Akkorder
Fra : LR

Dato : 23-07-02 14:17

I en jazz-nodebog figurerer der nogle akkorder, der har en lille trekant
efter sig. Hvad betyder det? Skal det forestille et 'a' for 'augmented',
e.l.?

En anden type akkorder i bogen hedder o7 ell. 07 e.l. Hvad betyder det?
Betyder det en stor 7, i modsætning til en lille 7, eller sådan noget?

Mvh
Lars

FUT: dk.kultur.musik

Fra : Jesper Barrit

Dato : 23-07-02 14:28

Hej Lars !

> I en jazz-nodebog figurerer der nogle akkorder, der har en lille trekant
> efter sig. Hvad betyder det? Skal det forestille et 'a' for 'augmented',
> e.l.?

Det betyder bare en Maj7 akkord ...

GMaj7 (Noteret i tabulatur - Læst fræ ventre mod højre er 3 tredie bånd på
E-strengen, x betyder at A-strengen ikke skal spilles osv) :

3x443x

> En anden type akkorder i bogen hedder o7 ell. 07 e.l. Hvad betyder det?
> Betyder det en stor 7, i modsætning til en lille 7, eller sådan noget?

Det betyder en formindsket septim (som nogle kalder dim) akkord ...

GDim7 (Læs forklaringen ovenfor) :

3x232x

/Jesper

Fra : Jesper Barrit

Dato : 23-07-02 14:33

Hej igen !

Ehhhh, jeg skrev af én eller anden grund guitar voicings til dig, men du
skrev ikke noget om guitar =)

Håber du kunne bruge det aligevel =)

/Jesper

Fra : LR

Dato : 23-07-02 14:47

Jesper Barrit skrev i meddelelsen
<3d3d5b39$0$242$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
>Hej igen !
>
>Ehhhh, jeg skrev af én eller anden grund guitar voicings til dig, men du
>skrev ikke noget om guitar =)

Jeg spiller faktisk keyboard, men det burde jeg jo nok have nævnt. :)

Tak for svaret.

Lars

Fra : Torsten Matthiessen

Dato : 23-07-02 15:22

> I en jazz-nodebog figurerer der nogle akkorder, der har en lille trekant
> efter sig. Hvad betyder det? Skal det forestille et 'a' for 'augmented',
> e.l.?

trekant betyder maj7. Ligeledes gør trekant7, MAJ7, maj7 og bare maj. Afledt
af stor septim - major 7th.

> En anden type akkorder i bogen hedder o7 ell. 07 e.l. Hvad betyder det?
> Betyder det en stor 7, i modsætning til en lille 7, eller sådan noget?

Det betyder hverken stor eller lille septim, men derimod formindsket septim
(i C ville det være Bbb). samtidig er der en formindsket kvint og en lille
terts. Akkorden er altså opbygget af ene små tertser (ex. C - Eb - Gb -
Bbb). Hedder også dim eller dim7. afledt af formindsket - diminished - dim.

Hvis der er en streg gennem o'et (altså ø) betyder det halvformindsket (også
kaldet m7b5 el. -7b5). Det betyder at akkorden er opbygget af grundtone,
lille terts formindsket kvint og lille septim (ex. C - Eb - Gb - Bb)
....men det vidste du måske?

/torsten/

Fra : LR

Dato : 23-07-02 15:23

Torsten Matthiessen skrev i meddelelsen
<3d3d643d$0$12699$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>kaldet m7b5 el. -7b5). Det betyder at akkorden er opbygget af grundtone,
>lille terts formindsket kvint og lille septim (ex. C - Eb - Gb - Bb)

Nej, jeg er ret grøn mht. akkord-navne og den slags. Så jeg siger tak for
svaret.

Lars