/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Automatisk kopiering af mappe ?
Fra : Jan Rysz


Dato : 21-07-02 23:38

Kan man få XP, eller et andet program, til at kopier en mappe til et andet
drev pr. automatik ?

Årsagen er at jeg har Newsbin sat til at hente binære nyhedsgrupper om
natten, og herefter kopiere jeg manuelt indholdet af mapperne til en anden
maskine, da vi er to der kigger filerne igennem.

Jeg kunne godt tænke mig et eller andet der kunne gøre det selv, så jeg er
fri for denne lille opgave.

Jan Rysz



 
 
Madsen (21-07-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 21-07-02 23:55

Jan Rysz skrev:

> Kan man få XP, eller et andet program, til at kopier en mappe til
> et andet drev pr. automatik ?

Mon ikke en batch-fil (*.bat) og Control Panel > Scheduled Tasks kan
klare det?

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Madsen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 22-07-02 00:32

Lars Stokholm skrev:

> Ja, og "mappe" netværksdrevet lokalt eller noget i den stil? Eller
> kan man på en anden måde flytte filer frem og tilbage over
> netværket fra en kommandoprompt? Jeg kunne nemlig også godt selv
> bruge et en batch-fil der kunne noget lignende ;)

Jeg kan ikke sige hvordan *.bat-filen skal se ud, men hvis man kan se
den anden computer via netværket i WinXP, så kan man vel også i en
kommandoprompt og så vil jeg da tro at man kan lave en *.bat-fil der
kan klare opgaven, men hæng mig ikke op på det. Det kan snildt være at
jeg er helt ude i hampen og at det skal gøres på en helt anden måde.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Lars Stokholm (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 22-07-02 00:50

In news:dk.edb.system.ms-windows Madsen wrote:

>> Ja, og "mappe" netværksdrevet lokalt eller noget i den stil? Eller
>> kan man på en anden måde flytte filer frem og tilbage over
>> netværket fra en kommandoprompt? Jeg kunne nemlig også godt selv
>> bruge et en batch-fil der kunne noget lignende ;)
>
>Jeg kan ikke sige hvordan *.bat-filen skal se ud,

Det jeg tænkte på var at give drevet på den anden computer en
drevbetegnelse på den computer der skal kopieres fra (altså mappe
drevet). Man kunne kalde det K:\ f.eks. Jeg kan ikke prøve det lige
nu, men mon ikke man kan kopiere filer fra den lokale computer til
netværkscomputeren fra kommandoprompten på denne måde så?
Altså bare copy c:\fil.txt k:\*.* ? Det kan nok også godt være at det
er lidt for besværligt...

>men hvis man kan se den anden computer via netværket i WinXP, så kan
>man vel også i en kommandoprompt

Ja det lader til at du har ret. Som sagt kan jeg ikke udføre nogle
praktiske eksperimenter, men denne kommando burde virke:
copy c:\fil.txt \\computer2\XX\*.*

Så er spørgsmålet bare hvad der skal stå på XXs plads.

>og så vil jeg da tro at man kan lave en *.bat-fil der kan klare
>opgaven, men hæng mig ikke op på det.

Jeg tror det også ;)

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Sealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Lars Stokholm (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 22-07-02 00:15

In news:dk.edb.system.ms-windows Madsen wrote:

>>Kan man få XP, eller et andet program, til at kopier en mappe til
>>et andet drev pr. automatik ?
>
>Mon ikke en batch-fil (*.bat) og Control Panel > Scheduled Tasks kan
>klare det?

Ja, og "mappe" netværksdrevet lokalt eller noget i den stil? Eller kan
man på en anden måde flytte filer frem og tilbage over netværket fra
en kommandoprompt? Jeg kunne nemlig også godt selv bruge et en
batch-fil der kunne noget lignende ;)

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Sealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Madsen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 22-07-02 02:07

Lars Stokholm skrev:

> Man giver jo sin computer et navn på netværket for at andre
> computere skal kunne komme i kontakt med den. Fra en anden
> computer vil dette kunne lade sig gøre fra Start -> Kør -> "
> \\computer " (uden gåseøjne). På samme måde kan man åbentbart
> benytte dette computernavn i en kommandopromt - det vidste jeg
> heller ikke før nu. Du kan se dit computernavn under System
> Properties -> Computer Name -> Full computer name.

Nå på den måde.
Smart nok.

[Opgavestyring med Wizard-glimmer]

> Ja tak, jeg kan se det for mig ;)

Ja, det tænkte jeg nok. :)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

// Overby (22-07-2002)
Kommentar
Fra : // Overby


Dato : 22-07-02 14:30

> Lars Stokholm (resided somewhere in North Sealand, Denmark)

Hedder det ikke 'Zealand'?

Daniel




Lars Stokholm (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 22-07-02 15:12

In news:dk.edb.system.ms-windows // Overby wrote:

>> Lars Stokholm (resided somewhere in North Sealand, Denmark)
>
>Hedder det ikke 'Zealand'?

Jo det gør nemlig. Men du er for sent ude. Se selv:
<news:21lmju8dv500itun1fqp7qrf70p7114f36@4ax.com>

Hvad kunne man forvente? Det var sent på aftenen ;)

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Madsen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 22-07-02 01:02

Lars Stokholm skrev:

> Det jeg tænkte på var at give drevet på den anden computer en
> drevbetegnelse på den computer der skal kopieres fra (altså mappe
> drevet). Man kunne kalde det K:\ f.eks. Jeg kan ikke prøve det lige
> nu, men mon ikke man kan kopiere filer fra den lokale computer til
> netværkscomputeren fra kommandoprompten på denne måde så?

Jo, det var det jeg mente. Den anden computer har vel en drev-
betegnelse. En netværksdrev kalder man det vel.

> Som sagt kan jeg ikke udføre nogle praktiske eksperimenter...

Det kan jeg desværre heller ikke.

> ...men denne kommando burde virke:
> copy c:\fil.txt \\computer2\XX\*.*
>
> Så er spørgsmålet bare hvad der skal stå på XXs plads.

Havde det nu været imellem to lokale drev, så kunne man f.eks. skrive
følgende for at kopiere alt fra en mappe på den ene disk til en mappe
på den anden:

copy drev1:\mappenavn\*.* drev2\mappenavn\

Hvis netværksdrevet hedder K og den lokale disk hedder C, så:
copy c:\mappenavn\*.* k:\mappenavn\

I teorien tror jeg nok det skal se sådan ud, men da jeg ikke kan
efterprøve, kan man vel kalde det lidt "la-la" :)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Lars Stokholm (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 22-07-02 01:13

In news:dk.edb.system.ms-windows Madsen wrote:

>> Det jeg tænkte på var at give drevet på den anden computer en
>> drevbetegnelse på den computer der skal kopieres fra (altså mappe
>> drevet). Man kunne kalde det K:\ f.eks. Jeg kan ikke prøve det lige
>> nu, men mon ikke man kan kopiere filer fra den lokale computer til
>> netværkscomputeren fra kommandoprompten på denne måde så?
>
>Jo, det var det jeg mente. Den anden computer har vel en drev-
>betegnelse. En netværksdrev kalder man det vel.

Ja.

>Havde det nu været imellem to lokale drev, så kunne man f.eks. skrive
>følgende for at kopiere alt fra en mappe på den ene disk til en mappe
>på den anden:
>
>copy drev1:\mappenavn\*.* drev2\mappenavn\

Enig.

>Hvis netværksdrevet hedder K og den lokale disk hedder C, så:
>copy c:\mappenavn\*.* k:\mappenavn\

Ja, men det jeg resonerede mig frem til er, at det slet ikke er
nødvendig at "mappe" netværksdrevet, så det eksempelvis kommer til at
hedde K:\. Man kan nøjes med at skrive noget lignende:

copy c:\fil.txt \\computer2\partition_a\*.*

Hvor man i stedet for at skrive "K:\" skriver "\\computer2\"

Spørgsmålet er bare om "partition_a" skal være det navn partitionen er
delt under på netværkstcomputeren (som f.eks. "Dokumenter") eller om
det skal være drevbogstavet som det ser ud på netværkscomputeren (C,
D, E osv.) Er du med på hvad jeg mener?

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Sealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Madsen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 22-07-02 01:23

Lars Stokholm skrev:

> Er du med på hvad jeg mener?

Jeg er med på hvad du mener, men løsningen kender jeg desværre ikke.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Lars Stokholm (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 22-07-02 01:35

In news:dk.edb.system.ms-windows Madsen wrote:

>> Er du med på hvad jeg mener?
>
>Jeg er med på hvad du mener, men løsningen kender jeg desværre ikke.

Ok, jeg havde bare på fornemmelsen at vi talte forbi hinanden

Jeg har i mellemtiden prøvet på min egen computer (DOH! Den har jo
også et computernavn). Her er scenariet:

Lad os kalde Jans computer for "jan" og den computer filerne skal
kopieres til for "kopi". Mappen på computeren "kopi" som filerne skal
kopieres til, deler vi på netværket, og giver den navnet "mappen".

Nu kan vi kopiere en fil fra "jan" til "mappen" på denne måde
(C-drevet ligger på computeren "jan"):

copy c:\fil.dat \\kopi\mappen\*.*

Nu kan Jan så, som du siger Madsen, sandsynligvis bruge Opgavestyring
til at kalde programmet på et bestemt tidspunkt.

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Sealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Madsen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 22-07-02 01:53

Lars Stokholm skrev:

> Ok, jeg havde bare på fornemmelsen at vi talte forbi hinanden

Det gjorde vi vist også i:
<news:Xns925314B5F8D95copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk> men i:
<news:h1jmjusvl3c16fclpoivftnihqsr9sbqbs@4ax.com> var jeg med igen. :)

> Jeg har i mellemtiden prøvet på min egen computer (DOH! Den har jo
> også et computernavn).

Her røg jeg så igen af i svinget, men nu har forståelsen for netværk
heller aldrig været min stærke side, eller også er det ved at være
sengetid for mit vedkommende.

> copy c:\fil.dat \\kopi\mappen\*.*
>
> Nu kan Jan så, som du siger Madsen, sandsynligvis bruge Opgavestyring
> til at kalde programmet på et bestemt tidspunkt.

Ja, hvis *.bat-filen gør det den skal, så kan opgavestyring uden tvivl
klare resten og det endda med Wizard og hele balladen.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Lars Stokholm (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 22-07-02 02:04

In news:dk.edb.system.ms-windows Madsen wrote:

>> Ok, jeg havde bare på fornemmelsen at vi talte forbi hinanden
>
>Det gjorde vi vist også i:
><news:Xns925314B5F8D95copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk> men i:
><news:h1jmjusvl3c16fclpoivftnihqsr9sbqbs@4ax.com> var jeg med igen. :)

Tænkte jeg det ikke-nikke nok.

>> Jeg har i mellemtiden prøvet på min egen computer (DOH! Den har jo
>> også et computernavn).
>
>Her røg jeg så igen af i svinget, men nu har forståelsen for netværk
>heller aldrig været min stærke side, eller også er det ved at være
>sengetid for mit vedkommende.

Man giver jo sin computer et navn på netværket for at andre computere
skal kunne komme i kontakt med den. Fra en anden computer vil dette
kunne lade sig gøre fra Start -> Kør -> " \\computer " (uden
gåseøjne). På samme måde kan man åbentbart benytte dette computernavn
i en kommandopromt - det vidste jeg heller ikke før nu. Du kan se dit
computernavn under System Properties -> Computer Name -> Full computer
name.

>> copy c:\fil.dat \\kopi\mappen\*.*
>>
>> Nu kan Jan så, som du siger Madsen, sandsynligvis bruge Opgavestyring
>> til at kalde programmet på et bestemt tidspunkt.
>
>Ja, hvis *.bat-filen gør det den skal, så kan opgavestyring uden tvivl
>klare resten og det endda med Wizard og hele balladen.

Ja tak, jeg kan se det for mig ;)

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

IzNoGoUd (22-07-2002)
Kommentar
Fra : IzNoGoUd


Dato : 22-07-02 07:00

On Mon, 22 Jul 2002 00:37:48 +0200, "Jan Rysz" <rysz@nospammail.dk>
wrote:

>Kan man få XP, eller et andet program, til at kopier en mappe til et andet
>drev pr. automatik ?
>
>Årsagen er at jeg har Newsbin sat til at hente binære nyhedsgrupper om
>natten, og herefter kopiere jeg manuelt indholdet af mapperne til en anden
>maskine, da vi er to der kigger filerne igennem.
>
>Jeg kunne godt tænke mig et eller andet der kunne gøre det selv, så jeg er
>fri for denne lille opgave.
Prøv Med lidt "Bask" jeg er blevet glad for dette lille program
http://freebask.homestead.com/


--
best regards IzNoGoUd aka Claes Nielsen, Svendborg, Denmark.

Jan Rysz (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Jan Rysz


Dato : 22-07-02 17:01

Hmm......lille smart program, men hvorfor kan jeg ikke få det til at slette
"kildemappen", uden at røre "destinationsmappen" ??

Jeg har sat den til "Delete identical source", men alligevel sletter den
begge mapper ??

Jan Rysz



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408659
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste