/ Forside / Teknologi / Internet / Sikkerhed / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Sikkerhed
#NavnPoint
stl_s 37026
arlet 26827
miritdk 20260
o.v.n. 12167
als 8951
refi 8694
tedd 8272
BjarneD 7338
Klaudi 7257
10  molokyle 6481
Se logins på win2000 pc..?!
Fra : Ras


Dato : 23-07-02 12:34

Hej.

Findes der en logfil i en Win2000 Pro (klient i et windows-miljø) der
fortæller hvem der er logget ind på pc`en og hvornår..?

mvh.

Ras.



 
 
Niels Callesøe (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Niels Callesøe


Dato : 23-07-02 12:47

Ras wrote:

> Findes der en logfil i en Win2000 Pro (klient i et windows-miljø) der
> fortæller hvem der er logget ind på pc`en og hvornår..?

Ja, eventloggen, hvis du har aktiveret logging af den type hændelser.

Ctrl. Pnl. -> Adm. Tools -> Event Viewer -> Security log

--
Niels Callesøe - nørd light
pfy[at]nntp.dk - http://www.pcpower.dk/disclaimer.php
"Again and again they struck him on the head with a
patch cable and spat upon him." - Book of THOL, verses

Ras (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Ras


Dato : 23-07-02 13:01


> Ja, eventloggen, hvis du har aktiveret logging af den type hændelser.
>
> Ctrl. Pnl. -> Adm. Tools -> Event Viewer -> Security log
>

Fedest - har ikke rettigheder til at se Security-delen.

Nogen gange kan man godt blive træt af virksomheder med en restriktiv
IT-politik..!!



jones_netng@yahoo.dk (23-07-2002)
Kommentar
Fra : jones_netng@yahoo.dk


Dato : 23-07-02 13:34

Ras <ras@vip.cybercity.dk> skrev:
>Nogen gange kan man godt blive træt
>af virksomheder med en restriktiv
>IT-politik..!!

Hmmm, der er nu nok en grund...

Der er sikkert mange på din arbejdsplads (selfølgelig ikke dig, for
det er selfølgelig livsvigtigt for dig at vide hvad der står i
loggen...) som ville pille-rode-og-rage alle mulige steder de ikke
skulle (på PC'en, og derved ødelægge deres opsætning. Så ringe de til

IT-afdelingen og hyler op: "I kan ikke installere noget rigtigt, her
arbejder jeg seriøst og så går skidtet ned, jeg skal bruge 4 mand
heroppe lige nu, og de skal installere min maskine - jeg skal nemlig
bruge den om minus 3 minutter!!!"
Derfor giver man ikke folk rettigheder til andet end det de skal
bruge!!

Og hvis jeg må tage mig friheden til det, så vil jeg gætte på, at du
ikke har nogen grund til at rodde i security loggen, eftersom du ikke

arbejder i IT-afdeligen...
Hvis du virkelig har brug for det, så vil jeg tro, at du sagtens kan
få en IT mand til at vise dig hvad der står i loggen - men kun hvis
du har brug for det...


Nej, jeg vil ikke slagte dig, bare komme med et eksempel på, at folk
i IT afdelinger ikke er til for at irritere, men sætter regler op, så

folk ikke kan ødelægge noget for sig selv (eller virksomheden)...

/J


Ras (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Ras


Dato : 23-07-02 14:29

eftersom du ikke
>
> arbejder i IT-afdeligen...

nåja - jeg er jo bare en højt uddannet system-udvikler.......never mind..!!






Andreas Plesner Jaco~ (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 23-07-02 14:35

In article <ahjlm5$5r7$1@sunsite.dk>, Ras wrote:

>> eftersom du ikke arbejder i IT-afdeligen...
>
> nåja - jeg er jo bare en højt uddannet system-udvikler.......never
> mind..!!

Den værste af slagsen, folk der tror de ved mere.

--
Andreas Plesner Jacobsen | tax office, n.:
| Den of inequity.

jones_netng@yahoo.dk (23-07-2002)
Kommentar
Fra : jones_netng@yahoo.dk


Dato : 23-07-02 15:12

Ras <ras@vip.cybercity.dk> skrev:
>eftersom du ikke
>>
>> arbejder i IT-afdeligen...
>
>nåja - jeg er jo bare en højt
>uddannet system-udvikler.......never mind..!!
>

OK, hæftede mig bare ved, at du et øjeblik lød som vores brugere, der

brokkersig over at de ikke kan få lov til at smadre deres maskiner,
for derefter at brokke sig over, at vi ikke har installeret det
ordentligt...

/J


Ras (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Ras


Dato : 24-07-02 09:50


> OK, hæftede mig bare ved, at du et øjeblik lød som vores brugere, der
>
> brokkersig over at de ikke kan få lov til at smadre deres maskiner,
> for derefter at brokke sig over, at vi ikke har installeret det
> ordentligt...

Jeg startede selv i en support-funktion - tro mig - jeg ved hvad du
mener...!!

mvh.

Ras.




Brian R. Jensen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Brian R. Jensen


Dato : 24-07-02 08:00


"Ras" <ras@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:ahjlm5$5r7$1@sunsite.dk...
> eftersom du ikke
> >
> > arbejder i IT-afdeligen...
>
> nåja - jeg er jo bare en højt uddannet system-udvikler.......never
mind..!!
>

Og det afføder automatisk et behov for at se security-loggen?

/Brian



Peter Brodersen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 24-07-02 08:30

On Tue, 23 Jul 2002 15:28:36 +0200, "Ras" <ras@vip.cybercity.dk>
wrote:

>nåja - jeg er jo bare en højt uddannet system-udvikler.......never mind..!!
>

Det forekommer mig at du også gerne vil udføre systemadministratorers
arbejde?

--
- Peter Brodersen

Ras (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Ras


Dato : 24-07-02 09:47


Roooliiig nu allesammen...!!

Jeg er ved at lave en applikation der skal tjekke for noget login og sådan -
derfor min interesse.....!

Jeg er bare ikke vant til at ALT er underlagt temmelig strikse
restriktioner.....man er jo lidt "stækket" indtil man får overtalt div.
ledelser og lign. til at give adm.-rettigheder.



Kent Friis (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 24-07-02 09:53

Den Wed, 24 Jul 2002 10:46:54 +0200 skrev Ras:
>
>Roooliiig nu allesammen...!!
>
>Jeg er ved at lave en applikation der skal tjekke for noget login og sådan -
>derfor min interesse.....!
>
>Jeg er bare ikke vant til at ALT er underlagt temmelig strikse
>restriktioner.....man er jo lidt "stækket" indtil man får overtalt div.
>ledelser og lign. til at give adm.-rettigheder.

Du bør som udvikler ikke have admin rettigheder.

Sålænge du ikke har admin rettigheder, er der ikke så stor fare for at
det du udvikler kommer til at kræve admin rettigheder for at køre, og
dermed sænke sikkerhedsniveauet hos dine kunder.

Og hvis det er et program til admin formål, så det under alle
omstændigheder vil kræve admin rettigheder at køre, så bør det testes
på en separat test-maskine der måske ikke engang er på netværket.

Mvh
Kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Peter Brodersen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 24-07-02 09:58

On Wed, 24 Jul 2002 10:46:54 +0200, "Ras" <ras@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Jeg er bare ikke vant til at ALT er underlagt temmelig strikse
>restriktioner.....man er jo lidt "stækket" indtil man får overtalt div.
>ledelser og lign. til at give adm.-rettigheder.

Så må man anmode om et passende testmiljø, sysadms så kan afskærme fra
resten af verden :)

--
- Peter Brodersen

Christian Andersen (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Christian Andersen


Dato : 23-07-02 13:19

Ras wrote:

>> Ja, eventloggen, hvis du har aktiveret logging af den type hændelser.
>>
>> Ctrl. Pnl. -> Adm. Tools -> Event Viewer -> Security log

> Fedest - har ikke rettigheder til at se Security-delen.
>
> Nogen gange kan man godt blive træt af virksomheder med en restriktiv
> IT-politik..!!

Det er nok lavet præcis af den her grund, skal du se.

--
..signature

Daniel Blankensteine~ (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Daniel Blankensteine~


Dato : 24-07-02 13:32


"Ras" <ras@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:ahjev1$89k$1@sunsite.dk...
> Findes der en logfil i en Win2000 Pro (klient i et windows-miljø) der
> fortæller hvem der er logget ind på pc`en og hvornår..?

Lige et andet spørgsmål. Har man en kommando i 2000 tilsvarende "who", "w"
eller "users" i unix?
Jeg faldt over "net session", men det er kun netbios forbindelser?

mvh
db



Peder Vendelbo Mikke~ (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Peder Vendelbo Mikke~


Dato : 24-07-02 15:06

Daniel Blankensteiner skrev:

> Lige et andet spørgsmål. Har man en kommando i 2000 tilsvarende
> "who", "w"

Jeg gætter på at de kommandoer viser hvem der er logget på, det kan
man f.eks. se gennem Server Manager.

> eller "users" i unix?

Jeg gætter på at kommandoen viser brugeroplysninger, dem kan man f.eks.
se gennem User Manager.

> Jeg faldt over "net session", men det er kun netbios forbindelser?

Bruges til at vise sessioner til en given server.

Hvad forsøger du at opnå/hvad leder du efter?


Daniel Blankensteine~ (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Daniel Blankensteine~


Dato : 24-07-02 18:13

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> wrote in message
news:ahmjj2.1qc.1@mjoelner.aaks.aarhus.dk...
> > Lige et andet spørgsmål. Har man en kommando i 2000 tilsvarende
> > "who", "w"
>
> Jeg gætter på at de kommandoer viser hvem der er logget på, det kan
> man f.eks. se gennem Server Manager.

Ok, men jeg vil gerne kunne gøre det ikke-grafisk.

> > eller "users" i unix?
>
> Jeg gætter på at kommandoen viser brugeroplysninger, dem kan man f.eks.
> se gennem User Manager.

Nope.

> > Jeg faldt over "net session", men det er kun netbios forbindelser?
>
> Bruges til at vise sessioner til en given server.
>
> Hvad forsøger du at opnå/hvad leder du efter?

Bare til at se hvem der er logget på serveren.

mvh
db



Lars Kim Lund (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 24-07-02 19:53

Hej "Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk>

>Ok, men jeg vil gerne kunne gøre det ikke-grafisk.

[klip]

>> Hvad forsøger du at opnå/hvad leder du efter?
>Bare til at se hvem der er logget på serveren.

http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/psloggedon.shtml

Derudover, hvis det er en Win2k server med TS aktiveret så kan du se
interaktive logons med query user [/server:remote_server]

Men det har ikke noget med sikkerhed at gøre. FUT: windows-server

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Peder Vendelbo Mikke~ (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Peder Vendelbo Mikke~


Dato : 25-07-02 01:39

Daniel Blankensteiner skrev:

> Ok, men jeg vil gerne kunne gøre det ikke-grafisk.

Windows Scripting Host er din ven, du skal ikke være bange, du vil
blive assimileret.

>>> eller "users" i unix?

>> Jeg gætter på at kommandoen viser brugeroplysninger, dem kan man
>> f.eks. se gennem User Manager.

> Nope.

Jo, jeg sværger. Det kan man virkelig se gennem User Manager.

>> Hvad forsøger du at opnå/hvad leder du efter?

> Bare til at se hvem der er logget på serveren.

Gør som Lars skriver.

Hvad skal du bruger informationerne til?
--
How to Remove Linux and Install Windows:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q247804
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314458


Daniel Blankensteine~ (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Daniel Blankensteine~


Dato : 25-07-02 10:30

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> wrote in message
news:ahnon2.1ss.1@mjoelner.aaks.aarhus.dk...
> > Ok, men jeg vil gerne kunne gøre det ikke-grafisk.
>
> Windows Scripting Host er din ven, du skal ikke være bange, du vil
> blive assimileret.

mmmkay*G*

> >>> eller "users" i unix?
>
> >> Jeg gætter på at kommandoen viser brugeroplysninger, dem kan man
> >> f.eks. se gennem User Manager.
>
> > Nope.
>
> Jo, jeg sværger. Det kan man virkelig se gennem User Manager.

Nej, det var nu dit gæt jeg svarede nope til

> >> Hvad forsøger du at opnå/hvad leder du efter?
>
> > Bare til at se hvem der er logget på serveren.
>
> Gør som Lars skriver.
>
> Hvad skal du bruger informationerne til?

Som sagt, bare se hvem der er online.

mvh
db



Martin Schultz (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 13-08-02 09:08

Daniel Blankensteiner wrote:
> "Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> wrote in message
> news:ahmjj2.1qc.1@mjoelner.aaks.aarhus.dk...
>
>>>Lige et andet spørgsmål. Har man en kommando i 2000 tilsvarende
>>>"who", "w"
>>
>>Jeg gætter på at de kommandoer viser hvem der er logget på, det kan
>>man f.eks. se gennem Server Manager.
>
>
> Ok, men jeg vil gerne kunne gøre det ikke-grafisk.
Findes ikke som standard.

Martin




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408536
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste