Killingefoder.
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 23-07-02 20:57

Hejsa,
Nu har jeg jo mailet en hel del frem og tilbage med den opdrætter som jeg
agter at købe min Maine Coon fra, og hun har undervejs fremlagt hun nogle
synspunkter ang killingefoder, som jeg godt kunne tænke mig at høre jeres
mening.
I korte træk er det hun mener at store katte (og derved også en Maine Coon)
kan udvikle hoftedysplasi (det havde jeg egentlig ikke hørt før), og at
dette kan skyldes at killingen når den får killingefoder, som er væsentlig
mere nærringsrigt end alm foder, så kan det bevirke at katten vokser
hurtigere - for hurtigt, og derved får problemer med knogler og led.
(Selvfølgelig har det også noget at gøre med bevægelse, men det er jo lidt
svært at få en kat til at lade være med at klatre og hoppe)
Men sagden er den at hun fodre killingerne med halvt killingefoder og halvt
alm voksenkattemad. Er der nogen af jer som gør det?
Men egentlig troede jeg også at HD var arveligt betinget?

Mvh
Vibeke

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 23-07-02 21:16

Jeg troede da også at HD var arveligt, det er vel derfor man ikke kan bruge
hunde med høje HD tal til avl ?

Vi bruger selv RC Baby til de sm killinger og fra 3 mdr. alderen skifter vi
til RC kitte 34 som de får til de er ca.8-10 mdr, og skifter så til sensibel

VH
Gitte S. Eriksen
www.sitecenter.dk/sacala - Norske skovkatte

Fra : Pia J

Dato : 23-07-02 21:22

Dette er almindelig kendt hos store tunge, hurtigvoksende hunde.
Knogleenderne når simpelthen ikke at hærde fordi de vokser så stærkt, og
dette kan give slidskader = gigt. HD er manglende udvikling af hofteskålen,
men man er ikke sikker på, at miljø og ernæring ikke også spiller ind.

Jeg har fodret mine hunde på den måde du blev anbefalet og det stoppede
vokseværk hos den ældste. Og han ligner bestemt ikke en der har manglet
næring!

:Pia

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 23-07-02 22:00

Hmmmm - jeg ville da også sige at foderet ikke har betydning. Jeg ville nok
forhøre mig hos nogle flere opdrættere, eller måske hos Maine Coon klubben.

Venligst Mette der er lidt mistroisk over for sådan en opfrætter

--
-----
Gillian's Norske Skovkatte

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 23-07-02 22:17

Hej Vibeke
Kender kun til HD problemet hos hunde, men situationen er nok ikke så
anderledes for katte.

HD er ganske rigtigt en arvelig lidelse, eller det vil sige, dispositonen for
HD er arveligt betinget. Altså kan en hund arve anlægget for at have en høj
risiko for at udvikle HD hvis andre risikofaktorer også er til stede. En sådan
risiko faktor kan være for hurtig vækst. Hos f.eks. sankt bernharden passer man
meget på energiniveauet i maden til hvalpe og unge hunde, så de ikke vokser for
hurtigt, og dermed udsætter de voksende knogler for ekstra pres. Dette gøres
også hos hunde hvis forældre er HD-fri. Altså, en hund (kat) der er arveligt
disponeret for HD har blot en større chance for at udvikle lidelsen end en der
ikke er disponeret.

Håber ikke det er helt sort snak, men hvis HD er et problem hos MC'er, og
væksten også her er en faktor, kan opdrætteren da meget vel have en pointe i at
sætte en øvre grænse for killingernes daglige energi-indtag.

Hilsen Dorthe

"Vibeke Jørgensen" skriver:

Fra : Nina El Falaki

Dato : 24-07-02 18:05

Man regner med at HD er 50 % arveligt og 50 % miljø/foderrelateret, i hvert
fald hos hunde.

Med miljø menes, hvor meget motion hunden får og hvilken slags, fx. er
trapper meget belastende og det skal helst undgås, mens svømning ikke
belaster, men derimod styrker musklerne, som så holder lårknoglen på plads i
hofteskålen.

Det der giver hunde størst gener, er den medfølgende slidgigt. Katte får
ikke nær så let slidgigt.

Også østrogener/gestagener kan fremkalde HD.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats