Evighedskalender med minimalt tabel-opslag
Fra : Fenris

Dato : 21-07-02 11:52

Jeg erindrer en grønspættebog, der kom med et
Anders And blad i mine yngre dage. I grønspættebogen
var en evighedskalender (EK), der, i modsætning til dem
jeg har kunnet finde på nettet, ikke krævede mere tabel
opslag end ugedage-tallet, hvis jeg husker korrekt.
I stedet var det noget med at finde dagens tal
(21 juli 2002 = 31+28+31+30+31+30+21 = 202), som
skulle kombineres med et tal fra noget regnearbejde
på årstallet (_muligvis_ noget med en lille tabel?).

Denne evighedskalender gik altså fra år 1 til uendelig.

Er der nogen der også er stødt på omtalte EK, eller evt.
kan hjælpe med at frembringe formlerne fra tabellerne
som bruges på nettet, til regnearbejdet på årstallet?
Det må være noget med at tage udgangspunkt i år 1 og bruge
tabellernes cykliske egenskaber...

--
Thomas Hejl Pilgaard ___________________________
Kollegievej 7-35 / fenris@FILTERmail.tele.dk \ ,----. _

Fra : Fenris

Dato : 21-07-02 12:12

Fenris <fenris@deathsdoor.com> skrev i

Opklarende: Det drejer sig om en metode til at finde
ugedagen for en given dato.

> [...]
> som bruges på nettet, til regnearbejdet på årstallet?
> Det må være noget med at tage udgangspunkt i år 1 og bruge

Jeg kan prøve at opstille trinene, selvom jeg ikke er helt sikker:

1. [Tabel?] Årstallet behandles (består muligvis af to undertrin)
2. Dagens tal findes
3. Dagens tal adderes med resultatet fra (1)
4. Ugedagens tal findes: rest af (3) ved division med 7
5. [Tabel] Ugedagen med det tilsvarende tal er den søgte ugedag.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-07-02 12:24

"Fenris" <fenris@deathsdoor.com> skrev:

> Opklarende: Det drejer sig om en metode til at finde
> ugedagen for en given dato.

Du kan evt. prøve at søge lidt på Google. Der findes masser
af den slags rutiner eksempelvis http://www.terra.es/personal2/grimmer/

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=day+of+week+calculation

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Fenris

Dato : 21-07-02 13:44

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev i

> Du kan evt. prøve at søge lidt på Google. Der findes masser
> af den slags rutiner eksempelvis http://www.terra.es/personal2/grimmer/
>
> http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=day+of+week+calculation

Tusind tak! Jeg fandt den på det tolvte hit... Er den ikke dejlig?:
Day of Week calculation
http://css.engineering.uiowa.edu/~eng2/Examples/F00/dayofweekcalc.html

Formula:
s = (y - 1) + [(y - 1) / 4] - [(y - 1) / 100] + [(y - 1) / 400] + d

Day of Week = s mod 7

y is the year.
d is the sum of days from 1 January of year y up to the date to find
(inclusive).
[ ... ] means take the integral value of ...
A mod B means take the remainder of A / B.

Day of Week is Sunday (if remainder is 0)
Day of Week is Monday (if remainder is 1)
Day of Week is Tuesday (if remainder is 2)
Day of Week is Wednesday (if remainder is 3)
Day of Week is Thursday (if remainder is 4)
Day of Week is Friday (if remainder is 5)
Day of Week is Saturday (if remainder is 6)

Lad os se... I dag er det:

s = (2002-1)+[(2002-1)/4]-[(2002-1)/100]+[(2002-1)/400]+202
s = 2001+500-20+5+202
s = 2688

2688 mod 7 = 0 --> Søndag :)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-07-02 14:10

Fenris skrev:

> Formula:
> s = (y - 1) + [(y - 1) / 4] - [(y - 1) / 100] + [(y - 1) / 400] + d

En anden let metode er dommedagsalgoritmen:

   <http://www.interlog.com/~r937/doomsday.html>

// Klaus

Fra : Fenris

Dato : 21-07-02 12:31

> [...]
> 4. Ugedagens tal findes: rest af (3) ved division med 7
> 5. [Tabel] Ugedagen med det tilsvarende tal er den søgte ugedag.

Her følger et eksempel på lidt flere tabel-opslag end jeg ønsker:
(Taget fra http://www.dl.gymfag.dk/forening/bladet/nr75/opgaver.htm )

Her er en metode (taget fra bogen Tænketanken) til udregning af,
hvilken ugedag en hvilken som helst ugedag var, er eller vil blive
efter 1. marts 1700 og frem til år 2200. Vi skal bruge tre tabeller:

Tabel 1 (månedernes tal)
januar: 1 (skudår: 0), februar: 4 (skudår: 3), marts: 4, april: 0,
maj: 2, juni: 5, juli: 0, august: 3,
september: 6, oktober: 1, november: 4, december: 6

Tabel 2 (ugedagenes tal)
søndag: 1, mandag: 2, tirsdag: 3, onsdag: 4, torsdag: 5, fredag: 6,
lørdag: 0

Tabel 3 (århundredernes tal)
1700erne: 4, 1800erne: 2, 1900erne: 0, 2000erne: 6, 2100erne: 4

For at få ugedagen på en bestemt dato gør man så følgende:

Læg disse fem tal sammen:

de sidste to cifre i årstallet
en fjerdedel af disse to cifre (en evt. rest droppes)
månedens tal fra tabel 1
datoen på den dag, man ønsker at finde
århundredets tal fra tabel 3
Disse tals sum divideres med 7. Den rest, som divisionen giver,
finder man i tabel 2, og så har man ugedagen.

Fra : Simon Kamber

Dato : 21-07-02 20:59

On Sun, 21 Jul 2002 13:31:27 +0200, "Fenris" <fenris@deathsdoor.com>
wrote:

>hvilken ugedag en hvilken som helst ugedag var, er eller vil blive
mandag=mandag
tirsdag=tirsdag
osv:)
--
Simon "Black" Kamber
ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen