Min stakkels kat ! :-(
Fra : Helle Andersen

Dato : 23-07-02 11:05

Chabél skulle til dyrlægen i dag og have en gennemgående
tandrensning. Han er 7 år og de andre gange han har fået renset
tænder, har vi klaret det uden bedøvelse, fordi han er meget nem at
håndtere. Men nu syntes jeg altså, at de skulle renses helt i bund - bl.a.
fordi katten aldrig tygger sig mad, men sluger den hel.

Da han var kommet i narkose ringede de fra dyrlægen. Han har noget,
som jeg allerede har glemt, hvad hedder........ Det æder simpelthen
tænderne op og man ved ikke hvad det skyldes. En af hans
hjørnetænder var så mørnet, at den simpelthen var ved at knække af
og mange af hans andre tænder var også hårdt angrebet. Jeg er
sikker på, at man ikke har kunnet se noget, for jeg tjekker hans tænder
regelmæssigt og har ikke kunnet se noget unormalt.

Dyrlægen fortalte at hans nerver var helt blotlagte og at han har haft
ufattelige smerter i årevis Det er fuldkommen uforståeligt, for den
kat er aldrig i dårligt humør........ Men i hvert fald skal han nu have
trukket de fleste af sine tænder ud. Så nu ønsker jeg, at jeg ikke have
villet skåne ham for at komme i bedøvelse for tit og at jeg derfor ikke
blot havde fået hans tænder renset uden bedøvelse, for ellers var det
formodentlig opdaget meget tidligere. Det kunne ikke have reddet
hans tænder, for der er ikke rigtig noget, der kan bremse det, men det
kunne i hvert fald have sparet ham for en masse smerter.

Hilsen Helle, der har det rigtig skidt og har stor medlidenhed med min
tapre somalidreng.

Fra : Birgitte

Dato : 23-07-02 11:14

Desværre synes jeg, at man oftere og oftere høre om unge katte, mange inden
1-2 års alderen, der har meget dårlige tænder, hvor tænderne simpelthen
rådner op.
Kender heller ikke navnet på denne sygdom, men har kendskab til flere katte
der i en ganske ung alder taber sine tænder.
Hvad det skyldtes aner jeg ikke.
Jeg har ondt af dig og din somalidreng Chabél.
Missehilsner fra Birgitte
DK TRUE TRUST
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Camilla Baird

Dato : 23-07-02 12:50

On 23/07/2002 12:04, in article
3d3d2a82$0$16793$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Helle Andersen"
<katte@mail.dk> wrote:

> [...]
> kunne i hvert fald have sparet ham for en masse smerter.
>
> Hilsen Helle, der har det rigtig skidt og har stor medlidenhed med min

Puha! Sikke en besked at få... Du kan jo glæde dig over at det nu bliver
ordnet så han forhåbentlig ikke har flere smerter (der iaf).
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-07-02 13:06

> [...]

> tandrensning. Han er 7 år og de andre gange han har fået renset
> tænder, har vi klaret det uden bedøvelse,

Uuuha - stakkels mis!
Det er netop sådan noget jeg frygter. Nu krydser jeg endnu mere fingre
for Donna (knap 6 år) der skal have renset tænder i narkose for første
gang om nogle uger. Jeg synes hun er blevet gladere for vådmad og lidt
mindre begejstret for tørkost på det sidste, og det ligner hende
ikke... det er _meget_ små tegn, som jeg nok kun ser fordi jeg kender
min kat, men... jeg er lidt bange for at hun går og har ondt. Tandpine
er rædsomt. Stakkels Chabel. Hvad så - kan han klare sig uden bisser i
fremtiden?
Der findes en skummel og snigende tandsygdom hos katte der hedder "Neck
leision" (forbehold for stavning!) - kan det være den? Det er noget
med, at det angriber ind i tanden oppe i kanten ved tandkødet og
simpelthen ødelægger tanden indefra. Hvis man ikke får det stoppet kan
kæben vist også blive angrebet. Jeg husker ikke artiklen i detaljer,
men det lød rigtig ubehageligt
Godt du fik ham set efter. Nus ham fra mig og pigerne (Donna krydser
poter for, at hun slipper billigere)

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Denise

Dato : 23-07-02 13:42

Hej Ann

> [...]
> simpelthen ødelægger tanden indefra. Hvis man ikke får det stoppet kan
> kæben vist også blive angrebet. Jeg husker ikke artiklen i detaljer,

Det er netop det Blonde har i 2 af de små spidse tænder, som jeg skrev til
Helle. Det blev opdaget dengang han blev opereret i øjet så han har haft det
længe. Det er rigtigt tanden efterhånden bliver ødelagt, og så skulle den
bare falde ud af sig selv.
Det kan jo godt være at det ville være slemmere for katten, hvis det var en
af kindtænderne. Det smitter jo heller ikke til de andre tænder, men har en
kat svage tænder kan det jo være allesammen eller måske er det bare nogle
enkelte som i Blondes tilfælde.
Det med kæben har jeg ikke hørt om, men hvis du kan finde artiklen vil jeg
da godt læse den.

Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-07-02 23:55

In article <3d3d4f69$0$26823$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Denise
<Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote:

> Det med kæben har jeg ikke hørt om, men hvis du kan finde artiklen vil jeg
> da godt læse den.
>
> Hilsen Denise

Hej Denise

Jeg ka' selvfølgelig ikke hitte lige den artikel, hvor jeg har læst
det. Faktisk har jeg en mistanke om, at jeg har læst det i en eller
anden folder hos dyrlægen mens jeg har siddet og ventet.
Men jeg fandt en meget informativ artikel i Kattemagasinet fra april
2001 (med en yndig siamkilling på forsiden):
Tandsygdommen FORL - Kattens mest udbredte sygdom (!). I artiklen
fremgår det, at det er det samme som "Neck-lesions"
Det forårsages af nogle celler der misforstår deres opgave i
immunforsvaret og går i gang med at angribe ellers sundt tandvæv i
stedet for virus osv.(en slags autoimmunsygdom hos katte?) Man ved ikke
hvorfor det sker, men det lader til at tandsten, tandkødsbetændelse og
lavt calciumindhold i kosten disponerer for sygdommen.
Man taler om fem stadier. I starten er tanden lidt hvidplettet. Næste
stadie er et hul - men ikke helt ind til nerven. Stadie 3: Nerven
bilver angrebet og betændt og reagerer voldsomt (AV!). Stadie 4:
tandkronen deformeres. Stadie 5. Tanden brækker.. Kroppen prøver at
nedbryde tandstumpen der sidder i kæben (måske er det her, det med at
kæben kan blive angrebet?) og at lukke hullet til.
I stadie 1 kan man prøve at forhale nedbrydningen med tandrensninger og
flourlak.
Når man når forbi stadie 2 må tanden hives ud, fordi tilstanden er
meget smertevoldende. Efter stadie 5 _kan_ kroppen helbrede betændelsen
selv, men så har katten også haft ondt længe.
Og desværre står der at forfatteren - dyrlæge Jens Ruhnau - har set
mange katte med kronisk tandpine, hvor kattens ejer ikke har bemærket
nogen ændring i dyrets adfærd, fordi katte skjuler deres symptomer så
godt de kan Til gengæld kan man mærke forskel efter de er blevet
smertefrie, man får en mere livlig kat.

Jeg er ked af det Denise, men det lyder på ham som om katten sagtens
kan have ondt selv om vi ikke kan mærke det på den Bare de ikke var
sådan nogle små helte...
Kattens Venner fra september 2001 (jeg har rigtig stået på hovedet i
mine blade) har også et lille tema om tænder og de benævner også
Neck-lesions som meget smertefuldt. *suk* Jeg håber meget du har ret
ang. Blonde - men artiklerne er ikke specielt opmuntrende - desværre

Fra : Denise

Dato : 24-07-02 07:32

Hej Ann
Tak fordi du ville lede efter oplysninger.
Ja, så ved jeg jo snart ikke hvad jeg skal tro, man tror jo selvfølgelig det
bedste, og jo også på sin dyrlæge som man har tiltro til. Mere livlig tror
jeg nu ikke han kan blive . Katte der har tandproblemer har man jo altid
fået at vide, vil nægte at spise eller tygge tørmad, savle, eller man kan
se det på anden måde, netop hvis de rager sig i munden. Når jeg kommer hjem
fra ferie har jeg tænkt mig Marianne skal komme ud og lave eftersyn på dem,
så vil jeg snakke med hende igen om Blondes tænder.
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-07-02 12:14

In article <3d3e4a3f$0$11818$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Denise
<Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote:

> Hej Ann
> Tak fordi du ville lede efter oplysninger.

Selv tak så fik jeg også selv opfrisket min viden..

> [...]
> fra ferie har jeg tænkt mig Marianne skal komme ud og lave eftersyn på dem,
> så vil jeg snakke med hende igen om Blondes tænder.

Ja, jeg ville jo også helst tro at man kan mærke _et eller andet_ på
dem når de er syge eller har ondt. Den anden tanke er ikke rar, og jeg
var slet ikke glad for at måtte sende dig det svar
Men et ekstra eftersyn og en "second opinion" er vel aldrig galt.
Nus dine misser fra mig..

Fra : Denise

Dato : 24-07-02 12:42

Hej Ann
Jeg har læst lidt på nettet og fundet en engelsk version af det du har
skrevet, så det er nok en oversættelse derfra.
Men det er altså frustrerende at dyrlæger har forskellige meninger og
holdninger. Min dyrlæge som jeg har kendt siden ca. 1970 og som har reddet
Blondes liv engang, hvor han kunne sige hvad der var galt trods der kun
havde været 10 tilfælde før på Landbohøjskole, og hvor det var spørgsmål om
en ½ time, ja så får man jo tillid til hans evner. Og han siger, at hans
holdning er, at katten kun har smerter hvis området berøres, og når jeg
nævner noget med kæben, så ryster han på hovedet og siger, ja der er vel en
teoretisk mulighed for alt muligt, men så kan man jo bare fjerne stumpen.
Men også som vi har set her i gruppen, senest delte meninger om katten må
spise samme dag den er blevet kastreret, delte meninger om man skal fjerne
alt ved sterilisation, om katten skal have krave på efter en sterilisation,
om hvor tidligt man må kastrere en hankat, og så kan jeg huske Tabasco, hvor
nogle dyrlæger, bla en vi i gruppen synes er meget dygtig, sagde der ikke
kunne være 3 testikler, og hvor det viste sig, at det var der - (hvis jeg
husker rigtigt).
Det er altså godt nok frustrerende, hvad skal man gøre, skal man ringe til
10 forskellige og så tage gennemsnittet af hvad de siger for gode varer
eller hva' skal man snart tro på.
Uh, jeg har det ikke godt lige nu, selv om Blondes 2 tænder har set sådan ud
1½ år så spekuleres der, det var jo en bedøvelse han var ved at dø af i sin
tid .
Hilsen Denise og nus igen

Fra : Grit Wessel

Dato : 24-07-02 13:15

> hvad skal man gøre, skal man ringe til
> 10 forskellige og så tage gennemsnittet af hvad de siger for gode varer
> eller hva' skal man snart tro på.

Hi hi, det er jeg sikker på, at telefonselskaberne ville være glade for

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-07-02 13:17

In article <3d3e92db$0$26818$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Denise
> [...]

> 1½ år så spekuleres der, det var jo en bedøvelse han var ved at dø af i sin

Meget frustrerende... det er nok ligesom med menneskelæger, jo flere
man spørger, jo mere forvirret bliver man, hvis man er uheldig.
Ja, jeg er heller ikke meget for bedøvelse, Donnaen var meget tæt på
ikke at ville vågne da hun blev steriliseret. Men jeg håber at Raiku
Sarvå med hendes erfaring har noget i baghånden, en mere skånsom
bedøvelse. Jeg vil helst heller ikke bare lade stå til - tænk nu, hvis
hun _har_ tandpine, min lille mus..... *suk* - det er ikke spor nemt...

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 24-07-02 15:50

Ann, du er i det mindste i EN heldig situation med Donna: Du kan se om hun
har tandkødsbetændelse eller ej: For som du ved bliver siamesere lyse der
hvor de har det varmt, og betændelse giver varme. Det var meget tydeligt på
Bøv da jeg først blev opmærksom på det: Han er lys omkring munden, i den
ellers mørke maske. (og jo han er det stadig - et bevis på at hans tænder
stadig ikke er HELT i orden)

En anden ting: Bøv havde i lang tid haft MEGET store pupiller, men han havde
haft det så længe at vi (desværre) ikke spekulerede over det mere. Det var
først da dyrlægen så ham og spurgte om han overhovedet kunne se - og det
kunne han jo, at jeg bemærkede det. Men til sagen: Da hans tænder var blevet
ordnet og han kom på en laaaang penicillinkur blev hans pupiller mærkbart
mindre. Ikke sådan helt smalle, men mindre udspilede. Og jeg er SIKKER på at
det var fordi han havde ONDT at hans øjne så ud som de gjorde. Men han havde
spist hele tiden og man kunne ikke mærke nogen adfærdsændring på ham, selvom
hans tænder viste sig at være SÅ elendige at han ganske enkelt MÅ have haft
tandpine.

I øvrigt undrer det mig når nogen mennesker - selv visse dyrlæger - kan
betvivle at dyr føler smerte ligesom os. Selvfølgelig gør de da det! Bare
fordi de ikke siger "av" og måske er lidt mere "seje", betyder det da ikke
at de ikke kan have ondt.

Men du har ret: Bare katte ikke altid var sådan nogle seje bananer

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-07-02 23:45

In article <ahmem7$v4$1@sunsite.dk>, Lisbeth Hviid Jakobsen
<ernyoka@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ellers mørke maske. (og jo han er det stadig - et bevis på at hans tænder

Ja det er jo rigtigt. Donnas maske når ikke hele vejen hen til
mundvigen, kun ca. midtvejs (hvis du forstår), men hun er bestemt ikke
lyscreme dér som f.eks. på brystet. Så måske vil jeg kunne se, hvis det
er slemt. Men jeg ville også gerne fange det lidt før...
Om Bøv - det tager vel også nogen tid før der vokser hår ud i den
"rigtige" farve igen?

> [...]
> hans tænder viste sig at være SÅ elendige at han ganske enkelt MÅ have haft

Hm det har jeg aldrig tænkt på. Jeg ved at de får kæmpepupiller, hvis
de er bange - hos dyrlægen, f.eks. Men det andet er da bestemt værd at
holde øje med. Alle små kneb tæller for at lure dem af

> [...]
> fordi de ikke siger "av" og måske er lidt mere "seje", betyder det da ikke

Jeg tror faktisk det er livsfarligt ikke at kunne føle smerte - det er
kroppens advarsel om, at noget er helt galt - eller at man gør noget,
man bør holde op med aldeles omgående! (Jeg hørte engang om et par
børn, der var født uden smertesans og det var et sandt mareridt, for de
kom til skade, brændte sig f.eks. uden at hive hånden til sig - og uden
at lære af det. Næste gang gjorde de nøjagtig det samme igen..) Og
selvfølgelig _må_ dyr have smertesans også, ellers havde de ikke
overlevet tilværelsen ret længe.

> Men du har ret: Bare katte ikke altid var sådan nogle seje bananer

Amen...

Lisbeth, hvordan går det for resten med historien om "Lille Basil og
Furien". Er fruen faldet til ro?

Fra : Denise

Dato : 24-07-02 16:49

Hej Ann
Tænk, der står i artiklen, at hvis katten er over 5 år er der 72% change for
at katten har FORL. Det betyder jo, at 7 ud af hver 10.kat på over 5 år der
har alle sine tænder har smerter, og smerter, som man ikke nødvendigvis kan
se på katten, og måske opdager man slet ikke hullerne ved normal årlig
tandrensning.
Det lyder godt nok skræmmende.
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-07-02 23:47

In article <3d3ecc82$0$80785$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Denise
<daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> wrote:

> [...]
> se på katten, og måske opdager man slet ikke hullerne ved normal årlig

Ja... jeg har tænkt på noget lignende. Der står i den jeg har læst at
1) ca. halvdelen af _alle_ katte har det. Og 2) at forekomsten stiger
med alderen. Hvis man lægger de to ting sammen - betyder det så at de
halvgamle og gamle katte allesammen har det?? Uf, væmmelig tanke...

Fra : Denise

Dato : 23-07-02 14:17

Hej Ann
Altså Ann, nu sidder jeg her og bliver nervøs for min lille Blonde. Jeg tror
jeg skal hjem og rode ham i munden og måske ringe til min dyrlæge og spørge
konkret, hvorfor han ikke syntes det var nødvendigt at trække dem ud. Hvis
han skulle i bedøvelse for noget andet, så ville jeg altså få dem trukket
ud. Jeg er dog 100 på at han ikke har smerter, for han tygger glad tørmad.
Hilsen Denise

Fra : Helle Andersen

Dato : 23-07-02 15:03

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er dog 100 på at han ikke har smerter, for han tygger glad tørmad.

Det er ikke for at gøre dig urolig, Denise, men Chabél lå fro og fredigt
og gnaskede kødben så sent som i går.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Denise

Dato : 23-07-02 15:38

Hej Helle
Så vil jeg æde min gamle hat, hvis jeg havde nogen altså, på at så havde han
ikke ondt, for så tygger de altså ikke i noget overhovedet med de tænder.
Det er jo netop på den måde man opdager, at de har ondt i bisserne.
Hilsen Denise

Fra : Helle Andersen

Dato : 23-07-02 15:55

"Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke ondt, for så tygger de altså ikke i noget overhovedet med de tænder.
> Det er jo netop på den måde man opdager, at de har ondt i bisserne.

Men det er en fysisk umulighed, at han ikke har haft ondt. Nerverne i de
angrebne tænder var helt blotlagte - og ja, det gør ondt. Og jeg har set
tilstrækkeligt til at vide, at katte kan være endog *meget* seje.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Denise

Dato : 23-07-02 16:59

Hej Helle
Jeg har lige talt med min dyrlæge angående Blondes tænder. Han ved godt
nogle siger at de har smerter, men hans påstand er, at det har de ikke og
det er aldrig blevet "bevist" eller hvad det nu hedder, for katten ved det i
hvert tilfælde ikke og det er da også klart at det gør ondt, hvis man
piller i et hul og på nerven, så det skal man bare lade være med. Så han
kan ikke se nogen begrundelse overhovedet for at trække tænderne ud, ikke at
han da ikke ville gøre det. Han spurgte om jeg da havde bemærket, at Blonde
ikke vil knase tørmad eller bemærket andre ting, og det har jeg jo ikke, og
det bekræfter jo hans påstand, han har ikke ondt. Han siger dog at hvis han
alligevel skulle bedøve, så kunne vi da godt trække tænderne ud, for de vil
brække af på et tidspunkt alligevel, men ikke aht til smerterne.
Så Helle, jeg tror ikke du skal spekulere over om han har haft ondt. Jeg
tror ikke han har haft ondt, og de lærer hurtigt at tygge udenom hvis der
er noget der generer. Altså jeg ved jo ikke hvem der har ret, men med de
udfoldelser Blonde kan lægge for dagen, har han sq ikke ondt nogle steder,
så jeg er ikke nervøs mere, for det er ikke noget der smitter de andre
tænder eller kæbe
Og at Chabél har haft "ufattelige smeter i årevis", nej Helle, det tror jeg
altså ikke på, det ville du altså have observeret, så ville du have haft en
deprimeret kat.
Kunne være rart at vide, hvad Raiku´s erfaring er især hvis du siger, at

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 23-07-02 17:14

Hej
Min gamle "Rolle" har fået alle sine tænder (på nær de 4 hjørnetænder)
trukket ud da de var meget dårlige. Dagen efter operationen kunne hun
forsigtigt spise blød mad og allerede få dage senere spiste hun tørfoder som
om der intet var i vejen. Så en kat klarer sig fint uden tænder. Dyrlægen
siger at gummerne bliver helt hårde.
Hilsen Vibeke

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 23-07-02 17:26

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d3d8138$0$421$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
som
> om der intet var i vejen. Så en kat klarer sig fint uden tænder. Dyrlægen

Yup, vi har osse en omtrent-tandløs kat, Bøv. Som mange her på listen
sikkert kan huske fik han på det nærmeste munden ryddet sidste sommer, og
der var ingen tvivl om at han HAVDE tandpine inden. Han rgede sig altid i
munden med begge forpoter når / mens han spiste.

Desværre er han begyndt lidt på det igen, så jeg har hans sidste tænder
mistænkt for at være blevet tilsvarende møre. Jeg ved ikke om det var den
der tandhals-læsion han led af sidst, men det er da en mulighed. Og så er
der jo desværre osse mulighed for at det har angrebet hans sidste tænder.
Desværre er jeg (og dyrlægen) ikkemeget for at lægge ham i narkose igen -
han er immervæk 16 år gammel, så i øjeblikket ser vi det lidt an. Men sjovt
nok er han tosset med tørfoder, både RC Indoor og noget Brugsen har til
gamle katte, Optimal Diet. Men selvfølgelig vil han også germe have
dåsemad - Helst Basils *G*

Hilsen
Lisbeth

Fra : Denise

Dato : 23-07-02 17:42

Hej Lisbeth

> [...]
> der var ingen tvivl om at han HAVDE tandpine inden. Han rgede sig altid i
> munden med begge forpoter når / mens han spiste.

Kommer til at tænke på en kat, Fennikel, jeg havde. Han trak da en tand ud
selv. Han stod og ragede sig i undermunden og lavede opkast fornemmelser, så
jeg skulle til at falde over ham, for jeg troede han havde noget galt i
halsen, og pludselig stod han der med en blodig pote og en blodig tand på
gulvet. Ja der var hul i den, så den har da generet, men så slap han jo for
dyrlægen
Fik vist checket hullet ved senere lejlighed.
Hilsen Denise

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-08-02 12:37

> Kunne være rart at vide, hvad Raiku´s erfaring er især hvis du siger, at
> Chabél har haft "ufattelige smeter i årevis".
> Hilsen Denise

Raiku er netop kommet fra ferie i dag og jeg har ringet og snakket
med hende. Hun var 100 % enig med dyrlægerne på Centrum
Dyreklinik. Der kan ikke herske tvivl om, at Chabél har haft mange
smerter og han skal i bedøvelse hvert ½ år og evt have fjernet tænder. I
flg. Raiku er det mere reglen end det er undtagelsen at kattene ikke
viser smerte - og det er også min egen erfaring. Ofte kan man ikke på
nogen måde mærke på katten, at den har smerter, men dog kan man
ofte mærke en forskel til det bedre i kattenes opførsel, når smerten
pludselig ophører.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Denise

Dato : 05-08-02 12:59

Hej Helle
Godt du så gjorde det rigtige. Håber Chabél er helt på dupperne endnu.
Hilsen Denise

Fra : Lene

Dato : 05-08-02 14:24

Helle Andersen wrote:

Hej Helle...

Har du set, at Birmaklubben holder et møde om bla Neck Lesions hos
katte ? Det er en dyrlæge med en "tandoverbygning", som holder mødet.
Det er også åbent for ikke-medlemmer af Birmaklubben....
Måske det var noget, du kunne bruge??
God bedring til Chabél...

Mange hilsner fra Lene
www.erler.dk

Fra : Lene

Dato : 05-08-02 15:06

Lene wrote:

Hejsa igen...

Hovsa, jeg så lige, at der haf været info om mødet her i
gruppen....Undskyld

Mange hilsner fra Lene
www.erler.dk

Fra : Helle.Andersen

Dato : 07-08-02 08:22

"Denise" skrev d. 23-07-02 16:59 dette indlæg :

> [...]
og
> det er aldrig blevet "bevist" eller hvad det nu hedder, for katten ved

Hvilken kat har han spurgt

> Han spurgte om jeg da havde bemærket, at Blonde
> ikke vil knase tørmad eller bemærket andre ting, og det har jeg jo
ikke, og
> det bekræfter jo hans påstand, han har ikke ondt.

Det kan betyde, at katten:
1) Ikke har ondt
2) Ikke viser den har ondt

> [...]
Jeg
> tror ikke han har haft ondt, og de lærer hurtigt at tygge udenom hvis

Almindeligt tørfoder har han aldrig tygget på - det sluger han, så det
er ikke et parameter for mit vedkommende. Desuden er jeg ret overbevist
om, at Chabél's madglæde kan overvinde meget.

> [...]
tror jeg
> altså ikke på, det ville du altså have observeret, så ville du have

Du skriver det som om, at det er noget jeg har fundet på - men det kan
jeg forsikre dig om, at det ikke er. Jeg har oplevet 2 gange at have en
kat med en blodig og betændt byld på størrelse med en tokrone mellem
tæerne og trædepuden med det resultat at der blev klemt på bylden
konstant. Katten viste ingen tegn på smerte overhovedet. Jeg har haft en
kat med en brækket hale, der lod mig pille-rode-rave ved halen uden at
kny. Jeg har oplevet en ilder få en katteklo gennem øjet og tage det
helt cool. Derfor er jeg måske ikke helt så skråsikker, som du er.

> Kunne være rart at vide, hvad Raiku´s erfaring er især hvis du siger,
at
> Chabél har haft "ufattelige smeter i årevis".

Hvad mener du med det ?

Jeg kan kun sige, at al min logik siger mig, at en blotlagt nerve gør
ondt. Du er så ikke enig og det er du i din fulde ret til. Men ærlig
talt orker jeg ikke rigtig at diskutere om det har gjort ondt eller ej -
jeg er træt efter en hård dag. Og det gør jo alligevel ingen forskel -
jeg tror mit og du tror dit.

Denne sygdom er tilsyneladende meget "oppe i tiden" hos dyrlæger og den
diskuteres ved hver eneste dyrlægeseminar, fordi der er så meget omkring
den, der er uklart. Måske har du ret i, at det ikke gør ondt - måske har
min dyrlæge ret i, at det gør ondt. Det eneste jeg er *helt* sikker på,
er at de 4 tænder aldrig vil gøre ondt på ham (igen) - og det har
betydning for mig.

Hilsen Helle

http://www.kandu.dk/

Fra : Denise

Dato : 07-08-02 08:42

Hej Helle
Er det ikke lidt sent det indlæg kommer
Og er vi ikke færdige med det ?
Håber Chabél har det fint, den dejlige dreng.
Hilsen Denise

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-08-02 09:25

> Hej Helle
> Er det ikke lidt sent det indlæg kommer
> Og er vi ikke færdige med det ?
> Håber Chabél har det fint, den dejlige dreng.
> Hilsen Denise

Jeg skrev det samme aften, som han havde fået fjernet tænder
- hvorfor det først dukker op nu, skal jeg ikke kunne sige. Men min
mening har ikke ændret sig siden.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Helle Andersen

Dato : 23-07-02 15:01

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@macx.com> skrev i en meddelelse
> Stakkels Chabel. Hvad så - kan han klare sig uden bisser i
> fremtiden?

Det endte heldigvis med, at de kunne nøjes med at tage 4 tænder.
Men han vil have problemer resten af sit liv og skal i bedøvelse hvert
halve år og have fjernet evt. angrebne tænder.

> Godt du fik ham set efter. Nus ham fra mig og pigerne (Donna krydser
> poter for, at hun slipper billigere)

Han driver mig allerede til vanvid De var bekymrede for ham på
klinikken, fordi han ikke ville vågne af bedøvelsen. HA - det var bare
lige indtil han hørte sin menneske-mors stemme - SÅ vågnede han.
Det første han gjorde da vi kom hjem var at drikke en tår vand og gå
på bakken og så er han *meget* utilfreds med at være lukket inde på
badeværelset !!! Men det skal han nu være de næste par timer, så
Kesto ikke tager livet af ham. Han har nemlig savnet ham usigeligt og
ligger nu - højt skrigende - brandvagt udenfor badeværelsesdøren

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Denise

Dato : 23-07-02 13:31

Hej Helle
Øv, hvor er det synd for Chabél og også dig selvfølgelig.
Blonde har på 2 af hans spidse tænder, dem ved siden af hjørnetænderne i
overmunden, noget der hedder neck-lesions??, som er små huller helt oppe
i/ved tandkødet. Man ved ikke hvorfor de får dem. Der er delte meninger om
hvad man skal gøre ved det, man kan ikke plombere. Hvis de er helt blotlagte
har katten smerter ligesom vi har hvis vi har huller, men det er jo kun hvis
man får noget op/på/i hullerne som vi kender fra os selv, f.eks. drikker
koldt vand så jager det. Men der danner sig nogle hudlapper der vokser hen
over hullet og når det er sket er der ikke smerter. En dyrlæge mente Blonde
skulle have trukket dem ud, men min egen dyrlæge mente det var bedre at
beholde tænderne, netop fordi der voksede hud hen over, for så havde han
trods alt tænderne og det gør jo kun ondt hvis man rager i hullerne, jeg
mener at kunne huske, at Marianne var enig. Så han har stadig de 2 tænder,
og der er ikke noget at se på ham når han spiser.
Men det er jo nok ikke det samme som Chabél har.
Er nysgerrig, hvem er dyrlægen, jeg mener du plejer jo at bruge Raiku der jo
har ferie ?

Fra : Helle Andersen

Dato : 23-07-02 14:56

> Hej Helle
> Øv, hvor er det synd for Chabél og også dig selvfølgelig.
> Blonde har på 2 af hans spidse tænder, dem ved siden af hjørnetænderne i
> overmunden, noget der hedder neck-lesions??

Ja, det er det, han har.

> [...]
> koldt vand så jager det. Men der danner sig nogle hudlapper der vokser hen
> over hullet og når det er sket er der ikke smerter.

Det var der ikke på Chabél. Nerverne var helt blotlagte, så han har haft
mange smerter de sidste par år. Specielt med tanke på, at hans
yndlingsgodbidder er iskolde vindruer - direkte fra køleskabet - AV.

> Er nysgerrig, hvem er dyrlægen, jeg mener du plejer jo at bruge Raiku der
jo
> har ferie ?

Jeg bruger Finn Jørgensen fra Centrum Dyreklinik, som jeg også
bruger til ilderne, når Raiku har ferie.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 26-07-02 08:57

Hej

Jeg har læst en artikel om tandproblemer i Yankee-Katten, der omhandlede
Gingivitis, Peridonitis, Juvenil hyperplastisk gingivitis og Feline
Odontoclastic resorptive lesions - også kaldet Necklesions. Artiklen er
skrevet af Lene Houe fra Felismir Katteadfærdsklinik.

Jeg kan desværre ikke huske hvilket nummer artiklen blev bragt i, men
interesserede kunne evt. kontake Maine Coon klubben for yderligere
oplysninger.
www.mainecoonklubben.dk.

Mange hilsner
-Benedikte