mus
Fra : Pia J

Dato : 21-07-02 15:15

er der forskel på, med hvilken iver han- og hunkatte jager mus? Her tænker
jeg på løverne, hvor hannerne er så store at de ikke kan løbe ret meget
vildt op og derfor får det serveret...

Jeg kan bedst lide hanner (ved ikke hvorfor) - men skal jo også tænke på,
hvor gennemgnavet mit hus bliver derude i kornmarkerne.

Nu hvor der kun er 2 tilbage, tilsyneladende, fordi ejernes hund døde og
derfor ikke jagede fremmede hankatte væk, har gemalen spurgt, om det ikke
var for få. Og det er jo oplagt at sige, at nej, vi må hellere få nogen små,
så de kan blive lært op....

Jeg regner med en haveslange, neutralisering af pigerne og et par store
vovser får naboens kræ til at fordufte igen...

Hvad er jeres erfaringer, kan man overhovedet lave en statistik på det?

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 21-07-02 15:19

Han er endda gået med til, at en del af hundegård/hus skal være adskilt
børneafdeling, så de små kan vænne sig til at være ude i ro og fred. Til at
begynde med mente han, at når alle hans onkler og fætre kunne have killinger
løbende frit på bondegården, så var det unødvendigt, indtil jeg pointerede
at de jo var født der og havde mor til at vise sig rundt.

Sååå - der er store planer om indretning af legerum!

:Pia

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-07-02 15:19

> er der forskel på, med hvilken iver han- og hunkatte jager mus? Her tænker
> jeg på løverne, hvor hannerne er så store at de ikke kan løbe ret meget
> vildt op og derfor får det serveret...

Det tror jeg ikke har betydning. Løverne er jo flokdyr, og det er jo en
stor forskel. Tamkatte er solitære jægere og hvis ikke hankattene
kunne fange mus havde tamkattene vist ikke overlevet så længe.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Pia J

Dato : 21-07-02 15:25

> Det tror jeg ikke har betydning. Løverne er jo flokdyr, og det er jo en
> stor forskel. Tamkatte er solitære jægere og hvis ikke hankattene
> kunne fange mus havde tamkattene vist ikke overlevet så længe.

Det har du naturligvis ret i. Vores hankat som kom tilløbende for mange,
mange år siden tog da også den ene mosegris efter den anden.

:Pia

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-07-02 16:00

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev...
> er der forskel på, med hvilken iver han- og hunkatte jager mus? Her tænker
> jeg på løverne, hvor hannerne er så store at de ikke kan løbe ret meget
> vildt op og derfor får det serveret...

Det er nu ikke derfor hanløver ikke jager (for det kan de sagtens), men
simpelthen fordi det ikke er deres job! (sikken kønrolle-fordeling...) -
hannernes job er, at passe på flokken, og så dur det ikke, at de bruger
kræfter på at jage - og muligvis jage forgæves, sådan er det jo oftest - for
så ville de ikke have kræfter til at forsvare mod evt. fremmede hanløver mv.

> Jeg kan bedst lide hanner (ved ikke hvorfor) - men skal jo også tænke på,
> hvor gennemgnavet mit hus bliver derude i kornmarkerne.

Jeg tror ikke, man kan lave statistik på, hvilket køn, der er bedst til at
fange mus mv. - det er vist op til den enkelte kat... Nogle katte er
eminente musejægere, andre er ikke. Og det har heller ikke noget at gøre
med, om kattene er neutraliserede eller ej, eller om de er sultne eller ej,
for de fleste katte jager for deres fornøjelses skyld - ikke på grund af
sult. Desuden er netop velfodrede katte oftest bedst til at jage, fordi de
så ikke skal bruge energi på at skaffe føde (og måske kører på reserverne),
men kan jage netop fordi det er leg, og sultne dyr leger ikke...

Mvh. Camilla

Fra : Pia J

Dato : 21-07-02 16:18

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message news:aheihs$2lj6
> så ikke skal bruge energi på at skaffe føde (og måske kører på
reserverne),
> men kan jage netop fordi det er leg, og sultne dyr leger ikke...

Jeg havde sandelig heller ikke tænkt mig, de skulle leve af det :) Det ville
vist være lidt for ensidigt uanset hvor mange de fanger.

:Pia

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-07-02 16:20

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev...
> Jeg havde sandelig heller ikke tænkt mig, de skulle leve af det :) Det
ville
> vist være lidt for ensidigt uanset hvor mange de fanger.

Hej Pia

Nej, det regnede jeg heller ikke med
Har bare hørt argumentet, at kattene ikke skal have for meget eller for god
mad, for så kan de ikke fange mus, lidt for mange gange - og ville bare lige
prikke hul på myten...

Mvh. Camilla

Fra : Pia J

Dato : 21-07-02 17:05

de får mad flere gange om dagen nu, så det må vi hellere fortsætte med, dog
på et sted hvor hunden ikke kan hugge det! Jeg foretrækker at fodre fremfor
en fyldt skål, for så æder nabokatten det bare og jeg ser måske ikke mine
egne så tit. Jeg synes det ville være fint, hvis jeg tvinger dem til at
komme hjem og sove og hilse på, samt starte dagen med noget kontakt. Så vil
de forhåbentlig synes vi er værdige afløsere for deres gamle fodermaskiner.

:Pia

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 21-07-02 17:03

> "Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev...
> ville

Mus indeholder vist ellers alt hvad en kat har brug for. Mener, jeg for
nylig har hørt om en undersøgelse, der viste at vilde kattes kost består af
nogen-og-halvfems procent mus, og at det er den energi-sammensætning man
forsøger at efterligne i kattefoder (jeg husker det desværre ikke så
tydeligt, men det var noget derhenad *S*)

Mvh. Else.