Problemer med Abit KT7-RAID
Fra : Steen Brusgaard

Dato : 23-07-02 12:47

Hej!

Jeg har et par problemer med mit Win XP system.

Systemspecs:
Abit KT7-RAID bundkort
Athlon T-bird 900MHz
Daytona Geforce3Ti200 m/TV-Out
Pioneer 16xDVD
LiteOn 24xCDRW
SB Live! (første udgave)
D-link DFE-540TX netkort
NoiseControl kabinet med 430W Enermax PSU
WinXP Pro

Problem 1:
Jeg har mine 3 harddiske (2xIBM 75GXP+1xMaxtor 6800Plus) forbundet til
High-Point controlleren. Problemet er, at ingen af diskene spinder ned efter
at have været idle i f.eks. 15 min, som jeg har sat den til inde i
Kontrolpanel->Strømstyring (Power Options). Er det HP-controlleren, der ikke
understøtter det, eller holder XP af en eller anden grund alle 3 diske igang
hele tiden?

Problem 2:
Jeg har 3 RAM stænger, to 128MB og en 512MB. Alle 3 stænger er org. Kingston
PC133 SDRAM, KVR133X64C3/(128/512)
Som det er nu, har jeg 1x512MB og 1x128MB siddende i, og det kører fint. Så
snart jeg sætter en RAM-stang i det sidste (3.) slot på bundkortet, bliver
mit system meget ustabilt. Dvs. den crasher/fryser f.eks. ved afspilning af
en stor AVI-fil eller laver andre underlige fejl. Jeg har prøvet at bytte
rundt på stængerne, hentet default indstillinger i BIOS, prøvet andre
RAM-stænger, men intet har hjulpet.
Nogen af jer, der kører 100% stabilt med RAM i alle slots?

Problem 3:
Min processor ligger på omkring 61-64 grader ved full load (kører hele tiden
distributed.net client), hvilket jeg umiddelbart synes er lidt voldsomt for
en så "langsom" CPU. Der er monteret en "tju-bang-deluxe" køler og Arctic
Silver 3 ovenpå den. NoiseControl kabinettet har fået temperaturen til at
stige 4-5 grader, AS3 hjalp ingenting. Nogen gode forslag udover en bedre
køler?

Det var vist det i denne omgang

M.v.h. Steen

Fra : Leony

Dato : 24-07-02 07:19

"Steen Brusgaard" <sbrusgaard@nospam.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> understøtter det, eller holder XP af en eller anden grund alle 3 diske

Hvis du har indexing til at køre i baggrunden, så er det XP der holder liv i
diskene.
Måske en BIOS opdatering ville hjælpe. Kan dog ikke umiddelbart finde en
BIOS, hvor dette problem er rettet.

> [...]

af
> en stor AVI-fil eller laver andre underlige fejl.

Måske en BIOS opdatering. Ved dog ikke om det hjælper.

> [...]
tiden
> distributed.net client), hvilket jeg umiddelbart synes er lidt voldsomt

T-bird'en er jo berygtet for at blive varm.
Da den hele tiden er fuldt belastet vil den blive varm.
Det kan jo også være at din probe måler forkert.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Steen Brusgaard

Dato : 24-07-02 10:17

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
> [...]
> diskene.
> Måske en BIOS opdatering ville hjælpe. Kan dog ikke umiddelbart finde en

Jeg har slået Indexing fra. Jeg kører altid med den nyeste BIOS, hvilket pt.
er 9A.b00 med HighPoint-BIOS 2.32.

> Så
> af
>
> Måske en BIOS opdatering. Ved dog ikke om det hjælper.

Har ikke gjort det hidtil

> T-bird'en er jo berygtet for at blive varm.
> Da den hele tiden er fuldt belastet vil den blive varm.
> Det kan jo også være at din probe måler forkert.

Da føleren sidder under processoren, viser den vel nærmere for lidt, da
selve kernen jo sidder ovenpå.

Mvh Steen

Fra : Steen Brusgaard

Dato : 24-07-02 14:29

"Steen Brusgaard" <sbrusgaard@nospam.tiscali.dk> wrote in message

> Jeg har slået Indexing fra. Jeg kører altid med den nyeste BIOS, hvilket
pt.
> er 9A.b00 med HighPoint-BIOS 2.32.

Det er naturligvis BIOS A9.b00

Mvh Steen