Så er Buster blevet kastreret!
Fra : Helle Nielsen

Dato : 23-07-02 14:19

Hej.

Vi er lige kommet hjem for lidt over ½ time siden med Buster. Afleverede ham
i morges kl. 8:45 og hentede ham 14:05. Han var lige vågnet op af narkosen
10 for inden. Han var sløv, nervøs og havde ekstremt store pupiller. Han kom
ind i transportkassen og undervejs hjemad i bilen blev han mere frisk og
nysgerrig og øjnene så mere normale ud. Vi kommer hjem og forventer at han i
hvert fald ikke kan gå men nej - bagkroppen slingrer en del men han var
straks rundt over det hele med et par skub til døre og andre ting som stod i
vejen og styrede lige mod madskålen. Vi fik at vide at han kun må få vand og
INGEN mad før i morgen men han er vildt sulten kan vi se. Han ligger med
hovedet ude i den tomme madskål
Han vil helst ligge ude på det kølige køkkengulv og vi var ikke mere end
lige kommet ind af døren før det ene ben blev svinget om nakken og han gav
sig til at vaske såret og det størknede blod.

Én gang har han kastet op i en balje som jeg holdt hen foran ham men det var
kun noget brunt vand. Men han er dog ikke svag nok til at fluerne skal gå
forbi ham - han tror han kan fange dem og kradse på kradsebræt men nej...det
ser nu komisk ud.

Jeg render rundt efter ham men kan sagtens se at hvis han bliver ved med at
komme sig så hurtigt som han allerede har gjort så er han da frisk i aften -
dog kommer han ikke ud de næste par dage.

Udover det har han de mest grimme grønne øre da vi alligevel valgte at få
ham øretatoveret. Hold da op hvor er det grimt men de sagde det faldt
hurtigt af.

Hilsen en lettet Helle som er glad for at det hele er overstået.
__________________________________________________________________ Helle
ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 23-07-02 15:11

"Helle Nielsen" <helle@jirty.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
aften -
> dog kommer han ikke ud de næste par dage.

Han skal nok komme sig hurtigt Heldigvis er det jo et ret lille indgreb
på en hankat.

> Udover det har han de mest grimme grønne øre da vi alligevel valgte at få
> ham øretatoveret. Hold da op hvor er det grimt men de sagde det faldt
> hurtigt af.

Ja. Der går ikke lang tid før det eneste grønne er selve tallene. Er han kun
tatoveret i det ene øre? Vores Jack blev tatoveret i begge ører da det var
hans tur, sidste år, dengang fik vi at vide at det var fordi de var kommet
så højt op i talrækken at der ikke var plads kun i et øre *G* Gud ved hvad
de vil gøre om 10 år så??

> Hilsen en lettet Helle som er glad for at det hele er overstået.

Det kan jeg godt forstå, det er ikke sjovt når der er noget med de små pus.

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Helle Nielsen

Dato : 23-07-02 15:14

> [...]

> de vil gøre om 10 år så??

> Det kan jeg godt forstå, det er ikke sjovt når der er noget med de små

Nej han er tatoveret i begge ører. Og det er bare SÅ GRØNT!
Nu har han brækket sig 2 gange men kun vand/galde. Han har ikke drukket men
er meget sulten - hvorfor må vi ikke give ham mad før i morgen når nu han er
så sulten?

/Helle

Fra : Ragna Skott

Dato : 23-07-02 15:40

Jeg kan ikke forstå, at du har fået den besked, for da vores hankat blev
kastreret i februar, måtte han både få vand før operationen og spise med det
samme bagefter, og han tog ingen skade af det. Tværtimod mener jeg at have
hørt, at det er farligt for en kat at undvære mad i alt for lang tid. Hvis
han var min kat, ville jeg lade ham få lov at spise. Måske kunne I spørge en
anden dyrlæge?

Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Grit Wessel

Dato : 23-07-02 15:42

> Han har ikke drukket men > er meget sulten - hvorfor må vi ikke give
> ham mad før i morgen når nu han er så sulten?

Jeg har kun haft en kat i narkose to gange - Phizackerley begge gange - og
han måtte gerne få mad, når han kom hjem fra dyrlægen.
Jeg har ikke hørt den med at de ikke må spise BAGEFTER narkosen før. Hvad
med Jer andre, der har fået kastreret misser, har de heller ikke måttet
spise?

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Elwarth

Dato : 23-07-02 15:57

Hej
Vi har ikke fået noget at vide om, at de ikke måtte få mad bagefter. Men
vores har heller ikke kastet op, når vi har fået dem hjem. Måske har det
været en speciel slags narkose eller sådan noget? (Ikke at jeg har hørt om,
at der skulle være forskellige slags, bare en idé)
Jeg tror, jeg ville ringe og spørge dyrlægen til råds, når han går og kaster
op.

Venligst
Dorthe

Fra : Jesper & Pernille

Dato : 23-07-02 15:57

Hej Helle og I andre,

det lyder altså mærkeligt at Buster ikke må få mad...stakkels mis!

Både Silk og Ce'Nedra måtte kun få vand fra kl. 22 aftenen før de skulle
neutraliseres. Vi skulle give besked om hvornår vi hentede dem, og ca.
20 minutter før de blev hentet fik de en indsprøjtning der modvirkede
narkoseeffekten, så de var helt vågne da vi hentede dem. Der var ingen
slingren og opkast hos os, men de var lidt trætte og sløve. Ingen
restriktioner vedr. maden efter de var kommet hjem - jeg tror ikke de
ligefrem var ekstremt sultne, men de spiste da så vidt jeg husker!

Og det grønne forsvinder i løbet af et par dage, du kan være ganske
rolig

/Pernille

Fra : Kirstine

Dato : 23-07-02 16:11

In article <3d3d6b30$0$80791$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, ng@dk-
ginkgo.dk says...

> [...]
> Jeg har ikke hørt den med at de ikke må spise BAGEFTER narkosen før. Hvad
> med Jer andre, der har fået kastreret misser, har de heller ikke måttet

Hverken Tabasco eller Julius skulle holdes fra mad, da de var blevet
kastrerede - de skulle kun faste, inden de skulle bedøves. Men de var nu
heller ikke dårlige, da de kom hjem...de kastede i hvert fald ikke op.
Jeg ville nok også lige ringe til dyrlægen og tjekke for en sikkerheds
skyld.
--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : marianne hellemose

Dato : 23-07-02 16:17

Mine katte der har været i narkose har altid selv
bestemt hvornår de var klar til at spise, mad og vand
er sat til dem når de kommer hjem, og uden undtagelse
er det maden der lokker først, og vi har ikke haft problemer med det

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-07-02 23:04

In article <3d3d6b30$0$80791$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Grit
Wessel <ng@dk-ginkgo.dk> wrote:

> Jeg har ikke hørt den med at de ikke må spise BAGEFTER narkosen før. Hvad
> med Jer andre, der har fået kastreret misser, har de heller ikke måttet
> spise?

Vi fik kun det "forbud" at de skulle være ordentlig vågne før de spiste
- nok for at forebygge at de i deres omtumlede tilstand inhalerede
maden i lungerne i stedet for at putte den ned det rigtige sted. Måske
også for at de ikke skulle dratte i søvn igen efter måltidet og kaste
op i søvne; så kan opkastet også inhaleres i lungerne og det kan være
farligt (samme grund som hvorfor de skal faste før de skal i narkose)

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-07-02 06:39

On Wed, 24 Jul 2002 00:03:59 +0200, Ann Rudbeck
<ann_rudbeck@macx.com> wrote:

> [...]
>op i søvne; så kan opkastet også inhaleres i lungerne og det kan være
>farligt (samme grund som hvorfor de skal faste før de skal i narkose)

   Hvis de er så sløve når de kommer hjem skal man i øvrigt osse
holde dem fra vandskålen til de er kommet lidt længere op i
bevidsthedens lag. Man risikerer faktisk at de falder i søvn med
snuden i skålen og det ville jo være forfærdeligt hvis mis druknede
sig selv oven på det hele ....

=)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Linda

Dato : 24-07-02 01:18

Mine katte har altid fået mad når de er kommet hjem, de er gået lige ud i
maden, bare et par mundfulde, og har aldrig haft noget problem med det
Mvh
Linda

Fra : Denise

Dato : 23-07-02 15:52

Hej Helle
Jeg tror også du kan give ham mad. De eneste tilfælde jeg har hørt man skal
passe på, er hvis han ikke er kommet helt ud af nakosen og så måske kan få
maden i den gale hals eller falder i søvn mens han spiser.
Så jeg tror ikke der er noget problem her.
Hilsen Denise

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 23-07-02 16:04

Da vi fik kastreret Røskva (hunkat) måtte hun heller ikke spise før dagen
efter.

Mvh
Vibeke

Fra : Camilla Baird

Dato : 23-07-02 16:28

On 23/07/2002 16:14, in article
3d3d64ca$0$80832$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Helle Nielsen"
<helle@jirty.dk> wrote:

> [...]
> er meget sulten - hvorfor må vi ikke give ham mad før i morgen når nu han er

Fordi så brækker han sig bare endnu mere
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-07-02 18:29

Camilla Baird <mail@korat.dk> wrote:

> Fordi så brækker han sig bare endnu mere

jamen helt ærligt... er det ikke rarere at have noget man kan kaste op end
at brække sig på tom mave???
min hukommelse siger mig ihvertfald at der er ikke noget værre end at kaste
op når maven er tom... det gør SÅ ondt.....

jeg synes ærlig talt helle bare skal give ham lidt mad så han har lidt at
arbejde med..... og så tage det opkast der kommer...

jeg har iøvrigt heller ikke oplevet at katten ikke må spise når den kom hjem
fra operation....
jeg har selv været på "max en liter vand" diæt efter en operation men der
havde jeg så også fået lagt min tarm om og skulle passe på hvor meget vædske
jeg fik ind pga min vædskebalance ( den var nemlig som den skulle være pga
diverse drop og hvis jeg drak for meget kunne jeg risikere at få alt for
meget vædske og så komme i saltmangel)

--
knus sabina
Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Mone

Dato : 07-08-02 08:22

"Helle Nielsen" skrev d. 23-07-02 15:14 dette indlæg :

> indgreb

> få

> kun

> pus.

> Nej han er tatoveret i begge ører. Og det er bare SÅ GRØNT!

Bare rolig Helle, det forsvinder hurtigt. Jeg har 2 katte som også er
tatoveret
i begge ører med GRØNT, og det kan overhovedet ikke ses mere.

> [...]
drukket men
> er meget sulten - hvorfor må vi ikke give ham mad før i morgen når nu

Fordi, hvis han får mad nu, så brækker han sig nok endnu mere. Det er
pga.
narkosen han brækker sig.

Jeg ved godt det ikke er så sjovt at se på, men bare vent, det går meget
hurtigt
over alt sammen, og så har du din "gamle" BUSTER tilbage igen.

Hilsen
Mone

.

http://www.kandu.dk/

Fra : Eva

Dato : 23-07-02 15:56

Hej Helle
Tillykke med at det er overstået.
Det undrer mig lidt, at de siger han ikke må spise for det måtte Sacha godt,
da han havde været i narkose i sidste uge?
Og han blev også kun øremærket i det ene øre, men mon det er forskellig fra
dyrlæge til dyrlæge?
Hilsen Eva

Helle Nielsen <helle@jirty.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d3d57de$0$13973$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kate

Dato : 23-07-02 21:39

Hej Helle

Ligesom de andre undrer jeg mig altså også over at Buster ikke skulle
ha' lov til at spise. De gange mine har været i narkose har de da også
været meget sultne når de vågnede op. Sidst Johan og Sofie var i
narkose, sidste år, kastede de faktisk op en gang hver og det var så
det. Johan var temmeligt påvirket af narkosen mens Sofie faktisk bare
sov til hun var frisk. Da de gik ud ved madskålene og hylede fik de
tilbudt mad. Ikke at de faktisk spiste særligt meget, ejg tror mere det
var de at tilbuddet var der der var vigtigt.

Derudover vil sige at de er godt du fik ham kastreret, udover ikke at
være med til at øge bestanden af uønskede killinger er chancen for at
han bliver tættere på sit hjem blevet væsentligt forøget. Jeg mener
seriøst at katten lever et sikrere liv efter en kastration fordi den
ikke skal koncentrere sif om damelår hele tiden

God bedring til det lille pus.

Kate