|
| css problem med 'text-align' Fra : Thomas |
Dato : 22-07-02 22:26 |
|
kan man ikke lave en "text-align: right;" i "A.menu" når man også har en
"text-align: center;" i ens body
ser ca. således ud:
external stylesheet:
body {
text-align: center;
}
A.menu{
text-align: right;
}
i mit html dok kommer det der har fået tildelt CLASS'en="menu" også til at
blive centreret..... hvorfor?
M.V.H Thomas
| |
Lars Stokholm (22-07-2002)
| Kommentar Fra : Lars Stokholm |
Dato : 22-07-02 22:32 |
|
In news:dk.edb.internet.webdesign.html Thomas wrote:
>kan man ikke lave en "text-align: right;" i "A.menu" når man også har en
>"text-align: center;" i ens body
>
>ser ca. således ud:
>
>external stylesheet:
>body {
> text-align: center;
> }
>A.menu{
> text-align: right;
> }
>
>i mit html dok kommer det der har fået tildelt CLASS'en="menu" også til at
>blive centreret.....
Prøv at sætte det der skal højrejusteres ind i en <div></div> og giv
div'en klassen "menu".
>hvorfor?
Fordi <a> ikke er bred nok. Der er ikke noget plads at højrejustere i.
<div> derimod, fylder hele sidens bredde ud, og giver rigeligt med
plads til at højrejustere.
--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.
| |
Knud Gert Ellentoft (22-07-2002)
| Kommentar Fra : Knud Gert Ellentoft |
Dato : 22-07-02 22:59 |
|
Mon, 22 Jul 2002 23:25:55 +0200, skrev "Thomas"
<bossgis@hotmail.com>:
>kan man ikke lave en "text-align: right;" i "A.menu" når man også har en
>"text-align: center;" i ens body
>i mit html dok kommer det der har fået tildelt CLASS'en="menu" også til at
>blive centreret..... hvorfor?
Jo da, hvordan laver du linket?
<a class="menu" href="...>linktekst</a>
skal det være.
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.
| |
Thomas (22-07-2002)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 22-07-02 23:12 |
|
"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:guvojug728nnmdb5rdmobpipit032nga7v@dtext.news.tele.dk...
> Mon, 22 Jul 2002 23:25:55 +0200, skrev "Thomas"
> <bossgis@hotmail.com>:
>
> >kan man ikke lave en "text-align: right;" i "A.menu" når man også har en
> >"text-align: center;" i ens body
>
> >i mit html dok kommer det der har fået tildelt CLASS'en="menu" også til
at
> >blive centreret..... hvorfor?
>
> Jo da, hvordan laver du linket?
> <a class="menu" href="...>linktekst</a>
> skal det være.
> --
> Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
> Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
> skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
> Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.
ja... det er sådan jeg har lavet mit link.. en testside er oploadet på
www.graff.h4f.dk/sekten.htm
hvis du lige gider at kigge på den ville det være fedt!!
| |
Lars Stokholm (22-07-2002)
| Kommentar Fra : Lars Stokholm |
Dato : 22-07-02 23:16 |
|
In news:dk.edb.internet.webdesign.html Thomas wrote:
>>>i mit html dok kommer det der har fået tildelt CLASS'en="menu" også til
>>>at blive centreret..... hvorfor?
>>
>> Jo da, hvordan laver du linket?
>> <a class="menu" href="...>linktekst</a>
>> skal det være.
>
>ja... det er sådan jeg har lavet mit link.. en testside er oploadet på
> www.graff.h4f.dk/sekten.htm
>
>hvis du lige gider at kigge på den ville det være fedt!!
Lad <p> tag'et gøre arbejdet i stedet (det fungerer på samme måde som
div'taget, som jeg snakkede om før). Dvs. at du skal give <p> en
klasse i stedet for <a>. Det er den korrekte (og vist også eneste)
måde at gøre det på.
--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.
| |
Thomas (22-07-2002)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 22-07-02 23:23 |
|
jamen jeg har jo en a.menu class fordi jeg har defineret nogle forskellige
værdier i:
a.menu:link{....}
og
a.almlink:link{...}
skal jeg så lave en class:
p.menu{text-align: right }
og hvordan skal mit link så se ud... nu har jeg jo to class'es som begge
skal på den samme tekst...
"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1s0pjus49ler83cnomspmk4f1h84q5i8jr@4ax.com...
> In news:dk.edb.internet.webdesign.html Thomas wrote:
>
> >>>i mit html dok kommer det der har fået tildelt CLASS'en="menu" også til
> >>>at blive centreret..... hvorfor?
> >>
> >> Jo da, hvordan laver du linket?
> >> <a class="menu" href="...>linktekst</a>
> >> skal det være.
> >
> >ja... det er sådan jeg har lavet mit link.. en testside er oploadet på
> > www.graff.h4f.dk/sekten.htm
> >
> >hvis du lige gider at kigge på den ville det være fedt!!
>
> Lad <p> tag'et gøre arbejdet i stedet (det fungerer på samme måde som
> div'taget, som jeg snakkede om før). Dvs. at du skal give <p> en
> klasse i stedet for <a>. Det er den korrekte (og vist også eneste)
> måde at gøre det på.
>
> --
> Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
> "We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.
| |
Thomas (22-07-2002)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 22-07-02 23:27 |
|
....tja nogle gange er man jo lidt for hurtig... har lige prøvet det jeg selv
lige hat skrevet... og det virkede...
<p Class="menu"><a class="menu"........
og det virkede skam...
MANGE tak for hjælpen
(der kommer nok snart nogle flere spørgsmål...)
"Thomas" <bossgis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:Nz%_8.33862$Yf1.1418578@news010.worldonline.dk...
> jamen jeg har jo en a.menu class fordi jeg har defineret nogle forskellige
> værdier i:
> a.menu:link{....}
> og
> a.almlink:link{...}
> skal jeg så lave en class:
> p.menu{text-align: right }
> og hvordan skal mit link så se ud... nu har jeg jo to class'es som begge
> skal på den samme tekst...
>
> "Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:1s0pjus49ler83cnomspmk4f1h84q5i8jr@4ax.com...
> > In news:dk.edb.internet.webdesign.html Thomas wrote:
> >
> > >>>i mit html dok kommer det der har fået tildelt CLASS'en="menu" også
til
> > >>>at blive centreret..... hvorfor?
> > >>
> > >> Jo da, hvordan laver du linket?
> > >> <a class="menu" href="...>linktekst</a>
> > >> skal det være.
> > >
> > >ja... det er sådan jeg har lavet mit link.. en testside er oploadet på
> > > www.graff.h4f.dk/sekten.htm
> > >
> > >hvis du lige gider at kigge på den ville det være fedt!!
> >
> > Lad <p> tag'et gøre arbejdet i stedet (det fungerer på samme måde som
> > div'taget, som jeg snakkede om før). Dvs. at du skal give <p> en
> > klasse i stedet for <a>. Det er den korrekte (og vist også eneste)
> > måde at gøre det på.
> >
> > --
> > Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
> > "We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.
>
>
| |
Lars Stokholm (22-07-2002)
| Kommentar Fra : Lars Stokholm |
Dato : 22-07-02 23:36 |
|
In news:dk.edb.internet.webdesign.html Thomas wrote:
>...tja nogle gange er man jo lidt for hurtig... har lige prøvet det jeg selv
>lige hat skrevet... og det virkede...
Fino.
><p Class="menu"><a class="menu"........
>og det virkede skam...
>MANGE tak for hjælpen
Velbekomme.
>(der kommer nok snart nogle flere spørgsmål...)
Fyr løs som de kommer ;)
--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.
| |
Lars Stokholm (22-07-2002)
| Kommentar Fra : Lars Stokholm |
Dato : 22-07-02 23:31 |
|
In news:dk.edb.internet.webdesign.html Thomas wrote:
>jamen jeg har jo en a.menu class fordi jeg har defineret nogle forskellige
>værdier i...
Du kan gøre to ting:
1) Du kan give dit <p> en klasse og lade den højrejustere og så fjerne
"text-align:right" fra dit a-tags klasse. Det bliver så:
<p CLASS="menu"><a CLASS="menu" title="Historien om Bjarne"
href="om_bjarne.htm">Hvem er Bjarne?</a></p>
Du bruger så p.menu { text-align:right }
__
2) Du kan droppe CSS lige til dette, og nøjes med at tilføje
align="right" til dit p-tag og så fjerne "text-align:right" fra
dit a-tags klasse. Det bliver så:
<p ALIGN="right"><a CLASS="menu" title="Historien om Bjarne"
href="om_bjarne.htm">Hvem er Bjarne?</a></p>
--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.
| |
Knud Gert Ellentoft (22-07-2002)
| Kommentar Fra : Knud Gert Ellentoft |
Dato : 22-07-02 23:37 |
|
Tue, 23 Jul 2002 00:11:43 +0200, skrev "Thomas"
<bossgis@hotmail.com>:
>ja... det er sådan jeg har lavet mit link.. en testside er oploadet på
Du bliver nødt til at sætte en class på <p> med text-align: right
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.
| |
Lars Stokholm (22-07-2002)
| Kommentar Fra : Lars Stokholm |
Dato : 22-07-02 23:10 |
|
In news:dk.edb.internet.webdesign.html Knud Gert Ellentoft wrote:
>>kan man ikke lave en "text-align: right;" i "A.menu" når man også har en
>>"text-align: center;" i ens body
>
>>i mit html dok kommer det der har fået tildelt CLASS'en="menu" også til at
>>blive centreret..... hvorfor?
>
>Jo da, hvordan laver du linket?
><a class="menu" href="...>linktekst</a>
>skal det være.
Hmm, ja... Hos mig virker dette ikke i hvert fald (linket centrerers):
<body style="text-align:center">
Hallo
<br>
<a style="text-align:right" href="#">Hallo</a>
</body>
Overser jeg noget?
--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.
| |
Jørn Andersen (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Jørn Andersen |
Dato : 23-07-02 03:33 |
|
On Mon, 22 Jul 2002 23:25:55 +0200, "Thomas" <bossgis@hotmail.com>
wrote:
>body {
> text-align: center;
> }
>A.menu{
> text-align: right;
> }
>
>i mit html dok kommer det der har fået tildelt CLASS'en="menu" også til at
>blive centreret..... hvorfor?
Du har en principiel fejl, nemlig at text-align ikke bør bruges på et
inline-element (som A).
I HTML skelner man mellem blok-elementer og inline-elementer.
Blok-elementer er fx afsnit (P), overskrifter (H1 ... H6) osv.
Inline-elementer er fx STRONG, EM, B, I, A osv. - altså typisk små
tekst-stumper, som ikke er hele blokke.
Reglen er så, at blok-elementer godt kan indeholde inline-elementer,
men ikke omvendt. (Altså man kan godt have fx en fremhævet tekststump
(EM, STRONG etc.) inde i et afsnit, men ikke et afsnit inde i en
fremhævet tekststump. [1]
Det får så også betydning, når vi snakker CSS: text-align bestemmer,
hvordan et helt afsnit skal justeres - og er altså ikke beregnet på
mindre dele (tekst-stumper) af et afsnit.
Så hvis du vil have noget tekst, som er højre-justeret, og noget andet
som er centreret, så er det altså ikke linket (A), der skal have
egenskaben, men snarere det afsnit (P), som A formentlig er (eller bør
være) indeholdt i.
Altså som normal tekst:
<p>Mit <a href="xyz">link</a> i en tekst</p>
- og i en menu:
<p class="menu"><a href="zyx">Mit menu-link</a></p>
Dit stylesheet indeholder så (bl.a.):
body {
text-align: center;
}
P.menu {
text-align: right;
}
- og hvis dine links skal se forskellige ud afhængigt af om de er en
del af menuen eller ej:
A {
blipblip: blip
}
P.menu A {
blopblop: blop
}
[1] Både blokelementer som fx H1, P og inline-elementer som fx EM,
STRONG har en "standard-opførsel" (H1 er stor, EM er kursiv osv.).
Men der er to tags, som ingen "opførsel" har, nemlig blokelementet DIV
og inline-elementet SPAN - de har kun den opførsel, som stylesheetet
tildeler dem.
De har samme funktion, men DIV er altså et blokelement og SPAN et
inline-element.
Good luck!
--
Jørn Andersen,
Brønshøj
| |
Rune Glerup (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Rune Glerup |
Dato : 23-07-02 12:31 |
|
Jørn Andersen skrev:
> [1] Både blokelementer som fx H1, P og inline-elementer som fx EM,
> STRONG har en "standard-opførsel" (H1 er stor, EM er kursiv osv.).
De elementer du nævner har ikke som standard visuelle egenskaber (stor,
kursiv) men er udelukkende beskrivende elementer: <h1> er en overskrift,
<em> er en fremhævning, <strong> er en stærkere fremhævning, <p> er et
afsnit.
De kan komme til udtryk på forskellige måder alt efter hvilket device
modtageren har.
I HTML er struktur vigtigere end layout og mening vigtigere end
typografi.
--
/Rune
w| http://kaboom.dk/
Har du ikke adgang til SSI? Prøv
< http://kaboom.dk/works/wwwhitepapers/preuploadincluding/>
| |
Jørn Andersen (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Jørn Andersen |
Dato : 23-07-02 15:02 |
|
On Tue, 23 Jul 2002 13:30:49 +0200, Rune Glerup <usenet@kaboom.dk>
wrote:
>Jørn Andersen skrev:
>
>> [1] Både blokelementer som fx H1, P og inline-elementer som fx EM,
>> STRONG har en "standard-opførsel" (H1 er stor, EM er kursiv osv.).
>
>De elementer du nævner har ikke som standard visuelle egenskaber (stor,
>kursiv) men er udelukkende beskrivende elementer: <h1> er en overskrift,
><em> er en fremhævning, <strong> er en stærkere fremhævning, <p> er et
>afsnit.
Jeg er langt henad vejen enig i din pointe, men jeg synes du
"overdriver" den. Jeg har endnu ikke mødt en browser, som ikke som
standard fx markerede H1 større end H2 større end P osv.
Eller som W3C formulerer det:
"Visual browsers usually render more important headings in larger
fonts than less important ones."
<URL:
http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/struct/global.html#edef-H1>
"Generally, visual user agents present EM text in italics and STRONG
text in bold font."
<URL:
http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/struct/text.html#edef-EM>
Derfor mener jeg nok man som HTML-snedker kan antage, at det er en
gængs opførsel.
Min pointe var at sammenligne dette med SPAN og DIV, der som regel kun
har de egeneskaber, som forfatteren tildeler dem.
Så jeg tror ikke vi er specielt uenige.
>De kan komme til udtryk på forskellige måder alt efter hvilket device
>modtageren har.
Principielt: ja, i praksis: tjah :)
>I HTML er struktur vigtigere end layout og mening vigtigere end
>typografi.
Her er vi til gengæld helt på linie. Et af de helt store fremskridt,
da HTML 4.0 kom på banen:
Struktur og indhold beskrives af HTML.
Format og typografi beskrives af CSS.
Mvh. Jørn
--
Jørn Andersen,
Brønshøj
| |
Rune Glerup (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Rune Glerup |
Dato : 24-07-02 11:42 |
|
Jørn Andersen skrev:
> Derfor mener jeg nok man som HTML-snedker kan antage, at det er en
> gængs opførsel.
Ja, men min pointe var blot at man ikke skal bruge meningsbærende
elementer i HTML for at få en speciel typografisk effekt. <h1> bærer
mening og må derfor ikke bruges hvis man blot ønsker at lave stor tekst.
--
/Rune
w| http://kaboom.dk/
Har du ikke adgang til SSI? Prøv
< http://kaboom.dk/works/wwwhitepapers/preuploadincluding/>
| |
Jørn Andersen (24-07-2002)
| Kommentar Fra : Jørn Andersen |
Dato : 24-07-02 17:43 |
|
On Wed, 24 Jul 2002 12:42:26 +0200, Rune Glerup <usenet@kaboom.dk>
wrote:
>Ja, men min pointe var blot at man ikke skal bruge meningsbærende
>elementer i HTML for at få en speciel typografisk effekt. <h1> bærer
>mening og må derfor ikke bruges hvis man blot ønsker at lave stor tekst.
Helt enig!
Mvh. Jørn
--
Jørn Andersen,
Brønshøj
| |
Thomas (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 23-07-02 13:35 |
|
"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse
news:vnepjuobo3k2cnndosbo7ku162dpl3gleh@4ax.com...
> On Mon, 22 Jul 2002 23:25:55 +0200, "Thomas" <bossgis@hotmail.com>
> wrote:
>
> >body {
> > text-align: center;
> > }
> >A.menu{
> > text-align: right;
> > }
> >
> >i mit html dok kommer det der har fået tildelt CLASS'en="menu" også til
at
> >blive centreret..... hvorfor?
>
> Du har en principiel fejl, nemlig at text-align ikke bør bruges på et
> inline-element (som A).
>
> I HTML skelner man mellem blok-elementer og inline-elementer.
> Blok-elementer er fx afsnit (P), overskrifter (H1 ... H6) osv.
> Inline-elementer er fx STRONG, EM, B, I, A osv. - altså typisk små
> tekst-stumper, som ikke er hele blokke.
> Reglen er så, at blok-elementer godt kan indeholde inline-elementer,
> men ikke omvendt. (Altså man kan godt have fx en fremhævet tekststump
> (EM, STRONG etc.) inde i et afsnit, men ikke et afsnit inde i en
> fremhævet tekststump. [1]
>
> Det får så også betydning, når vi snakker CSS: text-align bestemmer,
> hvordan et helt afsnit skal justeres - og er altså ikke beregnet på
> mindre dele (tekst-stumper) af et afsnit.
>
> Så hvis du vil have noget tekst, som er højre-justeret, og noget andet
> som er centreret, så er det altså ikke linket (A), der skal have
> egenskaben, men snarere det afsnit (P), som A formentlig er (eller bør
> være) indeholdt i.
>
> Altså som normal tekst:
> <p>Mit <a href="xyz">link</a> i en tekst</p>
>
> - og i en menu:
> <p class="menu"><a href="zyx">Mit menu-link</a></p>
>
> Dit stylesheet indeholder så (bl.a.):
> body {
> text-align: center;
> }
> P.menu {
> text-align: right;
> }
>
> - og hvis dine links skal se forskellige ud afhængigt af om de er en
> del af menuen eller ej:
> A {
> blipblip: blip
> }
> P.menu A {
> blopblop: blop
> }
>
>
> [1] Både blokelementer som fx H1, P og inline-elementer som fx EM,
> STRONG har en "standard-opførsel" (H1 er stor, EM er kursiv osv.).
> Men der er to tags, som ingen "opførsel" har, nemlig blokelementet DIV
> og inline-elementet SPAN - de har kun den opførsel, som stylesheetet
> tildeler dem.
> De har samme funktion, men DIV er altså et blokelement og SPAN et
> inline-element.
>
>
>
>
> Good luck!
>
> --
> Jørn Andersen,
> Brønshøj
Tak for hjælpen!! det var lige præsis een af de ting jeg manglede at få
afvide omkring stylesheet!!!
M.V.H Thomas
| |
Jørn Andersen (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Jørn Andersen |
Dato : 23-07-02 15:05 |
|
On Tue, 23 Jul 2002 14:34:37 +0200, "Thomas" <bossgis@hotmail.com>
wrote:
>"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse
>news:vnepjuobo3k2cnndosbo7ku162dpl3gleh@4ax.com...
<snip>
>Tak for hjælpen!! det var lige præsis een af de ting jeg manglede at få
>afvide omkring stylesheet!!!
Hej Thomas,
Held og lykke med det, men gider du ikke checke din citat-teknik? Der
er vel ingen grund til at sende 85 linier, når du reelt kun sendte 3-4
Mvh. Jørn
PS: Gider du tage et kig på:
<URL: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
--
Jørn Andersen,
Brønshøj
| |
Thomas (23-07-2002)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 23-07-02 17:36 |
|
> Hej Thomas,
> Held og lykke med det, men gider du ikke checke din citat-teknik? Der
> er vel ingen grund til at sende 85 linier, når du reelt kun sendte 3-4
>
>
> Mvh. Jørn
>
>
> PS: Gider du tage et kig på:
> <URL: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
>
> --
> Jørn Andersen,
> Brønshøj
.... okay det skal jeg nok....
| |
|
|