iPod og windows
Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 21-07-02 15:48

Hej

Er der nogen der har erfaring med den nye iPod til Windows (ja jeg ejer
"kun" en PC )? Jeg håber lidt på at ikke alle, der læser i denne
gruppe, kun bruger Mac.

Jeg synes det er en fed afspiller (jeg kunne godt fristes til at købe en med
10GB disc), men hvor godt fungerer den sammen med windows?

Harddisk og mobile afspillere lyder desuden for mig som noget der ikke har
det godt sammen, ved rystelser f.eks. når man løber, eller man taber den
(hvilket jo er en reel risiko med noget man render rundt med i lommen).

Er der i øvrigt nogle ting man på forhånd kan forvente der kan være
problemer med (kvalitetsmæssigt)?

--
/Lars
Fjern "FJERNDETTE" fra min mail adresse ved svar.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-07-02 16:03

On Sun, 21 Jul 2002 16:48:18 +0200,
Lars Hedegaard Pedersen <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

> Jeg synes det er en fed afspiller (jeg kunne godt fristes til at købe en med
> 10GB disc), men hvor godt fungerer den sammen med windows?

Du skal selvfølgelig have et fungerende Firewire kort i din PC, for at
det vil virke. Jeg kender ikke til Apples sw til PC, men mon ikke den
skulle være problemfri med de nyeste versioneraf windows.

> Harddisk og mobile afspillere lyder desuden for mig som noget der ikke har
> det godt sammen, ved rystelser f.eks. når man løber,

iPod'en har en stor RAM cache så du vil ikke opleve problemer i
forhold til rystelser. Musikken indlæses i RAM og afspilles dermed
ikke direkte fra HD'en

> eller man taber den
> (hvilket jo er en reel risiko med noget man render rundt med i lommen).

Det skal du selvfølgelig lade være med - En disc man har ej heller
godt af at blive tabt.

> Er der i øvrigt nogle ting man på forhånd kan forvente der kan være
> problemer med (kvalitetsmæssigt?)

iPod'erne skulle have en ret lav fejlmargin.

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 21-07-02 16:23

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote in message
> [...]

> det vil virke. Jeg kender ikke til Apples sw til PC, men mon ikke den
> skulle være problemfri med de nyeste versioneraf windows.

Jeg tænkte også ligeså meget på om det er en væsentlig nedgraderet
funktionalitet man får ved at hægte den på en PC frem for en MAC. Det ville
jo ikke være utænkeligt at Apple vil favorisere sig selv frem for PC'er.

> Det skal du selvfølgelig lade være med - En disc man har ej heller
> godt af at blive tabt.

Jeg havde nu heller ikke tænkt mig at tabe den med vilje
Men en harddisk plejer jo at være følsom mekanik. Jeg vil nødig have givet
4000,- for en iPod og harddisken så crasher fordi den er blevet hoppet for
meget med. Men det må man vel går ud fra at Apple har taget så meget højde
for som muligt, da den jo nok tit vil komme med på kundernes jogging tur.

> iPod'erne skulle have en ret lav fejlmargin.

Det lyder jo godt.

/Lars

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 21-07-02 17:57

Hak
Det ville jo ikke være utænkeligt at Apple vil favorisere sig selv frem for
PC'er.
Hak

Tjaa.. det er så desværre den holdning den verden man kender fra windåserne.
Think Different!

Thomas
PS: jeg bruger både PC og Mac. Er konverteret PC-nørd.

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 21-07-02 18:48

"Thomas Neumann [6000]" <nospam@neumann.dk> wrote in message
> [...]
> PC'er.
> Hak
>
> Tjaa.. det er så desværre den holdning den verden man kender fra

Mener du Win/PC brugere har fordomme over for Mac brugere? Det har jeg da
aaaldrig lagt mærke til

> Thomas
> PS: jeg bruger både PC og Mac. Er konverteret PC-nørd.

Det kunne jeg også godt finde på efter at have kigget lidt nærmere på den
nye iMac. Jeg tror lige jeg vil ind til Fredgaard og se den "in real life".
Så bliver det spændende at se hvad de kan fortælle mig for at overbevise mig
om at jeg burde skifte fra PC til Mac.

Hvis det skal være, så skal det næsten være den nye 17".
Men 20.000,- (+ 4.000,- til iPod) er jo også en slags penge. Og så skal der
jo lige MS Office oven i.

/Lars

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 21-07-02 18:53

On 21/07/02 19:48, in article
3d3af3e5$0$54756$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Lars Hedegaard Pedersen"
> [...]

> Så bliver det spændende at se hvad de kan fortælle mig for at overbevise mig

Spørg også gerne her i gruppen

> Hvis det skal være, så skal det næsten være den nye 17".
> Men 20.000,- (+ 4.000,- til iPod) er jo også en slags penge.

Ja - men hvilken herlig maskine

> Og så skal der jo lige MS Office oven i.

Hvorfor det?

Openoffice.org er på vej med noget spændende som kan gå hen og blive en
alvorlig konkurrent til MS Office.

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 21-07-02 19:41

"Jesper Møller-Fink" <jmfink@mac.com> wrote in message

> Hvorfor det?

For at have noget som kan generere "de facto standard" dokumenter. De fleste
PC-brugere bruger MS Word m.m.

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-07-02 23:43

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> writes:

> "Jesper Møller-Fink" <jmfink@mac.com> wrote in message

> For at have noget som kan generere "de facto standard" dokumenter. De fleste
> PC-brugere bruger MS Word m.m.

Fra http://www.openoffice.org/about_us/pressfaq_ooo-osx.html:

"(...) OpenOffice.org 1.0 works transparently with a variety of file
formats, enabling users to exchange documents freely with users of with
other office suites, such as Microsoft Office and StarOffice [tm] 6.0
software."

Saa det lader ikke til at blive et problem.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-07-02 00:11

Lars Hedegaard Pedersen <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

> For at have noget som kan generere "de facto standard" dokumenter. De fleste
> PC-brugere bruger MS Word m.m.

Som Mac bruger kan man godt gå hen og blive lidt "frelst" når pc-folk
bare lige sender et dokument i nyeste version af Word - "for det kan
alle jo læse". Gu' ka' de ej! Man bør bruge .rtf eller .pdf formatet.
Det er alm. net-høflighed at anvende åbne standarder som alle kan læse.
(.doc er jo også dette på Pc'eren, men på Mac'en findes der ikke nogen
gratis viewer som på PC, så man opdager først problemet med manglende
uderstøttelse af Office pakken når man ikke bruger Windows.) Det sker
endda ofte at jeg får mails fra folk hvor der intet står i men hvor
beskeden er vedhæftet som word fil - en besked som sagtens ville kunne
stå i selve mailen - hallo

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-02 20:15

On Sun, 21 Jul 2002 19:53:00 +0200,
Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Openoffice.org er på vej med noget spændende som kan gå hen og blive en
> alvorlig konkurrent til MS Office.

og "ævlearbejde" kan under mac OS X læse/skrive Word og Excel filer

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-07-02 20:33

On 22.7.2002 21:14, in article hjlhha.722.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> og "ævlearbejde" kan under mac OS X læse/skrive Word og Excel filer

Ha ha ha, ja, lad os være Islandske og oversætte ordene: Hvad foretrækker
du, ÆbleArbejde eller Kontor? Verdensvæv Udforsker eller AltingVæv?
Fotobutikken eller Fyrværkeri eller Sten-Studio? Følgeskab eller Øvdora
eller Post? Hvad med Frihånd?

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-02 22:07

On Mon, 22 Jul 2002 21:33:03 +0200,
David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Ha ha ha, ja, lad os være Islandske og oversætte ordene: Hvad foretrækker
> du, ÆbleArbejde eller Kontor?

til visse ting bla. opstlling. af tabeller og lange dokumnter er jeg
glad for Ord ti.

Til mindre tekster fortrækker jeg Teksredigering
(med kaffeAstavning) - skal det layoutes klisterer jeg teksten over i
OmniGraffle (oversæt selv), som jeg er blevet er jeg blevt
overordenligt glad for, skal det distribures eksporterer jeg som PDF..

NB. rart at se dig smile igen, har sikkel rytteren i den grøn/hvide
bluse været forbi?

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 22-07-02 22:25

> (med kaffeAstavning)

"CoffeeAspell". Er den blevet stærkere?

--
Thomas Tvegaard
<http://homepage.mac.com/tvegaard/> (Så længe det varer!)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-02 23:16

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> "CoffeeAspell". Er den blevet stærkere?

nej, det er blot mig der er blevet dummere.

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-07-02 22:40

On 22.7.2002 23:07, in article l5shha.ge2.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
> [...]

> overordenligt glad for, skal det distribures eksporterer jeg som PDF..
>
> NB. rart at se dig smile igen, har sikkel rytteren i den grøn/hvide

Jeg lo, jeg har leet, af dit Ord ti.
Næh, Mynte blev ædt af en Esbjergensisk Gnu i Rolfsgade, selvom han troede
sig i sikkerhed med fjernbetjeningen.
OmniGraffle? Graffle er vist et hjemmelavet ord, af graf - så det må blive
AltGrafferiŠ

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-02 23:15

> [...]

Til mindre tekster fortrækker jeg Teksredigering (med kaffeAstavning) -
skal det layoutes klisterer jeg teksten over i OmniGraffle (oversæt
selv), som jeg er blevet overordenligt glad for, skal det distribures

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 21-07-02 19:02

Hak

> Mener du Win/PC brugere har fordomme over for Mac brugere? Det har jeg da
> aaaldrig lagt mærke til
Hak

Hehe. Nej - jeg mener at med de producenter der dominerer pc-verdenen, især
micro$oft, så bliver det helt naturligt for pc-brugere at forvente at
producenter skal være besværlige, uetiske, uinteresserede i brugerne og gøre
alt for at besværliggøre livet for brugerne. En af årsagerne til mit skift
til Mac.

hak
> Hvis det skal være, så skal det næsten være den nye 17".
> Men 20.000,- (+ 4.000,- til iPod) er jo også en slags penge. Og så skal
der
> jo lige MS Office oven i.
hak

Tja... nu er jeg ingen super-spille-nørd, så jeg har købt en brugt PowerMac
G B&W. Den er jeg super glad for. Uden problemer satte jeg bare min Siemens
17" og min logitech optiske på fætteren og så er den kørende. Jeg giver dig
ret i at 20.000 for en ny maskine er rigtig mange penge. Men en brugt er
stadig en mulighed. Jeg vil sige at min G3 yder minimum lige så godt som min
PII 500 som endda har flere ram. Bruger dog også primært photoshop som
Mac'en jo elsker. Men alene bare at klikke på et mappe for at se indhold kan
nogen gange få PC'en til at stå og glo med en eller anden lygte i et halvt
minut inden den viser indholdet. Mac'en viser indholdet straks man klikker.
Det er lækker!

Ikke mere religionstime for nu!

Thomas

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 21-07-02 19:12

> [...]
gøre
> alt for at besværliggøre livet for brugerne. En af årsagerne til mit skift

Nå på den måde. Ja det har du ret i.

> Tja... nu er jeg ingen super-spille-nørd, så jeg har købt en brugt
PowerMac
> G B&W.

Er iMac speciel god som spillemaskine? Jeg troede PowerMac var Apples
supermaskine.
Jeg er bestemt heller ikke selv nogen spillenørd. Faktisk synes jeg de
allerfleste computerspil er røvkedelige.
Fordi jeg ikke ville gå efter den billigste model, var for at være mere
fremtidsskikret (CD-RW/DVD-R superdrive m.m.). Og så synes jeg 1024x768 (som
er max. for 15" udgaverne) er for lav en opløsning.
Jeg vil sandsynligvis mest komme til at bruge den til musik, film og
billedbehandling, og så er det jo alligevel godt at have et hurtigt
grafikkort (GeForce 4 i stedet for GeForce 2 på 15" udgaverne).

Nå. jeg begynder at lyde som om jeg allerede har købt den. Og det har jeg jo
langt fra, men indtil videre er jeg ret fascineret af den, især udseendet.
For første gang noget der ikke ligner enhver anden computer.

/Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-02 20:24

On Sun, 21 Jul 2002 20:12:06 +0200,
Lars Hedegaard Pedersen <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

> Er iMac speciel god som spillemaskine? Jeg troede PowerMac var Apples
> supermaskine.

Det betyder ikke at man ikke kan spille på en iMac G4, 17"'eren har
GF4mx kort så alle spil skulle kunne afvikles på tilfredsstillende vis.
Den lille PM (000MHz også uden l3) har 133Mhz og radeon7500, og skulle
i ydelse svare nogenlunnde til den store iMac - Tilgengæld støjer den
som en jetjager. - en væsentlig hurtigere 933 eller 2*1000 (begge med
2MB DDR L3 -evt med Radeon8500 eller Gf4ti) koster langt mere end den
store iMac.

NB. er der iøvrigt nogen iMac G4 og eMac ejere der kan udtale sig om
støjnivauet på disse maskiner. Er de væsentlig mere støjende end
ibook, Cube og iMac slt-loading?

> Nå. jeg begynder at lyde som om jeg allerede har købt den. Og det har jeg jo
> langt fra, men indtil videre er jeg ret fascineret af den, især udseendet.
> For første gang noget der ikke ligner enhver anden computer.

me too: støjsvag, 1400*900 og et anstændigt grafikkort... mums

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-07-02 21:30

> [...]
>
> NB. er der iøvrigt nogen iMac G4 og eMac ejere der kan udtale sig om
> støjnivauet på disse maskiner. Er de væsentlig mere støjende end

Jeg hjalp med installering af en eMac for et par dage siden og den kan
høres... Der er en tydelig summen fra maskinen, så den støjer noget mere
end en Cube fra standard. Noget lignende en iMac 350 Mhz slot-loading.

Efter montering af GF2MX i min Cube er den også begyndt at gøre
opmærksom på sig selv.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-02 22:11

On Mon, 22 Jul 2002 22:30:15 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Jeg hjalp med installering af en eMac for et par dage siden og den kan
> høres... Der er en tydelig summen fra maskinen, så den støjer noget mere
> end en Cube fra standard. Noget lignende en iMac 350 Mhz slot-loading.

ok. dvs ikke meget i forhold til min G4, min gamle G3 eller andre
computere. imac slot-loading har i modsætning til eMac og iMac G4 ellers
ikke blæser på strømforsyningen. Det "lyder" godt Hvad tror du du
kan høre? HD, skærm (CRT kan synge svagt), strømforsynings blæser,
strømforsyning, grafikkort blæser eler cpu blæser?

> Efter montering af GF2MX i min Cube er den også begyndt at gøre
> opmærksom på sig selv.

mere eller mindre end en eMac?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-07-02 22:30

> [...]
> kan høre? HD, skærm (CRT kan synge svagt), strømforsynings blæser,
> strømforsyning, grafikkort blæser eler cpu blæser?

Uh... det ved jeg faktisk ikke. Jeg må nok korrigere mig selv lidt, for
ved nærmere eftertanke var det nok lidt mere end en iMac Slot-loading.
Det er ikke til at sige, om det er en blæser på CPU'en eller
strømforsyningen man kan høre, men maskinen summer tydeligt.

Det er slet ikke så meget som et tower.

> mere eller mindre end en eMac?

Nok lidt mindre.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 22-07-02 21:36

On 22/07/02 21:23, in article 24mhha.722.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> NB. er der iøvrigt nogen iMac G4 og eMac ejere der kan udtale sig om
> støjnivauet på disse maskiner. Er de væsentlig mere støjende end
> ibook, Cube og iMac slt-loading?

Nå ja, Morten - det glemte jeg helt:
<http://homepage.mac.com/jmfink/eMac.mp3>

Du kan bare skrue ned for lydstyrken - så er det ikke så slemt.

Den støjer en del, mere end iMac FP vil jeg tro, men nogenlunde som den
allerførste iMac. Det vil nok være lidt af en 'smagssag' om man synes den
støjer for meget - men om ikke andet har den nogle gode højttalere...

Det er i øvrigt en helt fin maskine. Masser af mac for pengene!

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-02 22:14

On Mon, 22 Jul 2002 22:36:00 +0200, Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Nå ja, Morten - det glemte jeg helt:
> <http://homepage.mac.com/jmfink/eMac.mp3>

tak - Jeg er også begyndt at overveje at sælge hele maskin parken
for at købe en iMac 17" + en mobil med iCal kompatibel kalender engang
i efteråret.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 22-07-02 23:41

On 22/07/02 23:14, in article qishha.ge2.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> tak - Jeg er også begyndt at overveje at sælge hele maskin parken
> for at købe en iMac 17" + en mobil med iCal kompatibel kalender engang
> i efteråret.

den er også meget flottere i virkeligheden end på billederne. Især hvis man
tilføjer en 'stand' - den er lige lav nok ellers. Den er i øvrigt ikke
dybere end de gamle iMacs. Og så har den jo også lyd ind!

Jamen - det er bare utroligt!

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-02 21:14

Lars Hedegaard Pedersen <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

> Jeg troede PowerMac var Apples supermaskine.

Det er den også. Men det her er en gammel PowerMac med G3 processor.
Hvis jeg ellers forstår dig ret. En supermaskine er ikke supermaskine i
ret lang tid. Det gælder vel også indenfor Windows.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 22-07-02 22:34

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message

> Det er den også. Men det her er en gammel PowerMac med G3 processor.
> Hvis jeg ellers forstår dig ret. En supermaskine er ikke supermaskine i
> ret lang tid. Det gælder vel også indenfor Windows.

Ja. Også i den grad. Selvom i løbet af det sidste år eller 2, synes jeg
processorerne er begyndt at løbe fra de fleste "almindelige" programmers
krav. Det er spillene der styrer udviklingen, og det gør jeg jo ikke så
meget i.

Jeg forstod dig i første omgang som om at PowerMac var en dårligere
spillemaskine end iMac. Men det var så blot at du ikke behøvede en "state of
the art" PowerMac da du ikke spiller.

Mvh. Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-02 01:04

> [...]

> processorerne er begyndt at løbe fra de fleste "almindelige" programmers
> krav. Det er spillene der styrer udviklingen, og det gør jeg jo ikke så

Det er også mit indtryk at mange er holdt op med at opgradere computere
når så hurtigt som før. Den, de har nu er ribeligt hurtig. På mit
arbejde har vi adskillige ældre IBM-computere, med hastigheder på ikke
over 500 MHz. De drøner da rundt på Internettet i fuld fart. Det er
svært at forestille sig, at de ikke skulle være hurtige nok til
almindeligt husbehov. Man behøver altså ikke 2 GHz for at være med

> Jeg forstod dig i første omgang som om at PowerMac var en dårligere
> spillemaskine end iMac. Men det var så blot at du ikke behøvede en "state of
> the art" PowerMac da du ikke spiller.

Netop. Bortset fra, at det ikke var mig der skrev det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 23-07-02 06:15

> [...]
> svært at forestille sig, at de ikke skulle være hurtige nok til
> almindeligt husbehov. Man behøver altså ikke 2 GHz for at være med

Jeg tror det vigtigste er at have RAM nok. Den jeg sidder ved lige nu er på
350 MHz (ikke specielt meget i vore dage), men det der gør den langsom er al
den tid den bruger på harddisken, fordi den kun har 96 MB RAM. Det er ikke
særlig meget når man bruger Windows 2000.

> Netop. Bortset fra, at det ikke var mig der skrev det.

Åh... Der er ved at være så mange indlæg at jeg ikke altid har styr på hvem
der svarer på hvad

Mvh. Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-02 20:49

Lars Hedegaard Pedersen <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

> Åh... Der er ved at være så mange indlæg at jeg ikke altid har styr på hvem
> der svarer på hvad

Det er den vigtigste grund til at vælge Mac. Så kan man bruge MacSOUP
til news, og så får man styr på det
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-07-02 08:01

> [...]

> Jeg forstod dig i første omgang som om at PowerMac var en dårligere
> spillemaskine end iMac. Men det var så blot at du ikke behøvede en "state of

Henrik er faktisk en førtidspensionist der primært bruger sin Mac til
tekstbehandling.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-02 20:49

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Henrik er faktisk en førtidspensionist der primært bruger sin Mac til
> tekstbehandling.

Jeg holder også styr på mit bankregnskab på den. Sig ikke, at jeg ikke
stiller store krav.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-07-02 17:59

On Sun, 21 Jul 2002 17:23:17 +0200,
> [...]

> jo ikke være utænkeligt at Apple vil favorisere sig selv frem for PC'er.

Det kendes endnu ikke idet Apple ikke har fremvist PC softwaren enndnu
-mom ikke der blot er tale om syncroniserings sw?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-07-02 20:52

> Du skal selvfølgelig have et fungerende Firewire kort i din PC, for at
> det vil virke.

Hos den danske Apple Store står der flg. om udstyret der følger med
iPod:

Apple Headphones (Earbud-style)
AC Adapter
Thin FireWire cable
FireWire adapter (Windows only)

Mon ikke det sidste er et eller andet firewire-pci kort, eller er det
mon en omformer til selve FireWire kablet, så det bliver til et lille
4-polet stik fremfor det store 6-polet som er alm. på Mac'en.

Martin

Fra : Morten Reippuert

Dato : 21-07-02 23:17

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Mon ikke det sidste er et eller andet firewire-pci kort, eller er det
> mon en omformer til selve FireWire kablet, så det bliver til et lille
> 4-polet stik fremfor det store 6-polet som er alm. på Mac'en.

det er sidstnævnte

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 23-07-02 16:09

"Morten Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote in message

> det er sidstnævnte

Jeg var lige inde hos Fredgaard Radio i Århus i dag. Der påstod de
hårdnakket at "FireWire adapter" var et Firewire/IEEE1394 indstikskort til
PC'en. Det var derfor ikke nødvendigt at have en PC der i forvejen havde
1394 interface. Det fulgte med iPod'en.

Lidt underligt egentlig. Rigtig mange nye PC'er har IEEE1394 som standard,
så det burde jo ikke være nødvendigt at levere det med iPod'en, men det er
da fint nok at det er med.

Bare igen lidt underligt at prisen stadig er den samme som Mac versionen.
Jeg ville have troet man skulle betale ekstra for at få sådan et kort med.
Jeg så et 3x1394 kort til 200 kr. på edbpriser.dk.

Mvh. Lars

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-07-02 22:57

Lars Hedegaard Pedersen <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

> Jeg ville have troet man skulle betale ekstra for at få sådan et kort med.
> Jeg så et 3x1394 kort til 200 kr. på edbpriser.dk.

Du svarer selv på det. FireWire kortet er så billigt, at det ikke gør
noget om det er med eller ej.

Martin

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 26-07-02 22:00

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
> [...]
> PC'en. Det var derfor ikke nødvendigt at have en PC der i forvejen havde

På Apples egen beskrivelse af specificationerne for iPod, står der faktisk
at "FireWire adapter" er et 4 til 6 pins adapter. Så det er alligevel ikke
et indstikskort. Ekspedienten ved åbenbart ikke hvad han taler om.

Fra : Højsholt

Dato : 26-07-02 22:22

On 26/07/02 23:00, in article
3d41b86a$0$6262$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Lars Hedegaard Pedersen"
> [...]

> at "FireWire adapter" er et 4 til 6 pins adapter. Så det er alligevel ikke
> et indstikskort. Ekspedienten ved åbenbart ikke hvad han taler om.

Hmmm... Hva' skal jeg sige FREDGAARD!

"PC must have a high-speed FireWire port, also known as a 1394 or iLink
port, to connect the iPod to your computer."
http://ptech.wsj.com/ptech.html

Men et FireWire kort til PC er nu ikke specielt dyrt:
http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=330060&kat=

/Højsholt

Fra : Jan Jonasen

Dato : 26-07-02 23:12

In article <B9678A30.113A%dennis@hojsholt.dk>, H=?ISO-8859-1?B?+A==?=jsholt
(dennis@hojsholt.dk) wrote:
> Men et FireWire kort til PC er nu ikke specielt dyrt:
> http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=330060&kat=

Lige præcis den forhandler ville jeg ikke bruge igen. Men nej, de er
generlt ikke særligt dyre.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Frederik Sørensen

Dato : 21-07-02 17:31

> [...]

> --
> /Lars
> Fjern "FJERNDETTE" fra min mail adresse ved svar.

Når man køber iPod til windows, følger der programmet MUSICMATCH 7.2
med.
Hvad jeg kan se på Musicmatchs hjemmeside, så kan den ca det samme som
iTunes til Mac kan.
Mine egne erfaringer med iPod er bare gode.
Når jeg ikke bruger den, ligger den i min rygsæk, sammen med cigaretter,
to fast-nøgler. (10 og 17mm) mobil-tlf. små-mynter, og meget andet godt,
så den er noget ridset.
Jeg har engang tabt den en 0.5m ned på et beton gulv. Det eneste det
skete var at den skildet sig lidt, men det var let at trykke sammen
igen.
Headphones var noget skod, så der købte jeg nogle KOSS ThePlug i stedet
Til den nye iPod er der lavet en ny headphones.

--
Frederik Sørensen

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 21-07-02 18:04

"Frederik Sørensen" <fsenREMOVE@mac.com> wrote in message

> Headphones var noget skod, så der købte jeg nogle KOSS ThePlug i stedet
> Til den nye iPod er der lavet en ny headphones.

Hvis jeg får købt mig en iPod, så tror jeg også der ryger et par B&O
headphones med. De falder ikke så nemt ud af øret som den normale type. Og
så ser de noget bedre ud.

Det er i øvrigt noget skidt, sådan at begynde at kigge på Apple.
Den PC jeg har, er udlånt af min arbejdsgiver, og jeg har da tænkt på at
skulle købe mig en PC selv. Men den nye iMac er bare for fed. Nu får jeg
næsten lyst til at købe en Mac i stedet for en PC.........
Hvorfor er der ingen der laver PC'er som ser sådan ud

/Lars

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-07-02 20:25

> [...]

> skulle købe mig en PC selv. Men den nye iMac er bare for fed. Nu får jeg
> næsten lyst til at købe en Mac i stedet for en PC.........

Sjovt nok, så var én af de kommentarer der kom fra IT-jounalisterne
omkring den nye windows-iPod, at dette kunne være Apples "trojanske
hest" til PC-brugerne. Hvis bare de fik det første Apple produkt var de
"hooked". Det ser ud til at virke

Men ja den nye iMac er for sej!

> Hvorfor er der ingen der laver PC'er som ser sådan ud

De mangler mod!!

Mht. Musicmatch så mener jeg at ku' huske at chefen for Apple, Steve
Jobs, i sin keynote under MacWorld nævnte, at programmet ikke helt ville
leve op til iTunes/iPod kombinationen. Men i bund og grund handler det
vel bare om at få smidt sangene over på dyret, og det kan man vel med
Musicmatch.

.... men iøvrigt nævnte Jobs også, at Win versionen først ville udkomme
efter Mac versionen, som først kommer sidst i august.

Martin

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 21-07-02 20:59

"Martin Bredthauer" <mb@talent.dk> wrote in message

> [...]
> omkring den nye windows-iPod, at dette kunne være Apples "trojanske
> hest" til PC-brugerne. Hvis bare de fik det første Apple produkt var de

Ja "billige" produkter er en god måde for mærkevarefabrikanter, at få nye
kunder i stalden. Men jeg har jo ikke købt noget endnu, så helt konverteret
er jeg ikke endnu

> De mangler mod!!

Det ville ellers være en kanon måde at differentiere sig på, i den uendelige
skov af ligegyldigt udseende PC'er.

Fra : Karin Dreyer

Dato : 21-07-02 22:02

hedegaard@fjerndettemail.dk,Ny-Internet writes:
>For at have noget som kan generere "de facto standard" dokumenter. De
>fleste
>PC-brugere bruger MS Word m.m.

Det kan nemt løses med icWord, et lille program, der koster 20$ og som
åbner alt xxx.doc

Hilsen Karin