MS Windows
briani 27239
Tilføjelse til Højre-klik menuen?
Fra : Preben Høgh

Dato : 21-07-02 21:33

Hej, er det muligt selv at rode op i, og indsætte nye ting i den menu
der dukker op, når man klikker højre museknap, og hvor eks. winzip og
lign laver en funktion.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-07-02 21:35

In news:dk.edb.system.ms-windows Preben Høgh wrote:

>Hej, er det muligt selv at rode op i, og indsætte nye ting i den menu
>der dukker op, når man klikker højre museknap, og hvor eks. winzip og
>lign laver en funktion.

Ja, det kan du tro. Det sker under nøglen HKEY_CLASSES_ROOT i
registreringsdatabasen (Start -> Kør -> Regedit). Alt efter om du
ønsker at til tilføje en indskrivning til mapper, alle filer eller kun
bestemte fil-typer, skal du vælge en nøgle herunder. Hvis du vil
tilføje en indskrivning til alle filer (ikke mapper), gør du det under
den nøgle der hedder "*". Her laver du (hvis den ikke eksisterer) en
ny nøgle der hedder "shell", og under den en nøgle med navnet på det
program du vil tilføje til listen. Under denne laver du så en nøgle
med navnet "command", og under denne skal værdien "(Default)"
indeholde følgende "C:\Programmet\Program.exe %1" (uden gåseøjne).

Hvis du vil tilføje en indskrivning til alle mapper, skal du lave
mappen "shell" under nøglen "folder" i stedet. Husk altid "%1".

Håber at det er til at forstå. Der findes vist et program der kan gøre
det samme, men det er faktisk ikke så besværligt som det lyder.

--
Lars Stokholm

Fra : Edmund

Dato : 22-07-02 01:45

Lars Stokholm wrote:

> Ja, det kan du tro. Det sker under nøglen HKEY_CLASSES_ROOT i
> registreringsdatabasen (Start -> Kør -> Regedit).

Gælder det både Win98 og XP, jeg efterlyste det i sin tid til 98, der
fik jeg af vide at man skulle have fat i / købe et ASPI program fra
Microsoft.
ASPI er meget frit efter hukommelsen.

Mvh Edmund

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-07-02 01:53

In news:dk.edb.system.ms-windows Edmund wrote:

>Gælder det både Win98 og XP

Ja.

>jeg efterlyste det i sin tid til 98, der fik jeg af vide at man skulle have fat
>i / købe et ASPI program fra Microsoft.

Hmmm, det lyder sært.

>ASPI er meget frit efter hukommelsen.

Jeg tror endda at det er _for_ frit, ASPI er noget med CD-ROM drev og
sådan noget stads.

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Fra : Edmund

Dato : 22-07-02 03:14

Lars Stokholm skrev:

> Jeg tror endda at det er _for_ frit, ASPI er noget med CD-ROM drev og
> sådan noget stads.

Jeg skrev da også "meget" .Software udviklere kan købe disse "AXXX"
programmer som giver dem adgang til funktioner i Windows, men aspi var
det jeg syntes lød lidt ala det.

Dit indlæg bliver gemt, jeg skal nok få brug for det. Så tak for det.
Nogen synes måske det er noget pjat, når man kan bruge Send To, men skal
man gøre det 50 gange om dagen, bliver man træt af det, når man ved det
kan gøres nemmere.

Mvh Edmund

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-07-02 10:55

>Jeg skrev da også "meget".

Ja, det ved jeg ;)

>Software udviklere kan købe disse "AXXX"
>programmer som giver dem adgang til funktioner i Windows, men aspi var
>det jeg syntes lød lidt ala det.

Hmm, det lyder stadigvæk underligt. Disse "funktioner", hvad var det
for nogle? Man kan få adgang til at ændre mange ting i Windows vha.
registreringsdatabasen. Det er næsten altid her det foregår.

>Dit indlæg bliver gemt, jeg skal nok få brug for det. Så tak for det.

Værsågod.

>Nogen synes måske det er noget pjat, når man kan bruge Send To, men skal
>man gøre det 50 gange om dagen, bliver man træt af det, når man ved det
>kan gøres nemmere.

Jeg synes ikke det er noget pjat. Jeg er endda helt enig.

Fra : Edmund

Dato : 01-08-02 09:27

Lars Stokholm skrev:

> Hmm, det lyder stadigvæk underligt. Disse "funktioner", hvad var det
> for nogle? Man kan få adgang til at ændre mange ting i Windows vha.
> registreringsdatabasen. Det er næsten altid her det foregår.

Man kan købe noget der hedder en API-oversigt af M$. Der står
hvilke Windows-funktioner som man kan kalde fra sit program.

skrev Bertel Lund Hansen til mig maj 2001

--
Mvh Edmund

Fra : Gevaldi

Dato : 22-07-02 06:32

Lars Stokholm skrev:

[snip]

> Håber at det er til at forstå. Der findes vist et program der kan gøre
> det samme, men det er faktisk ikke så besværligt som det lyder.

Det er da en noget omstændig måde at
få det gjort på.

Brug stifinder eller f.eks. Windows Commander
til at trække en genvej til mappen "SendTo" i
windows mappen.

ADD FOLDER TO THE SEND TO LIST

If you've ever used the Send To list (right-click the desktop, select
Send To, and so on) to send items to a floppy disk or other location,
then you know how handy this command is. But what you may not know is
that this list is customizable. Add your own favorite locations, and
you can move files around your system faster than ever.

Suppose you have a folder named My Pictures that you use to store all
of your digital photos. Add a shortcut to this folder to the
C:\Windows\SendTo folder, and it will appear in the Send To list.

In one Explorer window, locate the My Pictures folder. In another,
locate the Windows\SendTo folder. Right-click and drag the My Pictures
folder directly over the SendTo folder, release the mouse button, and
select Create Shortcut(s) Here. Now, to send a picture to your My
Pictures folder, right-click the picture file, select Send To, and
choose My Pictures in the resulting list.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-07-02 11:01

In news:dk.edb.system.ms-windows Gevaldi wrote:

>Det er da en noget omstændig måde at få det gjort på.

Ja, men ikke desto mindre er det den eneste at få "det" gjort på, uden
brug af et tredjepartsprogram. For når du siger "det", så taler vi
ikke om det samme. Din genvej kræver to "klik", min kræver kun et.
Hvis man gør som jeg skrev, havner programmet i toppen af
højrekliksmenuen, og det må da være at foretrække frem for "SendTo"?
Men som jeg siger er det ikke så besværligt som det ser ud til. Det
kræver bare fem-seks klik med musen.

>Brug stifinder eller f.eks. Windows Commander
>til at trække en genvej til mappen "SendTo" i
>windows mappen.

Så skal man også til at navigere til "SendTo" mappen, hviket efter min
mening er halvt så besværligt, med et halvt så godt resultat. Man får
hvad man betaler for ved du nok.

Fra : Gevaldi

Dato : 22-07-02 11:32

Lars Stokholm skrev:

[snipped]

Jeg overgir' mig under protest:))

--
/Gevaldi (remove 369)
http://www.wintip.dk/

Fra : Preben Høgh

Dato : 24-07-02 05:46

On Sun, 21 Jul 2002 22:35:14 +0200, Lars Stokholm
<larsstokholm@mail.dk> wrote:

Tak, Lars.
Du havde ret. Ingen problem.

Hvis man så gerne vil tilføje en højreklik menu til den menu, derk
kommer frem, når man ikke klikker på en fil, hvordan gøres det så?

Jeg tænker på når man er i desktoppen, højreklikker og som regel
vælger "properties" for at ændre på skærmresulotionen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 24-07-02 09:38

In news:dk.edb.system.ms-windows Preben Høgh wrote:

>Tak, Lars.
>Du havde ret. Ingen problem.

Nej vel? :)

>Hvis man så gerne vil tilføje en højreklik menu til den menu, derk
>kommer frem, når man ikke klikker på en fil, hvordan gøres det så?

Uha, der må jeg nok skuffe dig. Det ved jeg faktisk ikke. Jeg har
aldrig prøvet det, og jeg ved ikke om det foregår samme sted. Det er
jo to forskellige ting. Filer og mapper kan "åbne" noget, et ekstra
punkt i den menu du taler om, ville ikke "åbne" noget på samme måde.

Jeg har dig prøvet at rodde lidt rund i denne nøgle (uden held):
HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\

Det er her menuen "New" / "Ny(t) hører til i hvert fald.

Fra : LarsS

Dato : 22-07-02 02:13

Preben Høgh skrev:

> Hej, er det muligt selv at rode op i, og indsætte nye ting i den menu
> der dukker op, når man klikker højre museknap, og hvor eks. winzip og
> lign laver en funktion.

Brug freeware-program winAssociate, svjv det eneste
der findes (375Kb, win9x/ME/NT/2000/XP
http://www.xs4all.nl/~wstudios/Associate/index.html

Med genvej til programmet i "SendTo"-menu'en kan
filer let sendes til programmet som så åbner den del
af data-reg-basen der omhandler alt om pågældende
filtype: ikon, associering (f.eks. .txt med txt-file), og
default-program (det der åbner ved dobb.klik på fil)
samt mulighed for at tilføje programmer i h-klik menu.

Man kan selvf. osse ændre h-klik-menu for directory,
folder, drive, osv.

/LarsS