Dårlig analog lyd på danske film
Fra : Martin Vorregaard

Dato : 23-07-02 21:54

Hej!

Er der nogen af jer, der har været ude for dårlig analog lyd, når I har
været i biffen for at se en ny, dansk film? Personligt er jeg ret utilfreds
med lyden på filmene "En kort en lang", "Gamle mænd i nye biler", Okay"
m.fl.. På alle disse lyder det nærmest som om skuespillerne mumler konstant!

Det kan da ikke være korrekt, at filmselskaberne lader biografer uden penge
til Dolby Digital (SRD) i stikken?!? Selvfølgelig kan man ikke forvente, at
analog lyd skal være tilgængelig for altid, men da en Dolby Digital
installation koster tæt på 100.000,- er det vel rimeligt at kunne forvente
en høj standard på analogsiden?

MVh

Fra : Jens Thomsen

Dato : 23-07-02 22:01

"Martin Vorregaard" <marv@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med lyden på filmene "En kort en lang", "Gamle mænd i nye biler", Okay"
> m.fl.. På alle disse lyder det nærmest som om skuespillerne mumler

Var det nye kopier, du så, eller nogle, der havde været vist andre steder
før? Analog-lyd har det jo med at blive slidt.

MVH
Jens

Fra : Martin Vorregaard

Dato : 24-07-02 21:59

Nej, kopierne var helt nye - så dem på premieredagen!

Fra : Torben Simonsen

Dato : 23-07-02 22:15

"Martin Vorregaard" <marv@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> m.fl.. På alle disse lyder det nærmest som om skuespillerne mumler konstant!

Det er godtnok en ret dårlig trøst, men jeg synes faktisk også at dialogen
i SRD-sporet på de nævnte film var ret mumlende og til tider ret svært
forståelig.

Jeg tror ikke, at problemet som sådan ligger i analogsporet, men mere
i mikrofonteknik og (især) i skuespillernes generelt utydelige diktion.

> [...]
> analog lyd skal være tilgængelig for altid, men da en Dolby Digital
> installation koster tæt på 100.000,- er det vel rimeligt at kunne forvente

Der findes absolut også dygtige danske tonemestre, og jeg synes også
at man kunne finde en del eksempler på danske film med nydelige
tonespor (ingen nævnt, ingen glemt). På de problematiske film synes
jeg som sagt ikke, at problemet begrænser sig til analogsporet, så
fejlene skal nok søges i selve optagelsen.

--
-- Torben.

Fra : / / dentro / /

Dato : 23-07-02 23:32

"Martin Vorregaard" <marv@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen af jer, der har været ude for dårlig analog lyd, når I
har
> været i biffen for at se en ny, dansk film?

Ikke i biffen, men jeg kan huske da jeg engang så Den Eneste Ene på
VHS, der var lyden så ringe, at det var svært at forstå dialogen. Den
var alt for dyb og pludrende. (...og det var ikke engang en lejet
film.)

Er jeg den eneste der synes det? Jeg ved ikke om lyden måske er bedre
på DVD'en?

/ / dentro / /