Toldforvalter Thonning i Vordingborg
Fra : Børge Kronborg

Dato : 21-07-02 13:30

Hej til alle i Nyhedsgruppen.
I mit arbejde med at indtaste FT-1845 for Rosenborg Kvarter i København er
jeg stødt på en familie Thonning, som i 1845 boede i Store Kjøbmagergade Nr.
2 på 1. Sal..

Faderen er Conferentsraad Peter Thonning, som dør 29/1 1848, 72 år gammel.
Hans kone er Anna (Ane) Marie Nicoline Thonning f. Kamphøfner. Hun dør 20/1
1860, 75 år gammel.

I FT-1845 anføres to hjemmeboende sønner:

1. Johan Peter Theodor Thonning, 34 år gammel. (altså født ca. 1811). Om ham
står der, at han er Copist i Gtdk og C.C.

Hvad betyder disse forkortelser?.
Han dør 14/2 1888 i Vordingborg, 76 år gammel og nævnes her som
Toldforvalter.

Kan tdk i Gtdk mon betyde toldkammer?

2. Peter Møller Thonning, 33 år gammel (altså født ca. 1812). Om ham står
der i rubrikken til erhverv: Krigscanc. Sucr. Har Wartpenge.

Han er altså på en slags "Ventepenge", men hvad betyder de to forkortelser?

Han dør 5/2 1890 og nævnes her som Toldkontrollør, 77 år gammel.

Alle oplysningerne om personernes dødsfald har jeg fra V. Richters "Dødsfald
i Danmark (1761 - 1890)", som blev genoptrykt af "Dansk Historisk
Håndbogsforlag" i 1976.

Venlig hilsen
Børge Kronborg

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 21-07-02 14:55

Gdtk kunne godt betyde Generaltoldkammer!

Kjeld Jakobsen

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 21-07-02 14:58

eller Generaltolddirektoratet!

Fra : Helmer Christiansen

Dato : 21-07-02 14:58

> [...]
> står der, at han er Copist i Gtdk og C.C.
>
> Hvad betyder disse forkortelser?.
> Han dør 14/2 1888 i Vordingborg, 76 år gammel og nævnes her som

Gtdk er formenlig = Generaltoldkammeret, og C.C. kunne stå for Commerce
Collegiet. Ved reskript af 9. februar 1816 var Det kgl. Generaltoldkammer og
Kommercekollegiet blevet lagt sammen i et Generaltoldkammer- og
Kommercekollegium som led i omfattende besparelser efter statsbankerotten i
1813.

Efter enevældens afskaffelse forsvandt de gamle kollegier, herunder
Generaltoldkammeret og Kommercekollegiet. Fra den 5. december 1848 blev
opgaverne i vidt omfang overført til det nyoprettede finansministerium
[Dansk Toldhistorie III, side 78 og 169]

--
Helmer Christiansen

Fra : Hanne Christensen

Dato : 21-07-02 15:42

> [...]
>
> Han er altså på en slags "Ventepenge", men hvad betyder de to forkortelser?
>
> Han dør 5/2 1890 og nævnes her som Toldkontrollør, 77 år gammel.

Der blev i maj måned forespurgt om samme tekst. Dengang blev det foreslået, at CC stod for kommercekollegiet og Krigscanc. for Krigscancelliet, ligesom sucr. kunne betyde succederet (indtrådt i, dvs. modtager) ventepenge.

venlig hilsen
Hanne

Fra : Børge Kronborg

Dato : 22-07-02 21:46

"Børge Kronborg" <b.kr@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hej til alle i Nyhedsgruppen.

Tak for gode og meget sandsynlige svar!!

> 1. Johan Peter Theodor Thonning, 34 år gammel. (altså født ca. 1811). Om
ham
> står der, at han er Copist i Gtdk og C.C.

Jeg er nu overbevist om, at forkortelserne betyder Generaltoldkammeret og
Commerce Collegiet.

> 2. Peter Møller Thonning, 33 år gammel (altså født ca. 1812). Om ham står
> der i rubrikken til erhverv: Krigscanc. Sucr. Har Wartpenge.

Her er det helt sikkert, at Krigscanc. må betyde Krigscancelliet, men jeg er
stadig i tvivl om forkortelsen Sucr.

Venlig hilsen
Børge Kronborg