Hvor føder den?
Fra : Sarah

Dato : 22-07-02 17:16

Hej!

Vi har en lille kat på et halvt år som er gravid den er i 9 uge og
skal føde på søndag vi har lavet en fødekasse (papkasse) men den er
bare ikke derinde så meget den vil meget hellere ligge i sådan en
plastik sofa og der kan den slet ikke føde!! Tror i den vil føde der??

Håber i svare!!

K.H Sarah

Ps. Jeg har læst at det er godt katten for killinge mad imens den er
gravid og imes killingerne for mælk af den er det rigtig??

Fra : goofy

Dato : 22-07-02 17:24

Hej Sara

Hvis din papkasse frentræder som en " hule", altså hvor hun kan ligge
ugenert, skal hun nok gå derind.
Vores egne " misser" bruger ikke fødekassen ret meget før tiden er inde.
Steen

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 22-07-02 19:30

Hej!

Vi har talt med vores dyrlæge idag fordi vores kat også snart skal føde, og
han sagde vi bare skulle fortsætte med den mad vi normalt giver og fordele
den over 3-4 gange om dagen.

Mvh
Hanne M.

www.toyota-forum.dk

Fra : Jylland's Norske Sko~

Dato : 22-07-02 21:21

Hej Sarah

Hunkatte - og især så unge hunkatte - har brug for al den næring, de
overhovedet kan få.

Derfår får alle vore hunkatte killingefoder indtil pensionsalderen.

Omkring og efter fødselen vil den sikkert være glad for at få lidt KMR-mælk
eller lignende.

Med venlig hilssen

Knud
--
Jylland's Norske Skovkatte
v/ Anna-Lise Bjerregaard & Knud B. Jørgensen

Tlf. 75 60 18 99 eller 20 32 93 34
E-mail: Jylland@mail1.stofanet.dk
Homepage: http://home1.stofanet.dk/Jylland

Fra : goofy

Dato : 22-07-02 22:31

Hej Sarah

> Ps. Jeg har læst at det er godt katten for killinge mad imens den er
> gravid og imes killingerne for mælk af den er det rigtig??

Du kan rolig give din kattemor killingemad allerede og og et stykke tid
efter den har født.
Vores " mor " får stadig killingefoder og det er ca. 2 md. siden hun fødte,
og hun er ikke blevet for tyk endnu. Hun har 3 killinger der ind imellem
dier hos hende
Den har brug for al den næring den kan få for at give mælk til killingerne,
skulle hun blive lidt rund af det kan du altid sætte hende lidt på skrump
bagefter.

Skriv endelig igen når du er blevet " mor "
held og lykke

Steen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 22-07-02 22:45

> [...]
> bare ikke derinde så meget den vil meget hellere ligge i sådan en
> plastik sofa og der kan den slet ikke føde!! Tror i den vil føde der??

Det er da en skrivefejl, at katten kun er 6 måneder gammel, ikke? (jeg håber
på, at der skulle stå, at den er 1½ år, ikke ½ år...).

Nå, men du kan nu ikke være 100% sikker på, at den sådan lige føder _på
søndag_ for det bestemmer katten altså selv Det er meget naturligt, at
den ikke gider ligge inde i fødekassen hele tiden - det kommer først lige
før fødslen (og nogle gange først under selve fødslen), men den vil som
regel altid søge til et roligt, nogenlunde mørkt sted, hvor den kan ligge i
fred - så lad være med at stille fødekassen i entreen eller et andet
befærdet sted, men fx i soveværelset, hvor I kan kigge til hende uden at
forstyrre alt for meget. At hun gerne vil ligge på sofaen nu betyder bestemt
ikke, at det er der hun vil føde.

Og ja, det er rigtig godt at give katten killingefoder under graviditeten
(på poserne står faktisk også, at det er til killinger og
drægtige/diegivende katte) - så start med det samme ved at blande lidt
killingefoder ad gangen i hendes normale mad (hvis du bare sådan skifter fra
det ene foder til det andet, risikerer du, at hun får dårlig mave...). Og
køb noget godt mad til hende hos dyrlægen eller dyrehandleren - ikke det fra
supermarkedet, som ikke er andet end smagsstoffer og næsten ikke indeholder
kød...
Desuden vil nogle katte meget gerne have hytteost, A38 eller andre former
for mejeriprodukter (ikke mælk!!), som indeholder godt med kalk, som de skal
bruge til at få gang i mælken til de små.

Held og lykke med de små!

Mvh. Camilla

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 23-07-02 08:51

> ... [snip], men den vil som
> regel altid søge til et roligt, nogenlunde mørkt sted, hvor den kan ligge i
> fred -

Eller så vil den finde et sted hvor den føler sig tryg.
Vores kat havde en vane med at sove i mellem vores hovedpuder om natten,
og da fødslen var lige op over, forsøgte vi at få hende til at hoppe i
fødekassen. Det ville hun absolut ikke, og vi tog konsekvensen og lagde
et "fødelagen" op mellem vores hovedpuder og lagde os til at sove. Kl.
lidt over 6 morgenen efter kom den første killig ;) 3 killinger født i
sengen, før vi flyttede den nybagte mor med killinger ned i kassen, hvor
den sidste killing som kom til verden.

Pia

Fra : Christine Munch

Dato : 23-07-02 02:55

On 22 Jul 2002 09:15:48 -0700, Aguilera_aguilera@ofir.dk (Sarah) wrote:

>Tror i den vil føde der??

>Ps. Jeg har læst at det er godt katten for killinge mad imens den er
>gravid og imes killingerne for mælk af den er det rigtig??

Hmm.. det er ikke sikkert, katten vil føde i plastiksofaen..

Men hvis hun ikke rigtigt er fortrolig med fødekassen, kan hun finde på
at søge et andet sted hen.. I skal nok holde øje med, hvor hun evt.
gemmer sig.

Jeg venter selv killinger, men jeg har gjort en del ud af, at lægge
hunmissen ned i fødekassen, så hun kunne vænne sig til den, og hun
ligger ofte i den.
Er din fødekasse blød nok? Masser af tæpper/håndklæder, hvad du ellers
har.

Det er korrekt, at det er en god idé, at fodre den drægtige hun med
killingefoder i dagene op til fødslen, og når hun bagefter dier, så det
kan du roligt gøre.

Christine

Fra : Sarah

Dato : 23-07-02 21:07

Tak for alle jeres gode råd. Et lille ps. Katten er meget ung, men dog
lidt ældre end ½ år. Den bliver 1 år til september.

K.H. Sarah