|
In news:dk.edb.internet.webdesign.html Morten Jørgensen wrote:
>Jeg arbejder på en størrere HTML-kode optimering for designet på
> www.startlinket.dk.
>Jeg har så besluttet mig for så vidt som muligt at bruge CSS til alt hvad
>jeg kan komme til.
>Jeg skal så have centreret den tabel som hele siden ligger i, hvilket jeg
>har gjordt ved at placere en: style="text-align: center" i body tagget.
>Det fungerer da også fint, bortset fra at ALT bliver centreret, selv
>indholdet af nogle andre tabeller som ligger inde i den store tabel.
>Kan det virkelig passe at det skal gøres sådan, eller skal jeg så bare
>tilføje en text-align: left til alle de andre tabeller som ikke skal
>centreres?
Kunne du ikke bare lave en: td {text-align:left;} ? Så er du ovre det
problem.
--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.
| |
Morten Jørgensen (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 23-07-02 22:39 |
|
"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> wrote in message
news:92irju0370btg8s7c5kl10qgv6843ejmso@4ax.com...
> Kunne du ikke bare lave en: td {text-align:left;} ? Så er du ovre det
> problem.
Jo, det er jo også det jeg spørger om.
Men det kunne evt. være at andre gør det anderledes, i så fald vil jeg da
gerne have forslag til andre metoder...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Lars Stokholm (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Lars Stokholm |
Dato : 23-07-02 22:45 |
|
In news:dk.edb.internet.webdesign.html Morten Jørgensen wrote:
>> Kunne du ikke bare lave en: td {text-align:left;} ?
>
>Jo, det er jo også det jeg spørger om.
Jeg troede bare at du havde noget andet i tankerne da du skrev: skal
jeg så bare tilføje en text-align: left til _alle_ de andre tabeller.
>Men det kunne evt. være at andre gør det anderledes, i så fald vil jeg da
>gerne have forslag til andre metoder...
Jeg kender desværre ikke nogen CSS-alternativer så. Beklager.
--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.
| |
Lars Stokholm (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Lars Stokholm |
Dato : 23-07-02 22:48 |
|
In news:dk.edb.internet.webdesign.html Lars Stokholm wrote:
>>Men det kunne evt. være at andre gør det anderledes, i så fald vil jeg da
>>gerne have forslag til andre metoder...
>
>Jeg kender desværre ikke nogen CSS-alternativer så. Beklager.
Hmm, ja det virker måske lidt åndsvagt, men kunne man ikke tilføje et
div-objekt (eller p, eller what-ever) til at omgive tabellen, og så
lade dens indhold være centreret i stedet for body'ens?
PS: Jeg synes den bedste løsning er den du har nu. Altså align=center.
--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.
| |
Morten Jørgensen (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 23-07-02 23:09 |
|
"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> wrote in message
news:2ljrjukgumtc9vusa3eea0g5h40qnhqntd@4ax.com...
> Hmm, ja det virker måske lidt åndsvagt, men kunne man ikke tilføje et
> div-objekt (eller p, eller what-ever) til at omgive tabellen, og så
> lade dens indhold være centreret i stedet for body'ens?
Tjo, det kunne man jo, men gør det måske nogen forskel med en?:
<div style="text-align: center">
> PS: Jeg synes den bedste løsning er den du har nu. Altså align=center.
Synes jeg skam også, men den er deprecated i HTML 4.01 Transitional jo...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Lars Stokholm (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Lars Stokholm |
Dato : 23-07-02 23:17 |
|
In news:dk.edb.internet.webdesign.html Morten Jørgensen wrote:
>>Hmm, ja det virker måske lidt åndsvagt, men kunne man ikke tilføje et
>>div-objekt (eller p, eller what-ever) til at omgive tabellen, og så
>>lade dens indhold være centreret i stedet for body'ens?
>
>Tjo, det kunne man jo, men gør det måske nogen forskel med en?
Du kan jo prøve. Jeg har ikke samme problem som du, i IE6.
>>PS: Jeg synes den bedste løsning er den du har nu. Altså align=center.
>
>Synes jeg skam også, men den er deprecated i HTML 4.01 Transitional jo...
Det måtte jeg slå op: deprecated = misbilliget. Men ok, det vidste jeg
ikke at det var. Så kan jeg godt se at der er bedre med noget andet.
--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 00:06 |
|
"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> wrote in message
news:16lrjusg3rkh8evl5qmcv93vs0o0oi8fg4@4ax.com...
> >>Hmm, ja det virker måske lidt åndsvagt, men kunne man ikke tilføje et
> >>div-objekt (eller p, eller what-ever) til at omgive tabellen, og så
> >>lade dens indhold være centreret i stedet for body'ens?
> >
> >Tjo, det kunne man jo, men gør det måske nogen forskel med en?
>
> Du kan jo prøve. Jeg har ikke samme problem som du, i IE6.
Efter hvad de andre siger, så nedarves text-align bare til det andet tekst,
så det vil jeg ikke mene kan lade sig gøre.
> >>PS: Jeg synes den bedste løsning er den du har nu. Altså align=center.
> >
> >Synes jeg skam også, men den er deprecated i HTML 4.01 Transitional jo...
>
> Det måtte jeg slå op: deprecated = misbilliget. Men ok, det vidste jeg
> ikke at det var. Så kan jeg godt se at der er bedre med noget andet.
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Lars Stokholm (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Lars Stokholm |
Dato : 24-07-02 00:19 |
|
In news:dk.edb.internet.webdesign.html Morten Jørgensen wrote:
[Align i div-objekt]
>Efter hvad de andre siger, så nedarves text-align bare til det andet tekst,
>så det vil jeg ikke mene kan lade sig gøre.
Nej, du/I har sikkert ret. Man lærer jo noget nyt hver dag siges det.
Det må så være "det" for mig i dag. Jeg forstår bare ikke hvorfor IE6
ikke centrerer alt "underliggende" hos mig. Hvilken browser har du?
--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 00:21 |
|
"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> wrote in message
news:jsorjug1c9m4hgdaknvv31e5or0olaqh1a@4ax.com...
> Nej, du/I har sikkert ret. Man lærer jo noget nyt hver dag siges det.
> Det må så være "det" for mig i dag. Jeg forstår bare ikke hvorfor IE6
> ikke centrerer alt "underliggende" hos mig. Hvilken browser har du?
Det kan måske have noget at gøre med at jeg har den dér lange linie liggende
i toppen af min side, som gør at standarden er HTML 4.01 Transitional...
Måske bruger du ikke den.
Jeg bruger ellers også IE 6 og har Windows XP Pro med alle opdateringer fra
Windows Update installerede...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Lars Stokholm (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Lars Stokholm |
Dato : 24-07-02 00:28 |
|
In news:dk.edb.internet.webdesign.html Morten Jørgensen wrote:
>>Nej, du/I har sikkert ret. Man lærer jo noget nyt hver dag siges det.
>>Det må så være "det" for mig i dag. Jeg forstår bare ikke hvorfor IE6
>>ikke centrerer alt "underliggende" hos mig. Hvilken browser har du?
>
>Det kan måske have noget at gøre med at jeg har den dér lange linie liggende
>i toppen af min side, som gør at standarden er HTML 4.01 Transitional...
Jep, det var den ;) Den fik jeg ikke lige med.
--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 00:36 |
|
"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> wrote in message
news:iiprju89dv43cpparavq20np3ieqenjqqs@4ax.com...
> Jep, det var den ;) Den fik jeg ikke lige med.
Hvad skete der da du satte den på?
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Lars Stokholm (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Lars Stokholm |
Dato : 24-07-02 01:06 |
|
In news:dk.edb.internet.webdesign.html Morten Jørgensen wrote:
>> Jep, det var den ;) Den fik jeg ikke lige med.
>
>Hvad skete der da du satte den på?
Alt centreredes. Da den ikke var på, centreredes kun tabellen.
--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 11:08 |
|
"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> wrote in message
news:hqrrjugiltaovif6vqimkrkkj0lacdum85@4ax.com...
> Alt centreredes. Da den ikke var på, centreredes kun tabellen.
Okay, så er det jo ikke kun ved mig det er galt... Har også hørt fra en
anden at det også var galt ved ham...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 23-07-02 22:29 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> posting:
>Jeg skal så have centreret den tabel som hele siden ligger i, hvilket jeg
>har gjordt ved at placere en: style="text-align: center" i body tagget.
style="margin-left:auto;margin-right:auto;" i tabell.
>Det fungerer da også fint, bortset fra at ALT bliver centreret, selv
Nej, det er forkert. Hvis det virker, så tabellen bliver centret, er
det en fejl i din browser. IE har selvfølgelig den fejl, AFAIK.
>indholdet af nogle andre tabeller som ligger inde i den store tabel.
Ja, det er korrekt.
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Morten Jørgensen (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 23-07-02 22:42 |
|
"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:mthrju8ailnkmlb2bmanvcgia2cu6gjpl8@dtext.news.tele.dk...
> >Jeg skal så have centreret den tabel som hele siden ligger i, hvilket jeg
> >har gjordt ved at placere en: style="text-align: center" i body tagget.
>
> style="margin-left:auto;margin-right:auto;" i tabell.
Virker ikke særlig smart...
> >Det fungerer da også fint, bortset fra at ALT bliver centreret, selv
>
> Nej, det er forkert. Hvis det virker, så tabellen bliver centret, er
> det en fejl i din browser. IE har selvfølgelig den fejl, AFAIK.
Og det er du helt sikker på?
> >indholdet af nogle andre tabeller som ligger inde i den store tabel.
>
> Ja, det er korrekt.
Er det nu korrekt? Synes ellers du sagde det var en fejl...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Andreas Haugstrup Pe~ (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Haugstrup Pe~ |
Dato : 23-07-02 23:44 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> wrote in
news:3d3dcd9e$0$80833$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
>> style="margin-left:auto;margin-right:auto;" i tabell.
>
> Virker ikke særlig smart...
Det er faktisk ret smart. text-align skal kun centrere tekst - deraf
navnet.
>> >Det fungerer da også fint, bortset fra at ALT bliver centreret, selv
>>
>> Nej, det er forkert. Hvis det virker, så tabellen bliver centret, er
>> det en fejl i din browser. IE har selvfølgelig den fejl, AFAIK.
>
> Og det er du helt sikker på?
Jeppers, text-align skal kun centrere inlineelementer så vidt jeg husker
(Rune, du burde vide det her)
>> >indholdet af nogle andre tabeller som ligger inde i den store tabel.
>>
>> Ja, det er korrekt.
>
> Er det nu korrekt? Synes ellers du sagde det var en fejl...
Text-align nedarves til alle elementer. Dvs. at al tekst bliver centreret.
Derfor skal du lave en td {text-align:left;}
Derfor er margin:{0px auto;} smart, da den ikke nedarves på den måde.
--
Andreas
http://www.solitude.dk
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 00:13 |
|
"Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> wrote in message
news:Xns92557ABC949Busenetsolitudedk@130.225.247.90...
> >> style="margin-left:auto;margin-right:auto;" i tabell.
> >
> > Virker ikke særlig smart...
>
> Det er faktisk ret smart. text-align skal kun centrere tekst - deraf
> navnet.
Ja, det er rigtigt, jeg synes også det lyder mærkeligt med text-align... Men
det har jeg fået at vide flere steder at jeg skulle bruge.
Hvad er det lige at de to auto´er gør?
Hvad så når jeg også skal have centreret en masse andet? Det er jo ikke
sikkert at det er særlig smart at bruge den lange margin hver gang...
Synes nu også at folkene bag CSS burde have dokumenteret et sted hvad man
skal gøre for at centrere noget, men det lader det jo ikke til, siden I
bliver nødt til at finde på sådan en mystisk måde. (Har ikke prøvet den, men
bare ordet "margin" gør mig nervøs for om det overhovedet fungerer som en
normal align=center og får mig helt til at vige bort fra det... )
> >> >Det fungerer da også fint, bortset fra at ALT bliver centreret, selv
> >>
> >> Nej, det er forkert. Hvis det virker, så tabellen bliver centret, er
> >> det en fejl i din browser. IE har selvfølgelig den fejl, AFAIK.
> >
> > Og det er du helt sikker på?
>
> Jeppers, text-align skal kun centrere inlineelementer så vidt jeg husker
> (Rune, du burde vide det her)
Hvad er det så lige at inlineelementer er?
> >> >indholdet af nogle andre tabeller som ligger inde i den store tabel.
> >>
> >> Ja, det er korrekt.
> >
> > Er det nu korrekt? Synes ellers du sagde det var en fejl...
>
> Text-align nedarves til alle elementer. Dvs. at al tekst bliver centreret.
> Derfor skal du lave en td {text-align:left;}
Hvis man jo så bare giver en text-align: left så, så burde der vel ikke være
noget problem?
> Derfor er margin:{0px auto;} smart, da den ikke nedarves på den måde.
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 24-07-02 01:55 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> posting:
>> >> style="margin-left:auto;margin-right:auto;" i tabell.
>Hvad er det lige at de to auto´er gør?
Kort: Sætter en højre- og venstre-margin (transperant), som er af
samme størrelse.
Længere: Summen af margin-left, border-left, padding-left, width,
padding-right, border-right, margin-right = width af super-blok
(her body) til sub-blok (her tabel).
Når både margin-left:auto; margin-right:auto; medfører det, de skal
udregnes til at være lige store, og derfor bliver sub'en centeret i
super'en, såcan ca.
>Synes nu også at folkene bag CSS burde have dokumenteret et sted hvad man
>skal gøre for at centrere noget,
Det kan du have ret i.
>bare ordet "margin" gør mig nervøs for om det overhovedet fungerer som en
>normal align=center og får mig helt til at vige bort fra det... )
Virker fint i Opera. Text-align virker ikke, som du har tænkt dig at
bruge den, i Opera (og vist heller ikke i Mozilla).
>> Jeppers, text-align skal kun centrere inlineelementer så vidt jeg husker
>Hvad er det så lige at inlineelementer er?
Element: Opbygget af tags. Til eks. <a></a> er et A-element.
Block level elementer: Groft sagt er det dem, der medfører en ny
linje. Til eks. kan nævnes Hx, DIV, P
Kan indeholde andre block level elementer + inline elementer
Inline level element: Groft sagt er det dem, der ikke medfører en ny
linje. Til eks. SPAN, EM, A.
Kan kun indeholde andre inline elementer + data
>> Text-align nedarves til alle elementer. Dvs. at al tekst bliver centreret.
>> Derfor skal du lave en td {text-align:left;}
>Hvis man jo så bare giver en text-align: left så, så burde der vel ikke være
>noget problem?
Jo, det er et problem, for det er en forkert måde at bruge
text-align på, der kun lader sig gøre pga. en evt. IE-fejl -- og det
med at kode efter IEs fejl mv. er ved at være ret utjekket.
If. standarden virker den på _indholdet_ (fx tekst) af et block
level (fx table/td) og ikke på selve block levelet.
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 11:14 |
|
"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:n4qrju077v05gqo7fbe2cbekmd21cm424h@dtext.news.tele.dk...
> Kort: Sætter en højre- og venstre-margin (transperant), som er af
> samme størrelse.
>
> Længere: Summen af margin-left, border-left, padding-left, width,
> padding-right, border-right, margin-right = width af super-blok
> (her body) til sub-blok (her tabel).
> Når både margin-left:auto; margin-right:auto; medfører det, de skal
> udregnes til at være lige store, og derfor bliver sub'en centeret i
> super'en, såcan ca.
Og det er du sikker på vil virke i alle browsere, selv i gamle browsere på
gamle langsomme computere?
> >Synes nu også at folkene bag CSS burde have dokumenteret et sted hvad man
> >skal gøre for at centrere noget,
>
> Det kan du have ret i.
>
> >bare ordet "margin" gør mig nervøs for om det overhovedet fungerer som en
> >normal align=center og får mig helt til at vige bort fra det... )
>
> Virker fint i Opera. Text-align virker ikke, som du har tænkt dig at
> bruge den, i Opera (og vist heller ikke i Mozilla).
Hvad sker der med det da, siden det ikke virker helt?
> >> Jeppers, text-align skal kun centrere inlineelementer så vidt jeg
husker
> >Hvad er det så lige at inlineelementer er?
>
> Element: Opbygget af tags. Til eks. <a></a> er et A-element.
>
> Block level elementer: Groft sagt er det dem, der medfører en ny
> linje. Til eks. kan nævnes Hx, DIV, P
> Kan indeholde andre block level elementer + inline elementer
>
> Inline level element: Groft sagt er det dem, der ikke medfører en ny
> linje. Til eks. SPAN, EM, A.
> Kan kun indeholde andre inline elementer + data
Hvad er det så lige en TABLE er?
> >> Text-align nedarves til alle elementer. Dvs. at al tekst bliver
centreret.
> >> Derfor skal du lave en td {text-align:left;}
> >Hvis man jo så bare giver en text-align: left så, så burde der vel ikke
være
> >noget problem?
>
> Jo, det er et problem, for det er en forkert måde at bruge
> text-align på, der kun lader sig gøre pga. en evt. IE-fejl -- og det
> med at kode efter IEs fejl mv. er ved at være ret utjekket.
> If. standarden virker den på _indholdet_ (fx tekst) af et block
> level (fx table/td) og ikke på selve block levelet.
Kan godt se at det ikke er særlig smart, men hvis man bare sætter en
text-align: left de steder hvor det ikke skal centreres, så burde det ikke
være noget problem vel... Eller det er det måske hvis man kommer i tvivl om
om det nu overhovedet centreres i de andre browsere og at det virkelig SKAL.
Synes bare det er latterligt at M$ ikke retter sådan en fejl...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 24-07-02 13:45 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> posting:
>> Når både margin-left:auto; margin-right:auto; medfører det, de skal
>Og det er du sikker på vil virke i alle browsere, selv i gamle browsere på
Hvad de forskellige browsere og versioner heraf faktisk har
implementeret, skal jeg ikke kunne sige, så nej.
>Hvad er det så lige en TABLE er?
Block level.
>text-align: left de steder hvor det ikke skal centreres, så burde det ikke
>være noget problem vel...
Hvis du *kun* bruger text-align, vil det blive et problem i
browsere, der følger standarden.
Du bliver altså nødt til at have margin'en med for at tilfredsstille
standardoverholdende browser, og for at have IE med på slæb bliver
du jo så nødt til at have text-align med.
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 15:09 |
|
"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:s78tjucs6756lqufqnic4el4te3j645i2n@dtext.news.tele.dk...
> Hvad de forskellige browsere og versioner heraf faktisk har
> implementeret, skal jeg ikke kunne sige, så nej.
Smart...
> >Hvad er det så lige en TABLE er?
>
> Block level.
Hmm...
> >text-align: left de steder hvor det ikke skal centreres, så burde det
ikke
> >være noget problem vel...
>
> Hvis du *kun* bruger text-align, vil det blive et problem i
> browsere, der følger standarden.
> Du bliver altså nødt til at have margin'en med for at tilfredsstille
> standardoverholdende browser, og for at have IE med på slæb bliver
> du jo så nødt til at have text-align med.
Vil det sige at margin ikke virker i IE eller hvad?
Det kan da ikke passe at man skal have begge med...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 23-07-02 23:47 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> posting:
>> >Jeg skal så have centreret den tabel som hele siden ligger i, hvilket jeg
>> style="margin-left:auto;margin-right:auto;" i tabell.
>Virker ikke særlig smart...
Hvad tænker du på?
>> Nej, det er forkert. Hvis det virker, så tabellen bliver centret, er
>> det en fejl i din browser. IE har selvfølgelig den fejl, AFAIK.
>Og det er du helt sikker på?
Hvad IE har af fejl? Nej, jeg har den ikke installeret. Noget, jeg
har læst i andet NG-indlæg.
CSS2, 16.2:
text-align:
Applies to: block level elements
Inherited: Yes
This property decribes how _inline_ content of a block is
aligned.
Example(s):
In this example, note that since text-align is inherited
all block level elements inside the DIV element with
class="center" will have their inline content centered.
DIV.center { text-align: center; }
Table/td er ikke inline content i block level elementet body og skal
ikke centeres. Det er inline indholdet af body, der skal centeres.
>> >indholdet af nogle andre tabeller som ligger inde i den store tabel.
>Er det nu korrekt? Synes ellers du sagde det var en fejl...
Det nedarves. TD block level elements inline content bliver
centeret, td bliver det (vel?) ikke? Så er det korrekt.
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 00:19 |
|
"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:5rlrju8l9aaha5o9el9nt2g2fiv7q3berg@dtext.news.tele.dk...
> >> >Jeg skal så have centreret den tabel som hele siden ligger i, hvilket
jeg
> >> style="margin-left:auto;margin-right:auto;" i tabell.
> >Virker ikke særlig smart...
>
> Hvad tænker du på?
Bare ordet "margin" for mig til at vige bort fra det, det fortæller mig på
én eller anden måde at det ikke virker særlig sikkert, på den måde at det
minder mig om at man sikkert skal skrive antal pixels og sådan, og så vil
siden jo komme til at se vildt skør ud i nogle opløsninger.
Jeg ved dog godt at det ikke foregår sådan, men synes bare ikke at "margin"
lyder somom det er helt det samme som align=center
> >> Nej, det er forkert. Hvis det virker, så tabellen bliver centret, er
> >> det en fejl i din browser. IE har selvfølgelig den fejl, AFAIK.
> >Og det er du helt sikker på?
>
> Hvad IE har af fejl? Nej, jeg har den ikke installeret. Noget, jeg
> har læst i andet NG-indlæg.
>
> CSS2, 16.2:
> text-align:
> Applies to: block level elements
> Inherited: Yes
>
> This property decribes how _inline_ content of a block is
> aligned.
>
> Example(s):
> In this example, note that since text-align is inherited
> all block level elements inside the DIV element with
> class="center" will have their inline content centered.
> DIV.center { text-align: center; }
>
> Table/td er ikke inline content i block level elementet body og skal
> ikke centeres. Det er inline indholdet af body, der skal centeres.
>
> >> >indholdet af nogle andre tabeller som ligger inde i den store tabel.
> >Er det nu korrekt? Synes ellers du sagde det var en fejl...
>
> Det nedarves. TD block level elements inline content bliver
> centeret, td bliver det (vel?) ikke? Så er det korrekt.
Øhm, fik ikke lige fat i om der så var en fejl i IE eller ej...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 24-07-02 02:13 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> posting:
>Øhm, fik ikke lige fat i om der så var en fejl i IE eller ej...
Jeg ved ikke ved selvsyn, hvad IE faktisk gør, når den støder på
text-align. Hvis den, i dette eks. med tabellem, sætter selve denne
centeret, er det en fejl.
Nu har jeg så lige taget et søgning ang. dette, se:
< http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=utf-8&selm=MPG.15d9ee92f5b79c889897a4%40news.xtra.co.nz>
PS: Kunne du ikke lige slette der værste af det, der ikke er
relevant for dit svar. Det gør det meget lettere at læse m.v.
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 11:35 |
|
"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:5nurjugu9afdal53uqe8aocgj15h5pebvn@dtext.news.tele.dk...
> Jeg ved ikke ved selvsyn, hvad IE faktisk gør, når den støder på
> text-align. Hvis den, i dette eks. med tabellem, sætter selve denne
> centeret, er det en fejl.
Det er vel rigtig nok at den skal centrere tabellen, hvis man sætter
text-align: center i body?
> Nu har jeg så lige taget et søgning ang. dette, se:
>
< http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=utf-8&selm=MPG.15d9ee
92f5b79c889897a4%40news.xtra.co.nz>
Jeg har endnu ikke forstået hvad der sker hvis man bruger text-align:
center...
Hvis man gør det, så bliver alt centreret i IE, men ikke i de andre
browsere.
Så skal man faktisk vide præcis hvilke steder noget skal være centreret
eller ej og så sætte en text-align for hver eneste td...
Selv text-align: center skal vel skrives til de steder hvor det ellers ER
centreret i IE, fordi det ikke vil være det i de andre browsere...
Men som manualen dér siger, så er det da meningen og endda bygget op efter
at man skal centrere via. margin-xxx: auto, men virker dét så i alle
browsere, selv i IE?
> PS: Kunne du ikke lige slette der værste af det, der ikke er
> relevant for dit svar. Det gør det meget lettere at læse m.v.
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 24-07-02 13:45 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> posting:
>Det er vel rigtig nok at den skal centrere tabellen, hvis man sætter
>text-align: center i body?
Nej, det er forkert. Bodys text-align er ikke henvendt mod tabellens
ydre grænser, da denne er block level, men imod tekst og inline
elementer i bodyen.
>Jeg har endnu ikke forstået hvad der sker hvis man bruger text-align:
>center...
Sker dette: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/text-align.gif
Koden:
<html>
<head><title>test</title></head>
<body style="text-align:center;">
data
<br>
data <em>inline element EM</em> data
<table>
<tr>
<td>
tabel (block level)
</td>
</tr>
</table>
data efter block level
</body>
</html>
>Så skal man faktisk vide præcis hvilke steder noget skal være centreret
>eller ej og så sætte en text-align for hver eneste td...
Kommer så igen an på, hvad du har af indhold i TDen. Hvis der også i
denne forekommer andre block level elementer, giver det sikket den
samme problemstilling igen.
Noget i stil med dette burde nok kunne gøre det for alle browsere:
body {
margin-left: auto;
margin-right: auto;
text-align: center;
}
td {
text-align: left;
}
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 15:17 |
|
"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:p08tju0t3ka8m9mb7hdhr4717fa2ap02t5@dtext.news.tele.dk...
> >Det er vel rigtig nok at den skal centrere tabellen, hvis man sætter
> >text-align: center i body?
>
> Nej, det er forkert. Bodys text-align er ikke henvendt mod tabellens
> ydre grænser, da denne er block level, men imod tekst og inline
> elementer i bodyen.
Jeg fik da ellers at vide at jeg skulle sætte den i body... Vil det sige at
uanset hvor jeg sætter den, så skal det ikke centrere tabellen, og hvis det
endelig gør, så er det altså en fejl?
> >Jeg har endnu ikke forstået hvad der sker hvis man bruger text-align:
> >center...
>
> Sker dette: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/text-align.gif
Ja, og så i IE bliver den centreret...
> Koden:
> <html>
> <head><title>test</title></head>
> <body style="text-align:center;">
> data
> <br>
> data <em>inline element EM</em> data
> <table>
> <tr>
> <td>
> tabel (block level)
> </td>
> </tr>
> </table>
> data efter block level
> </body>
> </html>
>
> >Så skal man faktisk vide præcis hvilke steder noget skal være centreret
> >eller ej og så sætte en text-align for hver eneste td...
>
> Kommer så igen an på, hvad du har af indhold i TDen. Hvis der også i
> denne forekommer andre block level elementer, giver det sikket den
> samme problemstilling igen.
>
> Noget i stil med dette burde nok kunne gøre det for alle browsere:
>
> body {
> margin-left: auto;
> margin-right: auto;
> text-align: center;
> }
> td {
> text-align: left;
> }
Så ser jeg ikke problemet i bare at bruge margin til centrering, ligesom det
står i dokumentationen?... Du siger nemlig somom at IE heller ikke kan finde
ud af det...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 24-07-02 21:25 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> posting:
>> Nej, det er forkert. Bodys text-align er ikke henvendt mod tabellens
>Jeg fik da ellers at vide at jeg skulle sætte den i body... Vil det sige at
>uanset hvor jeg sætter den, så skal det ikke centrere tabellen, og hvis det
>endelig gør, så er det altså en fejl?
Ja.
>> >Jeg har endnu ikke forstået hvad der sker hvis man bruger text-align:
>> >center...
>> Sker dette: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/text-align.gif
>Ja, og så i IE bliver den centreret...
Ja.
>Så ser jeg ikke problemet i bare at bruge margin til centrering, ligesom det
>står i dokumentationen?... Du siger nemlig somom at IE heller ikke kan finde
>ud af det...
Ja, det er hvad, jeg hører ang. IE. Der er du nødt til også at have
bruge text-align.
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 21:55 |
|
"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:632uju8814f05s6qqnm67tf0luvkpnvo81@dtext.news.tele.dk...
> >> Nej, det er forkert. Bodys text-align er ikke henvendt mod tabellens
> >Jeg fik da ellers at vide at jeg skulle sætte den i body... Vil det sige
at
> >uanset hvor jeg sætter den, så skal det ikke centrere tabellen, og hvis
det
> >endelig gør, så er det altså en fejl?
>
> Ja.
Vil det sige at "text-align: center" SKAL nedarves til alt andet der ligger
inde i taggen, hvori det er sat og at det kun er inline elementer det skal
nedarves til?
Og så skal margin sættes i selve den tag man vil have centreret og det skal
IKKE nedarves?
> >> >Jeg har endnu ikke forstået hvad der sker hvis man bruger text-align:
> >> >center...
> >> Sker dette: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/text-align.gif
> >Ja, og så i IE bliver den centreret...
>
> Ja.
>
> >Så ser jeg ikke problemet i bare at bruge margin til centrering, ligesom
det
> >står i dokumentationen?... Du siger nemlig somom at IE heller ikke kan
finde
> >ud af det...
>
> Ja, det er hvad, jeg hører ang. IE. Der er du nødt til også at have
> bruge text-align.
Det virker da vildt skørt, hænger det måske ikke sammen med den standard man
nu vælger af skrive det under?
Altså nu tænker jeg på den DOCTYPE kode man sætter i toppen af sine filer...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 24-07-02 22:39 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> posting:
>Vil det sige at "text-align: center" SKAL nedarves til alt andet der ligger
>inde i taggen, hvori det er sat og at det kun er inline elementer det skal
>nedarves til?
Jaheee... text-aligns skal nedarves til block elementer, men ikke
virke *på* dem, men*i* dem. text-aligns virkefelt er block
elementer_s_ indhold. Det skal så nedarves fra et block element til
et andet, men selve text-align-effekten skal kun optræde på
indholdet.
Eks (div = block element):
<div style="text-align:center;">
data (centeret)
<a ...>inline element</a> (centeret)
<div style="width:50%";> (ikke-centeret DIV-blok)
data (centeret i DIV-blokken)
</div
</div>
>Og så skal margin sættes i selve den tag man vil have centreret og det skal
>IKKE nedarves?
Ja.
---klip: Nødt til brug af text-alig i IE---
>Det virker da vildt skørt, hænger det måske ikke sammen med den standard man
>nu vælger af skrive det under?
>Altså nu tænker jeg på den DOCTYPE kode man sætter i toppen af sine filer...
Nej.
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 22:48 |
|
"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:3r6ujusnnr35al7s2mdsat8qu9oovdlos2@dtext.news.tele.dk...
> >Vil det sige at "text-align: center" SKAL nedarves til alt andet der
ligger
> >inde i taggen, hvori det er sat og at det kun er inline elementer det
skal
> >nedarves til?
>
> Jaheee... text-aligns skal nedarves til block elementer, men ikke
> virke *på* dem, men*i* dem. text-aligns virkefelt er block
> elementer_s_ indhold. Det skal så nedarves fra et block element til
> et andet, men selve text-align-effekten skal kun optræde på
> indholdet.
>
> Eks (div = block element):
> <div style="text-align:center;">
> data (centeret)
> <a ...>inline element</a> (centeret)
> <div style="width:50%";> (ikke-centeret DIV-blok)
> data (centeret i DIV-blokken)
> </div
> </div>
Nu forstår jeg det bedre.
> >Og så skal margin sættes i selve den tag man vil have centreret og det
skal
> >IKKE nedarves?
>
> Ja.
Fint fint. Og det skulle virke på alle block elementer?
Findes der evt. en total liste over hvad der er inline og hvad der er block
elementer?
Iøvrigt, findes der andet end de to slags elementer?
> ---klip: Nødt til brug af text-alig i IE---
> >Det virker da vildt skørt, hænger det måske ikke sammen med den standard
man
> >nu vælger af skrive det under?
> >Altså nu tænker jeg på den DOCTYPE kode man sætter i toppen af sine
filer...
>
> Nej.
Hmm... Jeg har endnu ikke forstået hvilke browsere der understøtter hvad...
Synes der er kommet rigeligt med indlæg i dette spørgsmål, så det faktisk er
umuligt at danne sig et billede af hvordan det rent faktisk hænger sammen.
Så mon det ikke snart er på tide at der er én der kan stå frem og komme med
en korrekt udtalelse af hvordan det hele hænger sammen og hvordan det skal
laves?
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 24-07-02 23:27 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> posting:
>> >Og så skal margin sættes i selve den tag man vil have centreret og det
>> Ja.
>Fint fint. Og det skulle virke på alle block elementer?
Ja.
>Findes der evt. en total liste over hvad der er inline og hvad der er block
>elementer?
http://www.w3.org/TR/html401/sgml/dtd.html#block
http://www.w3.org/TR/html401/sgml/dtd.html#inline
>Iøvrigt, findes der andet end de to slags elementer?
Jeg har ikke hørt om andre.
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Morten Jørgensen (25-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 25-07-02 10:24 |
|
"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:fd9uju8tol44nkljki1ijrr7190d56vuti@dtext.news.tele.dk...
> >> >Og så skal margin sættes i selve den tag man vil have centreret og det
> >> Ja.
> >Fint fint. Og det skulle virke på alle block elementer?
>
> Ja.
Godt.
> >Findes der evt. en total liste over hvad der er inline og hvad der er
block
> >elementer?
>
> http://www.w3.org/TR/html401/sgml/dtd.html#block
> http://www.w3.org/TR/html401/sgml/dtd.html#inline
Synes ikke rigtig jeg kan forstå noget af det dér...
> >Iøvrigt, findes der andet end de to slags elementer?
>
> Jeg har ikke hørt om andre.
Godt
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (25-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 25-07-02 12:51 |
| | |
Knud Gert Ellentoft (25-07-2002)
| Kommentar Fra : Knud Gert Ellentoft |
Dato : 25-07-02 00:20 |
|
Wed, 24 Jul 2002 23:48:18 +0200, skrev "Morten Jørgensen"
<admin@startlinket.dk>:
>
>Hmm... Jeg har endnu ikke forstået hvilke browsere der understøtter hvad...
Tabellen på den side, der ligger nu på
< http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/tabelcenter.htm> er
testet og er centreret i alle de browsere, jeg har:
Netscape 4.79
Mozilla 1.0
Opera 6.04
IE 4.0
IE 5.5
IE 6.0
Sandsynligvis vil det være nødvendigt, at sætte text-align: left
hist og her, det har jeg ikke testet.
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.
| |
Morten Jørgensen (25-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 25-07-02 10:26 |
|
"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
news:2bduju8iql63qou1c6snqjiu2i2dhibumv@dtext.news.tele.dk...
> >Hmm... Jeg har endnu ikke forstået hvilke browsere der understøtter
hvad...
>
> Tabellen på den side, der ligger nu på
> < http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/tabelcenter.htm> er
> testet og er centreret i alle de browsere, jeg har:
> Netscape 4.79
> Mozilla 1.0
> Opera 6.04
> IE 4.0
> IE 5.5
> IE 6.0
>
> Sandsynligvis vil det være nødvendigt, at sætte text-align: left
> hist og her, det har jeg ikke testet.
Jeg tror jeg vil prøve at "lege" lige med det selv så... Kan ikke se hvorfor
IE skulle have problemer med både margin og text-align: center...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Hintzmann (26-07-2002)
| Kommentar Fra : Hintzmann |
Dato : 26-07-02 12:43 |
| | |
Morten Jørgensen (26-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 26-07-02 19:32 |
|
"Hintzmann" <nospam@please.dk> wrote in message
news:ahrcdv$lhv$1@sunsite.dk...
> MSIE har problemer med margin auto.
>
> Vil du have din tabel centreret på standard måden (margin-left:auto;
> margin-right:auto;) og samtidig have det til at virke i MSIE, så tilføj
> følgende fix til din hjemmeside.
>
> http://www.13thparallel.org/?issue=2002.04&title=margin_fix
>
> Virker til MSIE 5+ og MSIE6.
>
> Se også eksempel siden her:
> http://www.13thparallel.org/script/2002.04.marginfix.examples.htm
Jeg synes bestemt ikke det er særlig smart at bruge sådan en fix dér...
Synes bare at Microsoft skulle tage at få rettet de fejl og så synes jeg
bestemt også det lyder usansynligt at IE har fejl ved begge ting, hvordan
laver Microsoft måske så selv centrering?
Tror ikke de bruger sådanne fixes...
Tror da så hellere jeg vil fortsætte med at benytte align=center, isteden
for at sidde og arbejde med alt det andet...
Microsoft burde jo på ét eller andet tidspunkt at rette fejlene, for det kan
ikke passe at de ikke har opdaget dem.
Er da så lige ved at tro at de bare ikke gider rette dem... Microsoft har
det jo med altid at lave noget lort, som bare SKAL skabe problemer.
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 24-07-02 21:25 |
|
Chr. Bohr-Halling <nospam@direkte.org> posting:
>Noget i stil med dette burde nok kunne gøre det for alle browsere:
>body {
> margin-left: auto;
> margin-right: auto;
Nu skal jeg lige passe på, hvad jeg skriver. Margin'en nedarves
ikke, så det skal faktisk ikke stå her, men -- i dette tilfælde --
for en tabel.
> text-align: center;
>}
>td {
> text-align: left;
>}
tabel {
margin-left: auto;
margin-right: auto;
}
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Finn Nielsen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Finn Nielsen |
Dato : 24-07-02 09:09 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> writes:
> Hvad så når jeg også skal have centreret en masse andet? Det er jo ikke
> sikkert at det er særlig smart at bruge den lange margin hver gang...
> Synes nu også at folkene bag CSS burde have dokumenteret et sted hvad man
> skal gøre for at centrere noget, men det lader det jo ikke til, siden I
> bliver nødt til at finde på sådan en mystisk måde.
Det har de skam også, at sætte både margin-left og margin-right til auto
er netop den dokumenterede måde at centrere block-elementer, at
text-align virker i IE er en bug..
Fra http://www.w3.org/TR/REC-CSS1#horizontal-formatting:
Otherwise, if both 'margin-left' and 'margin-right' are 'auto', they
will be set to equal values. This will center the element inside its
parent
Hvis du gerne vil have det til at virke både i IE og i browsere der
følger standarderne kan du f.eks. lave følgende i dit stylesheet:
div.iecenter /* Hack to center stuff in IE */
{
text-align: center;
}
div.center
{
margin-left: auto;
margin-right: auto;
text-align: left; /* Uncenter because of IE hack */
}
I HTML'en centrerer du så din tabel med:
<div class="iecenter">
<div class="center">
<table>
.... indsæt selv indhold ....
</table>
</div>
</div>
--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/
"Creatures seemed to turn up in the world randomly, and certainly not
according to any pictures in a book." - The science of Discworld
| |
Chr. Bohr-Halling (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 24-07-02 09:35 |
|
Finn Nielsen <spamtrap1@zznyyd.dk> posting:
>> Synes nu også at folkene bag CSS burde have dokumenteret et sted hvad man
>Fra http://www.w3.org/TR/REC-CSS1#horizontal-formatting:
>This will center the element inside its parent
Nu gider jeg ikke fiske CSS2'eren frem igen ,så det er ud fra
huskeren: I CSS2 står dét der lige præcist ikke eksplicit angivet,
så det er ret let at overse, det er sådan, center er.
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 11:29 |
|
"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:6bpsju49ii9n09o9ubsshpn2mbtkgp9nk6@dtext.news.tele.dk...
> Nu gider jeg ikke fiske CSS2'eren frem igen ,så det er ud fra
> huskeren: I CSS2 står dét der lige præcist ikke eksplicit angivet,
> så det er ret let at overse, det er sådan, center er.
Jeg forstår ikke lige hvad du skriver, men skriver du at det også er sådan i
CSS2 og endda står dokumenteret sådan?
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 24-07-02 13:45 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> posting:
>> huskeren: I CSS2 står dét der lige præcist ikke eksplicit angivet,
>> så det er ret let at overse, det er sådan, center er.
>Jeg forstår ikke lige hvad du skriver, men skriver du at det også er sådan i
>CSS2 og endda står dokumenteret sådan?
Ja. CSS1 og CSS2 er ens på det område. Det står bare mere klart at
læse i CSS1 -- altså at margin-left:auto.... faktisk giver center.
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 15:10 |
|
"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:u35tjus2gaov8k2uie4bs7dt57iu1nh5pm@dtext.news.tele.dk...
> Ja. CSS1 og CSS2 er ens på det område. Det står bare mere klart at
> læse i CSS1 -- altså at margin-left:auto.... faktisk giver center.
Hvis det står i dokumentationen, så skal jeg vel også gøre sådan...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 11:26 |
|
"Finn Nielsen" <spamtrap1@zznyyd.dk> wrote in message
news:m365z5r1in.fsf@mimas.zznyyd.dk...
> > Hvad så når jeg også skal have centreret en masse andet? Det er jo ikke
> > sikkert at det er særlig smart at bruge den lange margin hver gang...
> > Synes nu også at folkene bag CSS burde have dokumenteret et sted hvad
man
> > skal gøre for at centrere noget, men det lader det jo ikke til, siden I
> > bliver nødt til at finde på sådan en mystisk måde.
>
> Det har de skam også, at sætte både margin-left og margin-right til auto
> er netop den dokumenterede måde at centrere block-elementer, at
> text-align virker i IE er en bug..
>
> Fra http://www.w3.org/TR/REC-CSS1#horizontal-formatting:
>
> Otherwise, if both 'margin-left' and 'margin-right' are 'auto', they
> will be set to equal values. This will center the element inside its
> parent
Så det er altså "folkene bag CSS"´s mening at en normal centrering skulle
udføres sådan, men så er det bare en fejl i IE det andet eller hvad?
Så undrer jeg mig bare over at der lige oven over er skrevet om vertikal
aligning, men der er også brugt margin, hvorfor har de så ikke bare brugt
vertical-align?
> Hvis du gerne vil have det til at virke både i IE og i browsere der
> følger standarderne kan du f.eks. lave følgende i dit stylesheet:
>
> div.iecenter /* Hack to center stuff in IE */
> {
> text-align: center;
> }
>
> div.center
> {
> margin-left: auto;
> margin-right: auto;
> text-align: left; /* Uncenter because of IE hack */
> }
>
>
> I HTML'en centrerer du så din tabel med:
>
> <div class="iecenter">
> <div class="center">
> <table>
>
> .... indsæt selv indhold ....
>
> </table>
> </div>
> </div>
Det er der vel ingen idé i, hvis det med margin-xxx: auto virker?
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 24-07-02 13:45 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> posting:
>Så det er altså "folkene bag CSS"´s mening at en normal centrering skulle
>udføres sådan, men så er det bare en fejl i IE det andet eller hvad?
Korrekt.
<<reklame>Kan det lige nævne, at en af folkene bag CSS også er bag
Opera (Håkon Wium Lie).</reklame>:)
>Så undrer jeg mig bare over at der lige oven over er skrevet om vertikal
>aligning, men der er også brugt margin, hvorfor har de så ikke bare brugt
>vertical-align?
Hvor er det, du har læst det om vartical-align?
>> text-align: center;
--klip--
>> margin-left: auto;
>> margin-right: auto;
>> text-align: left; /* Uncenter because of IE hack */
>Det er der vel ingen idé i, hvis det med margin-xxx: auto virker?
Hvis det virker med margin-metoden, nej så intet problem.
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Martin Mouritzen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Martin Mouritzen |
Dato : 24-07-02 15:07 |
|
After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Chr. Bohr-Halling
<nospam@direkte.org> just offered me, he muttered some weird stuff,
and I had to correct this gibberish:
><<reklame>Kan det lige nævne, at en af folkene bag CSS også er bag
>Opera (Håkon Wium Lie).</reklame>:)
Det kunne være de så skulle ansætte en person som benytter bare en
smule JavaScript, så de kan få den del op at køre også
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 27105580
Vesterbrogade 30C. 2. Programmer Advanced Simplicity
DK-8000 Århus martin@nano.dk http://www.nano.dk
Nano nu officiel dansk distributør af UltraEdit, se mere på websitet
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 15:12 |
|
"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:618tju8hgul9ima1ugf2s898m2fu792jnd@dtext.news.tele.dk...
> >Så det er altså "folkene bag CSS"´s mening at en normal centrering skulle
> >udføres sådan, men så er det bare en fejl i IE det andet eller hvad?
>
> Korrekt.
Så burde der jo ikke være noget problem i at bruge margin...
> <<reklame>Kan det lige nævne, at en af folkene bag CSS også er bag
> Opera (Håkon Wium Lie).</reklame>:)
Okay!... Fedt nok så...
> >Så undrer jeg mig bare over at der lige oven over er skrevet om vertikal
> >aligning, men der er også brugt margin, hvorfor har de så ikke bare brugt
> >vertical-align?
>
> Hvor er det, du har læst det om vartical-align?
Det har jeg både fået at vide på eksperten.dk at jeg skal bruge, og af en
anden...
> >> text-align: center;
> --klip--
> >> margin-left: auto;
> >> margin-right: auto;
> >> text-align: left; /* Uncenter because of IE hack */
> >Det er der vel ingen idé i, hvis det med margin-xxx: auto virker?
>
> Hvis det virker med margin-metoden, nej så intet problem.
Har du ikke prøvet det selv eller hvad?
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 24-07-02 21:25 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> posting:
>> >Så det er altså "folkene bag CSS"´s mening at en normal centrering skulle
>> >udføres sådan, men så er det bare en fejl i IE det andet eller hvad?
>Så burde der jo ikke være noget problem i at bruge margin...
Nej, ikke hvis browserne understøtter det.
>> >Så undrer jeg mig bare over at der lige oven over er skrevet om vertikal
>> >aligning, men der er også brugt margin, hvorfor har de så ikke bare brugt
>> >vertical-align?
>> Hvor er det, du har læst det om vartical-align?
>Det har jeg både fået at vide på eksperten.dk at jeg skal bruge, og af en
For at opnå hvilket formål. Jeg er ikke helt med.
>Har du ikke prøvet det selv eller hvad?
margin-left:auto; margin-right:auto? Ja.
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 21:43 |
|
"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:523ujucdno89qcdm8lf6n6q5tnrvv03c6u@dtext.news.tele.dk...
> >> >Så det er altså "folkene bag CSS"´s mening at en normal centrering
skulle
> >> >udføres sådan, men så er det bare en fejl i IE det andet eller hvad?
> >Så burde der jo ikke være noget problem i at bruge margin...
>
> Nej, ikke hvis browserne understøtter det.
>
> >> >Så undrer jeg mig bare over at der lige oven over er skrevet om
vertikal
> >> >aligning, men der er også brugt margin, hvorfor har de så ikke bare
brugt
> >> >vertical-align?
> >> Hvor er det, du har læst det om vartical-align?
> >Det har jeg både fået at vide på eksperten.dk at jeg skal bruge, og af en
>
> For at opnå hvilket formål. Jeg er ikke helt med.
For at centrere en tabel...
> >Har du ikke prøvet det selv eller hvad?
>
> margin-left:auto; margin-right:auto? Ja.
Virkede det så?
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Chr. Bohr-Halling (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Chr. Bohr-Halling |
Dato : 24-07-02 22:26 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> posting:
>> margin-left:auto; margin-right:auto? Ja.
>Virkede det så?
Ja, i Opera. Andre har jeg ikke tjekket.
--
Livet, pausen i døden. Drømmen, flugten fra livet.
| |
Finn Nielsen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Finn Nielsen |
Dato : 24-07-02 19:38 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> writes:
> Så det er altså "folkene bag CSS"´s mening at en normal centrering skulle
> udføres sådan, men så er det bare en fejl i IE det andet eller hvad?
Ja.
>> Hvis du gerne vil have det til at virke både i IE og i browsere der
>> følger standarderne kan du f.eks. lave følgende i dit stylesheet:
[snip]
>>
> Det er der vel ingen idé i, hvis det med margin-xxx: auto virker?
Jo, for "margin-xxx: auto" virker i Mozilla, Opera og Netscape og andre
browsere der kan finde ud af standarden, men ikke i IE. IE bruger til
gengæld "text-align: center" på andet end tekst. Hvis man skal centrere
en tabel med CSS så det virker både i IE og i browsere der følger
standarderne er man desværre nødt til at bruge det lille trick.
--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/
"Creatures seemed to turn up in the world randomly, and certainly not
according to any pictures in a book." - The science of Discworld
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 19:42 |
|
"Finn Nielsen" <spamtrap1@zznyyd.dk> wrote in message
news:m3fzy9eztm.fsf@mimas.zznyyd.dk...
> > Så det er altså "folkene bag CSS"´s mening at en normal centrering
skulle
> > udføres sådan, men så er det bare en fejl i IE det andet eller hvad?
>
> Ja.
>
> >> Hvis du gerne vil have det til at virke både i IE og i browsere der
> >> følger standarderne kan du f.eks. lave følgende i dit stylesheet:
> [snip]
> >>
> > Det er der vel ingen idé i, hvis det med margin-xxx: auto virker?
>
> Jo, for "margin-xxx: auto" virker i Mozilla, Opera og Netscape og andre
> browsere der kan finde ud af standarden, men ikke i IE. IE bruger til
> gengæld "text-align: center" på andet end tekst. Hvis man skal centrere
> en tabel med CSS så det virker både i IE og i browsere der følger
> standarderne er man desværre nødt til at bruge det lille trick.
Hvem siger det ikke virker da?
Og hvorfor skulle sådan en udbredt browser som IE have en så grim fejl, uden
at den bliver rettet?
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Finn Nielsen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Finn Nielsen |
Dato : 24-07-02 19:49 |
|
Chr. Bohr-Halling <nospam@direkte.org> writes:
> Finn Nielsen <spamtrap1@zznyyd.dk> posting:
>
>>> Synes nu også at folkene bag CSS burde have dokumenteret et sted hvad man
>>Fra http://www.w3.org/TR/REC-CSS1#horizontal-formatting:
>>This will center the element inside its parent
>
> Nu gider jeg ikke fiske CSS2'eren frem igen ,så det er ud fra
> huskeren: I CSS2 står dét der lige præcist ikke eksplicit angivet,
> så det er ret let at overse, det er sådan, center er.
Det er ikke noget man bare lige falder over, men det er der..
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/visudet.html#Computing_widths_and_margins
lige over afsnit 10.3.4:
If both 'margin-left' and 'margin-right' are 'auto', their computed
values are equal.
Så må folk selv tænke sig til at når venstre og højre margen er den samme
så er det centreret.
--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/
"Creatures seemed to turn up in the world randomly, and certainly not
according to any pictures in a book." - The science of Discworld
| |
Finn Nielsen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Finn Nielsen |
Dato : 24-07-02 19:55 |
|
"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> writes:
> "Finn Nielsen" <spamtrap1@zznyyd.dk> wrote in message
>> Jo, for "margin-xxx: auto" virker i Mozilla, Opera og Netscape og andre
>> browsere der kan finde ud af standarden, men ikke i IE. IE bruger til
>> gengæld "text-align: center" på andet end tekst. Hvis man skal centrere
>> en tabel med CSS så det virker både i IE og i browsere der følger
>> standarderne er man desværre nødt til at bruge det lille trick.
>
> Hvem siger det ikke virker da?
Det gør jeg!
Jeg har prøvet og konstateret ved selvsyn at det er sådan.
> Og hvorfor skulle sådan en udbredt browser som IE have en så grim fejl
Fordi microsofts kodere ikke lige læste standarden ordentlig igennem.
> uden at den bliver rettet?
Spørg microsoft.
--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/
"Creatures seemed to turn up in the world randomly, and certainly not
according to any pictures in a book." - The science of Discworld
| |
Knud Gert Ellentoft (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Knud Gert Ellentoft |
Dato : 24-07-02 20:58 |
|
Wed, 24 Jul 2002 20:54:39 +0200, skrev Finn Nielsen
<spamtrap1@zznyyd.dk>:
>Fordi microsofts kodere ikke lige læste standarden ordentlig igennem.
Både og.
IE 5 er forkert på den.
IE 6 kan vise siderne på to måder, en hvor standarderne følges og
her vil margin: auto fungere som det skal og så i en tilstand,
hvor den »er sig selv« og følger MS-standard, her virker det
ikke.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
" http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
" http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Her vil IE 6 følge standarden.
Se evt.
< http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/tabelcenter.htm>
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 21:50 |
|
"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
news:v61uju84hp6r09jr7ho7uole2suvgd0vgd@dtext.news.tele.dk...
> >Fordi microsofts kodere ikke lige læste standarden ordentlig igennem.
>
> Både og.
> IE 5 er forkert på den.
>
> IE 6 kan vise siderne på to måder, en hvor standarderne følges og
> her vil margin: auto fungere som det skal og så i en tilstand,
> hvor den »er sig selv« og følger MS-standard, her virker det
> ikke.
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
> " http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> " http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>
> Her vil IE 6 følge standarden.
Hvilken én af de to DOCTYPE koder skal man bruge for at det vil virke så?
> Se evt.
> < http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/tabelcenter.htm>
Centreres da i IE 6...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Knud Gert Ellentoft (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Knud Gert Ellentoft |
Dato : 24-07-02 22:35 |
|
Wed, 24 Jul 2002 22:49:30 +0200, skrev "Morten Jørgensen"
<admin@startlinket.dk>:
>Hvilken én af de to DOCTYPE koder skal man bruge for at det vil virke så?
Du kan bruge begge, men det dur ikke i IE 5.x
>Centreres da i IE 6...
Det var også meningen.
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 22:38 |
|
"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
news:697ujus8bj0mj2runac2ast78jtoccjvko@dtext.news.tele.dk...
> >Hvilken én af de to DOCTYPE koder skal man bruge for at det vil virke så?
>
> Du kan bruge begge, men det dur ikke i IE 5.x
Okay.
> >Centreres da i IE 6...
>
> Det var også meningen.
Godt...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
Peter Brodersen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Peter Brodersen |
Dato : 24-07-02 22:07 |
|
On Wed, 24 Jul 2002 21:58:16 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:
>IE 6 kan vise siderne på to måder, en hvor standarderne følges og
>her vil margin: auto fungere som det skal
<kæphest>
.... omend den er ret dårlig til at fatte, at den skal følge
standarderne, jf. mine på det sidste rants om at den overser DOCTYPE'n
for xhtml-dokumenter, hvis man indleder med xml.
</kæphest>
--
- Peter Brodersen
| |
Morten Jørgensen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Morten Jørgensen |
Dato : 24-07-02 21:46 |
|
"Finn Nielsen" <spamtrap1@zznyyd.dk> wrote in message
news:m37kjlez2o.fsf@mimas.zznyyd.dk...
> >> Jo, for "margin-xxx: auto" virker i Mozilla, Opera og Netscape og andre
> >> browsere der kan finde ud af standarden, men ikke i IE. IE bruger til
> >> gengæld "text-align: center" på andet end tekst. Hvis man skal centrere
> >> en tabel med CSS så det virker både i IE og i browsere der følger
> >> standarderne er man desværre nødt til at bruge det lille trick.
> >
> > Hvem siger det ikke virker da?
>
> Det gør jeg!
>
> Jeg har prøvet og konstateret ved selvsyn at det er sådan.
>
> > Og hvorfor skulle sådan en udbredt browser som IE have en så grim fejl
>
> Fordi microsofts kodere ikke lige læste standarden ordentlig igennem.
Hvor vellykket...
> > uden at den bliver rettet?
>
> Spørg microsoft.
Der må da være nogen på kloden som har fortalt dem det...
--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer
| |
|
|