Router til kabel modem
Fra : Jens Willadsen

Dato : 22-07-02 21:38

Hejsa
Jeg står for at skulle skifte mit adsl ud med en kabelmodem forbindelse, og
får der ikke udleveret router.
Da jeg ikke mener at kunne undvære NAT features osv. vil jeg hermed spørge
om hvilken router jeg så skal ud og bløde gryn for.
NAT skal være fuldt understøttet og rimeligt tilgængeligt, den behøver ikke
at hedde Cisco( har sikkert ikke råd .
2 porte 1 ind 1 ud
Hvad ville i foreslå mig at kigge på
(helst så billigt som muligt

Hilsen Jens Willadsen

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 22-07-02 21:53

"Jens Willadsen" <jens@willadsen.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> om hvilken router jeg så skal ud og bløde gryn for.
> NAT skal være fuldt understøttet og rimeligt tilgængeligt, den behøver

Hva' med zywall 1 eller zywall 10 - de er ihvertfald til at betale (så hvidt
jeg husker)

--
Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Martin Mann

Dato : 23-07-02 07:17

Martin Rise Christensen wrote:
> Hva' med zywall 1 eller zywall 10 - de er ihvertfald til at betale (så hvidt
> jeg husker)

Man kan faktisk få en Cisco SOHO71 for ca det samme som en ZyWall 1 ;)

Ellers kunne han købe noget netgear, de har routere helt ned til omkring
800,- iflg. edbpriser.dk

Mvh
Martin

Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 23-07-02 00:21

> Hejsa

Daw daw.

> [...]
> om hvilken router jeg så skal ud og bløde gryn for.
> NAT skal være fuldt understøttet og rimeligt tilgængeligt, den behøver

Du kunne anskaffe dig en gammel PC (en Pentium med 32 MB-Ram, eller måske
enda mindre!),
og så installere linux (foreksempel linux smoothwall, som er lavet til
formålet og meget let at sætte
op. Når så computeren kører skal du ikke bruge en skærm eller anden eksternt
udstyr.

--
mvh Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-02 09:56

"Rasmus Ladekjaer Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> formålet og meget let at sætte
> op. Når så computeren kører skal du ikke bruge en skærm eller anden

Til gengæld bruger den væsentlig mere strøm og man skal døje med larm fra
blæser i CPU og måske endda på CPU og grafikkort.

Claus

Fra : Martin Djernaes

Dato : 23-07-02 19:53

Hejsa,

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> Til gengæld bruger den væsentlig mere strøm og man skal døje med larm fra
> blæser i CPU og måske endda på CPU og grafikkort.

<smil>

486 uden en eneste blaeser i ... freesco.org og du har ingen harddisk i
... det vil sige at du ikke har noget der bevaeger sig

Ingen skaerm, ingen harddisk og psu'en bruge ikke ret meget stroem

Martin

Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 23-07-02 22:55

>486 uden en eneste blaeser i ... freesco.org og du har ingen harddisk i
>... det vil sige at du ikke har noget der bevaeger sig
>
>Ingen skaerm, ingen harddisk og psu'en bruge ikke ret meget stroem

Lyder interrasant, kan du forklare lidt nærmere hvordan det virker?

--
mvh Rasmus

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 23-07-02 10:13

Køb en Zywall 1 eller 10 - Cisco stinker sammenlignet med dem.

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-02 11:05

"Uffe S. Callesen" <usc@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Køb en Zywall 1 eller 10 - Cisco stinker sammenlignet med dem.

Er det en påstand du kan/vil underbygge med fakta?

Claus

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 23-07-02 13:59

>Er det en påstand du kan/vil underbygge med fakta?
>Claus

Ermm - har Cisco CCNA og har arbejdet med varierende Cisco udstyr for én af
landets største internetudbydere.

Zywall'en er desuden ICSA certificeret pga. dens firewall funktionalitet -
tror ikke du finder en Cisco router til ~2000 kr med Statefull inspection,
content filtering, hardware IPsec understøttelse....

/Uffe

Fra : Jens Fallesen

Dato : 23-07-02 18:21

Uffe S. Callesen wrote:

> Zywall'en er desuden ICSA certificeret pga. dens firewall funktionalitet -
> tror ikke du finder en Cisco router til ~2000 kr med Statefull inspection,
> content filtering, hardware IPsec understøttelse....

Ah, i din verden er lav pris simpelt hen lig med et bedre produkt?

Men du må du jo naturligvis have ret i, for du kunne vel ikke finde på
at sammenligne produkter, der ikke kunne sammenlignes?

Så jeg antager, at Zywall'en har samme velfungerende service- og
garantiprogram, den samme adgang til kompetent support, og at den har de
samme muligheder for automatiseret udrulning af hundrevis af enheder på
nærmest ingen tid.

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 25-07-02 11:49

> [...]
> garantiprogram, den samme adgang til kompetent support, og at den har de
> samme muligheder for automatiseret udrulning af hundrevis af enheder på

På trods af din svært nedladende tone syntes jeg lige du skulle have en
kommentar med på vejen.

Hvis du have læst tråden fra start ville du have opdaget at vi taler om en
løsning til en privat bruger - altså ikke et produkt der skal flytte
voldsomme datamænger, kræver desideret undervisning for at bruge osv.

Jeg anbefalte Zywal'en fordi det er et godt produkt til at forbinde mindre
LAN's til internettet - den er nem at bruge, de mest basale funktioner kan
styres gennem et web interface og man får en suveræn firewall løsning med
oven i hatten. Alt sammen til en pris der ligger godt under hvad et
tilsvarende produkt fra Cisco koster.

Personligt ville jeg da også have betænkninger ved at benytte Zyxel
produkter til større løsninger - men det er altså ikke tilfældet i denne sag
!!

Fra : Jens Fallesen

Dato : 25-07-02 17:37

Uffe S. Callesen wrote:

> På trods af din svært nedladende tone syntes jeg lige du skulle have en
> kommentar med på vejen.

Tonen var nu mere ironisk (måske lidt sarkastisk) end nedladende ment...

> Hvis du have læst tråden fra start ville du have opdaget at vi taler om en
> løsning til en privat bruger - altså ikke et produkt der skal flytte
> voldsomme datamænger, kræver desideret undervisning for at bruge osv.

Det ændrer ikke på det faktum, at du skrev noget vrøvl til at starte med.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 25-07-02 19:18

> Tonen var nu mere ironisk (måske lidt sarkastisk) end nedladende ment...

> Det ændrer ikke på det faktum, at du skrev noget vrøvl til at starte med.

Jeg går ud fra det også var sarkastisk... Sgu da magen til sludder du fyrer
af.

Er det vrøvl at Cisco efter min mening ikke er at godt alternativ til Zyxel
for hjemmebrugere ? Du har endnu ikke selv været på banan med argumenter som
kunne bruges til noget i denne diskussion. Må jeg foreslå at du bidrager med
noget konstruktivt eller lukker røven.

Fra : Jens Fallesen

Dato : 25-07-02 21:42

Uffe S. Callesen wrote:

> Jeg går ud fra det også var sarkastisk... Sgu da magen til sludder du fyrer
> af.

Næh. Du skrev følgende: »Køb en Zywall 1 eller 10 - Cisco stinker
sammenlignet med dem.«

Du blev så bedt om at uddybe og skrev: »Ermm - har Cisco CCNA og har
arbejdet med varierende Cisco udstyr for én af landets største
internetudbydere.«

Det kan jo ikke just siges at underbygge din oprindeligt fremsatte påstand.

Jeg gør så opmærksom på, at man ikke kan sammenligne produkterne direkte
og skriver endda (på en måske lidt sarkastisk måde), hvor Cisco har en
fordel frem for mange af de billige leverandører.

> Er det vrøvl at Cisco efter min mening ikke er at godt alternativ til Zyxel
> for hjemmebrugere ?

Nej, det er ikke vrøvl, at det er din mening. Men det var bare ikke det,
der fremgik af din posting. Jeg er desværre ikke i stand til at læse tanker.

> Du har endnu ikke selv været på banan med argumenter som
> kunne bruges til noget i denne diskussion.

Det skuffer mig naturligvis, at du ikke har læst min posting, men det må
du selvfølgelig selv om.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 25-07-02 22:34

OK jeg gider ikke ud i en endeløs mudderkastning her - min Point'er er at
du - Jens Fallesen - endnu ikke er kommet med noget som helst som hjælper
Jens Willadsen. Istedet her du fremslynget en lang række arrogante
bemærkninger som ingen har nogen nytte af. Jeg har anbefalet et par
produkter og fremhævet at han får mere for pengene ved at vælge et andet
mærke end Cisco, som du tydeligvist er meget glad for..

Cisco er sgu da også et godt produkt ingen tvivl om det - men det er også
det produkt der giver dig mindst for pengene hvis du ikke har mere end
1000 - 2000 kr at købe ind for.

Hvorfor kommer du ikke med et svar til Jens W. istedet for at piske en
stemning op ?

Fra : Jens Fallesen

Dato : 27-07-02 08:12

Uffe S. Callesen wrote:

> OK jeg gider ikke ud i en endeløs mudderkastning her - min Point'er er at
> du - Jens Fallesen - endnu ikke er kommet med noget som helst som hjælper
> Jens Willadsen.

Det er muligt - men jeg har påpeget, at du skrev noget, der efter min
mening var forkert. Det hjælper måske ikke lige Jens Willadsen, men det
kunne måske være til gavn for andre, der ellers troede, at det du srkev,
var rigtigt.

> Hvorfor kommer du ikke med et svar til Jens W. istedet for at piske en
> stemning op ?

Hvorfor læser du ikke, hvad man skriver, i stedet for at fare op? Jeg
gør opmærksom på en fejl i noget, du har skrevet. Jeg argumenterer endda
for, hvorfor jeg mener, at du tager fejl.

Jeg prøver på ingen måde at piske en stemning op.

Der er rigeligt med andre svar til den oprindelige posting, så det er
der jo ikke nogen grund til at gentage.

Fra : Martin Mann

Dato : 23-07-02 13:45

Uffe S. Callesen wrote:
> Køb en Zywall 1 eller 10 - Cisco stinker sammenlignet med dem.

*host* *hooost* *HoooST*

Mvh
Martin

Fra : Jonny Jensen

Dato : 23-07-02 22:30

> Køb en Zywall 1 eller 10 - Cisco stinker sammenlignet med dem.

Nu ved jeg ikke ret meget Cisco, andet at jeg altid har hørt at de er vidlt
fede/gode, men nu har jeg for nylig mødt to som begge er meget imod Cisco,
og også mener at det er noget opreklameret gejl. Den ene systemadministrator
på en handelsskole og den anden på en mellemstor fabrik (ingen af dem kender
den anden).

Hvad skal man snart tro? Er Cisco bare et navn, og ikke den kvalitet som de
gerne vil/har stået for?

Jonny.

Fra : Jens Fallesen

Dato : 24-07-02 20:55

Jonny Jensen wrote:

> Hvad skal man snart tro? Er Cisco bare et navn, og ikke den kvalitet som de
> gerne vil/har stået for?

Der er i hvert fald mange, som har stærke følelelser for eller imod
Cisco i stedet for at have et rationelt forhold til dem. Det kan der
være mange grunde til, men det vil jeg afholde mig fra at byde på her.

Mange opfatter Cisco som værende dyre, og det er ikke nødvendigvis fair,
for det kommer an på, hvad man sammenligner med.

Hvis ens behov svarer til, hvad man uden videre kan få løst med et
produkt fra Zyxel, Surecom, Netgear eller lignende, så vil en
tilsvarende løsning fra Cisco være alt for dyr, men det er heller ikke
en rimelig sammenligning, for der er tale om produkter til to
forskellige målgrupper.

Som jeg ser det, kan der være en række grunde til at vælge Cisco:

* Et stort produktsortiment.
* Et velfungerende supportapparat.
* Generelt en høj kvalitet.
* Et godt uddannelsesprogram som sikrer adgang til kompetent hjælp.
* Gode løsninger til administration i store og komplekse netværk.
* Stort set alt udstyr kan kommandolinieadministreres.

Der er naturligvis også ting, der kan tale imod Cisco:

* Virksomhedens størrelse kan gøre dem lidt tunge at danse med.
* Software ikke altid bufri (men hvem kan prale af det?).
* Ikke alle "tilkøbte" produkter opfører sig helst som alt andet.
* Relativt høj pris for "basisstumper".
* Nogle produkter har ikke de samme administrative fordele som
flertallet af produkterne.

Hvis man har enkle behov og er fokuseret på pris, er der næppe nogen
grund til at gå efter Cisco, men hvis løsningen bliver mere kompleks,
kan nogle af argumenterne ovenfor være relevante.

Jeg har f.eks. kunder, som har over 250 ISDN-baserede
hjemmearbejdspladser, og der sker løbende ændringer i form af oprettelse
af nye, nedlæggelse af gamle samt udbytning af routere (f.eks. efter
tordenvejr). Her er det en enorm fordel, at man gennem kommandolinien
kan automatisere konfiguration af routerne - en ny router kan klargøres
på et par minutter, hvilket vil tage meget længere tid på en menubaseret
router, hvis konfigurationen er bare en smule avanceret.

Cisco (og mange af deres forhandlere) tilbyder endda en service, hvor
man allerede ved bestilling kan få lagt en standardkonfiguration på -
enten den samme på alle routerne eller en automatisk tilpasset
konfiguration til den enkelte router. Den slags kan nogle gange godt
betale sig.

Fra : Kent Glerup

Dato : 23-07-02 16:23

> [...]
> om hvilken router jeg så skal ud og bløde gryn for.
> NAT skal være fuldt understøttet og rimeligt tilgængeligt, den behøver

D-Link D804 koster ca. 900 kroner. Den har yderligere en 4-ports switch. Den
er utrolig nem at konfigurere. Jeg kører den selv på en
kabelmodemforbindelse, og det spiller bare!

Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-02 11:43

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@mail.dk> skrev i en meddelelse

> D-Link D804 koster ca. 900 kroner. Den har yderligere en 4-ports switch.
Den
> er utrolig nem at konfigurere. Jeg kører den selv på en
> kabelmodemforbindelse, og det spiller bare!

Selv ville jeg foretrække at smide 100,- mere og så købe Netgear RP114, som
jeg i øvrigt selv har kørende. Også en router der er nem at konfigurere og
en 4/5 ports switch. 5. port er en uplink, som jeg bruger til mit
kabelmodem.

Efter min mening er Netgear det tætteste man kommer på professionel
kvalitet, uden at betale for det.

Claus

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 25-07-02 11:51

Som Klaus siger - undgå den forældede D-link 804. Netgear og Linksys laver
væsentligt bedre produkter til ganske beskedne merpriser.

Fra : Hans Galvit

Dato : 28-07-02 20:19

er du sikker på at din udbyder ikke har en natrouter sat op det har de hos
os (arrownet) og den beskytter så længe vi har dynamisk ip.

--

hg@ishoejby.dk
mob: 26 61 68 82