PU Tætningsskum og akvarier
Fra : Mogens Egan

Dato : 22-07-02 16:17

[This followup was posted to dk.fritid.dyr.akvarium
and a copy was sent to the cited author.]

Hej

Jeg har set at en række terrariesider i tyske terrarie-hjemmesider
anviser bygning af baggrunde i PU - Tætningsskum, som enten indfaves
eller lakeres/påklæbes diverse dekorationsmaterialer

Jeg synes selve materialets vægt, overflade og pris gør det yderst
intersseant som grundmateriale til opbygning også i
i akvarier/akvaterrarier.

Mit spørgsmål er derfor:

Har nogen prøvet det ???? Er materialet ugiftigt i vand når det først
er hærdet ???

Mogens Egan
Denmark
Mailto: Mogens@Egan.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-07-02 20:39

Mogens Egan <mogens@egan.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.17a6406aba9d35b798968c@news.inet.tele.dk...
> Mit spørgsmål er derfor:
>
> Har nogen prøvet det ???? Er materialet ugiftigt i vand når det først
> er hærdet ???

Mit svar er både og! Jeg har ikke prøvet det i et akvarie, men jeg har
lavet vandløb af det til et terrarie.
Der kan derfor ikke være nogen større forskel i om det er helt eller kun
delvist under vand.

Jeg havde noget svært ved at få farven til at hæfte på skummet, men
løste problemmet ved at smøre en smule silicone
op overfladen, og derefter duppe fint reven spagnum på. Det virkede
fint, og javamos groede hurtigt fast på skummet.
Det er lidt svært at begrene hvormeget det svulmer op efter at være
pustet ud, men øvelse gør mester.
Efter sigende indeholder det nogle gasser som fordamper under hærdningen
og skulle være ganske uskadelig efter hærdningen.

Carsten

Fra : Mogens Egan

Dato : 23-07-02 10:04

[This followup was posted to dk.fritid.dyr.akvarium and a copy was sent
to the cited author.]

In article <ahhmk4$d0c$1@news.cybercity.dk>, cgall@vip.cybercity.dk
says...

> [...]
> Efter sigende indeholder det nogle gasser som fordamper under hærdningen
> og skulle være ganske uskadelig efter hærdningen.

Tak

Jeg har brugt samme teknik med at duppe amterialer ind i våde ting da jeg
lavede et stort akvaterrarie i glasfiber !

mvh
Mogens
--
Mogens Egan
Denmark

Fra : Martin Heller

Dato : 22-07-02 23:04

"Mogens Egan" <mogens@egan.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogen prøvet det ???? Er materialet ugiftigt i vand når det først
> er hærdet ???

Jeg har ikke selv prøvet det, men i Flyvefisken i Kbh havde de på
et tidspunkt et udstillingsakvarium med en baggrund lavet af PU-skum
dækket med fiberbeton. Hvis du bor i nærheden af Kbh kan du jo tage
derind og spørge.

Er det ikke også PU som Pangea og Back to Nature baggrunde er
lavet af?