Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Coolscan LS-30 og LS-40 ED
Fra : Søren Højer Nielsen

Dato : 15-02-01 12:01

Hej ng.. Er der store forskelle på Nikon Coolscan LS-30 og Nikon Coolscan IV
LS-40 ED ??

Fra : Rune Baess

Dato : 15-02-01 13:11

"Søren Højer Nielsen" <sorenhn@mail.tele.dk> wrote in message
> Hej ng.. Er der store forskelle på Nikon Coolscan LS-30 og Nikon Coolscan IV
> LS-40 ED ??

Helt sikkert, selvom IV'eren er en "fortsættelse" af LS30, så er forskellene ret
store; borset fra at LSIV ikke har multisample scanning, kan den måle sig med LS2000
på de fleste punkter.

Vigtige Forskelle:

Density range (dynamisk lysomfang):
- LSIV 3.6 - LS30 3.0 - (LS2000 3.6) -
Næsten en fordobling, da skalaen er log. stigende, og *meget* brugbart hvis du
scanner farvenegativer, og endnu mere med S/H, men er tilgengæld knap så afgørende
hvis dit primære medie er DiaFilm (Positiv)

BitOutput:
- LSIV 8/16 bits (A/D 12 bit) - LS30 8 bit (A/D 10 bit) -

Muligheden for et 16bit output, er virkeligt brugbart hvis du udnytter ovenstående
dynamiske omfang til fulde, og iøvrigt har det bedst med at justere lysniveauer,
farvetemp m.m. i Photoshop, istedet for i scanner interfacet...

Mindre vigtigt:

opløsning:
LSIV 2900dpi - LS30 2700 dpi
Med mindre du har virkelig gode objektiver, eller tager mange billeder m. 100ASA
film + stativ, er 2700 dpi egentligt fuldt ud tilstrækkeligt (synes jeg).

interface:
LSIV USB - LS30 SCSI
(de fleste har USB i forvejen - men m. LS30 skal du ud og købe en SCSI adapter)

ICE:
LSIV har en ny og forbedret version af DigitalICE som udover at kunne 'fjerne'
ridser i filmen og kan minimere filmkorn, og oprette farveafvigelser i filmen (i fx.
gammel / beskadiget film). Om det virker ved vi først når de kommer på gaden...

Konklution: Det er helt sikkert værd at vente en måned til på at LSIV / LS4000
kommer på gaden, og selvom du bestemmer dig for en LS30, da prisen på den vil falde
drastisk når det sker. Jeg vil dog anbefale dig LSIV, hvis du vil kæle for dine
scanninger.

Rune

Fra : Bjørn Pedersen

Dato : 15-02-01 15:03

Rune Baess <rune@(removethisthing)baess.dk> wrote:
[...]

Stor density range har vel mest å si med lysbilder, da disse kan bli svært
mørke i skyggepartiene. M.a.o. LS40 er bedre på lysbilder enn LS30.

-Bjørn
Bjørn Pedersen
Email: bp@omegav.ntnu.no

Fra : Rune Baess

Dato : 15-02-01 19:49

"Bjørn Pedersen" <bp@nospam.net> wrote in message

> Stor density range har vel mest å si med lysbilder, da disse kan bli svært
> mørke i skyggepartiene. M.a.o. LS40 er bedre på lysbilder enn LS30.

Både/og; dias kan blive meget mørke i skyggepartierne, men det er fordi Diafilm har
en væsentlig lavere dynamisk omfang end negativfilm... prøver du at presse detaljer
frem som ikke er der, får du ofte ikke meget andet end en grim CCD flare hen over de
lyse partier af billedet. (også afhængig af filmtypen)
Prøver du tilgengæld at presse detaljer frem af et negativ, dukker der ofte at helt
nyt, og stadig brugbart billede frem, pga. negativfilmens væsentligt større
dynamiske omfang.
Vil have gode skyggedetaljer ud af din diafilm, er bedre at exponere den "rigtigt"
fra starten.

Rune