tour de france
Fra : Stig

Dato : 22-07-02 15:21

Er der nogen, der ved, hvordan de rent teknisk måler afstanden mellem
cykelrytter i udbud og hovedfeltet.
Satellit eller ?

Fra : John Olsen

Dato : 22-07-02 16:03

"Stig" <helsborg@oncable.dk> writes:

> Er der nogen, der ved, hvordan de rent teknisk måler afstanden mellem
> cykelrytter i udbud og hovedfeltet.
> Satellit eller ?

Hej!

De måler kun tidsafstanden mellem udbrydere og feltet. Denne udmåling
foregår på den gammeldags måde. Den gule motorcykel med den manden fra
Burkina Faso kører frem lige før udbryderne. Når udbrydere kommer
forbi startes stopuret og splittider til de næste grupper og feltet
måles. Disse date sendes så vi radio til produceren, der sætter et
skilt på skærmen med den aktuelle tidsforskel.

Et godt seer-fif: Hvis du selv vil følge med kun du selv foretage
tidsudmålingen ved at starte dit stopur ved fx '25km før mål' skiltet,
dette skilt vises som regel både når udbrydere og feltet
passerer. Dette fungerer specielt godt i bjergene da der her er mange
oplagte målepunkter.

Vh

John

--
John Olsen
Snogebæksvej 39 vær. 14

"Thou, nature, art my goddess; to thy laws my services are bound..."
Carl F. Gauss

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 22-07-02 20:22

John Olsen wrote:

> Hej!
>
> De måler kun tidsafstanden mellem udbrydere og feltet. Denne udmåling
> foregår på den gammeldags måde. Den gule motorcykel med den manden fra

Nu du nævner det:
Er de ikke utrolig sløve med at måle tid i Tour de France.?

Hvorfor har de ikke følere anbragt på cyklerne, sensorer i asfalten med
jævne mellemrum, osv. osv.
Kort sagt. en bedre information om afstande ville da være relativt let at
give.

Eller er det ikke. Siden de ikke gør det.?

F.x. i triatlon bruger de en måtte på gaden, og en føler monteret på hver
løber og har sikkert gjort det i årevis.
(Jeg så det første gang ved VM i Fredericia sidste år.)

Iøvrigt, Stig, det er kun tilladt med 4 liner signatur.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 22-07-02 20:23

Jørgen Rasmussen wrote:

> Iøvrigt, Stig, det er kun tilladt med 4 liner signatur.

Undskyld Stig. John, var det.!

--
Mvh. Jørgen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 22-07-02 22:53

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote in message

> Hvorfor har de ikke følere anbragt på cyklerne, sensorer i asfalten med
> jævne mellemrum, osv. osv.

Jeg mener, at de forsøgte det i Giroen for et par år tilbage, men de er vist
gået væk fra det igen

> F.x. i triatlon bruger de en måtte på gaden, og en føler monteret på hver
> løber og har sikkert gjort det i årevis.

Jeg tror, at de får problemer med rytterne, hvis de skal til at køre over
måtter i tide og utide men det kunne sikkert også laves på en smartere
måde, når chippen skal sidde på en cykel og ikke på arm/ben - til gengæld
har man så balladen, hvis en rytter skifter cykel.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Carsten Svensgaard

Dato : 23-07-02 19:22

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> writes:

> [...]
> måde, når chippen skal sidde på en cykel og ikke på arm/ben - til gengæld
> har man så balladen, hvis en rytter skifter cykel.

Og der er ca 200km vej det skal sættes op på hver dag i 3 uger....

Carsten
--
/"\ | Carsten Svensgaard
\ / ASCII ribbon campaign | carsten (a) svensgaard.org

Fra : Superman

Dato : 03-08-02 17:19

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> wrote in

> [...]
> smartere måde, når chippen skal sidde på en cykel og ikke på arm/ben -
> til gengæld har man så balladen, hvis en rytter skifter cykel.

Det smarteste rent publikumsmæssigt vil værre at anbringe censor på
kamera-motorcyklerne. Man ved altid hvor når feltet er start. Kender man
distancen på moto1 og moto2 så vil det være en smal sag at regne ud
forholdet mellem dem og dermed forholdet mellem udbrydere og feltet.

På den måde vil man altid kunne regne aktuel tid udfra billederne på
skærmen, også hvis gruppen skulle spilttes op.
Det eneste det kræver er at kamera holdet ligger på samme side af
udbrydere/feltet.

Metoden er ikke eksakt. Men den giver gode indikationer.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-07-02 23:05

John Olsen wrote:

> [...]
> måles. Disse date sendes så vi radio til produceren, der sætter et
> skilt på skærmen med den aktuelle tidsforskel.

Det skal derfor forstås på rette vis når de siger at afstanden mellem
udbrydere og felt »nu« er på fx 10 min. 30 s. I princippet kan udbry-
derne jo have holdt stille ti centimeter efter målepunktet, i hvilket
tilfælde der kun er en håndslængde mellem dem og feltet på det tids-
punkt hvor tiden 10.30 kan bekendtgøres.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)