Lavasten?
Fra : Tom Manczak

Dato : 14-02-01 23:49

Hej!

I mit Malawiakvarium har jeg lavasten. Fiskene får hudafskrabninger en
gang imellem, dog ikke alvorlige; ingen af dem har været til
behandling for sår/huller/efterfølgende svamp. Men, nogle klør sig
stadig, og jeg har spurgt om råd, og fandt ingen løsning. derfor har
jeg antaget at det var normalt, hvilket jeg tvivler på. Nu er min
mistanke rettet mod mine lavasten. Har andre haft lignende erfaringer
med malawi og lava, og en del "kløe"?

Ellers overvejer jeg at skifte til granitsten ell lignende. Jeg tænker
på nogle flade sten med naturlige hak/krumninger, altså ikke maskinelt
skåret, eller afknækket. Hvor skaffer man sådanne sten henne på
sjælland til en rimelig pris?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Madsen

Dato : 15-02-01 01:51

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev:

> [...]
> jeg antaget at det var normalt, hvilket jeg tvivler på. Nu er min
> mistanke rettet mod mine lavasten. Har andre haft lignende erfaringer

Nu ved jeg godt at det har været oppe et utal af gange før mht.
hvorvidt man kan/bør/må smide lidt salt i sit ferskvandsakvarie, men
ikke desto mindre, så har jeg personligt set at det kan have en gavnlig
effekt på fisk der går og "klør" sig. Ofte tror jeg det er små bakterier
eller snylter der irriterer. Jeg har kun oplevet det 3-4 gange i mit
store akvarie og det er på cichlider som ikke har skarpe genstande
i akvariet. Det er et 530 ltr. og de gange jeg har oplevet det, har jeg
kogt ca. 250-300 gr. salt ud i en gryde som så stille er blevet hældt
i akvariet. Dagen efter har de hver gang holdt op med at klø sig.
Flere af mine bekendte hælder ofte ret så store mængder salt ned
til deres cichlider for at undgå dette, men så meget vil jeg dog ikke
bruge. Jeg hælder noget i hvis jeg bemærker at mine fisk føler ubehag.
Det er salt jeg køber i den lokale Brugs og det hedder Groft Fransk
Middelhavssalt.

Alligevel vil jeg dog anbefale dig at udskifte de lavasten med noget
uden så skarpe kanter. Cichlider har jo ofte en ret så voldsom adfærd
og kan nemt komme til at støde ind i dekorationen. Jeg ved ikke hvor
du kan skaffe granitsten, men det må da kunne lade sig gøre at finde
nogle brugbare sten i naturen et sted. Personligt tager jeg altid ud til
Glatved strand på Djursland. Det er dog mere eller mindre kalksten,
men der kan også findes flotte runde granitlignende sten.
Det kan man vel egentlig på de fleste danske strande.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-02-01 19:44

> Det er salt jeg køber i den lokale Brugs og det hedder Groft Fransk
> Middelhavssalt.

Jeg har prøvet forskellige "salte" fra forskellige pushere, uden nogen
effekt. Nu må jeg så prøve det franske...

Jeg vil da prøve at lede efter passende sten næste gang jeg er på
stranden...

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Morten Speyer

Dato : 16-02-01 04:45

->Snip

> Jeg vil da prøve at lede efter passende sten næste gang jeg er på
> [...]
Ikke for at kværulere, men jeg er ikke sikker på at det er helt lovligt,
el...?

Morten S
ICQ 21118302

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-02-01 11:22

Morten Speyer <speyer@mail.tele.dk> skrev i en

> ->Snip

> Ikke for at kværulere, men jeg er ikke sikker på at det er helt lovligt,

Der er forskel på om du tager et par stykker med, eller kommer med en
trailer.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-02-01 14:48

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Der er forskel på om du tager et par stykker med, eller kommer med en
> trailer.

Jeg mener faktisk at der er tale om råstofindvinding, og at man derfor kun
kan starte efter ansøgning og godkendelse fra myndighederne.
Men det er da vist nok flueknepperi, så det basker

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-02-01 22:29

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Men det er da vist nok flueknepperi, så det basker

Det er vi nok ikke uenige om. Men mange gange er det også meget lettere
at få fat i en landmand
og kigge hans bjerge af sten igennem, og der gør man vist ingen skade.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 16-02-01 23:35

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev:

> Det er vi nok ikke uenige om. Men mange gange er det også meget lettere
> at få fat i en landmand
> og kigge hans bjerge af sten igennem, og der gør man vist ingen skade.

Jeg kan heller ikke se hvad skade det skulle gøre at hente
10-15 sten på en strand, men ok. Der skal da nok findes et
eller andet EU direktiv imod det også! ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-02-01 11:14

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> 10-15 sten på en strand, men ok. Der skal da nok findes et
> eller andet EU direktiv imod det også! ;)

Hvordan kommer du på den ide at råstofloven har noget med EU at gøre?

Fra : Madsen

Dato : 17-02-01 12:49

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev:

> "Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> Hvordan kommer du på den ide at råstofloven har noget med EU at gøre?

Tja jeg tænkte ikke over nogen råstoflov, men kom bare i tanke
om alle de ting som EU stikker sin næse i, så hvorfor ikke også
dette?

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 17-02-01 17:16

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse

> Tja jeg tænkte ikke over nogen råstoflov, men kom bare i tanke
> om alle de ting som EU stikker sin næse i, så hvorfor ikke også
> dette?

Debatten må nok siges at være off-topic, men for mig at se er
spørgsmålet nærmere være "hvorfor i alverden skulle EU stikke sin
næse i hvad hvem henter af ting i den danske natur???". Dette er
da ikke noget fælles-europæisk/overnationalt spørgsmål

Fra : Madsen

Dato : 17-02-01 18:28

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> skrev:

> [...]
> næse i hvad hvem henter af ting i den danske natur???". Dette er
> da ikke noget fælles-europæisk/overnationalt spørgsmål

Nej glem det. Du bemærkede sikkert også smileyen efter det jeg
skrev om EU, ikke?
Selvfølgelig er det off-topic. Jeg ønskede langt fra at starte en
debat vedrørende EU og hentning af sten i naturen. Det var en
joke som så åbenbart blev taget alt for alvorligt.

Spild af båndbredde, jeg beklager. ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 18-02-01 10:05

> Nej glem det. Du bemærkede sikkert også smileyen efter det jeg
> skrev om EU, ikke?

Jo, det gjorde jeg da.

> Selvfølgelig er det off-topic. Jeg ønskede langt fra at starte
en
> debat vedrørende EU og hentning af sten i naturen. Det var en
> joke som så åbenbart blev taget alt for alvorligt.

Men du så vist ikke min

Fra : Morten Skatka

Dato : 18-02-01 18:58

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> wrote in message
> [...]
> kan starte efter ansøgning og godkendelse fra myndighederne.
> Men det er da vist nok flueknepperi, så det basker

Jeg mener at den lov der var omkring strandhugst (det heder det vist) er
blevet mildnet, så det er blevet tilladt at tage "lidt" af stranden med
hjem.
Før var det ulovligt at fjerne så meget som en strandskal med hjem.

/Morten

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-02-01 02:08

Tom Manczak <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en
> [...]
> på nogle flade sten med naturlige hak/krumninger, altså ikke maskinelt
> skåret, eller afknækket. Hvor skaffer man sådanne sten henne på

Nu ved jeg at du bor midt inde i København, hvor der er meget langt til
den nærmeste bondemand.
En hver landmand har en dynge med sten, som kommer op hver gang han
pløjer.
Det kunne være at du kunne få nogle hos ham, evt mod en erkendtlighed.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-02-01 19:47

> den nærmeste bondemand.
> En hver landmand har en dynge med sten, som kommer op hver gang
han
> pløjer.

uha, jeg kan ikke selv huske hvornår jeg sidst var rigtig "på
landet"....men det sker...det vil jeg huske.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : alvard

Dato : 15-02-01 08:53

Tom Manczak <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fXDi6.2053$TL6.123596@news000.worldonline.dk...
> [...]
> på nogle flade sten med naturlige hak/krumninger, altså ikke maskinelt
> skåret, eller afknækket. Hvor skaffer man sådanne sten henne på

mhs.til granitsten, skulle du prøve at opsøge en stenhugger (gravstene)
de har som regel altid nogle flægger/afbrækker i "overskud"
og går du så ind på selve værkstedet er de som regel "flinke med en god
pris" !!

held & lykke

Jesper.

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-02-01 19:48

> mhs.til granitsten, skulle du prøve at opsøge en stenhugger
(gravstene)

Det er nok det der ligger mig nærmest, så det prøver jeg først!

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-02-01 14:49

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote in message
> (gravstene)
>
> Det er nok det der ligger mig nærmest, så det prøver jeg først!

Stenhuggeren eller gravstenene?

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-02-01 19:50

Tak for de forskellige forslag med granitten. Nu kunne jeg godt tænke
mig at høre om folk har haft lignende negative erfaringer, med en del
kløe, pga. lavasten?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-02-01 14:53

> Tak for de forskellige forslag med granitten. Nu kunne jeg godt tænke
> mig at høre om folk har haft lignende negative erfaringer, med en del
> kløe, pga. lavasten?

Jeg er aldrig begyndt at klø når jeg har været i nærheden af lavasten

Men det var måske ikke lige det, du mente.

Men jeg kan ikke forestille mig at lavasten skulle fremkalde kløe -
problemet er vel nærmere at de er for skarpe, når fiskene af en eller anden
grund klør sig.

Jeg har kun haft lavasten i forbindelse med saltvandsakvarier, og
koralrevsfisk er i naturen vant til at rev, der består af materialer, der er
skarpe, så der har jeg aldrig oplevet noget problem.

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 04-03-01 11:56

> Jeg er aldrig begyndt at klø når jeg har været i nærheden af
lavasten

hehe, der tror jeg at jeg var lidt træt

> problemet er vel nærmere at de er for skarpe, når fiskene af en
eller anden
> grund klør sig.

Jeg har også lige tænkt på om baljen kunne være overbefolket. eller om
lavasten kunne frigive nogle uhensigtsmæssige stoffer i vandet. Nitrat
(ca. 20-30ppm) nitrit (0), pH 8.4, ammoniak ved jeg ikke.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 04-03-01 15:22

Man skal være opmærksom på at nogen lavasten indeholder en del jern dem skal
man holde sig fra de er let genkendelige da de er meget røde. Jeg har selv
lavasten i mit 325 L jeg har ikke haft problmere med det fiskene kan få en
skramme nu og da men det er kun et problem med meget store fisk, da de ikke
kan holde sig fra små huler. Detsuden giver lava en meget flot kontrast i
akvariet.

Tina

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-03-01 17:06

"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> wrote in message

> Man skal være opmærksom på at nogen lavasten indeholder en del jern dem
skal
> man holde sig fra de er let genkendelige da de er meget røde. Jeg har selv

Hvorfor (skal man holde sig fra dem) ?

Jan

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 04-03-01 20:28

For meget jern indvirker på kemien i akvariet detsuden kommer det til at
koste dig flere penge da de vejer mere.

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-03-01 20:36

> For meget jern indvirker på kemien i akvariet

Ja, men skader det? At det påvirker kemien er jo for så vidt ligegyldigt. I
øvrigt er det faktisk ret svært af få jernforbindelser i opløst form i
ferskvand - jeg vil tro at mange planteakvarier faktisk døjer med
jernmangel.

> detsuden kommer det til at
> koste dig flere penge da de vejer mere.

Det lyder fornuftigt.

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 04-03-01 21:07

> øvrigt er det faktisk ret svært af få jernforbindelser i opløst form
> ferskvand - jeg vil tro at mange planteakvarier faktisk døjer med
> jernmangel.

Der findes jern (II) og jern (III). Det er kun den ene af dem som kan
bruges af planter. Nemlig den af dem som opløses bedst i vand, jeg
kan ikke huske hvilken. Den anden er ikke så gavnlig for hverken
planter eller fisk.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-03-01 15:48

> [...]
> bruges af planter. Nemlig den af dem som opløses bedst i vand, jeg
> kan ikke huske hvilken. Den anden er ikke så gavnlig for hverken

De to oxidationstrin af jern kan skam ændres i akvariet. Så det rigtige er
vel nok at sige, at der kemisk set kun findes en slags jern, men afhængigt
af forholdene kan jern optræde som jern(II) eller jern (III). Og begge
jernioner er skam vandopløselige med mindre de er bundet til noget, der ikke
vil give "slip" på jernionen.

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 07-03-01 02:21

Jeg vil lige rette mig selv. Begge jerntyper bruges af planter, MEN
jern(II) er mere opløseligt, og derfor optages der mest jern i denne
form. Jern bruges til mange redox enzymer i stofskiftet, hvor jernIII
reduceres til jern II. Planterne oxiderer selv jernII om til jernIII.

> De to oxidationstrin af jern kan skam ændres i akvariet.

Uddyb venligst

> [...]
> af forholdene kan jern optræde som jern(II) eller jern (III).
> jernioner er skam vandopløselige med mindre de er bundet til noget,

Hvilket størstedelen af FeIII er i et malawiakvarium. Jern er meget
lidt opløseligt som selvstændig ion uanset hvilken form. Der kræves
binding til en anden gruppe, fx. OH eller CO3. Men, ved pH 7 eller
over, så danner jern III meget gerne uopløselige oxider, og kan
derfor ikke optages .
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 110297734

Fra : ole larsen

Dato : 07-03-01 06:46

Tom Manczak skrev i meddelelsen ...

> [...]
>form. Jern bruges til mange redox enzymer i stofskiftet, hvor jernIII
>reduceres til jern II. Planterne oxiderer selv jernII om til jernIII.

Det er vist sådan at planterødderne og de sure forhold i bundlaget sørger
for at ferri (jern III) omdannes til ferro (jern II) så planterne kan nyde
godt af det.
Efter denne opfattelse skulle det være ligegyldigt hvilken form jernet
kommer i akvariet på, hvis man ikke har travlt. Vi er da også en del her i
området, der i årevis har haft gavn af det billige jernvitriol som gødning.

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 07-03-01 11:40

> [...]
her i
> området, der i årevis har haft gavn af det billige jernvitriol som

Jeps, det er korrekt. planter laver selv bundlaget surt ved at pumpe
protoner ud, dvs. H+, der hvor jern III kun er bundet i komplekser.
Den lave pH gør at uopløselige kraftigt bundede komplekser slipper
jernIII over til et andet opløseligt plantelavet et. Nogle enzymer på
rødderne reducerer dette jern III til Jern II før det kan optages.
Altså, rødderne kan KUN optage jernII, uanset om den skal ændres
først, men kornplanter kan dog godt. Ændringen bruger energi, og
derfor skal man tilstræbe at tilsætte jernII i stedet. Det skal også
nævnes at denne reduktion af jernIII først træder i kraft når planten
sultes eller er under stress. Endnu en grund til kun at tilsætte jern
II. Nogle planters mulighed for dette er ikke særlig effektiv, hvorfor
for meget jern har en hæmmende effekt på vekst, da det påvirker en del
andre næringsoptag, især hos visse cryptocoryne-arter.

Hvad er det der jernvitriol?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 110297734

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-03-01 17:54

> Hvad er det der jernvitriol?

Et handelsnavn for Jernsulfat = ferrosulfat (og så er der bundet 7
vandmolekyler på, så det egentligt burde benævnes heptahydrat).
Men mon ikke det akvarierelevante er ved at være langt væk - så jeg melder
mig nu ud af kemikonkurrencen ( med følgende bemærkning:
Jeg tror stadigvæk ikke på at jernholdig lava er et problem i noget som
helst ferskvandsakvarium (i hvert fald ikke på grund af jernet).

Fra : Tom Manczak

Dato : 08-03-01 00:01

> Men mon ikke det akvarierelevante er ved at være langt væk - så jeg
melder
> mig nu ud af kemikonkurrencen (

Ja, det gør jeg også. Det er kun citater fra en bog jeg har brugt. Den
er heller ikke så akvarie relateret, og hedder "Introduction to Plant
Fysiology", og er nærmere en biologibog. Mht. jernholdige lavasten, så
er det måske ikke så betydningsfuldt. Men fiskene skal over i et nyt
akvarie, sandsynligvis også med en anden type sten, så må vi jo se om
det har en effekt på fiskenes kløe Naturligvis beviser det intet
om det er jern som er kriminelt, det kunne sagten være noget andet.

Det der jernvitriol må jo så være en ligand som hjælper til
optagelsen....Er det ikke sandt?

Jeg er faktisk enig i en stor del af det du skriver

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 110297734