Hvilket OS på min server ?
Fra : CopyCat

Dato : 23-07-02 21:39

Hejsa .,

Jeg ved det godt ., det er blevet diskueteret 100vis af gange .. men ..

Hvad skal jeg installere på min server .. ? ., det er en p100 med 48 Mb ram
og 240 + 210 mb harddisk ..

Jeg skal ikke bruge den til noget seriøst ., men nærmere til at lege lidt
med og komme lidt ind i hvordan man sætter server op .. det bliver nok
Primært Filserver, FTP, Post og måske DNS & Firewall .,

Jeg ser mange gange at der siges LINUX ., i diverse varianter .. men jeg har
ikke leget ret meget med linux, ( men det skal jeg måske nu ?) ., men
problemet med linux er vel også diskpladsen ., for hvis jeg skal have en
grafisk bruger flade skal jeg vel installere X ., ( eller hvad det er det
hedder ) .

Hvad har jeg af andre muligheder ? . hvad med Novell ,.et eller andet .. ?

Hvad bruges der idag til diverse servere ?

~~Frank .,

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-07-02 21:45

CopyCat wrote:

> [...]
> med og komme lidt ind i hvordan man sætter server op .. det bliver nok
> Primært Filserver, FTP, Post og måske DNS & Firewall .,

Alt dette følger med stort set alle Linux-distributioner. Det følger også
med FreeBSD, OpenBSD og NetBSD, der alle - som Linux - er gratis.

> [...]
> problemet med linux er vel også diskpladsen ., for hvis jeg skal have en

Hvorfor er diskplads et problem med Linux? Du kan godt installere en pæn
lille Linux på de 240Mb og så bruge 210Mb disken som dataplads (f. eks.
/var). Jeg tvivler på, du kan presse Windows NT/2000/XP ned på 240Mb (hvis
de to sidstnævnte overhovedet kan køre på den). Windows 95/98/ME er IMHO
helt uegnede til serverdrift.

> grafisk bruger flade skal jeg vel installere X ., ( eller hvad det er det
> hedder ) .

Hvad skal du bruge grafisk brugerflade til på en server?

> Hvad har jeg af andre muligheder ? . hvad med Novell ,.et eller andet .. ?

Novell er der vist ikke mange, der har brugt længe.

4 af de mest brugte Linux-distributioner:

http://www.redhat.com/
http://www.debian.org/
http://www.mandrake.com/
http://www.slackware.org/

De tre gratis BSD'er:

http://www.openbsd.org/
http://www.freebsd.org/
http://www.netbsd.org/

Noget ganske fremragende Linux-dokumentation på dansk (som delvis også
dækker BSD):

http://www.sslug.dk/linuxbog/

/Rasmus

[...] Note that 120 sec is defined in the protocol as the maximum
possible RTT. I guess we'll have to use something other than TCP
to talk to the University of Mars.

Fra : Martin Djernaes

Dato : 23-07-02 22:00

hej,

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> de to sidstnævnte overhovedet kan køre på den). Windows 95/98/ME er IMHO

Baade NT4 og Linux kan vaere paa en 240 MB harddisk (med Apache +
mailserver + fildeling). Linux er dog svaerest at faa ned i stoerelse,
men naar det er "lykkedes", saa er resultatet ogsaa det bedste :)

Martin

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-07-02 22:14

Martin Djernaes wrote:

> Baade NT4 og Linux kan vaere paa en 240 MB harddisk (med Apache +
> mailserver + fildeling). Linux er dog svaerest at faa ned i stoerelse,
> men naar det er "lykkedes", saa er resultatet ogsaa det bedste :)

Hvorfor er det svært at installere Linux, så det fylder mindre end 240Mb?
Forrige gang jeg installerede Linux fyldte det knap 80Mb. Siden har jeg
hældt alskens programmer på, så nu er jeg oppe og bruge 146Mb (plus 100 til
dynamiske data).

Fylder en nyinstalleret Windows NT ikke omkring 200Mb i sig selv eller
husker jeg forkert?

/Rasmus

A computer without Windows is like a chocolate cake without mustard.

Fra : Martin Djernaes

Dato : 23-07-02 22:52

Hej Rasmus,

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]
> hældt alskens programmer på, så nu er jeg oppe og bruge 146Mb (plus 100 til

Naar man ved hvad man goer, saa er det ikke. Naar man "proever" for
foerste gang, saa er den noget andet (det var min erfaring, men maaske
jeg bare var "for naiv").

> Fylder en nyinstalleret Windows NT ikke omkring 200Mb i sig selv eller
> husker jeg forkert?

Det er lang tid siden jeg har installeret NT4, men jeg husker at have en
340 MB harddisk med rigelig plads til personlig data/web sider osv.

Jeg mener at det i baegge tilfaelde er mere et spoersmaal om at "vide
hvad man ikke skal have". I Linux kommer du laengere naar du foerst ved,
i NT behoeves du ikke at "vide" saa meget.

Slut paa den her religionskrig

Martin

Fra : JK

Dato : 24-07-02 07:50

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[snip]
> Novell er der vist ikke mange, der har brugt længe.

æhm.....nå !! - men du har selvfølgelig ret i, at det er de færreste
private, som smækker en Novell server op derhjemme

Synd er det dog, at Novell ikke er SÅ udbredt som det egentlig fortjener -
Linux - Windows go fuck yourself, stabilitet = Novell !

/JK

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-07-02 07:57

JK wrote:

> [...]
>
> æhm.....nå !! - men du har selvfølgelig ret i, at det er de færreste
> private, som smækker en Novell server op derhjemme

Jamen *er* der rent faktisk nogen, som bruger Novell længere?

Jeg kender ikke meget til Novell, men spørger kun, fordi jeg ikke har
indtryk af, at det bliver brugt mere overhovedet...

Fra : JK

Dato : 24-07-02 08:19

> [...]
>
> Jeg kender ikke meget til Novell, men spørger kun, fordi jeg ikke har
> indtryk af, at det bliver brugt mere overhovedet...

ja da - undertegnede bruger det ) - har kørt med det i snart 5 år (kun
på 1 server) - i de 5 år har serveren været nede 4 gange !! - 2 gange pga.
defekte netkort, og 2 gange pga. strømnedbrud - aldrig pga. en fejl i
serversoftwaren... - lige pt. er det 247 dage siden serveren sidst var
lukket ned...

til gengæld har jeg også 2 andre PCere som begge kører Win2000server - og
her har oppetiden desværre ikke været HELT så flatterende - jeg er faktisk
holdt op med at tælle ; -)) -ah, ok - så slemt er det heller ikke, men min
Novell server står bare og passer sig selv, jeg behøver aldrig røre en
finger.

/JK

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-07-02 10:59

JK wrote:

> ja da - undertegnede bruger det ) - har kørt med det i snart 5 år (kun

Ok. Man hører det bare aldrig omtalt mere. Understøtter Novell det officielt
endnu med sikkerheds- og fejlrettelser?

> [...]
> holdt op med at tælle ; -)) -ah, ok - så slemt er det heller ikke, men
> min Novell server står bare og passer sig selv, jeg behøver aldrig røre en

Ok, jeg har ingen erfaring med windows eller novell som server; de OpenBSD-
og Linux-maskiner, jeg passer bliver kun genstartet i forbindelse med
opgraderinger, strømafbrydelser og når jeg piller (og så nogle få gange
ifm. defekt hardware).

/Rasmus

I was going to compile a list of innovations that could be
attributed to Microsoft. Once I realized that Ctrl-Alt-Del
was handled in the BIOS, I found that there aren't any.

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 24-07-02 23:19

JK wrote:

> [...]
> defekte netkort, og 2 gange pga. strømnedbrud - aldrig pga. en fejl i
> serversoftwaren... - lige pt. er det 247 dage siden serveren sidst var

Igår så jeg en uptime fra en kammerats linux-server, den var på 447 dage..

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-07-02 00:25

[Odense] Jens C. Hansen wrote:

> Igår så jeg en uptime fra en kammerats linux-server, den var på 447 dage..

Ups, så ryger den ned på 0 om mindre end to måneder, medmindre han kører på
en 64bit arkitektur

/Rasmus

I'm a unix system administrator
- sending me HTML formatted emails and/or attached Word documents is a
nice way to ensure I won't bother to answer you.
-- Jan Chrillesen

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 27-07-02 13:30

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Ups, så ryger den ned på 0 om mindre end to måneder, medmindre han kører på
> en 64bit arkitektur

Ikke forstået?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-07-02 13:58

[Odense] Jens C. Hansen wrote:

> Ikke forstået?

Linux holder styr på sin oppetid ved antal millisekunder siden sidste boot.
Det gøres med en unsigned long i maskinens naturligvis format (dvs. 32 bit
på 32-bit arkitekturer og 64 bit på 64-bit arkitektur).

En unsigned long på 32 bit kan indeholde op til ca. 4.2 milliarder. Når den
regner i millisekunder svarer det til ca. 497 dage (svjh). Herefter laver
den et overløb og skifter brat fra 497 dage til 0 dage uden at være
genstartet.

Så om ca. 1.5 måned er tilbage på 0 dage i oppetid.

/Rasmus

"Nothing would please me more than being able to hire ten programmers
and deluge the hobby market with good software."
-- Bill Gates 1976
We are still waiting ....

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 27-07-02 20:46

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> regner i millisekunder svarer det til ca. 497 dage (svjh). Herefter laver
> den et overløb og skifter brat fra 497 dage til 0 dage uden at være

Så undrer følgende side mig:

http://counter.li.org/reports/uptimestats.php

Jeg fandt dog en mailingliste hvor det med 497 dage var nævnt, men ikke
noget om hvilke kernelversioner det relaterede til.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-07-02 11:03

[Odense] Jens C. Hansen wrote:

> Så undrer følgende side mig:
>
> http://counter.li.org/reports/uptimestats.php

Hvis du læser FAQ'en vil du se, at deres scripts netop kigger efter for
dette og omregner oppetiden til den korrekte oppetid og ikke den som Linux
rapporterer.

/Rasmus

As soon as g95 can parse all of the statements correctly, it will be in
the 'larva' state. When we generate code, the 'pupa' state. When g95 is
done, we'll see if it will be a beautiful butterfly, or just a big
bug....
- Andy Vaught

Fra : CopyCat

Dato : 24-07-02 16:31

> Hvorfor er diskplads et problem med Linux? Du kan godt installere en pæn
> lille Linux på de 240Mb og så bruge 210Mb disken som dataplads (f. eks.
> /var). >

- Okay .. så bliver det nok lidt linux test ...

> http://www.redhat.com/
> http://www.debian.org/

De 2 linux'er der er nævnt her .. de ligner hinanden rimelig meget er det
ikke korrekt ?
bortset fra at det kan være svært at finde gratis SW til Debian ... ikke ?

Hvis jeg installer Red Hat 7 eller 7,2 ., hvad skal jeg så installere som
det første ? hvilke programmer ? ... hvis jeg fx. vil køre Filserver, FTP &
Post ?

Håber ikke det falder alt for meget udenfor Gruppen ., da det jo drejer sig
om en server ..

~~Frank .,

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-02 16:48

Den Wed, 24 Jul 2002 17:30:34 +0200 skrev CopyCat:

>- Okay .. så bliver det nok lidt linux test ...

>De 2 linux'er der er nævnt her .. de ligner hinanden rimelig meget er det
>ikke korrekt ?

Nej.

>bortset fra at det kan være svært at finde gratis SW til Debian ... ikke ?

Nej.

Det gratis software du kan downloade er typisk det samme. Kommercielt
software kan en gang imellem være svært at få til andet end RedHat, men
så har det typisk noget at gøre med at de "garanterer"[1] at det virker.

>Hvis jeg installer Red Hat 7 eller 7,2 ., hvad skal jeg så installere som
>det første ? hvilke programmer ? ... hvis jeg fx. vil køre Filserver, FTP &
>Post ?

Du tager det bare i den rækkefølge installationsprogrammet spørger om
det.

Mvh
Kent

[1] Lige indtil et eller andet holder op med at virke, som altid i
software-branchen.
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-07-02 16:58

On Wed, 24 Jul 2002 17:30:34 +0200, CopyCat <copycat@REMOVEpc.dk> enlightend everyone in dk.edb.netvaerk with:
> Håber ikke det falder alt for meget udenfor Gruppen ., da det jo drejer sig
> om en server ..

Jeg tror stadig det passer bedst i dk.edb.system.unix

Så prøv der.. Læs eventuelt på www.usenet.dk om hvad de forskellige grupper
er beregnet til, hvis du skulle være i tvivl.

--
Chano Andersen (chano@mrfunny.yi.org)
MSN Messenger: chano_andersen@hotmail.com ICQ: 15377564

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-07-02 19:53

Chano Andersen wrote:

> [...]
>
> Så prøv der.. Læs eventuelt på www.usenet.dk om hvad de forskellige
> grupper er beregnet til, hvis du skulle være i tvivl.

Og, der vil du nok finde ud af at generelle serverspørgsmål ikke hører til
der. Han spørger efter Windows, Novell og Linux - hverken Windows eller
Novell hører til i d.e.s.unix.

/Rasmus

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.
-- Dr. Who

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-07-02 22:53

On Wed, 24 Jul 2002 20:52:37 +0200, Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> enlightend everyone in dk.edb.netvaerk with:
> Og, der vil du nok finde ud af at generelle serverspørgsmål ikke hører til
> der. Han spørger efter Windows, Novell og Linux - hverken Windows eller
> Novell hører til i d.e.s.unix.

Hmm.. Du har ret.. Mon ikke det er dk.edb.sysadmin der er til generalle
server spørgsmål så?

Dog forstod jeg det mest som om der blev efterlyst linux programmer, og det
hører til i d.e.s.unix.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-07-02 00:35

Chano Andersen wrote:

> [...]
> <moffe47@hotmail.com> enlightend everyone in dk.edb.netvaerk with:
>
> Hmm.. Du har ret.. Mon ikke det er dk.edb.sysadmin der er til generalle

Muligvis, ja. Men det er vist lidt en gråzonespørgsmål...

> Dog forstod jeg det mest som om der blev efterlyst linux programmer, og
> det hører til i d.e.s.unix.

Ikke specielt Linux - han nævnte det blot som en af de muligheder for OS og
spurgte, om det var sagen eller der var andre og bedre alternativer.

/Rasmus

God put me on earth to accomplish a certain number of things.
Right now I am so far behind I will never die.
-Bill Waterson, Calvin and Hobbes

Fra : Chano Andersen

Dato : 25-07-02 02:18

On Thu, 25 Jul 2002 01:34:51 +0200, Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> enlightend everyone in dk.edb.netvaerk with:

> Ikke specielt Linux - han nævnte det blot som en af de muligheder for OS og
> spurgte, om det var sagen eller der var andre og bedre alternativer.

Så misforstod jeg det :-/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-07-02 16:50

"CopyCat" <copycat@REMOVEpc.dk> writes:

> De 2 linux'er der er nævnt her .. de ligner hinanden rimelig meget er det
> ikke korrekt ?

Nej, de ligger faktisk halvlangt fra hinanden på flere punkter. Det er
blandt andet en ret forskellig filosofi der driver udviklingen af de
to distributioner.

> [...]

Nej.

> Hvis jeg installer Red Hat 7 eller 7,2 ., hvad skal jeg så installere som

Du skal tage den nyeste, hvilket lige nu vil sige RedHat 7.3. Derefter
kan du under installationen vælge hvilke programmer du vil installere,
eller du kan blot på et mere overordnet plan vælge hvilke former for
serverfunktionalitet der skal installeres.

Husk at køre up2date så hurtigt som muligt efter du har installeret
maskinen.

> Håber ikke det falder alt for meget udenfor Gruppen ., da det jo drejer sig
> om en server ..

Du bør nok stille fremtidige spørgsmål i news:dk.edb.system.unix.

--
Jacob - www.bunk.cc
Excellent day to have a rotten day.

Fra : Frans Jensen

Dato : 23-07-02 22:02

prøv at kigge på denne:

http://www.e-smith.org/

kan bl.a. dowloades her:
http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=13

--
I demand the right to keep and arm bears

Fra : Lars

Dato : 24-07-02 08:33

On Tue, 23 Jul 2002 23:02:23 +0200, Frans Jensen
<nospam@tdcspace.dk> wrote:

>http://www.e-smith.org/

Iflg. <http://www.e-smith.org/docs/manual/5.1/hardwarecat1.html>
kommer det nok til at knibe lidt.

vh
--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Chano Andersen

Dato : 23-07-02 22:05

On Tue, 23 Jul 2002 22:38:53 +0200, CopyCat <copycat@REMOVEpc.dk> enlightend everyone in dk.edb.netvaerk with:
> Hvad skal jeg installere på min server .. ?

Det kommer an på om du vil til også at lærer noget nyt, eller du bare vil
ha' en server.

Hvis du vil lærer noget nyt, så kig på et gratis OS, det kunne være linux,
men der er også andre muligheder så som BSD, og så alle dem jeg ikke kender.

> Hvad har jeg af andre muligheder ? . hvad med Novell ,.et eller andet .. ?

Novell koster vidst penge. Men det gør windows jo også.

Hvis det bare er til at lege med, ville jeg vælge noget jeg ikke skulle
betale for, det kunne være windows hvis jeg havde en ubrugt licens, eller
et unix like OS.

> Hvad bruges der idag til diverse servere ?

Windows, Unix i forskellige varianter (som Linux og BSD'erne), MacOSX og
Novell er dem jeg har set i brug, men der er sikkert også nogle der bruger
OS/2, AmigaOS, Mac OS i versioner under X, og andre OS'er jeg ikke har hørt
navnet på.

Men kort sagt, vælg noget du kan finde ud af, eller har lyst til at lære, og
noget du ikke skal ud at bruge penge på.