Hvad skal jeg vælge?
Fra : | Gooz |

Dato : 23-07-02 20:44

Hej NG!

Jeg står overfor at skulle have opgraderet min computer, dvs. det er kun
indmaden der skal skiftes. Min nuværende konfiguration er:
AMD K7 900MHz
ASUS A7V
512 MB Ram
70 GB Harddiskplads (Samlet, fordelt over 4 harddiske)
Geforce2MX 32 MB
osv.

Valget står overfor en Intel eller AMD cpu:

INTEL udgaven
Asus P4B533-E kr. 1605
Intel P4 1800 MHz kr. 1700
Apacer 512MB PC2100 kr. 1349

I alt kr. 4654

AMD udgaven
Asus A7V333 kr. 1367
Athlon XP 1900+ kr. 1295
Apacer 512MB PC2100 kr. 1349

I alt kr. 4011

Hvis jeg vælger AMD udgaven, må jeg vinke farvel til 2 af mine harddiske, da
jeg ikke kunne finde et bundkort, som så rimeligt ud, der havde en ekstra
controller. Meen, de 2 harddiske er på hver 2.1 GB, men er nu rare at have,
da jeg har mine dokumenter liggende på den ene, og mit web-server root
liggende på den anden. Men det ville være MEGET rart, hvis jeg nu havde den
ekstra controller aligevel.

Hvad synes i der er bedst? AMD eller Intel? Hvilket bundkort er mest stabilt
og yder mest? osv.

/ Daniel J.

Fra : Leony

Dato : 24-07-02 07:06

"| Gooz |" <danielj@NO-SPAMoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Valget står overfor en Intel eller AMD cpu:

Det er jo et meget personligt spørgsmål.
Personligt ville jeg vælge Intel (har selv en).
Den ville jeg vælge fordi:
Den er bedre at overclocke.
Den udvikler mindre varme.

> [...]
da
> jeg ikke kunne finde et bundkort, som så rimeligt ud, der havde en ekstra

Du kan købe indstikskort med ekstra IDEporte.
Hvis du skifter indmaden i din computer, så har du jo en computer til overs
(mangler bare et kabinet, som kan købes billigt), du kunne jo lade den gamle
computer huse de gamle/langsomme diske.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : DMJ

Dato : 24-07-02 10:39

Hvis du skal køre med DDR ram ville jeg vælge AMD systemet, da de har flere
udregninger pr clockcycle end intel. Fordelen ved P4'eren kommer først når
du vælger RD ram da de jo har en større båndbredde.

Hvis du så også dropper Asus bundkortet og køber et Epox 8K3A så er der raid
controller på og derved vil du have plads til 8 IDE enheder.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-07-02 10:49

"DMJ" <devilboy@webhiker.dk> wrote in

> [...]
>
> Hvis du så også dropper Asus bundkortet og køber et Epox 8K3A så
> er der raid controller på og derved vil du have plads til 8 IDE

Den nye AMD XP2200+ (Tbred) er jo lavet med 0.13 mikron teknologi og
kræver mindre strøm og udvikler derfor mindre varme end de gamle AMD XP
CPU'er. Så selvom den er 600 kr dyrere end en 1900+ (Palomino) så vil
jeg mene 2200+ er et bedre køb idet den 99% sikkert kan overclockes en
del mere end en 1900+ vil kunne.
Men det er altså også kun hvis formålet er at overclocke eller fordi du
vil køre med en stille blæser at jeg vil anbefale Tbred i øjeblikket. I
og med 2200+ udvikler mindre varme (bruger mindre strøm) så vil en
mindre blæser kunne holde den nede i temperatur. Hvis jeg selv skulle
opgradere, så ville det nok blive en Tbred, men jeg vil i hvert fald
vente indtil der er kommet en enkelt eller to Tbred CPU'er på markedet
inden jeg gør - og så er de også faldet i pris.

Flemming

Fra : Bipsen

Dato : 24-07-02 21:19

Jeg vil sige Intel
Det skal siges at jeg ikke har nogen personlig erfaring,
men vil ud at købe en Asus P4T533 med en P4 2.0...
P4 er mere stabil, udvikler mindre varme og hvis hvis du vil
overclocke brænder du den ikke sammen for P4 er lavet
sådan at ved ca 62 grader bliver den automatisk langsommere.

Hilsen Bipsen

~~ Dét, jeg har lært ved jeg ikke længere ~~
~ Den smule jeg ved, har jeg gættet mig til ~